"21세기 지식정보사회에서 정보와 지식의 창조적 활용은 더 없이 중시되고 있다." 교육도 이에 맞춰 변화하고 있다. 보편적인 지식만을 가진 교과서로 교사가 일방적으로 학생들에게 주입식으로 전달하는 방식의 교육은 이제 더 이상 유효하지 않는 시대가 왔다. 이에 맞추어 교수-학습체제를 지원하기 위한 가장 실질적인 교육서비스를 제공하는 기관인 학교도서관의 중요성과 사서교사의 교육적인 역할이 강조되고 있다.
에에 이 연구는 학교도서관 이용자교육에 대한 실태를 조사하고 미래 지식기반사회에 부흥할 능력을 가질 인재양성을 위한 학교도...
"21세기 지식정보사회에서 정보와 지식의 창조적 활용은 더 없이 중시되고 있다." 교육도 이에 맞춰 변화하고 있다. 보편적인 지식만을 가진 교과서로 교사가 일방적으로 학생들에게 주입식으로 전달하는 방식의 교육은 이제 더 이상 유효하지 않는 시대가 왔다. 이에 맞추어 교수-학습체제를 지원하기 위한 가장 실질적인 교육서비스를 제공하는 기관인 학교도서관의 중요성과 사서교사의 교육적인 역할이 강조되고 있다.
에에 이 연구는 학교도서관 이용자교육에 대한 실태를 조사하고 미래 지식기반사회에 부흥할 능력을 가질 인재양성을 위한 학교도서관 이용자교육의 방안을 제시해 보고자 하였다. 또한, 학생들과 교사들에게 교수-학습 활동을 지원하는 데 있어서의 도서관 교육의 중요성과 이용자교육의 필요성을 인식시키고자 하였다. 그래서 향후 학교도서관이 교사와 학생 즉, 이용자들에게 발전된 양질의 교육을 제공하는 중추적인 활동을 하는 기관으로 발전할 수 있도록 기초자료를 제공하고자 하였다.
조사대상은 안양지역 중학교도서관 담당자 24명과 안양지역 중학생 200명을 대상으로 설문지를 통하여 조사·분석하였으며 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교도서관의 자료와 시설현황은 거의 한국도서관협회의 기준에 미치지 못하고 있어 유형별 자료들이 소장되어 있지 않고, 기기 또한 구축되어 있지 않아 이에 따른 이용자교육도 실시되고 있지 않고 있었다. 그러므로 학교도서관을 정보화센터화 해야 하고, 정보화센터의 역할을 수행하기 위해 유형별 자료와 기기와 시설, 전문 인력을 마련하고 유지해야 한다.
둘째, 중학교도서관은 대부분 계약직사서가 담당하고 있었으며, 이용자교육에 관한 연수를 거의 받아본 경험이 없는 것으로 나타났다. 학교도서관 이용자교육의 개선을 위해 각 학교에 전문적인 교육을 받은 사서교사를 배치하여야 한다. 하지만 현재 계약직 담당사서가 배치되어 있는 학교가 대다수이기 때문에 계약직 사서들도 전문가가 될 수 있도록 재교육과 전문성을 확보하여야 한다.
셋째, 대다수의 학교도서관 담당자들은 이용자교육에 대해 그 효과를 인식하고는 있으나, 이용자교육을 실시할 교육시간확보의 어려움을 겪고 있었다. 학교도서관 이용자교육에 대한 정규시간을 편성해야 한다. 그리고 각 학교에서는 학교도서관 담당자들이 이용자교육을 원활하게 진행할 수 있도록 교사와 학생들의 인식을 제고하여 적극적으로 협조와 지원을 하여야 한다.
넷째, 중학교도서관의 이용자들은 학교도서관을 문화와 여가를 즐기는 공간으로 생각하며 이용하고 있었다. 그리고 이용자교육의 필요성에 대해 낮은 인식을 보였다. 중학교 도서관의 이용자교육의 개선을 위해서는 이용자들이 흥미를 가질 수 있는 자료와 교육내용을 적극적으로 개발하여 다양하게 진행되어야 한다.
지난 오랜 시간 많은 이들의 끊임없는 노력에 힘입어 학교도서관은 오늘과 같은 모습으로 발전할 수 있었다. 앞으로의 학교도서관은 더욱 발전된 모습으로 아이들에게 꿈과 희망을 심어줄 것이다. 학교도서관의 주체들인 학교, 사서교사, 교과교사, 학생 등이 각자에게 주어진 임무를 능동적이고 적극적으로 실천하고자 노력한다면 앞으로의 학교도서관 이용자교육은 학교도서관 교육의 핵심이 되리라 믿는다.
"21세기 지식정보사회에서 정보와 지식의 창조적 활용은 더 없이 중시되고 있다." 교육도 이에 맞춰 변화하고 있다. 보편적인 지식만을 가진 교과서로 교사가 일방적으로 학생들에게 주입식으로 전달하는 방식의 교육은 이제 더 이상 유효하지 않는 시대가 왔다. 이에 맞추어 교수-학습체제를 지원하기 위한 가장 실질적인 교육서비스를 제공하는 기관인 학교도서관의 중요성과 사서교사의 교육적인 역할이 강조되고 있다.
에에 이 연구는 학교도서관 이용자교육에 대한 실태를 조사하고 미래 지식기반사회에 부흥할 능력을 가질 인재양성을 위한 학교도서관 이용자교육의 방안을 제시해 보고자 하였다. 또한, 학생들과 교사들에게 교수-학습 활동을 지원하는 데 있어서의 도서관 교육의 중요성과 이용자교육의 필요성을 인식시키고자 하였다. 그래서 향후 학교도서관이 교사와 학생 즉, 이용자들에게 발전된 양질의 교육을 제공하는 중추적인 활동을 하는 기관으로 발전할 수 있도록 기초자료를 제공하고자 하였다.
조사대상은 안양지역 중학교도서관 담당자 24명과 안양지역 중학생 200명을 대상으로 설문지를 통하여 조사·분석하였으며 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교도서관의 자료와 시설현황은 거의 한국도서관협회의 기준에 미치지 못하고 있어 유형별 자료들이 소장되어 있지 않고, 기기 또한 구축되어 있지 않아 이에 따른 이용자교육도 실시되고 있지 않고 있었다. 그러므로 학교도서관을 정보화센터화 해야 하고, 정보화센터의 역할을 수행하기 위해 유형별 자료와 기기와 시설, 전문 인력을 마련하고 유지해야 한다.
둘째, 중학교도서관은 대부분 계약직사서가 담당하고 있었으며, 이용자교육에 관한 연수를 거의 받아본 경험이 없는 것으로 나타났다. 학교도서관 이용자교육의 개선을 위해 각 학교에 전문적인 교육을 받은 사서교사를 배치하여야 한다. 하지만 현재 계약직 담당사서가 배치되어 있는 학교가 대다수이기 때문에 계약직 사서들도 전문가가 될 수 있도록 재교육과 전문성을 확보하여야 한다.
셋째, 대다수의 학교도서관 담당자들은 이용자교육에 대해 그 효과를 인식하고는 있으나, 이용자교육을 실시할 교육시간확보의 어려움을 겪고 있었다. 학교도서관 이용자교육에 대한 정규시간을 편성해야 한다. 그리고 각 학교에서는 학교도서관 담당자들이 이용자교육을 원활하게 진행할 수 있도록 교사와 학생들의 인식을 제고하여 적극적으로 협조와 지원을 하여야 한다.
넷째, 중학교도서관의 이용자들은 학교도서관을 문화와 여가를 즐기는 공간으로 생각하며 이용하고 있었다. 그리고 이용자교육의 필요성에 대해 낮은 인식을 보였다. 중학교 도서관의 이용자교육의 개선을 위해서는 이용자들이 흥미를 가질 수 있는 자료와 교육내용을 적극적으로 개발하여 다양하게 진행되어야 한다.
지난 오랜 시간 많은 이들의 끊임없는 노력에 힘입어 학교도서관은 오늘과 같은 모습으로 발전할 수 있었다. 앞으로의 학교도서관은 더욱 발전된 모습으로 아이들에게 꿈과 희망을 심어줄 것이다. 학교도서관의 주체들인 학교, 사서교사, 교과교사, 학생 등이 각자에게 주어진 임무를 능동적이고 적극적으로 실천하고자 노력한다면 앞으로의 학교도서관 이용자교육은 학교도서관 교육의 핵심이 되리라 믿는다.
In 21st Century, an importance of creative usage of information and knowledge has been emphasized. A school education has followed this trend. The cramming education is not valid any more. Since school libraries have provided practical education services for active teaching-learning systems, their r...
In 21st Century, an importance of creative usage of information and knowledge has been emphasized. A school education has followed this trend. The cramming education is not valid any more. Since school libraries have provided practical education services for active teaching-learning systems, their role is becoming important ever more.
This thesis discloses the actual condition of school libraries' user education and provides strategies for improving it. Furthermore, the study discusses necessities and significancies of school libraries' user education. In this context the thesis aims at providing materials that is useful to enhance school libraries as an institution which plays a pivotal role in providing better quality education.
The study conducts a survey of 24 persons in charge of middle school libraries and 200 middle school students at An-yang district. The findings from the survey are as follows.
Firstly, at An-yang district middle school libraries' materials and facilities are blew the level which is recommended by the Korean Library Association. Many of them do not hold enough materials and proper facilities. Even worse, some of them do not offer basic user education. For the reasons, school libraries should change into an information center where is equipped with various types of materials, good quality systems and information experts.
Secondly, at An-yang district most persons in charge of middle school libraries are temporary or contract employees. They have not attended any program for preparing user education. For improving school libraries well-educated teacher librarians should be placed at each school. However, we need to take the circumstance into consideration. There should be plans to retrain the temporary or contract employees at school libraries.
Thirdly, at An-yang district most persons in charge of middle school libraries recognizes positive effect of user education. Nevertheless, it is difficult to schedule for user education. User education have to be a part of regular classes. For this goal there should be awareness and support of teachers and students.
Fourth, users discern school libraries as a place where they can make good use of their leisure time. In contrast, they do not have much understanding of user education. There is need to develop various user education materials and contents which could attract users' interest.
In the mean time, many people make a great effort to develop school libraries. I hope that school libraries turn into places where every students can fill themselves with hopes and dreams. Also, I believe that user education will be one of the most important parts of school library education. I expect a great collaboration between all the parties concerned for a bright future of school libraries.
In 21st Century, an importance of creative usage of information and knowledge has been emphasized. A school education has followed this trend. The cramming education is not valid any more. Since school libraries have provided practical education services for active teaching-learning systems, their role is becoming important ever more.
This thesis discloses the actual condition of school libraries' user education and provides strategies for improving it. Furthermore, the study discusses necessities and significancies of school libraries' user education. In this context the thesis aims at providing materials that is useful to enhance school libraries as an institution which plays a pivotal role in providing better quality education.
The study conducts a survey of 24 persons in charge of middle school libraries and 200 middle school students at An-yang district. The findings from the survey are as follows.
Firstly, at An-yang district middle school libraries' materials and facilities are blew the level which is recommended by the Korean Library Association. Many of them do not hold enough materials and proper facilities. Even worse, some of them do not offer basic user education. For the reasons, school libraries should change into an information center where is equipped with various types of materials, good quality systems and information experts.
Secondly, at An-yang district most persons in charge of middle school libraries are temporary or contract employees. They have not attended any program for preparing user education. For improving school libraries well-educated teacher librarians should be placed at each school. However, we need to take the circumstance into consideration. There should be plans to retrain the temporary or contract employees at school libraries.
Thirdly, at An-yang district most persons in charge of middle school libraries recognizes positive effect of user education. Nevertheless, it is difficult to schedule for user education. User education have to be a part of regular classes. For this goal there should be awareness and support of teachers and students.
Fourth, users discern school libraries as a place where they can make good use of their leisure time. In contrast, they do not have much understanding of user education. There is need to develop various user education materials and contents which could attract users' interest.
In the mean time, many people make a great effort to develop school libraries. I hope that school libraries turn into places where every students can fill themselves with hopes and dreams. Also, I believe that user education will be one of the most important parts of school library education. I expect a great collaboration between all the parties concerned for a bright future of school libraries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.