본 연구에서는 초등교사의 성별, 근무지역, 교육경력 등의 일반적 특성과 연수, 다문화가정 자녀 지도, 업무담당, 연구학교근무 등 다문화교육 관련 경험여부에 따라 어떠한 인식의 차이가 있는지를 분석해 봄으로써 다문화교육의 방향을 모색해 보고자 한다.
이를 위해 경상남도 초등학교에 근무하는 다문화교육 연구학교 2개교, 지역중심학교 6개교, 일반학교 4개교의 교사 총 345명을 대상으로 설문조사를 통해 다문화교육에 대한 인식을 조사하였다.
다문화교육에 대한 신념과 철학, 다문화적 ...
본 연구에서는 초등교사의 성별, 근무지역, 교육경력 등의 일반적 특성과 연수, 다문화가정 자녀 지도, 업무담당, 연구학교근무 등 다문화교육 관련 경험여부에 따라 어떠한 인식의 차이가 있는지를 분석해 봄으로써 다문화교육의 방향을 모색해 보고자 한다.
이를 위해 경상남도 초등학교에 근무하는 다문화교육 연구학교 2개교, 지역중심학교 6개교, 일반학교 4개교의 교사 총 345명을 대상으로 설문조사를 통해 다문화교육에 대한 인식을 조사하였다.
다문화교육에 대한 신념과 철학, 다문화적 효능감을 알아보기 위해 리커드척도에 의한 점수화를 실시하여 평균과 표준편차를 구하였고, 배경변인에 따른 차이를 t-test와 F검증을 통해 검증하였다. 그리고 배경변인별 다문화교육 개념에 대한 인식과 다문화 교육방안에 대한 인식의 차이를 알아보기 위하여 교차분석을 하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 다문화교육에 대한 신념과 태도에 대한 교사의 인식 정도는 다문화교육 업무 담당 경험과 다문화교육 연구학교(지역중심학교) 근무경험이 있는 경우에 다문화교육에 대한 신념과 태도를 높게 인식하고 있었으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
둘째, 다문화적 효능감에 대한 교사의 인식 정도는 연구학교(지역중심학교) 근무경험이 있는 경우가 없는 경우보다 다문화적 효능감이 높았다.
셋째, 다문화교육의 개념에 대한 인식에서 다문화교육의 대상은 모든 사람으로 인식하였고, 근무경력에 따라 유의한 차이가 있었다.
다문화교육의 목표는 다문화가정 학생의 한국사회 적응으로 인식하였고, 업무담당경험에 따라 유의한 차이가 있었다.
다문화교육 내용으로 한국문화 이해?체험, 정체성 확립 순으로 인식하였고, 성별, 근무경력, 소재지에 따라 유의한 차이가 있었다.
넷째, 다문화교육의 지도 시기는 다문화교육 관련 사회적 이슈가 발생하였을 때 수시로 한다고 인식하였고, 학교 소재지, 연수경험, 업무담당 경험, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교육 시 가장 많이 활용하는 자료로 다양한 문화나 민족을 다룬 매스미디어의 시청각 자료로 인식하였고, 근무경력, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교육을 활성화하기 위해 보완되어야 할 점으로 다문화교육 내용과 방법에 대한 교사의 이해 도모, 다문화교육 프로그램, 교구 보급의 순으로 인식하였고, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화교육 연수 시 원하는 연수 방법으로 외국인과 함께 하는 다문화 이해 연수로 인식하였고, 지도경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교사 교육 이외 우리사회의 다양성을 이해하는 데 가장 도움이 되는 방법으로 다른 문화와 민족 사람들과의 연계 학습, 지식과 이해를 위한 미디어 활용 순으로 인식하였고, 학교소재지와 연수경험에 따라 유의한 차이가 있었다.
학교교육 현장에서는 다문화교육 교수?학습 자료의 부족과 지도방법에 대한 이해 부족으로 다문화가정 자녀 지도에 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 다문화교육에 대한 교사들의 인식을 높일 수 있는 교사교육의 기회 제공과 학교의 수준에 맞는 교육내용, 교수?학습 방법에 대한 체계적인 후속 연구가 뒤따라야 하며 이를 공유하고 보급하려는 노력이 병행되어야 할 것이다.
본 연구에서는 초등교사의 성별, 근무지역, 교육경력 등의 일반적 특성과 연수, 다문화가정 자녀 지도, 업무담당, 연구학교근무 등 다문화교육 관련 경험여부에 따라 어떠한 인식의 차이가 있는지를 분석해 봄으로써 다문화교육의 방향을 모색해 보고자 한다.
이를 위해 경상남도 초등학교에 근무하는 다문화교육 연구학교 2개교, 지역중심학교 6개교, 일반학교 4개교의 교사 총 345명을 대상으로 설문조사를 통해 다문화교육에 대한 인식을 조사하였다.
다문화교육에 대한 신념과 철학, 다문화적 효능감을 알아보기 위해 리커드척도에 의한 점수화를 실시하여 평균과 표준편차를 구하였고, 배경변인에 따른 차이를 t-test와 F검증을 통해 검증하였다. 그리고 배경변인별 다문화교육 개념에 대한 인식과 다문화 교육방안에 대한 인식의 차이를 알아보기 위하여 교차분석을 하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 다문화교육에 대한 신념과 태도에 대한 교사의 인식 정도는 다문화교육 업무 담당 경험과 다문화교육 연구학교(지역중심학교) 근무경험이 있는 경우에 다문화교육에 대한 신념과 태도를 높게 인식하고 있었으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
둘째, 다문화적 효능감에 대한 교사의 인식 정도는 연구학교(지역중심학교) 근무경험이 있는 경우가 없는 경우보다 다문화적 효능감이 높았다.
셋째, 다문화교육의 개념에 대한 인식에서 다문화교육의 대상은 모든 사람으로 인식하였고, 근무경력에 따라 유의한 차이가 있었다.
다문화교육의 목표는 다문화가정 학생의 한국사회 적응으로 인식하였고, 업무담당경험에 따라 유의한 차이가 있었다.
다문화교육 내용으로 한국문화 이해?체험, 정체성 확립 순으로 인식하였고, 성별, 근무경력, 소재지에 따라 유의한 차이가 있었다.
넷째, 다문화교육의 지도 시기는 다문화교육 관련 사회적 이슈가 발생하였을 때 수시로 한다고 인식하였고, 학교 소재지, 연수경험, 업무담당 경험, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교육 시 가장 많이 활용하는 자료로 다양한 문화나 민족을 다룬 매스미디어의 시청각 자료로 인식하였고, 근무경력, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교육을 활성화하기 위해 보완되어야 할 점으로 다문화교육 내용과 방법에 대한 교사의 이해 도모, 다문화교육 프로그램, 교구 보급의 순으로 인식하였고, 연구학교 근무경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화교육 연수 시 원하는 연수 방법으로 외국인과 함께 하는 다문화 이해 연수로 인식하였고, 지도경험에 따라 유의한 차이가 있었다. 다문화 교사 교육 이외 우리사회의 다양성을 이해하는 데 가장 도움이 되는 방법으로 다른 문화와 민족 사람들과의 연계 학습, 지식과 이해를 위한 미디어 활용 순으로 인식하였고, 학교소재지와 연수경험에 따라 유의한 차이가 있었다.
학교교육 현장에서는 다문화교육 교수?학습 자료의 부족과 지도방법에 대한 이해 부족으로 다문화가정 자녀 지도에 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 다문화교육에 대한 교사들의 인식을 높일 수 있는 교사교육의 기회 제공과 학교의 수준에 맞는 교육내용, 교수?학습 방법에 대한 체계적인 후속 연구가 뒤따라야 하며 이를 공유하고 보급하려는 노력이 병행되어야 할 것이다.
This study will develop the design of multi-cultural education by determining perceptual differences depending on the common features(sex, workplace, career) and experiences of multi-cultural education(training program. teaching experience of multi-cultural students, responsibility of multi-cultural...
This study will develop the design of multi-cultural education by determining perceptual differences depending on the common features(sex, workplace, career) and experiences of multi-cultural education(training program. teaching experience of multi-cultural students, responsibility of multi-cultural education, work experience of research school).
The questionnaire was used to find out the perception of multi-cultural education: 345 teachers in 2 multi-cultural education research schools, 6 local centered schools and 4 common schools in Kyeongnam-do.
To find out belief and philosophy of multi-education and multi-cultural benefit, average and standard deviation using Likert scale were calculated and differences depending on the background variable were verified through t-test and F-test. cross-tabulation was also used to indicate the differences in perception of multi-cultural education's concept and method of multi-cultural education.
The results of this study were as follows.
First, if teachers have had work experience in multi-cultural education research school(local centered school) and been charged in multi-cultural education, they recognize well the belief and attitude on multi-cultural education. There are also statistically meaningful differences.
Second, if teachers have had work experience in research school(local centered school), they have multi-cultural benefit much.
Third, teachers perceive all the people as the targets of multi-cultural education. There are meaningful differences depending on career.
They think that the goal of multi-cultural education is adaptation of Korea society and there are meaningful differences depending on work experience of multi-cultural education.
They also think that understanding and experience of Korean culture and establishment of students' identity will be the contents of multi-cultural education and there are meaningful differences depending on sex, work experience of multi-cultural education and location of school.
Forth, they also recognize that they occasionally give them multi-cultural education when social issues related multi-cultural education is made. There are meaningful differences depending on location of school, experience of training program, work experience of multi-cultural education and work experience in research school. Visual and audial materials of mass-media about many cultures and races was used for the most useful those. There are meaningful differences depending on the career, work experience in research school. Teachers' understanding of contents and method of multi-education was the first improvement item, followed by multi-cultural program and supply of school equipment and there are meaningful differences depending on work experience in research school. They wants to have training program of understanding multi-culture with foreigners when participating the program and there are meaningful differences depending on teaching experience. They think that understanding features of multi-cultural family and students will be the most suitable thing followed by suitable teaching and learning method in multi-cultural classroom. They also think that connecting learning with different cultures and races will be the most helpful method for understanding the variety of our society except for the education of multi-cultural teacher, followed by use of media for understanding and knowledge. There are meaningful differences depending on the location of school and experience of training program.
There are many troubles in teaching multi-cultural students caused by misunderstanding of teaching method and lack of materials of multi-cultural education in the fields. Teachers, therefore, will be have chance to improve their perception of multi-cultural education. Systematic study on suitable contents and teaching/learning method in level of school will be done and people will have effort to supply and share the findings.
This study will develop the design of multi-cultural education by determining perceptual differences depending on the common features(sex, workplace, career) and experiences of multi-cultural education(training program. teaching experience of multi-cultural students, responsibility of multi-cultural education, work experience of research school).
The questionnaire was used to find out the perception of multi-cultural education: 345 teachers in 2 multi-cultural education research schools, 6 local centered schools and 4 common schools in Kyeongnam-do.
To find out belief and philosophy of multi-education and multi-cultural benefit, average and standard deviation using Likert scale were calculated and differences depending on the background variable were verified through t-test and F-test. cross-tabulation was also used to indicate the differences in perception of multi-cultural education's concept and method of multi-cultural education.
The results of this study were as follows.
First, if teachers have had work experience in multi-cultural education research school(local centered school) and been charged in multi-cultural education, they recognize well the belief and attitude on multi-cultural education. There are also statistically meaningful differences.
Second, if teachers have had work experience in research school(local centered school), they have multi-cultural benefit much.
Third, teachers perceive all the people as the targets of multi-cultural education. There are meaningful differences depending on career.
They think that the goal of multi-cultural education is adaptation of Korea society and there are meaningful differences depending on work experience of multi-cultural education.
They also think that understanding and experience of Korean culture and establishment of students' identity will be the contents of multi-cultural education and there are meaningful differences depending on sex, work experience of multi-cultural education and location of school.
Forth, they also recognize that they occasionally give them multi-cultural education when social issues related multi-cultural education is made. There are meaningful differences depending on location of school, experience of training program, work experience of multi-cultural education and work experience in research school. Visual and audial materials of mass-media about many cultures and races was used for the most useful those. There are meaningful differences depending on the career, work experience in research school. Teachers' understanding of contents and method of multi-education was the first improvement item, followed by multi-cultural program and supply of school equipment and there are meaningful differences depending on work experience in research school. They wants to have training program of understanding multi-culture with foreigners when participating the program and there are meaningful differences depending on teaching experience. They think that understanding features of multi-cultural family and students will be the most suitable thing followed by suitable teaching and learning method in multi-cultural classroom. They also think that connecting learning with different cultures and races will be the most helpful method for understanding the variety of our society except for the education of multi-cultural teacher, followed by use of media for understanding and knowledge. There are meaningful differences depending on the location of school and experience of training program.
There are many troubles in teaching multi-cultural students caused by misunderstanding of teaching method and lack of materials of multi-cultural education in the fields. Teachers, therefore, will be have chance to improve their perception of multi-cultural education. Systematic study on suitable contents and teaching/learning method in level of school will be done and people will have effort to supply and share the findings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.