본 연구는 중학생의 우울 수준과 풍경구성기법 반응특성을 알아보고 우울 수준에 따라 풍경구성기법 반응특성에 차이가 있는지를 분석함으로써 풍경구성기법이 우울을 진단할 수 있는 진단도구로서의 가능성을 밝히는데 그 목적이 있다. 연구대상은 D시 소재 2개 중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 368명이며, 2010년 4월3일부터 6월25일까지 각 학급별로 연구자가 직접 검사를 실시하였다. 연구도구는 Beck의 우울척도와 풍경구성기법(LMT)을 사용하였다. ...
국문 초록
중학생의 우울과 풍경구성기법(LMT) 반응특성에 관한 연구
구 은 재
영남대학교 환경보건대학원 미술치료학과 미술치료전공
지도교수 최 외 선 · 김 갑 숙
본 연구는 중학생의 우울 수준과 풍경구성기법 반응특성을 알아보고 우울 수준에 따라 풍경구성기법 반응특성에 차이가 있는지를 분석함으로써 풍경구성기법이 우울을 진단할 수 있는 진단도구로서의 가능성을 밝히는데 그 목적이 있다. 연구대상은 D시 소재 2개 중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 368명이며, 2010년 4월3일부터 6월25일까지 각 학급별로 연구자가 직접 검사를 실시하였다. 연구도구는 Beck의 우울척도와 풍경구성기법(LMT)을 사용하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 17.0을 사용하여 빈도와 백분율을 구하였고 교차분석을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 여학생이 남학생보다 우울한 비율이 조금 더 높게 나타났고, 학년이 올라갈수록 우울한 상태의 비율이 높게 나타났다. 둘째, 성별에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 테두리이탈은 남학생이 여학생보다 더 높게 나타났고 통합성, 공간사용, 형태의 사실성, 소묘선의 질, 13색이상의 색사용한 비율, 10개요소의 채색 적절성, 혼색 사용 비율, 채색의 안정성 비율, 요소와 배경을 모두 채색한 비율은 남학생보다 여학생이 높게 나타났다. 학년에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 공간을 90%이상 사용한 비율이 1학년과 2학년이 3학년보다 높게 나타났고, 요소채색의 적절성과 요소와 배경을 모두 채색한 경우도 1학년과 2학년이 3학년보다 비율이 높게 나타났다. 셋째, 우울수준에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 우울집단보다 비 우울집단에서 10개 요소가 모두 통합되어 조화를 이루는 비율과 90%이상의 공간사용 비율, 밭에 작물을 나타낸 비율이 더 높게 나타났다. 또 13색이상의 색을 사용한 경우와 혼색인 경우, 채색이 안정된 경우, 요소와 배경을 모두 채색한 경우도 우울집단보다 비 우울집단에서 더 높게 나타났다.
이상의 결과로 볼 때, 풍경구성기법 반응특성으로 중학생의 우울을 진단하는데 유용한 도구로서 활용할 수 있음을 확인하였다.
주제어 : 풍경구성기법(LMT), 중학생, 우울, 구성지표, 채색지표
국문 초록
중학생의 우울과 풍경구성기법(LMT) 반응특성에 관한 연구
구 은 재
영남대학교 환경보건대학원 미술치료학과 미술치료전공
지도교수 최 외 선 · 김 갑 숙
본 연구는 중학생의 우울 수준과 풍경구성기법 반응특성을 알아보고 우울 수준에 따라 풍경구성기법 반응특성에 차이가 있는지를 분석함으로써 풍경구성기법이 우울을 진단할 수 있는 진단도구로서의 가능성을 밝히는데 그 목적이 있다. 연구대상은 D시 소재 2개 중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 368명이며, 2010년 4월3일부터 6월25일까지 각 학급별로 연구자가 직접 검사를 실시하였다. 연구도구는 Beck의 우울척도와 풍경구성기법(LMT)을 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 17.0을 사용하여 빈도와 백분율을 구하였고 교차분석을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 여학생이 남학생보다 우울한 비율이 조금 더 높게 나타났고, 학년이 올라갈수록 우울한 상태의 비율이 높게 나타났다. 둘째, 성별에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 테두리이탈은 남학생이 여학생보다 더 높게 나타났고 통합성, 공간사용, 형태의 사실성, 소묘선의 질, 13색이상의 색사용한 비율, 10개요소의 채색 적절성, 혼색 사용 비율, 채색의 안정성 비율, 요소와 배경을 모두 채색한 비율은 남학생보다 여학생이 높게 나타났다. 학년에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 공간을 90%이상 사용한 비율이 1학년과 2학년이 3학년보다 높게 나타났고, 요소채색의 적절성과 요소와 배경을 모두 채색한 경우도 1학년과 2학년이 3학년보다 비율이 높게 나타났다. 셋째, 우울수준에 따른 중학생의 LMT 반응특성 중 우울집단보다 비 우울집단에서 10개 요소가 모두 통합되어 조화를 이루는 비율과 90%이상의 공간사용 비율, 밭에 작물을 나타낸 비율이 더 높게 나타났다. 또 13색이상의 색을 사용한 경우와 혼색인 경우, 채색이 안정된 경우, 요소와 배경을 모두 채색한 경우도 우울집단보다 비 우울집단에서 더 높게 나타났다.
이상의 결과로 볼 때, 풍경구성기법 반응특성으로 중학생의 우울을 진단하는데 유용한 도구로서 활용할 수 있음을 확인하였다.
A study of middle school students' depression and their reactions on LMT
Gu, Eun-Jae
Department of Art Therapy Graduate School Environment and Pubic Health Yeungnam University
Supervised by Professor Choi, Wae Sun ㆍ Kim, Gab-Sook
M.A.Thesis
A study of middle school students' depression and their reactions on LMT
Gu, Eun-Jae
Department of Art Therapy Graduate School Environment and Pubic Health Yeungnam University
Supervised by Professor Choi, Wae Sun ㆍ Kim, Gab-Sook
Abstract
This study analyzed middle school students' depression level and their reactions on LMT drawings to see if LMT could be used as an instrument to diagnose the depression level. The researcher conducted an investigation with a total of 368 students in years 1, 2, and 3 at two middle schools located in city D from April 3rd, 2010 to June 25th, 2010. Beck Anxiety Inventory and Landscape Montage Technique were employed for this study. Frequencies and percentages from the data were computed on SPSS WIN 17.0 and treated to a cross tabulation. The findings are as follows. First, the number of female students in depression was slightly greater than that of male students in depression, and depression was found more in upper year students than in lower year students. Second, with regard to LMT reactions by gender, more male students drew over the border than female students did. In the drawings, more female students showed integration, space use, reality of the shapes, drawing line quality, use of more than thirteen colors, coloring properness of the 10 items, mixed color use, coloring stability, and coloring of both the items and backgrounds. With regard to LMT reactions by school year more first and second year students filled more than 90% of the given space than the third year students. Proper coloring of the items and coloring of the background was found more from first and second year students than third year students. Third, with regard to LMT reactions by depression level the non-depression group showed a higher rate of the 10 items all in harmony and balance, of 90% or more space use, and of showing crops on the field than the depression group. The non-depression group also showed a higher rate of 13 or more color use, of mixed color use, color stability, coloring of both the items and background. The above findings show that LMT drawings can be used as an instrument to diagnose middle school students' depression level.
Key words: Landscape Montage Technique, middle school students, composition index, color index
M.A.Thesis
A study of middle school students' depression and their reactions on LMT
Gu, Eun-Jae
Department of Art Therapy Graduate School Environment and Pubic Health Yeungnam University
Supervised by Professor Choi, Wae Sun ㆍ Kim, Gab-Sook
Abstract
This study analyzed middle school students' depression level and their reactions on LMT drawings to see if LMT could be used as an instrument to diagnose the depression level. The researcher conducted an investigation with a total of 368 students in years 1, 2, and 3 at two middle schools located in city D from April 3rd, 2010 to June 25th, 2010. Beck Anxiety Inventory and Landscape Montage Technique were employed for this study. Frequencies and percentages from the data were computed on SPSS WIN 17.0 and treated to a cross tabulation. The findings are as follows. First, the number of female students in depression was slightly greater than that of male students in depression, and depression was found more in upper year students than in lower year students. Second, with regard to LMT reactions by gender, more male students drew over the border than female students did. In the drawings, more female students showed integration, space use, reality of the shapes, drawing line quality, use of more than thirteen colors, coloring properness of the 10 items, mixed color use, coloring stability, and coloring of both the items and backgrounds. With regard to LMT reactions by school year more first and second year students filled more than 90% of the given space than the third year students. Proper coloring of the items and coloring of the background was found more from first and second year students than third year students. Third, with regard to LMT reactions by depression level the non-depression group showed a higher rate of the 10 items all in harmony and balance, of 90% or more space use, and of showing crops on the field than the depression group. The non-depression group also showed a higher rate of 13 or more color use, of mixed color use, color stability, coloring of both the items and background. The above findings show that LMT drawings can be used as an instrument to diagnose middle school students' depression level.
Key words: Landscape Montage Technique, middle school students, composition index, color index
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