현대 건축을 대표하는 렘 쿨하스의 건축은 1988년 MoMa의 ‘해체주의 건축 전시회’에 초대작가로서 참가한 이후 신 구성주의, 신과학주의, 탈구축주의, 해체주의 등의 다양한 측면에서 해석되어왔다. 하지만 그의 인터뷰와 엘크로키(El croquis) 최근호에 수록된 사설 그리고 여러 편의 선행연구들에서 그의 건축이 모더니즘 건축으로부터 영향을 받았다는 정황들이 포착되고 있다. 이를 뒷받침 하듯이 그의 작품 곳곳에는 모더니즘 건축을 연상하게 하는 모습들이 나타나는 것이 사실이다. 특히 렘 쿨하스의 주거건축에 나타나는 ‘필로티’와 이에 의한 ‘부유하는 매스(mass)’, ‘기하학적 특성을 가진 단순한 외부와 입면’, ‘건축적 산책’을 연상시키는 연결 공간들은 렘 쿨하스가 르 꼬르뷔제 건축의 주요 요소들을 새롭게 재해석하고 있음을 짐작하게 한다. 이러한 사실들은 다양한 측면에서 해석될 수 있는 렘 쿨하스의 건축이 모더니즘 건축과 무관하지 않으며 나아가 건축물의 실제적인 생성원리에 있어 르 꼬르뷔제의 건축기법에 밀접한 관계가 있음을 추론하게 한다. 이에 본 연구는 문헌고찰을 통해 렘 쿨하스의 건축관을 파악하는 한편 그의 건축전개를 파악할 수 있는 일련의 주거건축을 분석함으로서 건축방법론적인 측면에서 나타난 르 꼬르뷔제의 영향을 고찰하였다. 이 작업을 위해 2장에서는 렘 쿨하스의 성장과정을 시기별로 살펴봄으로서 렘 쿨하스 건축관의 형성배경과 내용을 파악하였다. 유년기에 인도네시아에서 느꼈던 ‘군도(ARCHIPELAGO)’의 개념은 ‘소통을 통한 ...
현대 건축을 대표하는 렘 쿨하스의 건축은 1988년 MoMa의 ‘해체주의 건축 전시회’에 초대작가로서 참가한 이후 신 구성주의, 신과학주의, 탈구축주의, 해체주의 등의 다양한 측면에서 해석되어왔다. 하지만 그의 인터뷰와 엘크로키(El croquis) 최근호에 수록된 사설 그리고 여러 편의 선행연구들에서 그의 건축이 모더니즘 건축으로부터 영향을 받았다는 정황들이 포착되고 있다. 이를 뒷받침 하듯이 그의 작품 곳곳에는 모더니즘 건축을 연상하게 하는 모습들이 나타나는 것이 사실이다. 특히 렘 쿨하스의 주거건축에 나타나는 ‘필로티’와 이에 의한 ‘부유하는 매스(mass)’, ‘기하학적 특성을 가진 단순한 외부와 입면’, ‘건축적 산책’을 연상시키는 연결 공간들은 렘 쿨하스가 르 꼬르뷔제 건축의 주요 요소들을 새롭게 재해석하고 있음을 짐작하게 한다. 이러한 사실들은 다양한 측면에서 해석될 수 있는 렘 쿨하스의 건축이 모더니즘 건축과 무관하지 않으며 나아가 건축물의 실제적인 생성원리에 있어 르 꼬르뷔제의 건축기법에 밀접한 관계가 있음을 추론하게 한다. 이에 본 연구는 문헌고찰을 통해 렘 쿨하스의 건축관을 파악하는 한편 그의 건축전개를 파악할 수 있는 일련의 주거건축을 분석함으로서 건축방법론적인 측면에서 나타난 르 꼬르뷔제의 영향을 고찰하였다. 이 작업을 위해 2장에서는 렘 쿨하스의 성장과정을 시기별로 살펴봄으로서 렘 쿨하스 건축관의 형성배경과 내용을 파악하였다. 유년기에 인도네시아에서 느꼈던 ‘군도(ARCHIPELAGO)’의 개념은 ‘소통을 통한 도시문제의 해결’과 ‘도시의 자율성’을 강조하는 독특한 도시관을 형성하는 배경이 되었으며, 작가인 아버지의 영향으로 형성된 상상력과 유연한 사고는 자신의 도시관과 건축관을 나타내는 다양한 종류의 글을 저술하는 지적바탕을 형성하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 AA스쿨시절 그곳의 학풍과 아키그램의 영향으로 낙관적이고 미래적인 태도와 반역사주의적인 건축경향을 형성하게 되었으며 이후 ‘쾌락주의적 경향’과 ‘다양한 정보의 흐름에 따른 유목민의 개념’으로 발전하여 모더니즘 건축의 문제를 극복하기 위한 관점으로 ‘현재에서 발견된 미래’의 개념을 갖게 되었음을 밝히고 있다. 또한 최근연구들을 살펴본 결과 렘 쿨하스는 건축초기에 모더니즘 건축에서 많은 영감을 받았으며, 특히 그의 건축이 돔-이노 시스템과 건축적 산책로와 무관하지 않으며 이는 그의 건축시각과 생성기법이 르 꼬르뷔제로부터 영향 받았음을 확인하였다. 3장에서는 작품분석을 통해 르 꼬르뷔제의 영향을 구체적으로 도출하였다. 3장 1절에서는 르 꼬르뷔제 건축의 주요한 건축방법들을 구조적인 측면, 구성적인 측면, 기법적인 측면에서 정리하여 ‘분석의 틀(Frame of Analyse)’을 설정하였다. 이를 기준으로 본 연구를 위해 분석의 재료들이 풍부하다고 판단되는 5개의 주거작품을 분석하고 렘 쿨하스의 주거건축에 나타나는 르 꼬르뷔제의 영향 여부와 그 정도를 도출하였다. 분석의 결과를 종합하면 건축구조적인 측면에서 돔-이노 시스템은 집합주택을 제외한 모든 단독주택에 건축조건과 프로그램을 따라 기둥과 코어 그리고 내력벽들로 변형되어 나타났다. 건축구성적인 측면에서 근대건축의 다섯 가지 요점 중 필로티와 자유로운 평면과 자유로운 입면이 빈도 높게 사용되었다. 특히 필로티의 경우 재해석되고 환치되어 현대 건축에 부합하는 다양성을 만들어내는 생성의 이미지로 적용되었다. 옥상정원은 선택적으로 적용되었지만, 수평의 띠창은 현대적 감각의 입면요소에 부합하지 않아 적용정도가 경미한 것으로 나타났다. 건축기법적인 측면에서 ‘건축적 산책로’는 집합주택을 제외한 모든 단독주택에 적용하였으며, 필요에 따라서는(보르도 주택의 경우) 램프가 리프트로 변형되어 기계적인 산책로를 이루었다. 따라서 렘 쿨하스 주거건축의 생성방법이 르 꼬르뷔제의 영향을 받았다는 추론에서 시작한 본 논문은 2장과 3장에서 위와 같은 고찰의 결과들을 밝히고 있으며, 렘 쿨하스가 성장과정과 학습에서 형성된 건축적 사고의 배경위에서 건축물의 규모와 성격 그리고 건축조건과 요구사항에 따라 르 꼬르뷔제의 건축어휘들을 재해석하여 적절하게 변용하고 있음을 나타내며 이는 르 꼬르뷔제의 건축기법을 현대라는 상황의 필요에 따라 새롭게 해석함을 알 수 있었다.
현대 건축을 대표하는 렘 쿨하스의 건축은 1988년 MoMa의 ‘해체주의 건축 전시회’에 초대작가로서 참가한 이후 신 구성주의, 신과학주의, 탈구축주의, 해체주의 등의 다양한 측면에서 해석되어왔다. 하지만 그의 인터뷰와 엘크로키(El croquis) 최근호에 수록된 사설 그리고 여러 편의 선행연구들에서 그의 건축이 모더니즘 건축으로부터 영향을 받았다는 정황들이 포착되고 있다. 이를 뒷받침 하듯이 그의 작품 곳곳에는 모더니즘 건축을 연상하게 하는 모습들이 나타나는 것이 사실이다. 특히 렘 쿨하스의 주거건축에 나타나는 ‘필로티’와 이에 의한 ‘부유하는 매스(mass)’, ‘기하학적 특성을 가진 단순한 외부와 입면’, ‘건축적 산책’을 연상시키는 연결 공간들은 렘 쿨하스가 르 꼬르뷔제 건축의 주요 요소들을 새롭게 재해석하고 있음을 짐작하게 한다. 이러한 사실들은 다양한 측면에서 해석될 수 있는 렘 쿨하스의 건축이 모더니즘 건축과 무관하지 않으며 나아가 건축물의 실제적인 생성원리에 있어 르 꼬르뷔제의 건축기법에 밀접한 관계가 있음을 추론하게 한다. 이에 본 연구는 문헌고찰을 통해 렘 쿨하스의 건축관을 파악하는 한편 그의 건축전개를 파악할 수 있는 일련의 주거건축을 분석함으로서 건축방법론적인 측면에서 나타난 르 꼬르뷔제의 영향을 고찰하였다. 이 작업을 위해 2장에서는 렘 쿨하스의 성장과정을 시기별로 살펴봄으로서 렘 쿨하스 건축관의 형성배경과 내용을 파악하였다. 유년기에 인도네시아에서 느꼈던 ‘군도(ARCHIPELAGO)’의 개념은 ‘소통을 통한 도시문제의 해결’과 ‘도시의 자율성’을 강조하는 독특한 도시관을 형성하는 배경이 되었으며, 작가인 아버지의 영향으로 형성된 상상력과 유연한 사고는 자신의 도시관과 건축관을 나타내는 다양한 종류의 글을 저술하는 지적바탕을 형성하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 AA스쿨시절 그곳의 학풍과 아키그램의 영향으로 낙관적이고 미래적인 태도와 반역사주의적인 건축경향을 형성하게 되었으며 이후 ‘쾌락주의적 경향’과 ‘다양한 정보의 흐름에 따른 유목민의 개념’으로 발전하여 모더니즘 건축의 문제를 극복하기 위한 관점으로 ‘현재에서 발견된 미래’의 개념을 갖게 되었음을 밝히고 있다. 또한 최근연구들을 살펴본 결과 렘 쿨하스는 건축초기에 모더니즘 건축에서 많은 영감을 받았으며, 특히 그의 건축이 돔-이노 시스템과 건축적 산책로와 무관하지 않으며 이는 그의 건축시각과 생성기법이 르 꼬르뷔제로부터 영향 받았음을 확인하였다. 3장에서는 작품분석을 통해 르 꼬르뷔제의 영향을 구체적으로 도출하였다. 3장 1절에서는 르 꼬르뷔제 건축의 주요한 건축방법들을 구조적인 측면, 구성적인 측면, 기법적인 측면에서 정리하여 ‘분석의 틀(Frame of Analyse)’을 설정하였다. 이를 기준으로 본 연구를 위해 분석의 재료들이 풍부하다고 판단되는 5개의 주거작품을 분석하고 렘 쿨하스의 주거건축에 나타나는 르 꼬르뷔제의 영향 여부와 그 정도를 도출하였다. 분석의 결과를 종합하면 건축구조적인 측면에서 돔-이노 시스템은 집합주택을 제외한 모든 단독주택에 건축조건과 프로그램을 따라 기둥과 코어 그리고 내력벽들로 변형되어 나타났다. 건축구성적인 측면에서 근대건축의 다섯 가지 요점 중 필로티와 자유로운 평면과 자유로운 입면이 빈도 높게 사용되었다. 특히 필로티의 경우 재해석되고 환치되어 현대 건축에 부합하는 다양성을 만들어내는 생성의 이미지로 적용되었다. 옥상정원은 선택적으로 적용되었지만, 수평의 띠창은 현대적 감각의 입면요소에 부합하지 않아 적용정도가 경미한 것으로 나타났다. 건축기법적인 측면에서 ‘건축적 산책로’는 집합주택을 제외한 모든 단독주택에 적용하였으며, 필요에 따라서는(보르도 주택의 경우) 램프가 리프트로 변형되어 기계적인 산책로를 이루었다. 따라서 렘 쿨하스 주거건축의 생성방법이 르 꼬르뷔제의 영향을 받았다는 추론에서 시작한 본 논문은 2장과 3장에서 위와 같은 고찰의 결과들을 밝히고 있으며, 렘 쿨하스가 성장과정과 학습에서 형성된 건축적 사고의 배경위에서 건축물의 규모와 성격 그리고 건축조건과 요구사항에 따라 르 꼬르뷔제의 건축어휘들을 재해석하여 적절하게 변용하고 있음을 나타내며 이는 르 꼬르뷔제의 건축기법을 현대라는 상황의 필요에 따라 새롭게 해석함을 알 수 있었다.
Since the interpretation on architecture varies widely depending on the society, ideology, culture and perspective, the architecture of architect that represents the era can hardly be defined. In such viewpoint, it is more difficult to simply identify the architectural ideologies of architects actin...
Since the interpretation on architecture varies widely depending on the society, ideology, culture and perspective, the architecture of architect that represents the era can hardly be defined. In such viewpoint, it is more difficult to simply identify the architectural ideologies of architects acting sustainably. Rem Koolhaas, one of the most influential architects representing contemporary architecture these days is interpreted so diversely as new constructivism, neo modernism, new scientism and deconstruction etc. The backgrounds on which the architectural inclination of Rem Kool is that diversely interpreted include several incidents, and among others, a leading background is 'deconstructivist architecture exhibition'. He participated as one of 7 invited artists in the 'Deconstructivist Architecture Exhibition of MoMA(Museum of Modern Art) which was planned under the leadership of Philip Cortelyou Johnson in 1988, and gained a general recognition as an architect with strong inclination of Deconstructivism due to such effects. However, unlike such general recognition, various interviews, editorials and preliminary studies of other perspectives provide with clues that Rem Koolhaas was influenced by modernism, and re-interprets modernism architecture according to the demands of modernity. For instance, in the 'Rem Koolhaas Coversation with Students', Rem Koolhaas once noted that he got architectural inspiration from Mies van der Rohe and Ivan Leonidov that lead constructivism and modernism at the early stage of architecture. However, contrary to such effects, he maintained negative view on the 'absolute order perspective' of modernism architecture. His negative thoughts on the order perspective of modernism were the architectural works later on. In appreciation of their interpretation on the 'body's rediscovery, the joy of physical activity' the theme of triennale by the administrative body of 'the 17th Milan Triennale', Rem Koolhaas and OMA(Office for Metropolitan Architecture) was requested of service for the installation of 'Body Builder's Pavilion' and re-interpreted Barcelona Pavilion to suit given exhibition booth as bent pavilion type. The reason Rem Koolhaas selected Mies Barcelona Pavilion was because of the negative recognition of the project of restoring 'Barcelona Pavilion' which was still in progress. He maintained in this work that what is important is 'the connotational aspect of modern architecture that will be obtained through restoration' and not 'the physical appearance of architecture that will be obtained after restoration' , criticizing his contemporary architects that pursued to revive the order perspective of modernism architecture as restoration project. Meanwhile, the relationship between modernism architecture and Rem Koolhaas architecture is assumed in various perspectives in recent studies as well. For major instance, Bong Il-Beom suggested in his paper that Rem Koolhaas extracted the major architectural elements of Mies architecture in his own unique perspective and applied them to his architecture. Besides, a number of preliminary studies and literature data identify the relationship between Rem Koolhaas and Le Corbusier, and deserve examination. For example, An Jung-Yoon clarifies that Rem Koolhaas and Le Corbusier that represent contemporary and modern eras have similar view of architectures of earlier eras respectively, and developed architecture of their own on such basis. In addition to such preliminary studies, Juan Antonio Cortes indicated that the architectural concept of Rem Koolhaas connects up the thoughts of past architects and contemporary architects by displacing 'Les Cinq points d`une Architecture Nouvelle' and 'Dom-ino system' of Le Corbusier rather than negating earlier architecture including modernism through private 'The Lesson of The Skyscraper' and attempts architectural conversation and encounter, representing the relationship with Le Corbusier. In practice, in each aspect of Rem Koolhaas' architectural works, architectural elements that remind of Le Corbusier's architecture are easily found. In particular, 'piloti' that appears in the residential architecture of Rem Koolhaas, 'mass floating' by it, 'simple appearance and elevation with geometric characteristics' and 'the connecting space that reminds architectural promenade' enable the prediction that Rem Koolhaas newly re-interprets the major elements of Le Corbusier architecture, which implies 'the substitution of Le Corbusier architecture' that Antonio remarked. Such facts lead to the inference that Rem Koolhaas architecture which can be interpreted in various aspects is not irrelevant to modernism architecture, and in particular, it is closely related to the architectural technique of Le Corbusier in the actual mechanism of building. Therefore, this study intends to examine the effects of Le Corbusier by analyzing a series of residential architecture that present the development of Rem Koolhaas architecture.
Since the interpretation on architecture varies widely depending on the society, ideology, culture and perspective, the architecture of architect that represents the era can hardly be defined. In such viewpoint, it is more difficult to simply identify the architectural ideologies of architects acting sustainably. Rem Koolhaas, one of the most influential architects representing contemporary architecture these days is interpreted so diversely as new constructivism, neo modernism, new scientism and deconstruction etc. The backgrounds on which the architectural inclination of Rem Kool is that diversely interpreted include several incidents, and among others, a leading background is 'deconstructivist architecture exhibition'. He participated as one of 7 invited artists in the 'Deconstructivist Architecture Exhibition of MoMA(Museum of Modern Art) which was planned under the leadership of Philip Cortelyou Johnson in 1988, and gained a general recognition as an architect with strong inclination of Deconstructivism due to such effects. However, unlike such general recognition, various interviews, editorials and preliminary studies of other perspectives provide with clues that Rem Koolhaas was influenced by modernism, and re-interprets modernism architecture according to the demands of modernity. For instance, in the 'Rem Koolhaas Coversation with Students', Rem Koolhaas once noted that he got architectural inspiration from Mies van der Rohe and Ivan Leonidov that lead constructivism and modernism at the early stage of architecture. However, contrary to such effects, he maintained negative view on the 'absolute order perspective' of modernism architecture. His negative thoughts on the order perspective of modernism were the architectural works later on. In appreciation of their interpretation on the 'body's rediscovery, the joy of physical activity' the theme of triennale by the administrative body of 'the 17th Milan Triennale', Rem Koolhaas and OMA(Office for Metropolitan Architecture) was requested of service for the installation of 'Body Builder's Pavilion' and re-interpreted Barcelona Pavilion to suit given exhibition booth as bent pavilion type. The reason Rem Koolhaas selected Mies Barcelona Pavilion was because of the negative recognition of the project of restoring 'Barcelona Pavilion' which was still in progress. He maintained in this work that what is important is 'the connotational aspect of modern architecture that will be obtained through restoration' and not 'the physical appearance of architecture that will be obtained after restoration' , criticizing his contemporary architects that pursued to revive the order perspective of modernism architecture as restoration project. Meanwhile, the relationship between modernism architecture and Rem Koolhaas architecture is assumed in various perspectives in recent studies as well. For major instance, Bong Il-Beom suggested in his paper that Rem Koolhaas extracted the major architectural elements of Mies architecture in his own unique perspective and applied them to his architecture. Besides, a number of preliminary studies and literature data identify the relationship between Rem Koolhaas and Le Corbusier, and deserve examination. For example, An Jung-Yoon clarifies that Rem Koolhaas and Le Corbusier that represent contemporary and modern eras have similar view of architectures of earlier eras respectively, and developed architecture of their own on such basis. In addition to such preliminary studies, Juan Antonio Cortes indicated that the architectural concept of Rem Koolhaas connects up the thoughts of past architects and contemporary architects by displacing 'Les Cinq points d`une Architecture Nouvelle' and 'Dom-ino system' of Le Corbusier rather than negating earlier architecture including modernism through private 'The Lesson of The Skyscraper' and attempts architectural conversation and encounter, representing the relationship with Le Corbusier. In practice, in each aspect of Rem Koolhaas' architectural works, architectural elements that remind of Le Corbusier's architecture are easily found. In particular, 'piloti' that appears in the residential architecture of Rem Koolhaas, 'mass floating' by it, 'simple appearance and elevation with geometric characteristics' and 'the connecting space that reminds architectural promenade' enable the prediction that Rem Koolhaas newly re-interprets the major elements of Le Corbusier architecture, which implies 'the substitution of Le Corbusier architecture' that Antonio remarked. Such facts lead to the inference that Rem Koolhaas architecture which can be interpreted in various aspects is not irrelevant to modernism architecture, and in particular, it is closely related to the architectural technique of Le Corbusier in the actual mechanism of building. Therefore, this study intends to examine the effects of Le Corbusier by analyzing a series of residential architecture that present the development of Rem Koolhaas architecture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.