저소음 배수성 아스팔트 포장은 다공성 포장으로 일반 밀입도 포장에 비해서 우천 시 배수를 통한 물보라 현상 저감, 야간 시인성 개선, 소음저감 등과 같은 기능을 갖춘 도로 포장 기술이다. 이러한 기능으로 인하여 일본 및 유럽국가에서는 약 20년 전부터 저소음 배수성 포장을 적용하여 왔으며 기능유지 지속성을 위하여 많은 연구를 수행하였다. 국내 역시 쾌적한 도시환경을 구현하기 위하여 도로포장에서 발생하는 주행 소음을 줄이기 위한 노력의 일환으로 저소음 배수성 포장을 약 10년 전부터 적용하여 왔다. 그러나 적용된 시공사례로부터 포장파손은 물론 기능의 저하가 1년 이후부터 급격히 발생하고 있어서 문제점으로 지적되어 왔다. 본 논문은 저소음 배수성 포장에서 발생하는 기능상실에 대하여 조사하기 위해 4 종류의 혼합물에 대하여 실내실험을 실시 후 시험시공을 실시하였다. 실내실험은 내구성 평가로 ...
저소음 배수성 아스팔트 포장은 다공성 포장으로 일반 밀입도 포장에 비해서 우천 시 배수를 통한 물보라 현상 저감, 야간 시인성 개선, 소음저감 등과 같은 기능을 갖춘 도로 포장 기술이다. 이러한 기능으로 인하여 일본 및 유럽국가에서는 약 20년 전부터 저소음 배수성 포장을 적용하여 왔으며 기능유지 지속성을 위하여 많은 연구를 수행하였다. 국내 역시 쾌적한 도시환경을 구현하기 위하여 도로포장에서 발생하는 주행 소음을 줄이기 위한 노력의 일환으로 저소음 배수성 포장을 약 10년 전부터 적용하여 왔다. 그러나 적용된 시공사례로부터 포장파손은 물론 기능의 저하가 1년 이후부터 급격히 발생하고 있어서 문제점으로 지적되어 왔다. 본 논문은 저소음 배수성 포장에서 발생하는 기능상실에 대하여 조사하기 위해 4 종류의 혼합물에 대하여 실내실험을 실시 후 시험시공을 실시하였다. 실내실험은 내구성 평가로 동적안정도 칸타브로 시험을 실시하였으며, 기능성 평가로 공극률과 실내투수계수 시험을 실시하였고 그 결과 모든 항목에서 품질기준을 만족하였다. 시험시공 후 시간이 지남에 따라 시공직후, 5개월 후, 8개월 후의 현장 내구성 및 기능성을 평가하기 위하여 육안조사, 미끄럼 저항, 소음도 측정, 코아 공극률, 현장투수능력시험을 실시하였다. 그 결과 골재탈리, 스트리핑 현상이 조기에 발견되어 탈리된 골재로 인하여 소음 저감 효과가 저하되었으며, 침수지역 발생, 공극률의 급격한 감소, 현장투수능력의 급격한 저하로 기능성 측면에서도 기능성을 확보하지 못하였다. 공극률과 소음도, 공극률과 투수기능의 분석결과 공극률은 소음도와 투수기능에 매우 밀접한 관계를 갖고 있는 것으로 확인하였다.
저소음 배수성 아스팔트 포장은 다공성 포장으로 일반 밀입도 포장에 비해서 우천 시 배수를 통한 물보라 현상 저감, 야간 시인성 개선, 소음저감 등과 같은 기능을 갖춘 도로 포장 기술이다. 이러한 기능으로 인하여 일본 및 유럽국가에서는 약 20년 전부터 저소음 배수성 포장을 적용하여 왔으며 기능유지 지속성을 위하여 많은 연구를 수행하였다. 국내 역시 쾌적한 도시환경을 구현하기 위하여 도로포장에서 발생하는 주행 소음을 줄이기 위한 노력의 일환으로 저소음 배수성 포장을 약 10년 전부터 적용하여 왔다. 그러나 적용된 시공사례로부터 포장파손은 물론 기능의 저하가 1년 이후부터 급격히 발생하고 있어서 문제점으로 지적되어 왔다. 본 논문은 저소음 배수성 포장에서 발생하는 기능상실에 대하여 조사하기 위해 4 종류의 혼합물에 대하여 실내실험을 실시 후 시험시공을 실시하였다. 실내실험은 내구성 평가로 동적안정도 칸타브로 시험을 실시하였으며, 기능성 평가로 공극률과 실내투수계수 시험을 실시하였고 그 결과 모든 항목에서 품질기준을 만족하였다. 시험시공 후 시간이 지남에 따라 시공직후, 5개월 후, 8개월 후의 현장 내구성 및 기능성을 평가하기 위하여 육안조사, 미끄럼 저항, 소음도 측정, 코아 공극률, 현장투수능력시험을 실시하였다. 그 결과 골재탈리, 스트리핑 현상이 조기에 발견되어 탈리된 골재로 인하여 소음 저감 효과가 저하되었으며, 침수지역 발생, 공극률의 급격한 감소, 현장투수능력의 급격한 저하로 기능성 측면에서도 기능성을 확보하지 못하였다. 공극률과 소음도, 공극률과 투수기능의 분석결과 공극률은 소음도와 투수기능에 매우 밀접한 관계를 갖고 있는 것으로 확인하였다.
Porous asphalt pavement has a lot of spaces among aggregates, so it decreases spray of water, noise, and insure a view at night. In order to maintain those functions, it is very important to keep it in safe and maintain a durability for a long time. In Korea, there are only studies on durability, fu...
Porous asphalt pavement has a lot of spaces among aggregates, so it decreases spray of water, noise, and insure a view at night. In order to maintain those functions, it is very important to keep it in safe and maintain a durability for a long time. In Korea, there are only studies on durability, function tests conducted right after construction and none of the tests about the change of pavement condition have not conducted. For this reason, we've conducted lab and in-situ tests on four kinds of pavements. Lab tests are consist of durability tests(wheel tracking test, cantabro test) and function tests(lab permeability test, porosity test). All test results meet the criteria. Investigation with the naked eye, sliding friction, noise measurement, core porosity, drainage ability test in construction site were conducted to evaluate the durability and functionality of pavement at the point of right after, 5 months later, 8 months later than construction. As a result, aggregates secession, stripping phenomenon were observed at an early stage. Seceded aggregates cause some problems : Flooded area occurrence, Sudden decrease of porosity and noise reduction effect, drainage ability in construction site. After analyzing the relationship between porosity and noise, porosity and drainage ability, it is confirmed that porosity is an really important factor on noise and drainage ability of porous asphalt pavement. Continuous follow-up surveys and studies are needed to solve the porosity problem because the porosity blockage is caused by a variety of factors ; environmental factor, materialistic factor.
Porous asphalt pavement has a lot of spaces among aggregates, so it decreases spray of water, noise, and insure a view at night. In order to maintain those functions, it is very important to keep it in safe and maintain a durability for a long time. In Korea, there are only studies on durability, function tests conducted right after construction and none of the tests about the change of pavement condition have not conducted. For this reason, we've conducted lab and in-situ tests on four kinds of pavements. Lab tests are consist of durability tests(wheel tracking test, cantabro test) and function tests(lab permeability test, porosity test). All test results meet the criteria. Investigation with the naked eye, sliding friction, noise measurement, core porosity, drainage ability test in construction site were conducted to evaluate the durability and functionality of pavement at the point of right after, 5 months later, 8 months later than construction. As a result, aggregates secession, stripping phenomenon were observed at an early stage. Seceded aggregates cause some problems : Flooded area occurrence, Sudden decrease of porosity and noise reduction effect, drainage ability in construction site. After analyzing the relationship between porosity and noise, porosity and drainage ability, it is confirmed that porosity is an really important factor on noise and drainage ability of porous asphalt pavement. Continuous follow-up surveys and studies are needed to solve the porosity problem because the porosity blockage is caused by a variety of factors ; environmental factor, materialistic factor.
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