이 연구의 목적은 초등학교 고학년학생들의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는 것이다. 이를 위하여 ‘초등학생의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 어떻게 구성할 것인가?’, ‘이 프로그램이 감사 성향 함양에 어떤 영향을 미치는가?’라는 연구문제를 설정하였다. 감사프로그램은 감사의 중요성을 인식하고 감사하는 마음을 가짐과 동시에 표현할 수 있는 성향을 함양하도록 돕는 프로그램이다. 감사프로그램은 양진희(2008)의 감사프로그램과 데보라노빌(2007:김용남(역), 2008에서 재인용)의 감사노트, 2007개정 도덕과 교육과정 내용을 참고하여 초등학교 6학년 수준에 맞추어 수정, 재구성하였다. 이 연구에서는 서울시 소재 초등학교 6학년 2개 반을 대상으로, 사전․사후 실험-비교집단 설계를 통하여 교수․학습 활동의 효과를 조사하였다. 실험집단에는 감사프로그램을 실시하였고, 비교집단은 아무런 처치도 하지 않았다. 이 연구에서 사용된 사전․사후 도구는 맥컬러 등(McCullough, Emmons, & Tsang, 2002)이 개발한 검사지를 권선중, 김교헌, 이홍석(2006)이 번안한 한국판 감사 성향 척도 검사지이다. 양적 검사의 분석은 서울교육대학교 김경성 교수가 개발한 i-STAT프로그램을 사용하였다. 두 집단에게 사전 검사를 실시하여 t검증한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 동질 집단인 것으로 간주되었다. 실험집단은 7개월 간 감사 프로그램을 실시한 후, 실험처치를 하지 않는 비교집단과 함께 사후검사를 실시하고 ...
이 연구의 목적은 초등학교 고학년학생들의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는 것이다. 이를 위하여 ‘초등학생의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 어떻게 구성할 것인가?’, ‘이 프로그램이 감사 성향 함양에 어떤 영향을 미치는가?’라는 연구문제를 설정하였다. 감사프로그램은 감사의 중요성을 인식하고 감사하는 마음을 가짐과 동시에 표현할 수 있는 성향을 함양하도록 돕는 프로그램이다. 감사프로그램은 양진희(2008)의 감사프로그램과 데보라노빌(2007:김용남(역), 2008에서 재인용)의 감사노트, 2007개정 도덕과 교육과정 내용을 참고하여 초등학교 6학년 수준에 맞추어 수정, 재구성하였다. 이 연구에서는 서울시 소재 초등학교 6학년 2개 반을 대상으로, 사전․사후 실험-비교집단 설계를 통하여 교수․학습 활동의 효과를 조사하였다. 실험집단에는 감사프로그램을 실시하였고, 비교집단은 아무런 처치도 하지 않았다. 이 연구에서 사용된 사전․사후 도구는 맥컬러 등(McCullough, Emmons, & Tsang, 2002)이 개발한 검사지를 권선중, 김교헌, 이홍석(2006)이 번안한 한국판 감사 성향 척도 검사지이다. 양적 검사의 분석은 서울교육대학교 김경성 교수가 개발한 i-STAT프로그램을 사용하였다. 두 집단에게 사전 검사를 실시하여 t검증한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 동질 집단인 것으로 간주되었다. 실험집단은 7개월 간 감사 프로그램을 실시한 후, 실험처치를 하지 않는 비교집단과 함께 사후검사를 실시하고 자료분석을 위해 t검증을 실시하였다. 질적 검사는 아동들이 작성한 감사노트와 소감문 그리고 연구자의 관찰을 종합적으로 활용하여 분석하였다. 초등학생에게 감사프로그램을 적용한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, ‘감사프로그램’을 실시한 집단이 비교집단에 비해 평균점수에서 유의미하게 높음을 보였다. 이는 ‘감사프로그램’이 초등학생의 감사 성향함양에 도움이 된다는 점을 보여준 것이다. 둘째, 아동들이 감사노트에 작성한 내용과 감사프로그램이 끝나고 나서 작성한 소감을 통해 질적 분석을 한 결과 감사의 중요성을 인식하며, 감사프로그램의 주제와 내용 선정이 감사 성향 함양에 도움이 되며 긍정적으로 의식이 변화하였음을 확인할 수 있었다. 종합적으로 볼 때, 초등학교 6학년 학생을 대상으로 한 감사프로그램 활동을 통한 감사 경험은 감사에 대한 의식과 삶에 대한 태도 변화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 또한, 학생들의 일상생활에서도 감사를 실천하는 긍정적인 변화를 볼 수 있었다. 따라서 감사프로그램이 초등학교 아이들의 감사 성향 함양을 위해 필요하고, 이와 관련된 후속 연구가 필요하다고 본다.
이 연구의 목적은 초등학교 고학년학생들의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는 것이다. 이를 위하여 ‘초등학생의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램을 어떻게 구성할 것인가?’, ‘이 프로그램이 감사 성향 함양에 어떤 영향을 미치는가?’라는 연구문제를 설정하였다. 감사프로그램은 감사의 중요성을 인식하고 감사하는 마음을 가짐과 동시에 표현할 수 있는 성향을 함양하도록 돕는 프로그램이다. 감사프로그램은 양진희(2008)의 감사프로그램과 데보라노빌(2007:김용남(역), 2008에서 재인용)의 감사노트, 2007개정 도덕과 교육과정 내용을 참고하여 초등학교 6학년 수준에 맞추어 수정, 재구성하였다. 이 연구에서는 서울시 소재 초등학교 6학년 2개 반을 대상으로, 사전․사후 실험-비교집단 설계를 통하여 교수․학습 활동의 효과를 조사하였다. 실험집단에는 감사프로그램을 실시하였고, 비교집단은 아무런 처치도 하지 않았다. 이 연구에서 사용된 사전․사후 도구는 맥컬러 등(McCullough, Emmons, & Tsang, 2002)이 개발한 검사지를 권선중, 김교헌, 이홍석(2006)이 번안한 한국판 감사 성향 척도 검사지이다. 양적 검사의 분석은 서울교육대학교 김경성 교수가 개발한 i-STAT프로그램을 사용하였다. 두 집단에게 사전 검사를 실시하여 t검증한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 동질 집단인 것으로 간주되었다. 실험집단은 7개월 간 감사 프로그램을 실시한 후, 실험처치를 하지 않는 비교집단과 함께 사후검사를 실시하고 자료분석을 위해 t검증을 실시하였다. 질적 검사는 아동들이 작성한 감사노트와 소감문 그리고 연구자의 관찰을 종합적으로 활용하여 분석하였다. 초등학생에게 감사프로그램을 적용한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, ‘감사프로그램’을 실시한 집단이 비교집단에 비해 평균점수에서 유의미하게 높음을 보였다. 이는 ‘감사프로그램’이 초등학생의 감사 성향함양에 도움이 된다는 점을 보여준 것이다. 둘째, 아동들이 감사노트에 작성한 내용과 감사프로그램이 끝나고 나서 작성한 소감을 통해 질적 분석을 한 결과 감사의 중요성을 인식하며, 감사프로그램의 주제와 내용 선정이 감사 성향 함양에 도움이 되며 긍정적으로 의식이 변화하였음을 확인할 수 있었다. 종합적으로 볼 때, 초등학교 6학년 학생을 대상으로 한 감사프로그램 활동을 통한 감사 경험은 감사에 대한 의식과 삶에 대한 태도 변화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 또한, 학생들의 일상생활에서도 감사를 실천하는 긍정적인 변화를 볼 수 있었다. 따라서 감사프로그램이 초등학교 아이들의 감사 성향 함양을 위해 필요하고, 이와 관련된 후속 연구가 필요하다고 본다.
The purpose of this study is to develop a gratitude program for the building of elementary school students' gratitude disposition and analyze its effects. For this purpose, we set research questions such as 'how can we construct a gratitude program for elementary school students' gratitude dispositi...
The purpose of this study is to develop a gratitude program for the building of elementary school students' gratitude disposition and analyze its effects. For this purpose, we set research questions such as 'how can we construct a gratitude program for elementary school students' gratitude disposition?' and 'what effects does a gratitude program have on elementary school students' gratitude disposition?'. A gratitude program is a program that encourages the participants to recognize the importance of gratitude and helps them have a grateful mind and at the same time express the grateful mind. A gratitude program is restructured to sixth-grade level referring to Yang Jin-Hee's(2008) gratitude program and Deborah Norville's 'thank you note' and 2007 revised moral education curriculum. The subjects were all 6th-grade elementary school students in Seoul. The students were divided into an experimental group and a comparison group. During the experiment period which lasted for seven months, a gratitude program was applied to the experiment group, but not to the comparison group. The instruments for post-test and pre-test used in this study were Kwon Seon-Jung, Kim Gyo-Heon and Lee Hong-Seok(2006)'s adapted Korean version of McCullogh, Emmons and Tsang(2002)'s Gratitude Questionnaire. In verifying the effects of a gratitude program, quantitative analysis used the i-STAT program developed by Kim Kyung-Seong professor in Seoul National University of Education. Before starting the experiment, both groups were tested on gratitude disposition. The test scores of the two groups were not significantly different at first, which indicated that the two groups were statistically similar in gratitude disposition before the experiment. After the experiment, gratitude disposition were again measured on both groups. T-test was used to compare the differences of the two variables between the experimental group and the comparison group. And for qualitative analysis, observation of the researcher, students' gratitude notes and their self-reports were used. The results of this research were as follows: First, compared to the comparison group, the experimental group that participated in gratitude program shows significant improvement in the mean score of gratitude disposition. This indicated that gratitude disposition was improved thanks to the program. Second, after participation in the gratitude program, students' gratitude notes and self-reports show that they have recognized the importance of gratitude and improved gratitude disposition by the subjects and contents of the gratitude program. And the attitudes of the students toward themselves and their friends have positively changed. In conclusion, students' gratitude experience through gratitude program has a positive effect on their consciousness of gratitude and the attitude toward their life. Also, students have positively changed to express gratitude in their daily life. A gratitude program is needed to enhance gratitude disposition of elementary school students. We think some follow-up activity in relation to this study is necessary.
The purpose of this study is to develop a gratitude program for the building of elementary school students' gratitude disposition and analyze its effects. For this purpose, we set research questions such as 'how can we construct a gratitude program for elementary school students' gratitude disposition?' and 'what effects does a gratitude program have on elementary school students' gratitude disposition?'. A gratitude program is a program that encourages the participants to recognize the importance of gratitude and helps them have a grateful mind and at the same time express the grateful mind. A gratitude program is restructured to sixth-grade level referring to Yang Jin-Hee's(2008) gratitude program and Deborah Norville's 'thank you note' and 2007 revised moral education curriculum. The subjects were all 6th-grade elementary school students in Seoul. The students were divided into an experimental group and a comparison group. During the experiment period which lasted for seven months, a gratitude program was applied to the experiment group, but not to the comparison group. The instruments for post-test and pre-test used in this study were Kwon Seon-Jung, Kim Gyo-Heon and Lee Hong-Seok(2006)'s adapted Korean version of McCullogh, Emmons and Tsang(2002)'s Gratitude Questionnaire. In verifying the effects of a gratitude program, quantitative analysis used the i-STAT program developed by Kim Kyung-Seong professor in Seoul National University of Education. Before starting the experiment, both groups were tested on gratitude disposition. The test scores of the two groups were not significantly different at first, which indicated that the two groups were statistically similar in gratitude disposition before the experiment. After the experiment, gratitude disposition were again measured on both groups. T-test was used to compare the differences of the two variables between the experimental group and the comparison group. And for qualitative analysis, observation of the researcher, students' gratitude notes and their self-reports were used. The results of this research were as follows: First, compared to the comparison group, the experimental group that participated in gratitude program shows significant improvement in the mean score of gratitude disposition. This indicated that gratitude disposition was improved thanks to the program. Second, after participation in the gratitude program, students' gratitude notes and self-reports show that they have recognized the importance of gratitude and improved gratitude disposition by the subjects and contents of the gratitude program. And the attitudes of the students toward themselves and their friends have positively changed. In conclusion, students' gratitude experience through gratitude program has a positive effect on their consciousness of gratitude and the attitude toward their life. Also, students have positively changed to express gratitude in their daily life. A gratitude program is needed to enhance gratitude disposition of elementary school students. We think some follow-up activity in relation to this study is necessary.
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