생활동화를 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동의 의문사 이해 및 언어문제해결 능력에 미치는 영향 The Effect of Language Intervention Program Using Life Fairy Tales on Comprehension of Wh-Question and Verbal Problem Solving Skills of Children with Mental Retardation원문보기
본 연구에서는 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램이 지적 장애 아동의 의문사 이해 및 언어문제해결 능력에 미치는 효과를 보고자 하였다. 연구대상은 일반 초등학교에 재학 중인 언어연령 5세 이상의 지적 장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 프로그램 적용 후, 의문사 ‘왜’와 ‘어떻게’에 대한 이해 능력과 원인․이유 질문에 대답하기 및 해결․추론 질문에 대답하기 능력 향상에 미치는 영향을 연구하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 ...
본 연구에서는 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램이 지적 장애 아동의 의문사 이해 및 언어문제해결 능력에 미치는 효과를 보고자 하였다. 연구대상은 일반 초등학교에 재학 중인 언어연령 5세 이상의 지적 장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 프로그램 적용 후, 의문사 ‘왜’와 ‘어떻게’에 대한 이해 능력과 원인․이유 질문에 대답하기 및 해결․추론 질문에 대답하기 능력 향상에 미치는 영향을 연구하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 대상자 간 중 다 기초선 설계를 적용하였으며, 의문사 이해 능력 및 언어문제해결 능력 평가도구로, 기초선, 치료, 유지 단계를 평가하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애 아동의 의문사 ‘왜’에 대한 이해 능력이 향상되었다. 둘째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 의문사 ‘어떻게’에 대한 이해 능력이 향상되었다. 셋째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 원인․이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 넷째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 해결․추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 세 명의 대상자 간 다소 차이는 있지만 모두 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 통하여 의문사 이해 및 언어문제 해결 능력이 향상되는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램이 지적 장애 아동의 의문사 이해 및 언어문제해결 능력에 미치는 효과를 보고자 하였다. 연구대상은 일반 초등학교에 재학 중인 언어연령 5세 이상의 지적 장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 프로그램 적용 후, 의문사 ‘왜’와 ‘어떻게’에 대한 이해 능력과 원인․이유 질문에 대답하기 및 해결․추론 질문에 대답하기 능력 향상에 미치는 영향을 연구하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 대상자 간 중 다 기초선 설계를 적용하였으며, 의문사 이해 능력 및 언어문제해결 능력 평가도구로, 기초선, 치료, 유지 단계를 평가하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애 아동의 의문사 ‘왜’에 대한 이해 능력이 향상되었다. 둘째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 의문사 ‘어떻게’에 대한 이해 능력이 향상되었다. 셋째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 원인․이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 넷째, 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 지적 장애아동의 해결․추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 세 명의 대상자 간 다소 차이는 있지만 모두 생활동화를 활용한 언어중재 프로그램을 통하여 의문사 이해 및 언어문제 해결 능력이 향상되는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to look into the effect of language intervention program using life fairy tales on comprehension of wh-question and verbal problem solving skills of children with mental retardation. The subjects of the experiment are children with mental retardation. We conducted the ex...
The purpose of this study is to look into the effect of language intervention program using life fairy tales on comprehension of wh-question and verbal problem solving skills of children with mental retardation. The subjects of the experiment are children with mental retardation. We conducted the experiment applying multiple baseline across subjects design for forty minutes per a session in one week 3 sessions. In the research, comprehension of wh-question is the case when the children know the concept of wh-question through answer for the wh-question. The kinds of wh-question in the study is ‘how’ and ‘why’. We regarded the verbal problem solving skills as the ability to answer the questions appropriately about cause and reason, solving and inference seeing the situations in the pictures. The following is the result of the study. First, after the treatment, the subjects showed improvement in comprehension of wh-question ‘why’ than before the treatment. Second, after the treatment, the subjects showed improvement in comprehension of wh-question ‘how’ than before the treatment. Third, the subjects improvement the ability to answer the questions about cause and reason than before the treatment. Fourth, the subjects improvement the ability to answer the questions about solving and inference than before the treatment. In conclusion, we can say that language intervention program using life fairy tales has an effect on comprehension of wh-question and verbal problem solving skills of children with mental retardation.
The purpose of this study is to look into the effect of language intervention program using life fairy tales on comprehension of wh-question and verbal problem solving skills of children with mental retardation. The subjects of the experiment are children with mental retardation. We conducted the experiment applying multiple baseline across subjects design for forty minutes per a session in one week 3 sessions. In the research, comprehension of wh-question is the case when the children know the concept of wh-question through answer for the wh-question. The kinds of wh-question in the study is ‘how’ and ‘why’. We regarded the verbal problem solving skills as the ability to answer the questions appropriately about cause and reason, solving and inference seeing the situations in the pictures. The following is the result of the study. First, after the treatment, the subjects showed improvement in comprehension of wh-question ‘why’ than before the treatment. Second, after the treatment, the subjects showed improvement in comprehension of wh-question ‘how’ than before the treatment. Third, the subjects improvement the ability to answer the questions about cause and reason than before the treatment. Fourth, the subjects improvement the ability to answer the questions about solving and inference than before the treatment. In conclusion, we can say that language intervention program using life fairy tales has an effect on comprehension of wh-question and verbal problem solving skills of children with mental retardation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.