국문요약
유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 및
어린이집에서의 문학교육 실태
김 영 미
순천향대학교 교육대학원 유아교육전공
(지도교수 유 영 의)
본 연구의 목적은 유아기에 해당하는 모든 연령을 보육하고 있는 어린이집 교사들을 대상으로 유아문학교육에 대한 인식과 어린이집에서의 문학교육 실태는 어떠하며, 이는 교사의 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보는데 있다.
이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식은 어떠한가?
1-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 인식은 어떠한가?
1-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 인식은 어떠한가?
1-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 인식은 어떠한가?
1-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 인식은 어떠한가?
2. 어린이집에서의 유아문학교육 실태는 어떠한가?
2-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 실태는 어떠한가?
2-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 실태는 어떠한가?
2-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 실태는 어떠한가?
2-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 실태는 어떠한가?
본 연구는 충청남도 천안시와 아산시 보육시설에 근무하고 있는 교사 중 무선으로 표집 된 400명을 대상으로 설문조사 하였다. 연구에 사용된 도구 중 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 관련해서는 김정화 외(2010)의 연구에 사용된 도구, 어린이집에서의 문학교육 실태 관련해서는 원문자(2002), 이현아(2005), 김영은(2005), 김난영(2008)의 연구에 사용된 도구를 중심으로 유아교육전공 지도교수, 유아교육 전문가 2인과 협의를 통해 내용을 수정․보완하여 ...
국문요약
유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 및
어린이집에서의 문학교육 실태
김 영 미
순천향대학교 교육대학원 유아교육전공
(지도교수 유 영 의)
본 연구의 목적은 유아기에 해당하는 모든 연령을 보육하고 있는 어린이집 교사들을 대상으로 유아문학교육에 대한 인식과 어린이집에서의 문학교육 실태는 어떠하며, 이는 교사의 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보는데 있다.
이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식은 어떠한가?
1-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 인식은 어떠한가?
1-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 인식은 어떠한가?
1-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 인식은 어떠한가?
1-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 인식은 어떠한가?
2. 어린이집에서의 유아문학교육 실태는 어떠한가?
2-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 실태는 어떠한가?
2-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 실태는 어떠한가?
2-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 실태는 어떠한가?
2-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 실태는 어떠한가?
본 연구는 충청남도 천안시와 아산시 보육시설에 근무하고 있는 교사 중 무선으로 표집 된 400명을 대상으로 설문조사 하였다. 연구에 사용된 도구 중 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 관련해서는 김정화 외(2010)의 연구에 사용된 도구, 어린이집에서의 문학교육 실태 관련해서는 원문자(2002), 이현아(2005), 김영은(2005), 김난영(2008)의 연구에 사용된 도구를 중심으로 유아교육전공 지도교수, 유아교육 전문가 2인과 협의를 통해 내용을 수정․보완하여 타당도를 검증 받아 사용하였다. 수집된 자료처리는 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을, 유아문학교육에 대한 전반적인 인식을 알아보기 위해서는 평균과 표준 편차를 산출하였다. 교사 배경변인에 따른 유아문학교육의 인식을 알아보기 위해 일원분산분석(ANOVA)을 실시하였고, 변인 안에서의 집단 간 차이를 알아보기 위해 scheffé 검증을 하였다. 교사 배경변인에 따른 어린이집에서의 문학교육 실태를 알아보기 위해 빈도분석과 카이검증을 하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 전반적인 인식은 비교적 높게 나타났다. 교사 경력에 따라서는 2년 미만 교사들에 비해 5년 이상의 교사들이 유아문학교육에 대한 인식이 높은 것으로 나타났으며, 교사의 학력에 따라서는 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. 직전교육에서의 관련과목 수강과 현직에서의 연수경험에 따라서는 경험이 있는 교사들이 유아문학교육에 대한 인식이 높은 것으로 나타났으며, 교사의 근무기관유형에 따라서는 유의한 차이가 있었으나 사후검증결과 집단 간 차이는 미미한 것으로 나타났다. 교사의 담당 연령에 따라서는 유아문학교육에 대한 인식에 큰 차이가 없었으나 하위영역 중 유아문학교육의 내용에 대해 만2세 미만 담당 교사보다 만5세 담당 교사가 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이집에서의 문학교육 실태를 배경변인별로 살펴보면, 유아문학교육의 목적은 ‘유아의 흥미’, ‘풍부한 정서발달’, ‘사고력 및 창의성 향상’으로, 교사의 경력, 관련과목 수강여부, 연수경험여부에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 유아문학교육의 교육적 요소는 ‘통합적인 요소’로, 교사의 경력, 학력에 따라 유의한 차이가 있었으며, 유아문학교육의 내용은 ‘기본생활습관관련 내용’으로, 교사의 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학교육에 활용되는 문학작품의 수는 ‘5~10권미만’으로, 교사의 경력, 근무기관 유형에 따라 유의한 차이가 있었으며, 문학 활동 시 선호하는 문학상은 ‘칼데콧 상’과 ‘한국 어린이 도서상’으로, 교사의 근무기관유형, 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학작품 선정 시 고려사항에 대해서는 ‘유아의 흥미와 요구’로 나타났으나 교사의 배경변인에 따라 차이가 없는 것으로 나타났고, 문학작품에 대한 정보수집 방법은 ‘인터넷 검색’으로, 교사의 학력에 따라 유의한 차이가 있었다. 유아가 선호하는 문학작품은 ‘내용이나 구성이 재미있는 것’으로, 교사의 경력, 학력, 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학교육에 활용하는 문학작품은 ‘사실동화’, ‘환상동화’로, 교사의 경력과 학력에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 문학교육을 위한 사전준비 방법은 ‘도서에 대한 정보 수집’으로, 교사의 연수경험여부에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학작품을 들려주는 데 사용하는 매체는 ‘그림동화’로, 교사의 학력, 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 문학작품을 들려주는 방법은 ‘그림과 함께 소리로 전달하는 방법’으로, 이는 교사의 배경변인에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 문학 활동 후 질문내용은 ‘재미있거나 기억나는 줄거리에 대해’로, 교사의 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 문학 활동 후 연계활동은 ‘이야기해보거나 생각 해 보기’로, 교사의 연수경험여부와 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 유아의 흥미와 관심 증진방법은 ‘언어영역에 동화자료 제공’으로, 교사의 배경변인에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 문학 활동 후 유아평가 방법은 ‘질문을 통한 평가’와 ‘행동관찰을 통한 평가’로 나타났으며, 교사의 학력, 근무기관유형, 담당연령에 따라 유의한 차이가 있었고, 문학 활동 후 교사 평가방법은 ‘유아발달 수준에 대한 적합성 평가’를 하는 것으로 나타났으나 교사 배경변인에 따라 차이는 없는 것으로 나타났다.
국문요약
유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 및
어린이집에서의 문학교육 실태
김 영 미
순천향대학교 교육대학원 유아교육전공
(지도교수 유 영 의)
본 연구의 목적은 유아기에 해당하는 모든 연령을 보육하고 있는 어린이집 교사들을 대상으로 유아문학교육에 대한 인식과 어린이집에서의 문학교육 실태는 어떠하며, 이는 교사의 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보는데 있다.
이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식은 어떠한가?
1-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 인식은 어떠한가?
1-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 인식은 어떠한가?
1-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 인식은 어떠한가?
1-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 인식은 어떠한가?
2. 어린이집에서의 유아문학교육 실태는 어떠한가?
2-1. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 성격에 대한 실태는 어떠한가?
2-2. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 내용에 대한 실태는 어떠한가?
2-3. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 방법에 대한 실태는 어떠한가?
2-4. 교사의 배경변인(학력, 경력, 관련과목수강여부, 연수경험, 근무기관, 담당 연령)에 따라 유아문학교육의 평가에 대한 실태는 어떠한가?
본 연구는 충청남도 천안시와 아산시 보육시설에 근무하고 있는 교사 중 무선으로 표집 된 400명을 대상으로 설문조사 하였다. 연구에 사용된 도구 중 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 인식 관련해서는 김정화 외(2010)의 연구에 사용된 도구, 어린이집에서의 문학교육 실태 관련해서는 원문자(2002), 이현아(2005), 김영은(2005), 김난영(2008)의 연구에 사용된 도구를 중심으로 유아교육전공 지도교수, 유아교육 전문가 2인과 협의를 통해 내용을 수정․보완하여 타당도를 검증 받아 사용하였다. 수집된 자료처리는 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을, 유아문학교육에 대한 전반적인 인식을 알아보기 위해서는 평균과 표준 편차를 산출하였다. 교사 배경변인에 따른 유아문학교육의 인식을 알아보기 위해 일원분산분석(ANOVA)을 실시하였고, 변인 안에서의 집단 간 차이를 알아보기 위해 scheffé 검증을 하였다. 교사 배경변인에 따른 어린이집에서의 문학교육 실태를 알아보기 위해 빈도분석과 카이검증을 하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아문학교육에 대한 어린이집 교사의 전반적인 인식은 비교적 높게 나타났다. 교사 경력에 따라서는 2년 미만 교사들에 비해 5년 이상의 교사들이 유아문학교육에 대한 인식이 높은 것으로 나타났으며, 교사의 학력에 따라서는 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. 직전교육에서의 관련과목 수강과 현직에서의 연수경험에 따라서는 경험이 있는 교사들이 유아문학교육에 대한 인식이 높은 것으로 나타났으며, 교사의 근무기관유형에 따라서는 유의한 차이가 있었으나 사후검증결과 집단 간 차이는 미미한 것으로 나타났다. 교사의 담당 연령에 따라서는 유아문학교육에 대한 인식에 큰 차이가 없었으나 하위영역 중 유아문학교육의 내용에 대해 만2세 미만 담당 교사보다 만5세 담당 교사가 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이집에서의 문학교육 실태를 배경변인별로 살펴보면, 유아문학교육의 목적은 ‘유아의 흥미’, ‘풍부한 정서발달’, ‘사고력 및 창의성 향상’으로, 교사의 경력, 관련과목 수강여부, 연수경험여부에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 유아문학교육의 교육적 요소는 ‘통합적인 요소’로, 교사의 경력, 학력에 따라 유의한 차이가 있었으며, 유아문학교육의 내용은 ‘기본생활습관관련 내용’으로, 교사의 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학교육에 활용되는 문학작품의 수는 ‘5~10권미만’으로, 교사의 경력, 근무기관 유형에 따라 유의한 차이가 있었으며, 문학 활동 시 선호하는 문학상은 ‘칼데콧 상’과 ‘한국 어린이 도서상’으로, 교사의 근무기관유형, 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학작품 선정 시 고려사항에 대해서는 ‘유아의 흥미와 요구’로 나타났으나 교사의 배경변인에 따라 차이가 없는 것으로 나타났고, 문학작품에 대한 정보수집 방법은 ‘인터넷 검색’으로, 교사의 학력에 따라 유의한 차이가 있었다. 유아가 선호하는 문학작품은 ‘내용이나 구성이 재미있는 것’으로, 교사의 경력, 학력, 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학교육에 활용하는 문학작품은 ‘사실동화’, ‘환상동화’로, 교사의 경력과 학력에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 문학교육을 위한 사전준비 방법은 ‘도서에 대한 정보 수집’으로, 교사의 연수경험여부에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 문학작품을 들려주는 데 사용하는 매체는 ‘그림동화’로, 교사의 학력, 근무기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 문학작품을 들려주는 방법은 ‘그림과 함께 소리로 전달하는 방법’으로, 이는 교사의 배경변인에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 문학 활동 후 질문내용은 ‘재미있거나 기억나는 줄거리에 대해’로, 교사의 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 문학 활동 후 연계활동은 ‘이야기해보거나 생각 해 보기’로, 교사의 연수경험여부와 담당연령에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 유아의 흥미와 관심 증진방법은 ‘언어영역에 동화자료 제공’으로, 교사의 배경변인에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 문학 활동 후 유아평가 방법은 ‘질문을 통한 평가’와 ‘행동관찰을 통한 평가’로 나타났으며, 교사의 학력, 근무기관유형, 담당연령에 따라 유의한 차이가 있었고, 문학 활동 후 교사 평가방법은 ‘유아발달 수준에 대한 적합성 평가’를 하는 것으로 나타났으나 교사 배경변인에 따라 차이는 없는 것으로 나타났다.
ABSTRACT
A Study on Awareness of Childcare Center Teachers on Early Childhood Literature Education and the Situations of Early Childhood Literature Education
in Childcare Centers
Kim, Youngmi
Major in Early Childhood Education
Graduate School Of Education SoonChunHyang University
ChungChongNam-...
ABSTRACT
A Study on Awareness of Childcare Center Teachers on Early Childhood Literature Education and the Situations of Early Childhood Literature Education
in Childcare Centers
Kim, Youngmi
Major in Early Childhood Education
Graduate School Of Education SoonChunHyang University
ChungChongNam-do, KOREA
(Supervised by Professor Yu, Youngeui, Ph.D)
The purpose of the study is to examine awareness on early childhood literature education and the situations of early childhood literature education in childcare centers and to investigate significant differences in awareness based on teachers' background or characteristic variables.
The questionnaires for the research based on the purpose are as follows;
1. What are the teachers' awareness on early childhood literature education?
1-1. What are the teachers' awareness on characteristics of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-2. What are the teachers' awareness on contents of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-3. What are the teachers' awareness on methods of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-4. What are the teachers' awareness on assessment of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2. What are the situations on early childhood literature education in childcare centers?
2-1. What are the situations on characteristics of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-2. What are the situations on contents of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-3. What are the situations on methods of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-4. What are the situations on assessment of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
The study was based on data collected from 400 teachers working in childcare centers in the area of Chonan-si and Asan-si, ChungChongNam-do. Among the methods used for data analysis, the following methods were taken from the following studies. First, methods used in Study by Kim, Junghwa(2010) for teachers' awareness on early childhood literature education. Seconds, methods used in Study by Won, Moonja(2002), Lee, Hyunah(2005), Kim, Youngeun(2005), Kim, Nanyoung(2008) for the situations in literature education in childcare centers. The methods from the above studies were used after revision and verification from two experts in early childhood education and a guiding professor. For data analysis, Frequency and Percentage were used to find out generic characteristics of the teachers. Average and Standard Deviation were used to find out general awareness on early childhood literature education. ANOVA was used to find out awareness on early childhood literature education based on teachers' characteristic variables. Scheffe was used to analyze differences among teachers in different characteristic groups. Frequency and Kai were used to find out the situations on awareness on early childhood literature education in childcare centers.
The results of the study were as follows;
First, the teachers' awareness on early childhood literature education was fairly high. As for teachers' experiences, the teachers with 5 and more years of experience in the field had higher awareness than the teachers with 2 or less years of experience in the field. The investigation showed that teachers' academic background did not affect on the level of awareness. As per credit on related subjects during the recent study and training experience, the teachers with more training experience had higher awareness on early childhood literature education. Types of facilities that the teachers worked in showed similar difference but after further investigation, the difference among groups was minor. As for the age groups of children that the teachers were in charge, there was no significant difference in awareness but in the sub category contents for early childhood literature education, the teachers for 5 year-old age group had better awareness than the teachers for 2 or less year-old age group.
Second, for the situations of early childhood literature education as per teachers characteristic variables, there were significant differences among groups as per teachers' experience, credit on related subjects, training experience, etc. The purpose of early childhood literature education was considered as children's interest, enhancing emotional development and improving idea and creativity. There were significant differences among the teachers based on their experiences and academic background in regard to educational factor of early childhood literature education - combined factor. It showed that contents of early childhood literature education was 'subjects related to basic life habits' and there were significant differences among teachers based on the types of facilities that they worked in. The number of books used for literature education was between 5 and 10 and it varied by teachers' experience and types of facilities that teachers worked in. Teachers preferred to refer to 'The Caldecott Medal' and 'Korea Children's Book Award' for literary activities and it varied by types of facilities that the teachers worked in and age groups that teachers were in charge. The teachers considered 'children's interest and needs' first when they selected books for literary activities and it was common regardless characteristic variables. There were significant differences in collecting information on books based on teachers' academic background and most common method was 'Internet search'. Children preferred interesting books and there were significant differences by teachers' experience, academic background and types of facilities. Books used for literary activities were 'real children's story' and 'fantasy children's story' and there were significant differences by teachers' experience and academic background. The methods in preparing literary activities were 'collecting information on books' and there were significant differences by teachers' training experience. The media used for literary activities was 'story illustration' and there were significant differences by teachers' academic background and types of facilities. Demonstrating books was by 'showing pictures with sounds' and it showed no difference regardless teachers' characteristic variables. Questions to children after literary activities were whether the story was interesting or regarding impressive part of the story. There were significant differences by age of children that the teachers were in charge. Linked activities after literary activities were 'thinking and sharing thoughts' and it showed differences by teachers' training experience and age of children that the teachers were in charge. Improving children's interest and attention was 'providing children's story in verbal area' and it showed no difference by teachers' characteristic variables. The method used to examine children after literary activities were 'examining with questions' and 'examining by observing behaviors' and there were significant differences by teachers' academic background, types of facilities and age of children that the teachers were in charge. The method used to examine teachers after literary activities was 'evaluating suitability based on level of children's development' and there was no difference by teachers' characteristic variables.
ABSTRACT
A Study on Awareness of Childcare Center Teachers on Early Childhood Literature Education and the Situations of Early Childhood Literature Education
in Childcare Centers
Kim, Youngmi
Major in Early Childhood Education
Graduate School Of Education SoonChunHyang University
ChungChongNam-do, KOREA
(Supervised by Professor Yu, Youngeui, Ph.D)
The purpose of the study is to examine awareness on early childhood literature education and the situations of early childhood literature education in childcare centers and to investigate significant differences in awareness based on teachers' background or characteristic variables.
The questionnaires for the research based on the purpose are as follows;
1. What are the teachers' awareness on early childhood literature education?
1-1. What are the teachers' awareness on characteristics of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-2. What are the teachers' awareness on contents of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-3. What are the teachers' awareness on methods of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
1-4. What are the teachers' awareness on assessment of early childhood literature education? And are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2. What are the situations on early childhood literature education in childcare centers?
2-1. What are the situations on characteristics of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-2. What are the situations on contents of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-3. What are the situations on methods of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
2-4. What are the situations on assessment of early childhood literature education? Are there significant differences by teachers' characteristic variables? (academic background, career, credit on related subjects, training experience, types of facilities, children age group in charge)
The study was based on data collected from 400 teachers working in childcare centers in the area of Chonan-si and Asan-si, ChungChongNam-do. Among the methods used for data analysis, the following methods were taken from the following studies. First, methods used in Study by Kim, Junghwa(2010) for teachers' awareness on early childhood literature education. Seconds, methods used in Study by Won, Moonja(2002), Lee, Hyunah(2005), Kim, Youngeun(2005), Kim, Nanyoung(2008) for the situations in literature education in childcare centers. The methods from the above studies were used after revision and verification from two experts in early childhood education and a guiding professor. For data analysis, Frequency and Percentage were used to find out generic characteristics of the teachers. Average and Standard Deviation were used to find out general awareness on early childhood literature education. ANOVA was used to find out awareness on early childhood literature education based on teachers' characteristic variables. Scheffe was used to analyze differences among teachers in different characteristic groups. Frequency and Kai were used to find out the situations on awareness on early childhood literature education in childcare centers.
The results of the study were as follows;
First, the teachers' awareness on early childhood literature education was fairly high. As for teachers' experiences, the teachers with 5 and more years of experience in the field had higher awareness than the teachers with 2 or less years of experience in the field. The investigation showed that teachers' academic background did not affect on the level of awareness. As per credit on related subjects during the recent study and training experience, the teachers with more training experience had higher awareness on early childhood literature education. Types of facilities that the teachers worked in showed similar difference but after further investigation, the difference among groups was minor. As for the age groups of children that the teachers were in charge, there was no significant difference in awareness but in the sub category contents for early childhood literature education, the teachers for 5 year-old age group had better awareness than the teachers for 2 or less year-old age group.
Second, for the situations of early childhood literature education as per teachers characteristic variables, there were significant differences among groups as per teachers' experience, credit on related subjects, training experience, etc. The purpose of early childhood literature education was considered as children's interest, enhancing emotional development and improving idea and creativity. There were significant differences among the teachers based on their experiences and academic background in regard to educational factor of early childhood literature education - combined factor. It showed that contents of early childhood literature education was 'subjects related to basic life habits' and there were significant differences among teachers based on the types of facilities that they worked in. The number of books used for literature education was between 5 and 10 and it varied by teachers' experience and types of facilities that teachers worked in. Teachers preferred to refer to 'The Caldecott Medal' and 'Korea Children's Book Award' for literary activities and it varied by types of facilities that the teachers worked in and age groups that teachers were in charge. The teachers considered 'children's interest and needs' first when they selected books for literary activities and it was common regardless characteristic variables. There were significant differences in collecting information on books based on teachers' academic background and most common method was 'Internet search'. Children preferred interesting books and there were significant differences by teachers' experience, academic background and types of facilities. Books used for literary activities were 'real children's story' and 'fantasy children's story' and there were significant differences by teachers' experience and academic background. The methods in preparing literary activities were 'collecting information on books' and there were significant differences by teachers' training experience. The media used for literary activities was 'story illustration' and there were significant differences by teachers' academic background and types of facilities. Demonstrating books was by 'showing pictures with sounds' and it showed no difference regardless teachers' characteristic variables. Questions to children after literary activities were whether the story was interesting or regarding impressive part of the story. There were significant differences by age of children that the teachers were in charge. Linked activities after literary activities were 'thinking and sharing thoughts' and it showed differences by teachers' training experience and age of children that the teachers were in charge. Improving children's interest and attention was 'providing children's story in verbal area' and it showed no difference by teachers' characteristic variables. The method used to examine children after literary activities were 'examining with questions' and 'examining by observing behaviors' and there were significant differences by teachers' academic background, types of facilities and age of children that the teachers were in charge. The method used to examine teachers after literary activities was 'evaluating suitability based on level of children's development' and there was no difference by teachers' characteristic variables.
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