막걸리를 우리나라의 전통주로 부각시키려면 특정 지역에 편중되어 있는 생산시설을 확대 분산시킴과 동시에 적극적인 홍보와 마케팅이 이루어져야 한다. 본 연구는 우리나라 주류산업 현황과 막걸리 시장 환경을 파악함으로써 시장 규모를 예측하였다. 막걸리 산업의 지속적인 성장기회를 창출할 수 있는 마케팅 전략과 세계화방안을 제시하였다. 막걸리 산업의 성장을 위한 마케팅...
막걸리를 우리나라의 전통주로 부각시키려면 특정 지역에 편중되어 있는 생산시설을 확대 분산시킴과 동시에 적극적인 홍보와 마케팅이 이루어져야 한다. 본 연구는 우리나라 주류산업 현황과 막걸리 시장 환경을 파악함으로써 시장 규모를 예측하였다. 막걸리 산업의 지속적인 성장기회를 창출할 수 있는 마케팅 전략과 세계화방안을 제시하였다. 막걸리 산업의 성장을 위한 마케팅 전략을 제시하면 다음과 같다. 먼저 소비자의 욕구에 대한 파악이 이루어져야 한다. 마케팅은 소비자 행동 변화에 따라 수행되어야 한다. 소비자 특성 및 시장을 연구하고 마케팅믹스를 최적화하여 효율적인 마케팅 전략을 수행해야한다. 또한 제품의 품질향상을 위한 전략 면에서는 소비자 기호에 적합한 고가품, 전문적인 상품의 개발로 성장을 촉진한다. 이를 위해 전문기술 확보를 위한 과감한 투자가 이루어져야 한다. 가격전략에 있어서는 자사제품에 대한 자신감을 바탕으로 자주성이 보장되도록 하고 경쟁자 대응적 가격제도는 자제해야할 필요가 있다. 판매촉진을 위해서는 현 제품의 품질을 높이고 보관 기술의 발달 및 새로운 포장용기의 디자인 개발 등이 시급하다. 이와 더불어 막걸리 산업의 세계화를 위해서는 품질이 개선되어야 하며 문화의 상품화가 필요하고 전문 인력이 양성되어야 한다. 또한 세계화를 위해서는 한식과의 연계가 필요하고 다양하고 특성화된 막걸리를 탄생시키기 위해서는 합리적인 규제가 필요하다. 이와 더불어 전통사업도 시대의 변화에 부응하는 혁신기업으로서의 지속인 변신으로 경쟁력을 제고 하여 경쟁우위를 형성할 수 있다. 따라서 신기술 및 IT를 잘 복합하여 경쟁력 제고를 추진하고 기업변신을 이룩하여야 한다. 본 연구는 우리나라 막걸리 산업의 시장 환경을 살펴보았으며 이를 바탕으로 막걸리 산업 마케팅의 문제점과 마케팅 전략 방안에 대해 제시하였다. 본 연구는 구체적 마케팅 전략 사례를 제시하는데 관계문헌의 부족으로 충분한 논의가 이루어지지 못하였으므로 보다 심도 있는 분석을 통한 막걸리 산업의 마케팅 방안을 계획하고 대책을 수립할 때 활용될 수 있을 것이다.
막걸리를 우리나라의 전통주로 부각시키려면 특정 지역에 편중되어 있는 생산시설을 확대 분산시킴과 동시에 적극적인 홍보와 마케팅이 이루어져야 한다. 본 연구는 우리나라 주류산업 현황과 막걸리 시장 환경을 파악함으로써 시장 규모를 예측하였다. 막걸리 산업의 지속적인 성장기회를 창출할 수 있는 마케팅 전략과 세계화방안을 제시하였다. 막걸리 산업의 성장을 위한 마케팅 전략을 제시하면 다음과 같다. 먼저 소비자의 욕구에 대한 파악이 이루어져야 한다. 마케팅은 소비자 행동 변화에 따라 수행되어야 한다. 소비자 특성 및 시장을 연구하고 마케팅믹스를 최적화하여 효율적인 마케팅 전략을 수행해야한다. 또한 제품의 품질향상을 위한 전략 면에서는 소비자 기호에 적합한 고가품, 전문적인 상품의 개발로 성장을 촉진한다. 이를 위해 전문기술 확보를 위한 과감한 투자가 이루어져야 한다. 가격전략에 있어서는 자사제품에 대한 자신감을 바탕으로 자주성이 보장되도록 하고 경쟁자 대응적 가격제도는 자제해야할 필요가 있다. 판매촉진을 위해서는 현 제품의 품질을 높이고 보관 기술의 발달 및 새로운 포장용기의 디자인 개발 등이 시급하다. 이와 더불어 막걸리 산업의 세계화를 위해서는 품질이 개선되어야 하며 문화의 상품화가 필요하고 전문 인력이 양성되어야 한다. 또한 세계화를 위해서는 한식과의 연계가 필요하고 다양하고 특성화된 막걸리를 탄생시키기 위해서는 합리적인 규제가 필요하다. 이와 더불어 전통사업도 시대의 변화에 부응하는 혁신기업으로서의 지속인 변신으로 경쟁력을 제고 하여 경쟁우위를 형성할 수 있다. 따라서 신기술 및 IT를 잘 복합하여 경쟁력 제고를 추진하고 기업변신을 이룩하여야 한다. 본 연구는 우리나라 막걸리 산업의 시장 환경을 살펴보았으며 이를 바탕으로 막걸리 산업 마케팅의 문제점과 마케팅 전략 방안에 대해 제시하였다. 본 연구는 구체적 마케팅 전략 사례를 제시하는데 관계문헌의 부족으로 충분한 논의가 이루어지지 못하였으므로 보다 심도 있는 분석을 통한 막걸리 산업의 마케팅 방안을 계획하고 대책을 수립할 때 활용될 수 있을 것이다.
In order to raise makgeolli as Korea's leading traditional wine, the existing manufacturing facilities located in specific regions need to be expanded and diversified while promotion and marketing must be carried out actively at the same time. This study estimated the market size by identifying the ...
In order to raise makgeolli as Korea's leading traditional wine, the existing manufacturing facilities located in specific regions need to be expanded and diversified while promotion and marketing must be carried out actively at the same time. This study estimated the market size by identifying the state of the Korean liquor industry and environment of the makgeolli market. The study also proposed a market strategy which can create sustainable development opportunity of the makgeolli industry and globalization plan of makgeolli. First, marketing strategy for the development of the makgeolli industry is proposed as follows. First, understanding of consumer desire must be accomplished. Marketing must be executed according to the changes in consumer behavior patterns. Based on consumer characteristic and market research, market segmentation is executed and marketing mix is optimized to carry out an effective marketing strategy to achieve market development. In addition, from the strategy aspect for enhancing the quality of the product, growth can be promoted by developing high-priced products fitting consumer preference and specialized products. To achieve this, aggressive investment must be made to secure speciality skills. From a pricing perspective, independence should be guaranteed based on confidence in the company's product while restraints must be exercised from implementing pricing system reactive to pricing of competitors. For sales promotion, the quality of current products need to be increased and there is an urgent need to develop storage technology and new designs for packaging. For the globalization of the makgeolli industry, quality must be improved while commercialization of the culture and development of professional human resources are required. Also, connection with Korean food is needed for globalization and prudential regulations are required to create various, specialized makgeolli. Furthermore, traditional businesses must follow the changing times to become innovative companies that seek change continuously to improve their competitiveness to build up their competitive advantages. Therefore, new technology and IT must be combined effectively to improve competitiveness and achieve positive changes for the companies. This study examined the market environment of the Korean makgeolli industry and based on such research, it identifies the problems of the existing marketing of the makgeolli industry and proposes a new marketing strategy plan. Due to lack of related literature, adequate discussions did not occur in the proposal of specific marketing strategy case studies. So this study can be utilized when planning marketing strategy for the makgeolli industry and developing measures based on more in-depth analysis.
In order to raise makgeolli as Korea's leading traditional wine, the existing manufacturing facilities located in specific regions need to be expanded and diversified while promotion and marketing must be carried out actively at the same time. This study estimated the market size by identifying the state of the Korean liquor industry and environment of the makgeolli market. The study also proposed a market strategy which can create sustainable development opportunity of the makgeolli industry and globalization plan of makgeolli. First, marketing strategy for the development of the makgeolli industry is proposed as follows. First, understanding of consumer desire must be accomplished. Marketing must be executed according to the changes in consumer behavior patterns. Based on consumer characteristic and market research, market segmentation is executed and marketing mix is optimized to carry out an effective marketing strategy to achieve market development. In addition, from the strategy aspect for enhancing the quality of the product, growth can be promoted by developing high-priced products fitting consumer preference and specialized products. To achieve this, aggressive investment must be made to secure speciality skills. From a pricing perspective, independence should be guaranteed based on confidence in the company's product while restraints must be exercised from implementing pricing system reactive to pricing of competitors. For sales promotion, the quality of current products need to be increased and there is an urgent need to develop storage technology and new designs for packaging. For the globalization of the makgeolli industry, quality must be improved while commercialization of the culture and development of professional human resources are required. Also, connection with Korean food is needed for globalization and prudential regulations are required to create various, specialized makgeolli. Furthermore, traditional businesses must follow the changing times to become innovative companies that seek change continuously to improve their competitiveness to build up their competitive advantages. Therefore, new technology and IT must be combined effectively to improve competitiveness and achieve positive changes for the companies. This study examined the market environment of the Korean makgeolli industry and based on such research, it identifies the problems of the existing marketing of the makgeolli industry and proposes a new marketing strategy plan. Due to lack of related literature, adequate discussions did not occur in the proposal of specific marketing strategy case studies. So this study can be utilized when planning marketing strategy for the makgeolli industry and developing measures based on more in-depth analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.