80년대는 독재에 의한 탄압이 극심했던 시기로 표현의 자유마저 상실한 때였다. 침묵할 수밖에 없는 현실의 문제를 황지우는 시적 언어로 풍자하고 비판하였다. 민중과의 소통이 절실했기에 기존의 시 형식을 파괴하고 새로운 양식을 선보인 것이다. 낯익은 상황을 "낯설게" 느끼도록 하거나 매스컴의 내용을 해체하여 재구성함으로써 단절과 소외를 묘사하기도 했으며, 몽타주, 패러디, 직관적 통찰, 역설, 안과 밖, 비시적인 언어 사용 등 다양한 기법을 구사하였다.
초기 시집인 "새들도 세상을 뜨는구나"와 "겨울-나무로부터 봄-나무에로"에...
80년대는 독재에 의한 탄압이 극심했던 시기로 표현의 자유마저 상실한 때였다. 침묵할 수밖에 없는 현실의 문제를 황지우는 시적 언어로 풍자하고 비판하였다. 민중과의 소통이 절실했기에 기존의 시 형식을 파괴하고 새로운 양식을 선보인 것이다. 낯익은 상황을 "낯설게" 느끼도록 하거나 매스컴의 내용을 해체하여 재구성함으로써 단절과 소외를 묘사하기도 했으며, 몽타주, 패러디, 직관적 통찰, 역설, 안과 밖, 비시적인 언어 사용 등 다양한 기법을 구사하였다.
초기 시집인 "새들도 세상을 뜨는구나"와 "겨울-나무로부터 봄-나무에로"에 대해서는 양식 파괴를 통한 현실 비판, 현실 인식과 낯설게 하기, 저항으로서 풍자라는 측면에서 살펴보았다. 낯설음과 해체의 방식으로 형태를 파괴함으로써 현실을 비판하였으며, 몽타주 기법이 활용되기도 했다.
세 번째 시집인 "나는 너다"에서는 현실로부터 벗어나고자하는 열망과 현실 안에서 대안을 찾고자하는 노력이 대립되는 구조로 이루어졌음이 확인된다. 현실을 부정하고 이를 초월함으로써 현실로 귀환하고자하는 선적 상상력을 통한 사유 체계가 파악되었다. 부정한 현실을 긍정적으로 받아들여 그 안에서 새로운 세계를 찾으려 한 것이다. 또한 선적인 다양한 장치도 살펴볼 수 있었다.
이러한 경향은 시집 "게 눈 속의 연꽃"에까지 이어진다. 삶의 비애와 부재 의식이 그것이다. 특히, 선적인 모습은 자기부정의 정신에서 비롯되었다 하겠다. 그리고 지난 삶에 대한 후회와 연민, 초월 등의 현실 지향적인 정서를 나타낸다.
떠나고 싶은 자아와 머물 수밖에 없는 자아 사이의 갈등을 안과 밖으로 그려냄으로써 인간 존재의 내면을 들여다본 시집 "어느 날 나는 흐린 주점(酒店)에 앉아 있을 거다"에서는 현실을 긍정으로 보려는 몸부림이 엿보인다. 의도했던 삶은 현실을 적극적으로 살아가려는 의욕에서 비롯된 것이다. 하지만 부정의 형태로 비추어져 삶을 통째로 뒤바꾸어 놓았다.
황지우는 세월의 변화에 따른 현실과의 거리감을 통해 자아분열을 경험하게 되는데 지난날에 대한 후회의 정조로 나타난다. 또한, 생에 대한 연민과 함께 현실을 긍정적으로 받아들이려는 태도를 보인다. 이는 시인의 관심이 자아가 분열된 개인의 문제로 변모되었음을 의미한다. 특히 분열적 갈등을 통해 바깥에 대한 동경심을 갖는다. 황지우 시가 지향하는 현재 진행형의 자아성찰이라 하겠다.
이처럼 황지우 시는 하나의 기법에 머물지 않고 다양한 변모를 보여 왔다. 현실에 대한 비판의식에서 출발하여 새로운 길의 모색과 소외로부터 벗어나고자하는 열망이 복합적으로 작용하였고, 선적인 상상력과 안과 밖의 갈등으로 나타났다. 주목할 것은 시인의 시선이다. 살아온 경험을 바탕으로 조율과정을 거쳐 변모를 시도하였다. 이를 담아내는 표현 기법 또한 달라졌다.
본 연구는 황지우의 시에서 찾아볼 수 있는 그만의 시선과 그에 따른 변화를 알아보고자 했으며, 현실 상황을 어떻게 인식하고 어떤 방식으로 해법을 찾아가는가에 대해 살펴보았다. 또한, 황지우 시의 흐름 양상과 표현기법의 다양한 변모는 물론, 당시 사회의 갈등 양상과 억압받고 소외될 수밖에 없었던 민중의 삶의 질곡도 엿볼 수 있었다.
80년대는 독재에 의한 탄압이 극심했던 시기로 표현의 자유마저 상실한 때였다. 침묵할 수밖에 없는 현실의 문제를 황지우는 시적 언어로 풍자하고 비판하였다. 민중과의 소통이 절실했기에 기존의 시 형식을 파괴하고 새로운 양식을 선보인 것이다. 낯익은 상황을 "낯설게" 느끼도록 하거나 매스컴의 내용을 해체하여 재구성함으로써 단절과 소외를 묘사하기도 했으며, 몽타주, 패러디, 직관적 통찰, 역설, 안과 밖, 비시적인 언어 사용 등 다양한 기법을 구사하였다.
초기 시집인 "새들도 세상을 뜨는구나"와 "겨울-나무로부터 봄-나무에로"에 대해서는 양식 파괴를 통한 현실 비판, 현실 인식과 낯설게 하기, 저항으로서 풍자라는 측면에서 살펴보았다. 낯설음과 해체의 방식으로 형태를 파괴함으로써 현실을 비판하였으며, 몽타주 기법이 활용되기도 했다.
세 번째 시집인 "나는 너다"에서는 현실로부터 벗어나고자하는 열망과 현실 안에서 대안을 찾고자하는 노력이 대립되는 구조로 이루어졌음이 확인된다. 현실을 부정하고 이를 초월함으로써 현실로 귀환하고자하는 선적 상상력을 통한 사유 체계가 파악되었다. 부정한 현실을 긍정적으로 받아들여 그 안에서 새로운 세계를 찾으려 한 것이다. 또한 선적인 다양한 장치도 살펴볼 수 있었다.
이러한 경향은 시집 "게 눈 속의 연꽃"에까지 이어진다. 삶의 비애와 부재 의식이 그것이다. 특히, 선적인 모습은 자기부정의 정신에서 비롯되었다 하겠다. 그리고 지난 삶에 대한 후회와 연민, 초월 등의 현실 지향적인 정서를 나타낸다.
떠나고 싶은 자아와 머물 수밖에 없는 자아 사이의 갈등을 안과 밖으로 그려냄으로써 인간 존재의 내면을 들여다본 시집 "어느 날 나는 흐린 주점(酒店)에 앉아 있을 거다"에서는 현실을 긍정으로 보려는 몸부림이 엿보인다. 의도했던 삶은 현실을 적극적으로 살아가려는 의욕에서 비롯된 것이다. 하지만 부정의 형태로 비추어져 삶을 통째로 뒤바꾸어 놓았다.
황지우는 세월의 변화에 따른 현실과의 거리감을 통해 자아분열을 경험하게 되는데 지난날에 대한 후회의 정조로 나타난다. 또한, 생에 대한 연민과 함께 현실을 긍정적으로 받아들이려는 태도를 보인다. 이는 시인의 관심이 자아가 분열된 개인의 문제로 변모되었음을 의미한다. 특히 분열적 갈등을 통해 바깥에 대한 동경심을 갖는다. 황지우 시가 지향하는 현재 진행형의 자아성찰이라 하겠다.
이처럼 황지우 시는 하나의 기법에 머물지 않고 다양한 변모를 보여 왔다. 현실에 대한 비판의식에서 출발하여 새로운 길의 모색과 소외로부터 벗어나고자하는 열망이 복합적으로 작용하였고, 선적인 상상력과 안과 밖의 갈등으로 나타났다. 주목할 것은 시인의 시선이다. 살아온 경험을 바탕으로 조율과정을 거쳐 변모를 시도하였다. 이를 담아내는 표현 기법 또한 달라졌다.
본 연구는 황지우의 시에서 찾아볼 수 있는 그만의 시선과 그에 따른 변화를 알아보고자 했으며, 현실 상황을 어떻게 인식하고 어떤 방식으로 해법을 찾아가는가에 대해 살펴보았다. 또한, 황지우 시의 흐름 양상과 표현기법의 다양한 변모는 물론, 당시 사회의 갈등 양상과 억압받고 소외될 수밖에 없었던 민중의 삶의 질곡도 엿볼 수 있었다.
The suppression by the dictatorship was extreme and thus the freedom of speech was also lost in the 1980s. Jiwoo Hwang satirized and criticized the problem of reality that everyone just had to be silent about with poetic words. He destroyed the existing form of poems and presented a new style becaus...
The suppression by the dictatorship was extreme and thus the freedom of speech was also lost in the 1980s. Jiwoo Hwang satirized and criticized the problem of reality that everyone just had to be silent about with poetic words. He destroyed the existing form of poems and presented a new style because the communication with the people was urgent. He described severance and alienation by letting feel a familiar situation "unfamiliar" or by deconstructing and reconstructing the contents of mass communication and freely used various techniques such as montage, parody, intuitional insight, paradox, inside and outside and use of non-poetical words.
The early collections of poems, "Even Birds Leave the World" and "Winter-From Trees Spring-To Trees" were examined in the aspect of the criticism of reality through the destruction of style, reality recognition and letting be unfamiliar and the satire as a resistance. He criticized the reality by destroying the shape with the method of unfamiliarity and deconstruction and also utilized the montage technique.
In the third collection of poems, "I am You", the passion to escape the reality and the efforts to find an alternative in the reality are opposed to each other. The thinking system through the lineal imagination that intends to return to the reality by denying and transcending the reality was grasped. He tried to positively accept the unjust reality and thereby find a new world in it. In addition various lineal devices could be examined.
This tendency continues to the collection of poems, "The Lotus Flower in the Eye of a Crab". That is the sorrow of life and awareness of absence. In particular the lineal appearance can be said to have stemmed from the spirit of self-denying. And it also shows the reality-oriented emotion such as regret about the past life, compassion and transcendence.
The collection of poems, "Someday I Will Sit on a Cloudy Bar", that looked into the inside of human beings by describing the conflict between the ego that wants to leave and the ego that has to stay inside and outside shows the struggle that intends to see the reality as affirmation. The intended life stems from the will to actively live the reality. However it was reflected as a shape of denial and thus changed life wholly.
Jiwoo Hwang comes to experience splitting of the ego through the distance to the reality that follows the change of times and it appears as sentiment of regret about the past days. In addition, he shows an attitude to accept the reality positively with the compassion about life. This means that the interest of the poet has changed into a problem of an individual with a split ego. In particular he has an aspiration about the outside through the splitted conflict. It can be said to be an ongoing self-reflection that the poems of Jiwoo Hwang intends to.
Like this the poems of Jiwoo Hwang has not stayed at one technique but showed various changes. It started from the criticism about the reality and the groping for a new way and the passion to escape from alienation functioned in a complex way, and it appeared as the lineal imagination and the conflict between the inside and the outside. The thing that should be watched is the gaze of the poet. He tried changes through the process of tuning on the basis of experiences in life. The expression technique to include this has also changed.
This study intended to examine the gaze of Jiwoo Hwang's own that can be found in his poems and the changes that follow that and examined how he recognized the reality and how he found solutions. In addition, the appearance of the flow of the poems of Jiwoo Hwang, the various changes of expression techniques, the appearance of conflict of the society of that time and the fetters of the lives of the people that had to be oppressed and alienated could be watched with a furtive eye.
The suppression by the dictatorship was extreme and thus the freedom of speech was also lost in the 1980s. Jiwoo Hwang satirized and criticized the problem of reality that everyone just had to be silent about with poetic words. He destroyed the existing form of poems and presented a new style because the communication with the people was urgent. He described severance and alienation by letting feel a familiar situation "unfamiliar" or by deconstructing and reconstructing the contents of mass communication and freely used various techniques such as montage, parody, intuitional insight, paradox, inside and outside and use of non-poetical words.
The early collections of poems, "Even Birds Leave the World" and "Winter-From Trees Spring-To Trees" were examined in the aspect of the criticism of reality through the destruction of style, reality recognition and letting be unfamiliar and the satire as a resistance. He criticized the reality by destroying the shape with the method of unfamiliarity and deconstruction and also utilized the montage technique.
In the third collection of poems, "I am You", the passion to escape the reality and the efforts to find an alternative in the reality are opposed to each other. The thinking system through the lineal imagination that intends to return to the reality by denying and transcending the reality was grasped. He tried to positively accept the unjust reality and thereby find a new world in it. In addition various lineal devices could be examined.
This tendency continues to the collection of poems, "The Lotus Flower in the Eye of a Crab". That is the sorrow of life and awareness of absence. In particular the lineal appearance can be said to have stemmed from the spirit of self-denying. And it also shows the reality-oriented emotion such as regret about the past life, compassion and transcendence.
The collection of poems, "Someday I Will Sit on a Cloudy Bar", that looked into the inside of human beings by describing the conflict between the ego that wants to leave and the ego that has to stay inside and outside shows the struggle that intends to see the reality as affirmation. The intended life stems from the will to actively live the reality. However it was reflected as a shape of denial and thus changed life wholly.
Jiwoo Hwang comes to experience splitting of the ego through the distance to the reality that follows the change of times and it appears as sentiment of regret about the past days. In addition, he shows an attitude to accept the reality positively with the compassion about life. This means that the interest of the poet has changed into a problem of an individual with a split ego. In particular he has an aspiration about the outside through the splitted conflict. It can be said to be an ongoing self-reflection that the poems of Jiwoo Hwang intends to.
Like this the poems of Jiwoo Hwang has not stayed at one technique but showed various changes. It started from the criticism about the reality and the groping for a new way and the passion to escape from alienation functioned in a complex way, and it appeared as the lineal imagination and the conflict between the inside and the outside. The thing that should be watched is the gaze of the poet. He tried changes through the process of tuning on the basis of experiences in life. The expression technique to include this has also changed.
This study intended to examine the gaze of Jiwoo Hwang's own that can be found in his poems and the changes that follow that and examined how he recognized the reality and how he found solutions. In addition, the appearance of the flow of the poems of Jiwoo Hwang, the various changes of expression techniques, the appearance of conflict of the society of that time and the fetters of the lives of the people that had to be oppressed and alienated could be watched with a furtive eye.
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