본 연구는 경상북도 본청과 23개 시‧군의 사회복지전담공무원들이 어느 정도의 소진을 경험하고 있는지 그 실태를 파악하고 아울러 사회복지전담공무원의 소진에 영향을 미치는 요인을 규명하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로는 사회복지전담공무원의 일반적 특성, 직무 스트레스, 사회적 지지 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 일반적 특성에 따른 소진 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 직무 스트레스, 사회적 지지는 소진에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 연구를 했다. 그 결과 조사대상자의 일반적 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 성별에서는 여성이 남성보다, 연령에서는 20대가 40대보다, 20대가 50세 이상보다, 30대가 40대보다, 30대가 50세 이상보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났다. 조사대상자의 근무지 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 직급에서는 9급이 6급보다, 8급이 7급보다, 8급이 6급보다, 7급이 6급보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났고, 근무기간에서는 4년 이하인 경우가 5년 이상보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났으며, 경력에서도 12년 이하의 경우가 13년 이상인 경우보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났다. 사회복지전담공무원의 소진과 관련된 요인들의 상관관계를 분석한 결과, 연령, 근무기간, 경력, ...
본 연구는 경상북도 본청과 23개 시‧군의 사회복지전담공무원들이 어느 정도의 소진을 경험하고 있는지 그 실태를 파악하고 아울러 사회복지전담공무원의 소진에 영향을 미치는 요인을 규명하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로는 사회복지전담공무원의 일반적 특성, 직무 스트레스, 사회적 지지 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 일반적 특성에 따른 소진 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 직무 스트레스, 사회적 지지는 소진에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 연구를 했다. 그 결과 조사대상자의 일반적 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 성별에서는 여성이 남성보다, 연령에서는 20대가 40대보다, 20대가 50세 이상보다, 30대가 40대보다, 30대가 50세 이상보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났다. 조사대상자의 근무지 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 직급에서는 9급이 6급보다, 8급이 7급보다, 8급이 6급보다, 7급이 6급보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났고, 근무기간에서는 4년 이하인 경우가 5년 이상보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났으며, 경력에서도 12년 이하의 경우가 13년 이상인 경우보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났다. 사회복지전담공무원의 소진과 관련된 요인들의 상관관계를 분석한 결과, 연령, 근무기간, 경력, 정서적 지지, 평가적지지, 물질적 지지, 정보적 지지는 소진과 부(-)적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 역할 갈등, 업무량, 역할모호성은 소진과 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 사회복지전담공무원의 소진에 영향을 미치는 요인으로는 역할갈등, 업무량, 역할모호성, 평가적지지가 있으며, 그 중에서도 업무량이 소진에 영향을 미치는 가장 중요한 요인이었고, 그 다음으로는 역할 모호성, 평가적 지지, 역할 갈등 순으로 소진에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이에 따라 사회복지전담공무원의 소진 예방을 위해서는 직무스트레스 요인인 역할갈등, 업무량, 역할 모호성이 소진에 영향을 미치는 변수로 나타나 사회복지전담공무원의 근무환경을 개선하고 업무분담과 일반행정직 공무원들과의 업무중복이나 갈등을 줄일 수 있는 시스템이 마련 되어야 하는 것으로 조사됐다. 또 사회복지전담공무원의 업무수행에 관한 전문적인 지도와 감독이 이루 어져야 하며 재교육이 강화되어야 한다. 욕구조사, 사례관리 등의 업무관련 교육을 통하여 전문성을 강화하고 더불어 스트레스 관리 및 자기 효능 감을 증진시킬 수 있는 교육프로그램이 제공되어야 할 것으로 분석됐다. 또 이들이 다른 외부적인 요인에 영향을 받지 않고 사회복지전단업무를 수행할 수 있는 환경이 마련되어야 하며 민간복지서비스 전달체계와의 긴밀한 협조가 필요하다.
본 연구는 경상북도 본청과 23개 시‧군의 사회복지전담공무원들이 어느 정도의 소진을 경험하고 있는지 그 실태를 파악하고 아울러 사회복지전담공무원의 소진에 영향을 미치는 요인을 규명하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로는 사회복지전담공무원의 일반적 특성, 직무 스트레스, 사회적 지지 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 일반적 특성에 따른 소진 정도는 어떠한가, 사회복지전담공무원의 직무 스트레스, 사회적 지지는 소진에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 연구를 했다. 그 결과 조사대상자의 일반적 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 성별에서는 여성이 남성보다, 연령에서는 20대가 40대보다, 20대가 50세 이상보다, 30대가 40대보다, 30대가 50세 이상보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났다. 조사대상자의 근무지 특성에 따른 소진 정도를 분석한 결과, 직급에서는 9급이 6급보다, 8급이 7급보다, 8급이 6급보다, 7급이 6급보다 소진을 더 느끼는 것으로 나타났고, 근무기간에서는 4년 이하인 경우가 5년 이상보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났으며, 경력에서도 12년 이하의 경우가 13년 이상인 경우보다 소진을 더 많이 느끼는 것으로 나타났다. 사회복지전담공무원의 소진과 관련된 요인들의 상관관계를 분석한 결과, 연령, 근무기간, 경력, 정서적 지지, 평가적지지, 물질적 지지, 정보적 지지는 소진과 부(-)적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 역할 갈등, 업무량, 역할모호성은 소진과 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 사회복지전담공무원의 소진에 영향을 미치는 요인으로는 역할갈등, 업무량, 역할모호성, 평가적지지가 있으며, 그 중에서도 업무량이 소진에 영향을 미치는 가장 중요한 요인이었고, 그 다음으로는 역할 모호성, 평가적 지지, 역할 갈등 순으로 소진에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이에 따라 사회복지전담공무원의 소진 예방을 위해서는 직무스트레스 요인인 역할갈등, 업무량, 역할 모호성이 소진에 영향을 미치는 변수로 나타나 사회복지전담공무원의 근무환경을 개선하고 업무분담과 일반행정직 공무원들과의 업무중복이나 갈등을 줄일 수 있는 시스템이 마련 되어야 하는 것으로 조사됐다. 또 사회복지전담공무원의 업무수행에 관한 전문적인 지도와 감독이 이루 어져야 하며 재교육이 강화되어야 한다. 욕구조사, 사례관리 등의 업무관련 교육을 통하여 전문성을 강화하고 더불어 스트레스 관리 및 자기 효능 감을 증진시킬 수 있는 교육프로그램이 제공되어야 할 것으로 분석됐다. 또 이들이 다른 외부적인 요인에 영향을 받지 않고 사회복지전단업무를 수행할 수 있는 환경이 마련되어야 하며 민간복지서비스 전달체계와의 긴밀한 협조가 필요하다.
This study is carried out for the understanding of how much the social-welfare government officers in Gyeongsangbuk-do provincial and other 23 cities experience burnouts and also to investigate which factors in burnouts affect them. To put it concretely, I went deep into how characteristics of socia...
This study is carried out for the understanding of how much the social-welfare government officers in Gyeongsangbuk-do provincial and other 23 cities experience burnouts and also to investigate which factors in burnouts affect them. To put it concretely, I went deep into how characteristics of social-welfare officers in the metropolitan area and stress from their duties are like. Also I studied how encouraging their superiors, burnouts and duty stress regarding working for superiors and other co-workers affect social-welfare officers in metropolitan area. As a result of the study that analyzed the degree of burnout in metropolitan area, those in thirties undergo more than those in forties or fifties. The analysis of work condition shows officers with lower ranks undergo more burnouts, officers who worked less than 4 years undergo more than who worked over 5 years, and the ones who have less than 12 years of work experience under go more than those with over 13 years of experience. I analyzed interrelation of social-welfare officers' burnouts and other factors including age, time of employment, experiences, and how encouragements in emotional, physical, evaluative, informative ways are related dynamically to burnouts while confliction in different roles, amount of works and role ambiguities are related statically. Factors that affect social-welfare officers are role conflicts, amount of works, role ambiguities and evaluative encouragements. Among the rest, mostly amount of works influence on burnouts followed by role ambiguities, evaluative encouragements, role conflicts in that order. Thus, to prevent burnouts of social-welfare officers, their work environment should be improved and certain system is needed which can reduce conflicts or repetitious works between them and administrative officers. For more, specialized instructions and supervision toward social-welfare officers should be implemented and retrained as well. Specialties will be reinforced through the education of desire inquiries and case managements. Furthermore, educating programs to enhance self-efficacy and abilities to control stress are needed to be provided. Certain working environment for social-welfare officers should be provided so that they are not affected by any other factors. And also close cooperations with delivery system of private welfare services are shown to be needed.
This study is carried out for the understanding of how much the social-welfare government officers in Gyeongsangbuk-do provincial and other 23 cities experience burnouts and also to investigate which factors in burnouts affect them. To put it concretely, I went deep into how characteristics of social-welfare officers in the metropolitan area and stress from their duties are like. Also I studied how encouraging their superiors, burnouts and duty stress regarding working for superiors and other co-workers affect social-welfare officers in metropolitan area. As a result of the study that analyzed the degree of burnout in metropolitan area, those in thirties undergo more than those in forties or fifties. The analysis of work condition shows officers with lower ranks undergo more burnouts, officers who worked less than 4 years undergo more than who worked over 5 years, and the ones who have less than 12 years of work experience under go more than those with over 13 years of experience. I analyzed interrelation of social-welfare officers' burnouts and other factors including age, time of employment, experiences, and how encouragements in emotional, physical, evaluative, informative ways are related dynamically to burnouts while confliction in different roles, amount of works and role ambiguities are related statically. Factors that affect social-welfare officers are role conflicts, amount of works, role ambiguities and evaluative encouragements. Among the rest, mostly amount of works influence on burnouts followed by role ambiguities, evaluative encouragements, role conflicts in that order. Thus, to prevent burnouts of social-welfare officers, their work environment should be improved and certain system is needed which can reduce conflicts or repetitious works between them and administrative officers. For more, specialized instructions and supervision toward social-welfare officers should be implemented and retrained as well. Specialties will be reinforced through the education of desire inquiries and case managements. Furthermore, educating programs to enhance self-efficacy and abilities to control stress are needed to be provided. Certain working environment for social-welfare officers should be provided so that they are not affected by any other factors. And also close cooperations with delivery system of private welfare services are shown to be needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.