“백문불여일견”이라는 고사성어가 있듯이 시각은 예부터 사람에게 중요한 감각이기 때문에 사람들은 무언가를 설명할 때 독자나 청자의 이해를 돕고자 다양한 시각 자료를 사용하고 있다. 특히 시각 자료는 시각을 자극해 쉽고 정확히 문자 언어를 파악하게 하는 힘을 지니고 있기 때문에 유아의 모국어 교육이나 유아 및 성인의 외국어 교육에서도 많이 사용되고 있다. 현재 우리나라의 유아 영어 교육 현장에서도 성공적인 영어 학습을 위해서는 이른 시기에 시작해야 좋다는 결정적 시기 가설 때문에 조기 영어 교육의 관심이 높은 편이다. 그리하여 어릴 ...
“백문불여일견”이라는 고사성어가 있듯이 시각은 예부터 사람에게 중요한 감각이기 때문에 사람들은 무언가를 설명할 때 독자나 청자의 이해를 돕고자 다양한 시각 자료를 사용하고 있다. 특히 시각 자료는 시각을 자극해 쉽고 정확히 문자 언어를 파악하게 하는 힘을 지니고 있기 때문에 유아의 모국어 교육이나 유아 및 성인의 외국어 교육에서도 많이 사용되고 있다. 현재 우리나라의 유아 영어 교육 현장에서도 성공적인 영어 학습을 위해서는 이른 시기에 시작해야 좋다는 결정적 시기 가설 때문에 조기 영어 교육의 관심이 높은 편이다. 그리하여 어릴 때부터 영어를 학습이 아닌 놀이로 인식시키면서 유아의 시각과 호기심을 자극하여 흥미를 끌기 위하여 다양한 시각 자료가 많이 사용되고 있다. 그 중에서도 유아 영어 학습자의 눈높이에 맞는 영어 동화책은 자연스럽게 유아를 영어에 노출시키는 지름길이며 이를 통해 영어 어휘, 이해, 회상 능력을 고루 향상시킬 수 있는 일석삼조의 시각 자료라는 이유로 영어 동화책이 가장 대표적인 시각자료로 사용되고 있다. 하지만 영어 동화책의 교수 방법(영어 동화 제시 방법)에 따라 유아의 영어 학습의 효과는 달라질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 유아 영어 교육 현장에서 성공적인 수업을 위해 사용되고 있는 세 가지 동화 제시 방법(그림 동화, 융판 동화, 역할극 동화 방법)이 유아 영어 학습자(4세 유아 24명, 5세 유아 21명)의 영어 학습(영어 어휘, 이해, 회상 능력)에 미치는 효과와 연령별로 미치는 효과에 대해 살펴보았다. 실험에 앞서 유아 영어 학습자의 전반적인 영어 능력 검사와 사전 영어 어휘력 검사를 실시하여 각 집단 간의 동질성을 확보하였다. 동일한 영어 동화책을 각 동화 제시 방법에 따라 2주 동안 4번의 실험 수업을 한 후 유아 영어 학습자들의 사후 영어 어휘력 검사와 영어 동화 이해력 검사를 실시하였다. 이틀 후 유아 영어 학습자들의 영어 동화에 대한 기억의 정도를 검사하기 위하여 동일한 영어 동화 이해력 검사를 영어 동화 회상력 검사로 다시 한 번 더 실시하였다. 그 결과 세 가지 동화 제시 방법 모두 유아 영어 학습자의 영어 어휘력 점수 향상에 도움이 되었지만 연령별로 살펴보면 그림 동화와 융판 동화 방법으로 학습한 5세 유아의 영어 어휘력 점수가 4세 유아보다 유의미하게 향상되었다. 유아 영어 학습자의 영어 동화 이해력 및 회상력 검사 결과는 융판 동화 방법을 사용한 유아 영어 학습자가 영어 동화책의 내용에 대하여 가장 높은 이해력과 회상력을 보여주었다. 하지만 연령별 차이를 보이던 영어 어휘력 검사와 달리 4세와 5세 유아 간의 영어 동화 이해력 및 회상력의 차이는 없었다. 따라서 본 연구를 토대로 유아 영어 학습자의 영어 어휘, 이해, 회상 능력을 향상시키기 위해서는 융판 동화 방법을 수업에 적용해야 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 유아 교육 현장에는 융판 동화 방법을 더욱 권장하고, 출판사나 교재의 연구 개발(research and development; R&D) 회사에서는 교사들을 위해 융판 동화 교구를 부록처럼 삽입하여 책과 함께 제공한다면 유아 영어 학습자에게 매우 효과적일 것으로 생각된다.
“백문불여일견”이라는 고사성어가 있듯이 시각은 예부터 사람에게 중요한 감각이기 때문에 사람들은 무언가를 설명할 때 독자나 청자의 이해를 돕고자 다양한 시각 자료를 사용하고 있다. 특히 시각 자료는 시각을 자극해 쉽고 정확히 문자 언어를 파악하게 하는 힘을 지니고 있기 때문에 유아의 모국어 교육이나 유아 및 성인의 외국어 교육에서도 많이 사용되고 있다. 현재 우리나라의 유아 영어 교육 현장에서도 성공적인 영어 학습을 위해서는 이른 시기에 시작해야 좋다는 결정적 시기 가설 때문에 조기 영어 교육의 관심이 높은 편이다. 그리하여 어릴 때부터 영어를 학습이 아닌 놀이로 인식시키면서 유아의 시각과 호기심을 자극하여 흥미를 끌기 위하여 다양한 시각 자료가 많이 사용되고 있다. 그 중에서도 유아 영어 학습자의 눈높이에 맞는 영어 동화책은 자연스럽게 유아를 영어에 노출시키는 지름길이며 이를 통해 영어 어휘, 이해, 회상 능력을 고루 향상시킬 수 있는 일석삼조의 시각 자료라는 이유로 영어 동화책이 가장 대표적인 시각자료로 사용되고 있다. 하지만 영어 동화책의 교수 방법(영어 동화 제시 방법)에 따라 유아의 영어 학습의 효과는 달라질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 유아 영어 교육 현장에서 성공적인 수업을 위해 사용되고 있는 세 가지 동화 제시 방법(그림 동화, 융판 동화, 역할극 동화 방법)이 유아 영어 학습자(4세 유아 24명, 5세 유아 21명)의 영어 학습(영어 어휘, 이해, 회상 능력)에 미치는 효과와 연령별로 미치는 효과에 대해 살펴보았다. 실험에 앞서 유아 영어 학습자의 전반적인 영어 능력 검사와 사전 영어 어휘력 검사를 실시하여 각 집단 간의 동질성을 확보하였다. 동일한 영어 동화책을 각 동화 제시 방법에 따라 2주 동안 4번의 실험 수업을 한 후 유아 영어 학습자들의 사후 영어 어휘력 검사와 영어 동화 이해력 검사를 실시하였다. 이틀 후 유아 영어 학습자들의 영어 동화에 대한 기억의 정도를 검사하기 위하여 동일한 영어 동화 이해력 검사를 영어 동화 회상력 검사로 다시 한 번 더 실시하였다. 그 결과 세 가지 동화 제시 방법 모두 유아 영어 학습자의 영어 어휘력 점수 향상에 도움이 되었지만 연령별로 살펴보면 그림 동화와 융판 동화 방법으로 학습한 5세 유아의 영어 어휘력 점수가 4세 유아보다 유의미하게 향상되었다. 유아 영어 학습자의 영어 동화 이해력 및 회상력 검사 결과는 융판 동화 방법을 사용한 유아 영어 학습자가 영어 동화책의 내용에 대하여 가장 높은 이해력과 회상력을 보여주었다. 하지만 연령별 차이를 보이던 영어 어휘력 검사와 달리 4세와 5세 유아 간의 영어 동화 이해력 및 회상력의 차이는 없었다. 따라서 본 연구를 토대로 유아 영어 학습자의 영어 어휘, 이해, 회상 능력을 향상시키기 위해서는 융판 동화 방법을 수업에 적용해야 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 유아 교육 현장에는 융판 동화 방법을 더욱 권장하고, 출판사나 교재의 연구 개발(research and development; R&D) 회사에서는 교사들을 위해 융판 동화 교구를 부록처럼 삽입하여 책과 함께 제공한다면 유아 영어 학습자에게 매우 효과적일 것으로 생각된다.
“Seeing is believing” is an idiom derived from ancient times. According to this idiom, we can realize that visual sense has been a significantly important sense for human since these times. This is the reason why people have used visuals to help readers or listeners understand or use them as an aid ...
“Seeing is believing” is an idiom derived from ancient times. According to this idiom, we can realize that visual sense has been a significantly important sense for human since these times. This is the reason why people have used visuals to help readers or listeners understand or use them as an aid to explain something to others. In particular, visuals are frequently used for young learners' first language acquisition or second language acquisition in young and adult learners because visuals are salient features that stimulate visual senses in people and enable the learners to grasp written language much more easily and more accurately. Nowadays, English education field in Korea shows high interest in English education for young learners due to the Critical Period Hypothesis, which is a theory that emphasizes the importance of starting English education at a younger age for successful English learning. For this reason, various visual materials tends to adopt for stimulating young learners' visual senses and their interests. Among the various visual materials used in the English education field, one of the most typical visual materials used in English classes is English storybooks. Because the use of English storybooks engages young learners of English in a natural way and evokes their curiosity by introducing English as a natural part of their play rather than as an academic subject for studying. Furthermore, introducing the young learners of English to English storybooks which are suitable for their developmental standards, is one of the most natural ways to expose them to English. English storybooks can become a useful visual tool for improving their vocabulary, comprehension and recall ability. However, depending on teaching methods of English storybooks(presentation methods of English storybooks), young English learners' English learning can be unpredictable. Hence in this thesis, three popular presentation methods of English storybooks are explored which are frequently used with young learners of English. These presentation methods include picture, flannel board, and role plays. Thus, this research aims to find out the effects of three different presentation methods of English storybooks on young English learners' vocabulary, comprehension, and recall performance, and how they are influenced by their age. Twenty-four, 4-year-old English learners and twenty-one, 5-year-olds, participated in this study and they were divided into three different groups according to the different presentation methods of English storybooks. Prior to conducting the experiment, general English proficiency and pre vocabulary tests were administered to control for the group differences. Four experimental classes were held for two weeks using each of the presentation methods of English storybooks. The English storybook used in these experimental classes were identical for all three different group conditions. After the completion of these experimental classes, young English learners were given a post test to examine their vocabulary and a comprehension test to evaluate their understanding of the English storybook. Young English learners were tested for their comprehension of the storybook two days after the experimental classes in order to evaluate their recall ability. Results showed that all three presentation methods of English storybooks were helpful in improving young English learners' vocabulary. However, when comparing the results according to age groups (4-year-old group versus 5-year-old group), the vocabulary scores for 5-year-old learners who were introduced to picture or flannel board methods showed significant improvement compared to those of 4-year-old learners. The results of young English learners' comprehension and recall tests have also showed that flannel board method was an effective tool for enhancing the learners' comprehension and recall ability compared to two other methods. However, unlike the results obtained from English storybook vocabulary test, no age group differences were found for comprehension and recall tests. Therefore, this research revealed that for enhancing the young English learners' vocabulary, comprehension, and recall ability, flannel board method is a useful tool that needs to be applied in English education classes for effective English learning. In conclusion, flannel board method is much more recommended for young learners' English education. In addition, based on the results shown in this research, providing flannel board materials as supplements to English storybooks by publishers or R&D companies could be an effective English learning facilitation for young learners of English.
“Seeing is believing” is an idiom derived from ancient times. According to this idiom, we can realize that visual sense has been a significantly important sense for human since these times. This is the reason why people have used visuals to help readers or listeners understand or use them as an aid to explain something to others. In particular, visuals are frequently used for young learners' first language acquisition or second language acquisition in young and adult learners because visuals are salient features that stimulate visual senses in people and enable the learners to grasp written language much more easily and more accurately. Nowadays, English education field in Korea shows high interest in English education for young learners due to the Critical Period Hypothesis, which is a theory that emphasizes the importance of starting English education at a younger age for successful English learning. For this reason, various visual materials tends to adopt for stimulating young learners' visual senses and their interests. Among the various visual materials used in the English education field, one of the most typical visual materials used in English classes is English storybooks. Because the use of English storybooks engages young learners of English in a natural way and evokes their curiosity by introducing English as a natural part of their play rather than as an academic subject for studying. Furthermore, introducing the young learners of English to English storybooks which are suitable for their developmental standards, is one of the most natural ways to expose them to English. English storybooks can become a useful visual tool for improving their vocabulary, comprehension and recall ability. However, depending on teaching methods of English storybooks(presentation methods of English storybooks), young English learners' English learning can be unpredictable. Hence in this thesis, three popular presentation methods of English storybooks are explored which are frequently used with young learners of English. These presentation methods include picture, flannel board, and role plays. Thus, this research aims to find out the effects of three different presentation methods of English storybooks on young English learners' vocabulary, comprehension, and recall performance, and how they are influenced by their age. Twenty-four, 4-year-old English learners and twenty-one, 5-year-olds, participated in this study and they were divided into three different groups according to the different presentation methods of English storybooks. Prior to conducting the experiment, general English proficiency and pre vocabulary tests were administered to control for the group differences. Four experimental classes were held for two weeks using each of the presentation methods of English storybooks. The English storybook used in these experimental classes were identical for all three different group conditions. After the completion of these experimental classes, young English learners were given a post test to examine their vocabulary and a comprehension test to evaluate their understanding of the English storybook. Young English learners were tested for their comprehension of the storybook two days after the experimental classes in order to evaluate their recall ability. Results showed that all three presentation methods of English storybooks were helpful in improving young English learners' vocabulary. However, when comparing the results according to age groups (4-year-old group versus 5-year-old group), the vocabulary scores for 5-year-old learners who were introduced to picture or flannel board methods showed significant improvement compared to those of 4-year-old learners. The results of young English learners' comprehension and recall tests have also showed that flannel board method was an effective tool for enhancing the learners' comprehension and recall ability compared to two other methods. However, unlike the results obtained from English storybook vocabulary test, no age group differences were found for comprehension and recall tests. Therefore, this research revealed that for enhancing the young English learners' vocabulary, comprehension, and recall ability, flannel board method is a useful tool that needs to be applied in English education classes for effective English learning. In conclusion, flannel board method is much more recommended for young learners' English education. In addition, based on the results shown in this research, providing flannel board materials as supplements to English storybooks by publishers or R&D companies could be an effective English learning facilitation for young learners of English.
주제어
#영어 동화 제시 방법 유아 영어 학습자 영어 어휘력
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