대상관계이론에 근거한 중학생의 또래관계 향상 집단상담 프로그램 개발 및 효과 A study on the development and efficacy of group counseling program based on the object relationship theory for the adolescent's peer-relationship enhancement원문보기
본 연구는 대상관계 이론에 근거하여 중학생의 또래관계향상 집단상담 프로그램을 개발하고 효과를 검증하기 위한 것이다. 기존 프로그램 개발 연구들을 보완하여 본 연구에서는 집단상담 프로그램 개발모델에 근거한 연구 진행 절차에 충실하게 이루어졌다. 연구대상자는 친구관계에 어려움이 있어 도움이 필요하다고 담당교사와 상담교사가 판단하고 면접해서 동의하에 뽑은 중학교 1학년생 20명을 무선 배치하여 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 또래관계향상 집단상담 프로그램을 실시하였다. 집단상담 프로그램은 주 2회 90분씩 총 10회를 실시하였고, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용한 도구는 Gurney(1988)가 일반학교 아동들에게 사용한 것을 조원성(1996)이 번안한 자아존중감 척도, 홍옥순(1984)이 개발한 자료를 참고하여, 민영종(2003)이 40문항으로 재구성한 교우관계검사, 권석만과 김지영(2002)이 개발한 자기 및 타인 표상 척도(SORI)이다. 개발한 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 프로그램 실시 전후로 측정한 사전검사점수와 사후검사점수에 대해 ...
본 연구는 대상관계 이론에 근거하여 중학생의 또래관계향상 집단상담 프로그램을 개발하고 효과를 검증하기 위한 것이다. 기존 프로그램 개발 연구들을 보완하여 본 연구에서는 집단상담 프로그램 개발모델에 근거한 연구 진행 절차에 충실하게 이루어졌다. 연구대상자는 친구관계에 어려움이 있어 도움이 필요하다고 담당교사와 상담교사가 판단하고 면접해서 동의하에 뽑은 중학교 1학년생 20명을 무선 배치하여 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 또래관계향상 집단상담 프로그램을 실시하였다. 집단상담 프로그램은 주 2회 90분씩 총 10회를 실시하였고, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용한 도구는 Gurney(1988)가 일반학교 아동들에게 사용한 것을 조원성(1996)이 번안한 자아존중감 척도, 홍옥순(1984)이 개발한 자료를 참고하여, 민영종(2003)이 40문항으로 재구성한 교우관계검사, 권석만과 김지영(2002)이 개발한 자기 및 타인 표상 척도(SORI)이다. 개발한 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 프로그램 실시 전후로 측정한 사전검사점수와 사후검사점수에 대해 SPSS 12.0을 사용하여 사전검사에서의 집단간 동질성을 확인하였고, 실험-통제집단 간의 점수 차이를 t검증으로 알아본 뒤, 공변량분석을 통하여 집단 간 차이를 확인하였다. 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여, 집단원이 작성한 회기별 경험보고서와 프로그램에 대한 만족도 및 평가 설문지, 상담자의 회기별 관찰내용을 토대로 분석에 활용하였다. 연구결과, 집단상담 프로그램은 또래관계가 어려운 청소년의 교우관계, 자아존중감, 자기 및 타인표상이 긍정적으로 향상되는 것으로 나타났고, 그 중에서 자기표상이 가장 유의미한 점수로 향상되었다. 소감문과 평가 설문지의 내용 분석 결과 실험 참가자들이 프로그램의 성과에 대하여 긍정적인 반응을 보였다. 이상의 결과로 살펴볼 때, 대상관계이론에 근거한 또래관계향상 집단상담 프로그램은 또래관계를 어려워하는 중학생의 관계를 향상시키는데 효과가 있다고 볼 수 있다.
본 연구는 대상관계 이론에 근거하여 중학생의 또래관계향상 집단상담 프로그램을 개발하고 효과를 검증하기 위한 것이다. 기존 프로그램 개발 연구들을 보완하여 본 연구에서는 집단상담 프로그램 개발모델에 근거한 연구 진행 절차에 충실하게 이루어졌다. 연구대상자는 친구관계에 어려움이 있어 도움이 필요하다고 담당교사와 상담교사가 판단하고 면접해서 동의하에 뽑은 중학교 1학년생 20명을 무선 배치하여 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 또래관계향상 집단상담 프로그램을 실시하였다. 집단상담 프로그램은 주 2회 90분씩 총 10회를 실시하였고, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용한 도구는 Gurney(1988)가 일반학교 아동들에게 사용한 것을 조원성(1996)이 번안한 자아존중감 척도, 홍옥순(1984)이 개발한 자료를 참고하여, 민영종(2003)이 40문항으로 재구성한 교우관계검사, 권석만과 김지영(2002)이 개발한 자기 및 타인 표상 척도(SORI)이다. 개발한 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 프로그램 실시 전후로 측정한 사전검사점수와 사후검사점수에 대해 SPSS 12.0을 사용하여 사전검사에서의 집단간 동질성을 확인하였고, 실험-통제집단 간의 점수 차이를 t검증으로 알아본 뒤, 공변량분석을 통하여 집단 간 차이를 확인하였다. 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여, 집단원이 작성한 회기별 경험보고서와 프로그램에 대한 만족도 및 평가 설문지, 상담자의 회기별 관찰내용을 토대로 분석에 활용하였다. 연구결과, 집단상담 프로그램은 또래관계가 어려운 청소년의 교우관계, 자아존중감, 자기 및 타인표상이 긍정적으로 향상되는 것으로 나타났고, 그 중에서 자기표상이 가장 유의미한 점수로 향상되었다. 소감문과 평가 설문지의 내용 분석 결과 실험 참가자들이 프로그램의 성과에 대하여 긍정적인 반응을 보였다. 이상의 결과로 살펴볼 때, 대상관계이론에 근거한 또래관계향상 집단상담 프로그램은 또래관계를 어려워하는 중학생의 관계를 향상시키는데 효과가 있다고 볼 수 있다.
This study aimed at developing, and verifying the effect of, a group counseling program for adolescents’ peer-relationship enhancement based on the object- relationship theory. By complementing the existing studies on the program development, this study faithfully followed the procedure of the resea...
This study aimed at developing, and verifying the effect of, a group counseling program for adolescents’ peer-relationship enhancement based on the object- relationship theory. By complementing the existing studies on the program development, this study faithfully followed the procedure of the research based on the group counseling program development model. The study selected twenty, first-year middle school students whose peer relationship was determined, by teachers in charge of the students and counseling teachers. in a difficult situation and who agreed to participate in the study after interviews. These twenty students were divided into two groups, ten students for the test group and the other ten students for the control group, to which a group counseling program for adolescents’ peer-relationship enhancement was conducted. A total of ten sessions of the program, twice per week and each session lasting 90 minutes, were offered to the two groups, and the tools used for verifying the effect of the program were the self-respect scale by Cho, Won Seong (1996) who adapted the tool that Gurney (1988) applied to normal school children, the peer relationship test based on the data developed by Hong, Soon Ok (1984) and reconstructed into 40 questions by Min, Yeong Jong (2003), and the Self and Others Representation Inventory-Adjective Checklist (SORI) developed by Kwon, Seok Man and Kim, Ji Yeong (2002). To verify the effect of the developed program, the study evaluated the intergroup homogeneity in the preliminary test using SPSS 12.0 based on the preliminary test score and the post-program score measured with the test and control groups before and after the program, and after examining the score difference between the two groups with t-test, verified the group difference by ANCOVA. To complement the limitations in regard to the reliability due to the quantitative result, the study used in its analysis the experience reports that the group members completed after each session, the questionnaire on the level of the satisfaction and evaluation of the program, and the counselors’ observation reports by session. The result of the study showed that the proposed group counseling program helped positively improve the peer relationship, self-respect, and self and others representation of those students with difficult peer relationship, and particularly, self representation improved with the most significant score. The result of the analysis on the comments and evaluation questionnaires showed that the participants showed positive responses to the outcome of the program. As such, it is believed that the proposed group counseling program for adolescents’peer-relationship enhancement is effective in improving the peer relationship of middle school students who find peer relationship difficult.
This study aimed at developing, and verifying the effect of, a group counseling program for adolescents’ peer-relationship enhancement based on the object- relationship theory. By complementing the existing studies on the program development, this study faithfully followed the procedure of the research based on the group counseling program development model. The study selected twenty, first-year middle school students whose peer relationship was determined, by teachers in charge of the students and counseling teachers. in a difficult situation and who agreed to participate in the study after interviews. These twenty students were divided into two groups, ten students for the test group and the other ten students for the control group, to which a group counseling program for adolescents’ peer-relationship enhancement was conducted. A total of ten sessions of the program, twice per week and each session lasting 90 minutes, were offered to the two groups, and the tools used for verifying the effect of the program were the self-respect scale by Cho, Won Seong (1996) who adapted the tool that Gurney (1988) applied to normal school children, the peer relationship test based on the data developed by Hong, Soon Ok (1984) and reconstructed into 40 questions by Min, Yeong Jong (2003), and the Self and Others Representation Inventory-Adjective Checklist (SORI) developed by Kwon, Seok Man and Kim, Ji Yeong (2002). To verify the effect of the developed program, the study evaluated the intergroup homogeneity in the preliminary test using SPSS 12.0 based on the preliminary test score and the post-program score measured with the test and control groups before and after the program, and after examining the score difference between the two groups with t-test, verified the group difference by ANCOVA. To complement the limitations in regard to the reliability due to the quantitative result, the study used in its analysis the experience reports that the group members completed after each session, the questionnaire on the level of the satisfaction and evaluation of the program, and the counselors’ observation reports by session. The result of the study showed that the proposed group counseling program helped positively improve the peer relationship, self-respect, and self and others representation of those students with difficult peer relationship, and particularly, self representation improved with the most significant score. The result of the analysis on the comments and evaluation questionnaires showed that the participants showed positive responses to the outcome of the program. As such, it is believed that the proposed group counseling program for adolescents’peer-relationship enhancement is effective in improving the peer relationship of middle school students who find peer relationship difficult.
주제어
#집단상담 대상관계이론 또래관계 자기표상 대상표상 an Group counseling object relationship theory peer-relationship self-representation object-representation
학위논문 정보
저자
김미선
학위수여기관
광운대학교 상담복지정책대학원
학위구분
국내석사
학과
심리치료학과
발행연도
2010
총페이지
vii, 120 p.
키워드
집단상담 대상관계이론 또래관계 자기표상 대상표상 an Group counseling object relationship theory peer-relationship self-representation object-representation
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