노숙인 자활프로그램 참여자의 만족도에 관한 연구 : 서울특별시를 중심으로 A Study on Participants' Satisfaction with Homeless Self-supporting Program : Focused on Seoul Metropolitan Government원문보기
본 연구는 쉼터를 이용하고 있는 노숙인을 대상으로 서울시가 운영하고 있는 자활프로그램의 인지도, 만족도 및 욕구 등을 중심으로 실태를 조사하고, 이를 통하여 향후 대안적인 노숙인 복지 정책 수립을 위한 다각적인 방안을 제시하고자 수행되었다.
이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구와 함께 설문조사를 통한 실증연구를 실시하였다. 문헌연구는 노숙인 복지관련 서적, 단행본, 정부간행물, 정부 및 서울시 정책자료, 세미나 자료, 연구 및 통계자료, 석․ 박사학위 논문 등의 자료를 수집․분석하였다. 기존문헌에 대한 연구결과를 바탕으로 설문조사를 위한 분석의 틀을 도출하였다.
노숙인의 설문조사는 여성노숙인의 경우, 서울시에 소재하고 있는 여성쉼터 및 모자쉼터 6개소에 거주하고 있는 이용자 전원을 대상으로 하였으며, 남성노숙인의 경우는 연구자의 임의적 판단표본추출에 의해 10개구 13개소의 쉼터에 거주하는 이용자를 대상으로 수행하였다. 설문지의 구성은 노숙인의 노숙생활 과정, 쉼터 생활 관련, 자활프로그램 관련, 자활프로그램에 대한 욕구, 인구통계학적 사항 등의 하위 차원 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 조사대상의 인구사회학적 특성, 노숙생활 실태, 쉼터생활 등을 알아보기 위한 ...
본 연구는 쉼터를 이용하고 있는 노숙인을 대상으로 서울시가 운영하고 있는 자활프로그램의 인지도, 만족도 및 욕구 등을 중심으로 실태를 조사하고, 이를 통하여 향후 대안적인 노숙인 복지 정책 수립을 위한 다각적인 방안을 제시하고자 수행되었다.
이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구와 함께 설문조사를 통한 실증연구를 실시하였다. 문헌연구는 노숙인 복지관련 서적, 단행본, 정부간행물, 정부 및 서울시 정책자료, 세미나 자료, 연구 및 통계자료, 석․ 박사학위 논문 등의 자료를 수집․분석하였다. 기존문헌에 대한 연구결과를 바탕으로 설문조사를 위한 분석의 틀을 도출하였다.
노숙인의 설문조사는 여성노숙인의 경우, 서울시에 소재하고 있는 여성쉼터 및 모자쉼터 6개소에 거주하고 있는 이용자 전원을 대상으로 하였으며, 남성노숙인의 경우는 연구자의 임의적 판단표본추출에 의해 10개구 13개소의 쉼터에 거주하는 이용자를 대상으로 수행하였다. 설문지의 구성은 노숙인의 노숙생활 과정, 쉼터 생활 관련, 자활프로그램 관련, 자활프로그램에 대한 욕구, 인구통계학적 사항 등의 하위 차원 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 조사대상의 인구사회학적 특성, 노숙생활 실태, 쉼터생활 등을 알아보기 위한 빈도분석, 인구사회학적 특성에 따른 노숙 생활실태, 쉼터생활, 자활 프로그램에 대한 인지도, 만족도, 욕구의 차이 등을 검증하기 위한 교차분석, 평균비교분석, 상관관계 분석기법 등을 통해 분석되었다.
이상의 방법으로 수행된 실증조사의 주요 결과 및 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 서울시에서 시행 중인 자활프로그램의 인지도는 비교적 높은 것으로 나타났고, 프로그램 참여 용이성에 대해서도 긍정적으로 보고하였다. 즉, 쉼터 이용 노숙인에 대한 서울시 자활프로그램의 홍보나 접근성 보장의 효과성은 어느 정도 담보되고 있으며, 따라서 이와 관련된 현행 업무를 지속적으로 발전시키는 방향으로 노숙인복지가 추진될 필요가 있다고 판단된다. 둘째, 서울시의 자활정책 프로그램은 경제적 자활을 위한 일자리를 늘릴 수 있는 방향에 집중하여 운영될 필요성이 있으며, 특히 노숙인의 상황에 부합하는 맞춤형 일자리, 지속적이고 안정적인 일자리, 충분한 지원이 이루어지는 일자리 체계를 구축하는 것이 요구된다고 판단된다. 이와 관련하여 본 연구가 수행한 노숙인의 다양한 인구사회학적, 신체적, 노숙특성 등에 따른 자활프로그램 욕구에 대한 분석결과를 살펴보면, (1) 20대는 주거지원, 일자리갖기의 순으로 욕구가 많았으며, 30대는 일자리갖기, 특별자활, 40대는 일자리갖기, 주거지원, 50대는 주거지원, 일자리갖기, 70대는 주거지원, 일자리갖기, 70대이상은 일자리갖기, 특별자활의 순으로 나타났다.(2) 학력에 따른 자활프로그램 욕구를 살펴보면, 무학ㆍ초졸의 경우 일자리갖기, 특별자활의 순으로, 중졸은 일자리갖기, 공공근로, 고졸은 일자리갖기, 주거지원, 전문대졸이상은 주거지원, 일자리갖기의 순으로 나타났다. (3) 여성노숙인의 경우는 주거문제가 가장 시급하고, 남성노숙인은 일자리를 갖는 것이 가장 시급하다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 여성의 경우에는 가정의 문제와 연관된 분야에 개입을 하여, 심리상담, 자녀양육, 주거지원 등의 문제를 해결할 수 있는 방향으로 자활프로그램을 구성하고, 남성의 경우에는 직업능력 개발, 취업지원 상담, 경제적 자립기반 마련 등에 집중한 접근이 효과성을 담보하는 전략이라고 판단된다.
셋째, 서울시 노숙인복지는 시의 복지환경에 적합한 보건복지연계형 프로그램과 사례관리 체계의 내실화를 중심으로 추진되어야 할 필요가 있으며, 노숙인복지의 거점복지기관이라 할 수 있는 쉼터 기능을 보다 활성화하는 것도 중요하다. 또한 노숙인의 쉼터 입소를 유도하여, 지속적이고 안정적인 보호를 받는 노숙인의 비율을 높이고, 쉼터 생활을 통해 자활의 기반을 다져 탈노숙, 탈빈곤으로 나아가는 것이 노숙인 복지를 향상시킬 수 있는 현실적인 전략이 될 것이라고 판단된다.
본 연구는 향후 대안적인 자활프로그램을 설계하는 기초자료를 제공하였다는 점과 노숙인의 제반 특성에 초점을 맞추어 자활프로그램 관련 연구를 수행하였다는 의의를 지닌다. 동시에 한계점으로는 서울시 소재 쉼터 이용 노숙인에 한정해 연구가 수행되었기 때문에, 타 지역의 동일 대상에게까지 연구결과를 일반화할 수 없다는 것, 연구대상을 쉼터 이용 노숙인에 한정했다는 점에서, 보다 열악한 상황에 있는 거리노숙인을 포함하여 전체 노숙인의 특성 및 자활 관련 욕구, 실태를 제시하지 못한 점 등이다.
후속연구에서는 쉼터 이용 노숙인을 대상으로 하여 보다 다양한 변수들을 투입한 자활프로그램의 분석이 이루어질 필요가 있으며, 제도권 노숙인복지의 사각지대에 머물고 있는 거리노숙인의 실태를 파악하고, 이들을 위한 지원 정책의 방향을 제시하는 연구가 시급히 요구된다고 판단된다. 또한 노숙인들의 인적자본 수준 향상을 통한 자활프로그램의 활성화를 도모할 수 있는 전략을 제시하는 연구도 수행될 필요가 있다고 본다.
본 연구는 쉼터를 이용하고 있는 노숙인을 대상으로 서울시가 운영하고 있는 자활프로그램의 인지도, 만족도 및 욕구 등을 중심으로 실태를 조사하고, 이를 통하여 향후 대안적인 노숙인 복지 정책 수립을 위한 다각적인 방안을 제시하고자 수행되었다.
이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구와 함께 설문조사를 통한 실증연구를 실시하였다. 문헌연구는 노숙인 복지관련 서적, 단행본, 정부간행물, 정부 및 서울시 정책자료, 세미나 자료, 연구 및 통계자료, 석․ 박사학위 논문 등의 자료를 수집․분석하였다. 기존문헌에 대한 연구결과를 바탕으로 설문조사를 위한 분석의 틀을 도출하였다.
노숙인의 설문조사는 여성노숙인의 경우, 서울시에 소재하고 있는 여성쉼터 및 모자쉼터 6개소에 거주하고 있는 이용자 전원을 대상으로 하였으며, 남성노숙인의 경우는 연구자의 임의적 판단표본추출에 의해 10개구 13개소의 쉼터에 거주하는 이용자를 대상으로 수행하였다. 설문지의 구성은 노숙인의 노숙생활 과정, 쉼터 생활 관련, 자활프로그램 관련, 자활프로그램에 대한 욕구, 인구통계학적 사항 등의 하위 차원 등으로 이루어졌다. 수집된 자료는 조사대상의 인구사회학적 특성, 노숙생활 실태, 쉼터생활 등을 알아보기 위한 빈도분석, 인구사회학적 특성에 따른 노숙 생활실태, 쉼터생활, 자활 프로그램에 대한 인지도, 만족도, 욕구의 차이 등을 검증하기 위한 교차분석, 평균비교분석, 상관관계 분석기법 등을 통해 분석되었다.
이상의 방법으로 수행된 실증조사의 주요 결과 및 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 서울시에서 시행 중인 자활프로그램의 인지도는 비교적 높은 것으로 나타났고, 프로그램 참여 용이성에 대해서도 긍정적으로 보고하였다. 즉, 쉼터 이용 노숙인에 대한 서울시 자활프로그램의 홍보나 접근성 보장의 효과성은 어느 정도 담보되고 있으며, 따라서 이와 관련된 현행 업무를 지속적으로 발전시키는 방향으로 노숙인복지가 추진될 필요가 있다고 판단된다. 둘째, 서울시의 자활정책 프로그램은 경제적 자활을 위한 일자리를 늘릴 수 있는 방향에 집중하여 운영될 필요성이 있으며, 특히 노숙인의 상황에 부합하는 맞춤형 일자리, 지속적이고 안정적인 일자리, 충분한 지원이 이루어지는 일자리 체계를 구축하는 것이 요구된다고 판단된다. 이와 관련하여 본 연구가 수행한 노숙인의 다양한 인구사회학적, 신체적, 노숙특성 등에 따른 자활프로그램 욕구에 대한 분석결과를 살펴보면, (1) 20대는 주거지원, 일자리갖기의 순으로 욕구가 많았으며, 30대는 일자리갖기, 특별자활, 40대는 일자리갖기, 주거지원, 50대는 주거지원, 일자리갖기, 70대는 주거지원, 일자리갖기, 70대이상은 일자리갖기, 특별자활의 순으로 나타났다.(2) 학력에 따른 자활프로그램 욕구를 살펴보면, 무학ㆍ초졸의 경우 일자리갖기, 특별자활의 순으로, 중졸은 일자리갖기, 공공근로, 고졸은 일자리갖기, 주거지원, 전문대졸이상은 주거지원, 일자리갖기의 순으로 나타났다. (3) 여성노숙인의 경우는 주거문제가 가장 시급하고, 남성노숙인은 일자리를 갖는 것이 가장 시급하다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 여성의 경우에는 가정의 문제와 연관된 분야에 개입을 하여, 심리상담, 자녀양육, 주거지원 등의 문제를 해결할 수 있는 방향으로 자활프로그램을 구성하고, 남성의 경우에는 직업능력 개발, 취업지원 상담, 경제적 자립기반 마련 등에 집중한 접근이 효과성을 담보하는 전략이라고 판단된다.
셋째, 서울시 노숙인복지는 시의 복지환경에 적합한 보건복지연계형 프로그램과 사례관리 체계의 내실화를 중심으로 추진되어야 할 필요가 있으며, 노숙인복지의 거점복지기관이라 할 수 있는 쉼터 기능을 보다 활성화하는 것도 중요하다. 또한 노숙인의 쉼터 입소를 유도하여, 지속적이고 안정적인 보호를 받는 노숙인의 비율을 높이고, 쉼터 생활을 통해 자활의 기반을 다져 탈노숙, 탈빈곤으로 나아가는 것이 노숙인 복지를 향상시킬 수 있는 현실적인 전략이 될 것이라고 판단된다.
본 연구는 향후 대안적인 자활프로그램을 설계하는 기초자료를 제공하였다는 점과 노숙인의 제반 특성에 초점을 맞추어 자활프로그램 관련 연구를 수행하였다는 의의를 지닌다. 동시에 한계점으로는 서울시 소재 쉼터 이용 노숙인에 한정해 연구가 수행되었기 때문에, 타 지역의 동일 대상에게까지 연구결과를 일반화할 수 없다는 것, 연구대상을 쉼터 이용 노숙인에 한정했다는 점에서, 보다 열악한 상황에 있는 거리노숙인을 포함하여 전체 노숙인의 특성 및 자활 관련 욕구, 실태를 제시하지 못한 점 등이다.
후속연구에서는 쉼터 이용 노숙인을 대상으로 하여 보다 다양한 변수들을 투입한 자활프로그램의 분석이 이루어질 필요가 있으며, 제도권 노숙인복지의 사각지대에 머물고 있는 거리노숙인의 실태를 파악하고, 이들을 위한 지원 정책의 방향을 제시하는 연구가 시급히 요구된다고 판단된다. 또한 노숙인들의 인적자본 수준 향상을 통한 자활프로그램의 활성화를 도모할 수 있는 전략을 제시하는 연구도 수행될 필요가 있다고 본다.
In the research, the self-supporting program for the homeless people of Seoul city government in its shelters for the homeless people would be studied. The study would investigate about programs’ few specific aspects such as popularity, satisfaction and objective and through this, seek to provide an...
In the research, the self-supporting program for the homeless people of Seoul city government in its shelters for the homeless people would be studied. The study would investigate about programs’ few specific aspects such as popularity, satisfaction and objective and through this, seek to provide an alternate multifaceted welfare policy for the homeless people.
For this, the study would use literature surveys and conduct empirical research together. The survey questionnaires would include questions about the general condition of homeless people, their living conditions in the shelters, expectations from the self-supporting program and demographic information of these people.
To know the demographic characteristics, status of homeless people, and life in these shelters frequency analysis of the collected survey data would be done. Through statistical analysis, the difference between the present status and future needs regarding demographic characteristics, living conditions of homeless people, life in these shelters, awareness and satisfaction would be highlighted.
In various ways, the important findings of the conducted survey and its policy implications are as follows. One, It was found that the self-supporting program run by the Seoul city has relatively high popularity and participation in the program has been positively easier. Second, to increase the economic aspects of the Seoul city self-support policy and programs and to create more employment opportunities for the homeless people, there needs to have a focused approach to create tailored jobs to meet the requirements of these homeless people and sustainability and stability of these jobs by sufficient governmental support system must be established. Third, for the welfare of the homeless people of the Seoul city, the city’s health and welfare program need to be developed by taking into account specific needs of the homeless people and it is more important to enable to have coordination and cooperation between the general agencies of welfare and specific agencies for homeless welfare. Homeless shelters also need to take into account the continuous and stable increase of the percentage of homeless people and take realistic measures to protect, shelter, and reinforce the basic life conditions of these people.
The attempt of the present research to design an alternate self-supporting program would provide significant basic data points for the focused characteristics of homeless people. However, since the research was carried out in Seoul city only, it has its own limitations. It could not be generalized for the other areas where the target groups and recipients are different, there living conditions are different and there specific needs and status are different.
So, if it requires, subsequent studies could also be done using specific data regarding shelters for homeless people by including a wider range of variables and analysis of self-supporting programs and institutions which are there for the welfare for the homeless people. It also urgently requires to identify the blind spots in the assistance and the policy direction of the specific programs. In addition, it could also be said that to improve the status of human capital, there is a need to activate self-supporting program for the homeless people and conduct strategic research regarding specific homeless population.
In the research, the self-supporting program for the homeless people of Seoul city government in its shelters for the homeless people would be studied. The study would investigate about programs’ few specific aspects such as popularity, satisfaction and objective and through this, seek to provide an alternate multifaceted welfare policy for the homeless people.
For this, the study would use literature surveys and conduct empirical research together. The survey questionnaires would include questions about the general condition of homeless people, their living conditions in the shelters, expectations from the self-supporting program and demographic information of these people.
To know the demographic characteristics, status of homeless people, and life in these shelters frequency analysis of the collected survey data would be done. Through statistical analysis, the difference between the present status and future needs regarding demographic characteristics, living conditions of homeless people, life in these shelters, awareness and satisfaction would be highlighted.
In various ways, the important findings of the conducted survey and its policy implications are as follows. One, It was found that the self-supporting program run by the Seoul city has relatively high popularity and participation in the program has been positively easier. Second, to increase the economic aspects of the Seoul city self-support policy and programs and to create more employment opportunities for the homeless people, there needs to have a focused approach to create tailored jobs to meet the requirements of these homeless people and sustainability and stability of these jobs by sufficient governmental support system must be established. Third, for the welfare of the homeless people of the Seoul city, the city’s health and welfare program need to be developed by taking into account specific needs of the homeless people and it is more important to enable to have coordination and cooperation between the general agencies of welfare and specific agencies for homeless welfare. Homeless shelters also need to take into account the continuous and stable increase of the percentage of homeless people and take realistic measures to protect, shelter, and reinforce the basic life conditions of these people.
The attempt of the present research to design an alternate self-supporting program would provide significant basic data points for the focused characteristics of homeless people. However, since the research was carried out in Seoul city only, it has its own limitations. It could not be generalized for the other areas where the target groups and recipients are different, there living conditions are different and there specific needs and status are different.
So, if it requires, subsequent studies could also be done using specific data regarding shelters for homeless people by including a wider range of variables and analysis of self-supporting programs and institutions which are there for the welfare for the homeless people. It also urgently requires to identify the blind spots in the assistance and the policy direction of the specific programs. In addition, it could also be said that to improve the status of human capital, there is a need to activate self-supporting program for the homeless people and conduct strategic research regarding specific homeless population.
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