G.Geahigan의 비평적 탐구 이론에 근거한 중학교 미술 감상 지도 방안 연구 A Study on Art Appreciation Instruction for Middle School Based on G.Geahigan's Critical Inquiry Theory원문보기
게히건(G.Geahigan)은 획일적인 선형 구조를 이루는 펠드먼(E.B.Feldman)의 미술비평 방법의 문제점을 비판하고, 이 문제를 탐구의 과정으로 해결하도록 하는 이론을 전개하였다. 그가 주장한 ‘비평적 탐구(Critical Inquiry)’는 ‘예측이 불가능한 세계’를 살아가는 인간이 이를 해결하기 위해 노력하는 경험을 ‘탐구’라고 하는 듀이(J.Dewey)의 이론적 토대를 미술 비평의 탐구 과정에 적용하여 ‘사고 활동’을 경험하도록 ...
게히건(G.Geahigan)은 획일적인 선형 구조를 이루는 펠드먼(E.B.Feldman)의 미술비평 방법의 문제점을 비판하고, 이 문제를 탐구의 과정으로 해결하도록 하는 이론을 전개하였다. 그가 주장한 ‘비평적 탐구(Critical Inquiry)’는 ‘예측이 불가능한 세계’를 살아가는 인간이 이를 해결하기 위해 노력하는 경험을 ‘탐구’라고 하는 듀이(J.Dewey)의 이론적 토대를 미술 비평의 탐구 과정에 적용하여 ‘사고 활동’을 경험하도록 하는 이론이다. 정서적인 접근과 지적 탐구 활동이 함께 이루어지는 게히건의 비평적 탐구 과정을 통하여 현대 학생들에게 보다 발전되고 교육적으로도 바람직한 미술 비평교육이 가능하겠다고 판단하여, 게히건이 주장한 미술 비평의 탐구 과정과 이에 근거한 지도 방안을 연구하였다. 그 결과, 게히건의 ‘비평적 탐구’ 이론은 이미 오래 전부터 다양한 문제점이 제기되어진 펠드먼의 비평 방법에 대한 대안 효과가 있는 미술 비평 교육의 일환으로써, 듀이의 탐구 과정을 토대로 미술 비평에서만이 이루어지는 독특한 활동인 개인적 반응 활동(Personal Response to Works of Art), 개념 및 기술 개발 활동(Concept and Skill Development), 학생 연구 활동(Student Research)의 세 가지 교육적 활동을 포함하여 형성되었음을 확인하였다. ‘비평적 탐구’의 과정은 학생으로 하여금 문제 인식 상황에서 문제를 명료화하고, 그에 대한 문제를 모색하고, 비평 결과의 추론과 검증을 하는 과정에서 삶과 경험 속에서 문제를 스스로 해결해 나가도록 교육한다. 이 과정은 일방적인 것이 아니라 순환적으로 이루어지며, 학생들이 이 활동을 통해 얻은 결론을 다음의 새로운 상황에 적용하도록 함으로써 계속적인 ‘탐구’가 이루어지도록 한다. ‘비평적 탐구’의 특징은 미확정적인 대상의 가치로부터 탐구 활동이 일어나 다양한 반응·경험·이해를 통해 연구하는 데에 초점을 맞추고, 순환적이며 융통적인 사고 진행 과정을 거친다는 점이다. 따라서 획일적인 절차를 따르지 않으며, 학생이 작품의 가치를 판단하기 위해 예술 작품에 담겨진 범위 이상의 배경적 지식을 얻도록 하는 전문적인 지적 활동을 필요로 한다. 또한 개별적으로 이루어내는 결론이 아니라 적극적인 토론을 유도하여 서로의 의견 교환과 협력을 통하여 공동의 노력으로 결론에 이르게 되는 것을 특징으로 한다. 그리하여 게히건의 비평적 탐구 과정에 근거하여 실제 교수․학습 지도 방안을 제안하였는데, 그 대상은 작품의 사회적․문화적 의미를 해석하고 이해하는 것을 목표로 하는 중학생으로 하였고, 내용은 김호석의 작품과 보테로(F.Botero)의 작품을 중심으로 한 회화 비평 수업과 시각문화와 관련한 광고 디자인 비평 수업으로 각각 4차시에 걸쳐 이루어지도록 연구하였다.
게히건(G.Geahigan)은 획일적인 선형 구조를 이루는 펠드먼(E.B.Feldman)의 미술비평 방법의 문제점을 비판하고, 이 문제를 탐구의 과정으로 해결하도록 하는 이론을 전개하였다. 그가 주장한 ‘비평적 탐구(Critical Inquiry)’는 ‘예측이 불가능한 세계’를 살아가는 인간이 이를 해결하기 위해 노력하는 경험을 ‘탐구’라고 하는 듀이(J.Dewey)의 이론적 토대를 미술 비평의 탐구 과정에 적용하여 ‘사고 활동’을 경험하도록 하는 이론이다. 정서적인 접근과 지적 탐구 활동이 함께 이루어지는 게히건의 비평적 탐구 과정을 통하여 현대 학생들에게 보다 발전되고 교육적으로도 바람직한 미술 비평교육이 가능하겠다고 판단하여, 게히건이 주장한 미술 비평의 탐구 과정과 이에 근거한 지도 방안을 연구하였다. 그 결과, 게히건의 ‘비평적 탐구’ 이론은 이미 오래 전부터 다양한 문제점이 제기되어진 펠드먼의 비평 방법에 대한 대안 효과가 있는 미술 비평 교육의 일환으로써, 듀이의 탐구 과정을 토대로 미술 비평에서만이 이루어지는 독특한 활동인 개인적 반응 활동(Personal Response to Works of Art), 개념 및 기술 개발 활동(Concept and Skill Development), 학생 연구 활동(Student Research)의 세 가지 교육적 활동을 포함하여 형성되었음을 확인하였다. ‘비평적 탐구’의 과정은 학생으로 하여금 문제 인식 상황에서 문제를 명료화하고, 그에 대한 문제를 모색하고, 비평 결과의 추론과 검증을 하는 과정에서 삶과 경험 속에서 문제를 스스로 해결해 나가도록 교육한다. 이 과정은 일방적인 것이 아니라 순환적으로 이루어지며, 학생들이 이 활동을 통해 얻은 결론을 다음의 새로운 상황에 적용하도록 함으로써 계속적인 ‘탐구’가 이루어지도록 한다. ‘비평적 탐구’의 특징은 미확정적인 대상의 가치로부터 탐구 활동이 일어나 다양한 반응·경험·이해를 통해 연구하는 데에 초점을 맞추고, 순환적이며 융통적인 사고 진행 과정을 거친다는 점이다. 따라서 획일적인 절차를 따르지 않으며, 학생이 작품의 가치를 판단하기 위해 예술 작품에 담겨진 범위 이상의 배경적 지식을 얻도록 하는 전문적인 지적 활동을 필요로 한다. 또한 개별적으로 이루어내는 결론이 아니라 적극적인 토론을 유도하여 서로의 의견 교환과 협력을 통하여 공동의 노력으로 결론에 이르게 되는 것을 특징으로 한다. 그리하여 게히건의 비평적 탐구 과정에 근거하여 실제 교수․학습 지도 방안을 제안하였는데, 그 대상은 작품의 사회적․문화적 의미를 해석하고 이해하는 것을 목표로 하는 중학생으로 하였고, 내용은 김호석의 작품과 보테로(F.Botero)의 작품을 중심으로 한 회화 비평 수업과 시각문화와 관련한 광고 디자인 비평 수업으로 각각 4차시에 걸쳐 이루어지도록 연구하였다.
G.Geahigan criticized the problem of E.B.Feldman's art criticism in that it forms a uniformly linear structure. G.Geahigan formulated a theory to solve this problem, through the process of inquiry. ‘Critical Inquiry’ applies the theoretical basis of J.Dewey to the inquiry process of art criticism, w...
G.Geahigan criticized the problem of E.B.Feldman's art criticism in that it forms a uniformly linear structure. G.Geahigan formulated a theory to solve this problem, through the process of inquiry. ‘Critical Inquiry’ applies the theoretical basis of J.Dewey to the inquiry process of art criticism, which allows people to experience thinking activity, like the statement of J.Dewey that inquiry is the experience of efforts to solve the problems in the unpredictable world. This thesis studied instruction methods based on the inquiry process argued by G.Geahigan under the judgment that more developed and educationally desirable art criticism education is possible for the contemporary students through the inquiry process of G.Geahigan, in which an emotional approach and intellectual activity are achieved together. As a result, it was proved that the theory of ‘Critical Inquiry’ presented by G.Geahigan is part of art criticism education that has an alternative effect on the criticism method of E.B.Feldman, about which multiple problems have been raised for a long time. The theory of ‘Critical Inquiry’ includes three educational activities; Personal Response to Works of Art, Concept and Skill Development, and Student Research activities, which are uniquely performed in the art criticism based on the inquiry process of Dewey. The process of ‘Critical Inquiry’ educates students to solve problems in their life and experiences in the process of clarifying problems in the problem recognition circumstances, looking for the solution, and inferring and verifying criticism results. This process is not unilateral, but instead it is circulatory. Continual inquiry is made through applying the conclusions that are obtained through the activities to the next new circumstance. Characteristics of ‘Critical Inquiry’ are that it focuses on various responses, experiences, and understanding about the values of unidentified objects by conducting inquiry activities, and goes through circulatory and flexible thinking ways. Accordingly, ‘Critical Inquiry’ does not follow uniformed procedures, and needs professional intellectual activities that can acquire background knowledge beyond the scopes of art works in order to make students judge the values of work. In addition, ‘Critical Inquiry’ reaches the conclusion stage through active discussion, opinion exchange, and cooperation instead of individual efforts. This thesis suggested the substantial teaching and learning method based on the ‘Critical Inquiry’ process of G.Geahigan. Study subjects were middle school students for helping students interpret and understand the social and cultural meanings of art work. The contents were works of Kim, Ho Seok and F.Botero, which were taught in the painting criticism class, and advertisement design criticism class in association with visual culture. A total of four observation sessions was conducted throughout the study respectively.
G.Geahigan criticized the problem of E.B.Feldman's art criticism in that it forms a uniformly linear structure. G.Geahigan formulated a theory to solve this problem, through the process of inquiry. ‘Critical Inquiry’ applies the theoretical basis of J.Dewey to the inquiry process of art criticism, which allows people to experience thinking activity, like the statement of J.Dewey that inquiry is the experience of efforts to solve the problems in the unpredictable world. This thesis studied instruction methods based on the inquiry process argued by G.Geahigan under the judgment that more developed and educationally desirable art criticism education is possible for the contemporary students through the inquiry process of G.Geahigan, in which an emotional approach and intellectual activity are achieved together. As a result, it was proved that the theory of ‘Critical Inquiry’ presented by G.Geahigan is part of art criticism education that has an alternative effect on the criticism method of E.B.Feldman, about which multiple problems have been raised for a long time. The theory of ‘Critical Inquiry’ includes three educational activities; Personal Response to Works of Art, Concept and Skill Development, and Student Research activities, which are uniquely performed in the art criticism based on the inquiry process of Dewey. The process of ‘Critical Inquiry’ educates students to solve problems in their life and experiences in the process of clarifying problems in the problem recognition circumstances, looking for the solution, and inferring and verifying criticism results. This process is not unilateral, but instead it is circulatory. Continual inquiry is made through applying the conclusions that are obtained through the activities to the next new circumstance. Characteristics of ‘Critical Inquiry’ are that it focuses on various responses, experiences, and understanding about the values of unidentified objects by conducting inquiry activities, and goes through circulatory and flexible thinking ways. Accordingly, ‘Critical Inquiry’ does not follow uniformed procedures, and needs professional intellectual activities that can acquire background knowledge beyond the scopes of art works in order to make students judge the values of work. In addition, ‘Critical Inquiry’ reaches the conclusion stage through active discussion, opinion exchange, and cooperation instead of individual efforts. This thesis suggested the substantial teaching and learning method based on the ‘Critical Inquiry’ process of G.Geahigan. Study subjects were middle school students for helping students interpret and understand the social and cultural meanings of art work. The contents were works of Kim, Ho Seok and F.Botero, which were taught in the painting criticism class, and advertisement design criticism class in association with visual culture. A total of four observation sessions was conducted throughout the study respectively.
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