현대 사회에서 자동차는 가장 중요한 이동수단으로써 사용되고 있다. 그로 인해 교통사고 또한 꾸준히 증가되고 있는 추세이다. 이를 해결하기 위해 자동차에 다양한 기능을 추가하여 운전자에게 제공하고 있다. 그러나 이러한 기능에도 불구하고 운전자의 졸음운전, 음주운전 등으로 인해 교통사고는 계속 증가하고 있다. 교통사고의 가장 큰 요소는 운전자이다. 운전자에 대한 연구는 운전자의 반응속도, 심리상태, 생체 신호, 연령, 주행패턴 등으로 다양한 연구가 진행되고 있다. 기존에 반응속도를 측정하기 위해 여러 드라이빙 ...
현대 사회에서 자동차는 가장 중요한 이동수단으로써 사용되고 있다. 그로 인해 교통사고 또한 꾸준히 증가되고 있는 추세이다. 이를 해결하기 위해 자동차에 다양한 기능을 추가하여 운전자에게 제공하고 있다. 그러나 이러한 기능에도 불구하고 운전자의 졸음운전, 음주운전 등으로 인해 교통사고는 계속 증가하고 있다. 교통사고의 가장 큰 요소는 운전자이다. 운전자에 대한 연구는 운전자의 반응속도, 심리상태, 생체 신호, 연령, 주행패턴 등으로 다양한 연구가 진행되고 있다. 기존에 반응속도를 측정하기 위해 여러 드라이빙 시뮬레이터가 개발되어 있지만, 드라이빙 시뮬레이터는 실제 도로 상의 주행과 다르기 때문에 정확한 데이터를 측정할 수 없었다. 본 논문에서는 실제 운전을 하면서 데이터를 측정할 수 있는 on-the-road 테스트 시 운전자의 장애물 인식 반응속도를 측정하기 위한 임베디드 시스템 구현에 대해 서술한다. 제안된 시스템을 통해 운전자의 장애물 인식 반응 속도를 측정하고, on-the-road 테스트를 통하여 측정 결과를 분석하고 활용하는 방법에 대해 연구하였다. 제안된 시스템은 Brake Reaction Time을 측정하기 위한 시스템으로 Brake 측정 모듈과 OBD-2 스캐너, 블루투스전송모듈로 설계하였으며, 측정된 데이터를 저장하고 분석하기 위해 PC 기반의 GUI 프로그램을 구현하였다. 또한, 제안된 시스템을 검증하기 위한 테스트를 수행하였으며, 측정된 BRT가 운전자 숙련도를 판단할 수 있는지에 대한 실험을 하였다.
현대 사회에서 자동차는 가장 중요한 이동수단으로써 사용되고 있다. 그로 인해 교통사고 또한 꾸준히 증가되고 있는 추세이다. 이를 해결하기 위해 자동차에 다양한 기능을 추가하여 운전자에게 제공하고 있다. 그러나 이러한 기능에도 불구하고 운전자의 졸음운전, 음주운전 등으로 인해 교통사고는 계속 증가하고 있다. 교통사고의 가장 큰 요소는 운전자이다. 운전자에 대한 연구는 운전자의 반응속도, 심리상태, 생체 신호, 연령, 주행패턴 등으로 다양한 연구가 진행되고 있다. 기존에 반응속도를 측정하기 위해 여러 드라이빙 시뮬레이터가 개발되어 있지만, 드라이빙 시뮬레이터는 실제 도로 상의 주행과 다르기 때문에 정확한 데이터를 측정할 수 없었다. 본 논문에서는 실제 운전을 하면서 데이터를 측정할 수 있는 on-the-road 테스트 시 운전자의 장애물 인식 반응속도를 측정하기 위한 임베디드 시스템 구현에 대해 서술한다. 제안된 시스템을 통해 운전자의 장애물 인식 반응 속도를 측정하고, on-the-road 테스트를 통하여 측정 결과를 분석하고 활용하는 방법에 대해 연구하였다. 제안된 시스템은 Brake Reaction Time을 측정하기 위한 시스템으로 Brake 측정 모듈과 OBD-2 스캐너, 블루투스 전송모듈로 설계하였으며, 측정된 데이터를 저장하고 분석하기 위해 PC 기반의 GUI 프로그램을 구현하였다. 또한, 제안된 시스템을 검증하기 위한 테스트를 수행하였으며, 측정된 BRT가 운전자 숙련도를 판단할 수 있는지에 대한 실험을 하였다.
In modern society, car has been the most important transportation. Thereby, car accidents have been increasing steadily. To solve this problem by adding various features in cars has been providing to the driver. However, despite these features the driver's drowsy driving, traffic accidents due to dr...
In modern society, car has been the most important transportation. Thereby, car accidents have been increasing steadily. To solve this problem by adding various features in cars has been providing to the driver. However, despite these features the driver's drowsy driving, traffic accidents due to drunk driving continue to increase. The study of driver reaction speed of the driver, and psychological status, vital signs, age, driving a variety of patterns, etc. are being studied. To measure the rate of the existing multiple-driving simulators were developed, but driving simulator to measure the exact data could not be. In this paper, we described implementation of embedded system for analysis the obstacle recognition reaction rate of driver while driving on-the-road test. The proposed system recognizes the driver's obstacle to measure the reaction rate, and through on-the-road test to analyze the measurement results. The proposed system has been designed Brake Measurement Modules, OBD-II Scanner, and Bluetooth Modules. Also, To save the measured data and analysis for PC-based GUI program was implemented. In addition, we tested the proposed system to verify and measured BRT data can determine driver's skill.
In modern society, car has been the most important transportation. Thereby, car accidents have been increasing steadily. To solve this problem by adding various features in cars has been providing to the driver. However, despite these features the driver's drowsy driving, traffic accidents due to drunk driving continue to increase. The study of driver reaction speed of the driver, and psychological status, vital signs, age, driving a variety of patterns, etc. are being studied. To measure the rate of the existing multiple-driving simulators were developed, but driving simulator to measure the exact data could not be. In this paper, we described implementation of embedded system for analysis the obstacle recognition reaction rate of driver while driving on-the-road test. The proposed system recognizes the driver's obstacle to measure the reaction rate, and through on-the-road test to analyze the measurement results. The proposed system has been designed Brake Measurement Modules, OBD-II Scanner, and Bluetooth Modules. Also, To save the measured data and analysis for PC-based GUI program was implemented. In addition, we tested the proposed system to verify and measured BRT data can determine driver's skill.
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