역사를 탐구하는 일은 과거에 일어났던 역사적 사건을 재현하는 심오한 학문적 노력이다. 즉 역사는 과거와 현재와의 끊임없는 대화인 것이다. 그러나 역사를 저술하는 역사가는 자신의 현재 삶의 자리에서 소유하고 있는 관심사, 가치관, 신념, 이데올로기, 역사의식이라는 주관적 요인들로 인하여 과거의 사건을 있는 그대로 재생시키는데 한계가 있다. 또한 역사가는 단순히 사실의 집적에만 그치지 않고 나름대로 과거를 조명하고 사건들을 이해하며 그것들을 해석하려고 한다. 이것을 우리는 역사가의 역사 편집 작업이라고 말할 수 있다. 역사서는 역사가...
역사를 탐구하는 일은 과거에 일어났던 역사적 사건을 재현하는 심오한 학문적 노력이다. 즉 역사는 과거와 현재와의 끊임없는 대화인 것이다. 그러나 역사를 저술하는 역사가는 자신의 현재 삶의 자리에서 소유하고 있는 관심사, 가치관, 신념, 이데올로기, 역사의식이라는 주관적 요인들로 인하여 과거의 사건을 있는 그대로 재생시키는데 한계가 있다. 또한 역사가는 단순히 사실의 집적에만 그치지 않고 나름대로 과거를 조명하고 사건들을 이해하며 그것들을 해석하려고 한다. 이것을 우리는 역사가의 역사 편집 작업이라고 말할 수 있다. 역사서는 역사가 본인이 속한 시대의 관점이나 그들의 미래에 관한 교훈 및 지침을 염두에 두고 기록된다. 역사는 총체적으로 객관과 주관의 합체이다. 따라서 ‘이전에 발생한 역사적 사건(객관)’과 ‘역사가에 의해 재구성된 역사(주관)’ 사이에는 간격(gap)이 있을 수밖에 없다. 그러므로 이스라엘의 역사에 대한 연구는 ‘일어난 역사’와 ‘서술된 역사’의 차이를 전제해야 하며, 구약의 본문을 역사적으로 비평하고 해석하여 얻어진 결과들을 종합해야 하는 과제를 갖고 있다. 이스라엘 전체 역사 가운데 포로 시대는 가장 극심한 고통의 시기였으며 이스라엘의 종교는 매우 심각한 위기에 빠졌다. 이스라엘과 유다 왕국이 붕괴되고 백성들이 사방팔방으로 흩어지게 된 이후, 비로소 이스라엘 민족의 첫 번째 공식적인 역사가 기록되었는데, 그것이 바로 ‘신명기사가의 역사서’이다. 신명기사가는 약속의 땅 가나안 입주에서 그곳으로부터 추방에 이르기까지 이스라엘의 기나긴 역사를 회상하며 야웨의 심판과 구원의 행위가 이스라엘의 순종과 불순종의 행위에 정확하게 연결되고 있음을 밝히고 있다. 또한 신명기사가의 역사서는 이스라엘의 정치 ․ 사회적 역사를 - 야웨 하나님에 대한 왕과 백성들의 태도 - 신학적으로 재해석한 작품이다. 그 때문에 신명기사가는 역사를 서술하면서 야웨에 대한 이스라엘의 종교적이고 제의적인 범죄를 밝히려는데 깊은 관심을 기울였다. 그러므로 본 연구자는 위에서 언급한 역사 서술의 특징에 대한 이해를 토대로 이스라엘 왕국의 종교 및 제의에 관한 역사를 탐구하고 재건하고자 한다. 신명기사가의 역사서에 나타난 제의와 관련된 본문들 가운데 제한적으로 열왕기에 나타난 유다 왕들의 종교개혁의 역사적 사건들과 신명기사가의 신학을 세부적으로 고찰하고자 한다. 본 연구자는 남 유다 왕들의 종교개혁의 모습의 원래 형태를 재구성하기 위해 당시 역사적 상황(정치, 경제, 사회)의 맥락 안에서 종교개혁의 성격을 규명하고, 역사적 본문 및 자료의 발전단계를 추적하며, 본문의 편집 과정에 참여한 신명기사가가 이 왕들의 종교개혁을 어떻게 평가하며, 어떤 기준에 근거하고 있는지를 규명하고자 한다. 아울러 신명기사가가 당대의 신앙 공동체를 향해 설파하고자 했던 역사신학적인 견해와 신앙적인 교훈들을 찾는데 그 목적이 있다. 본 연구자는 유다 왕들의 종교개혁을 보도하는 열왕기의 본문들을 주석할 것이다. 본문의 주석을 진행함에 있어서 연구자는 특정한 비평 방법론 하나만을 고집하는 것이 아니라 커다란 측면에서 역사적 비평 방법들을 사용할 것이다. 구약의 본문은 오랜 전승의 과정과 수집, 배열, 편집의 과정을 통해 형성된 것이 분명하다. 역사적 비평 방법론은 성서 본문의 형성 방법과 본문의 발전 과정에 대한 단계적 연구와 각 시대마다 기록 및 편집에 참여한 자들의 신학적 의도와 특별한 관심사를 탐구하는 좋은 방법론이다. 이와 같은 연구 방법에 따라 남 유다 왕들 - 아사, 여호사밧, 여호야다, 요아스, 아하스, 히스기야, 므낫세, 아몬, 요시야 - 의 종교개혁과 관련된 보도의 역사적 문제와 신학적 문제를 탐구한다.
역사를 탐구하는 일은 과거에 일어났던 역사적 사건을 재현하는 심오한 학문적 노력이다. 즉 역사는 과거와 현재와의 끊임없는 대화인 것이다. 그러나 역사를 저술하는 역사가는 자신의 현재 삶의 자리에서 소유하고 있는 관심사, 가치관, 신념, 이데올로기, 역사의식이라는 주관적 요인들로 인하여 과거의 사건을 있는 그대로 재생시키는데 한계가 있다. 또한 역사가는 단순히 사실의 집적에만 그치지 않고 나름대로 과거를 조명하고 사건들을 이해하며 그것들을 해석하려고 한다. 이것을 우리는 역사가의 역사 편집 작업이라고 말할 수 있다. 역사서는 역사가 본인이 속한 시대의 관점이나 그들의 미래에 관한 교훈 및 지침을 염두에 두고 기록된다. 역사는 총체적으로 객관과 주관의 합체이다. 따라서 ‘이전에 발생한 역사적 사건(객관)’과 ‘역사가에 의해 재구성된 역사(주관)’ 사이에는 간격(gap)이 있을 수밖에 없다. 그러므로 이스라엘의 역사에 대한 연구는 ‘일어난 역사’와 ‘서술된 역사’의 차이를 전제해야 하며, 구약의 본문을 역사적으로 비평하고 해석하여 얻어진 결과들을 종합해야 하는 과제를 갖고 있다. 이스라엘 전체 역사 가운데 포로 시대는 가장 극심한 고통의 시기였으며 이스라엘의 종교는 매우 심각한 위기에 빠졌다. 이스라엘과 유다 왕국이 붕괴되고 백성들이 사방팔방으로 흩어지게 된 이후, 비로소 이스라엘 민족의 첫 번째 공식적인 역사가 기록되었는데, 그것이 바로 ‘신명기사가의 역사서’이다. 신명기사가는 약속의 땅 가나안 입주에서 그곳으로부터 추방에 이르기까지 이스라엘의 기나긴 역사를 회상하며 야웨의 심판과 구원의 행위가 이스라엘의 순종과 불순종의 행위에 정확하게 연결되고 있음을 밝히고 있다. 또한 신명기사가의 역사서는 이스라엘의 정치 ․ 사회적 역사를 - 야웨 하나님에 대한 왕과 백성들의 태도 - 신학적으로 재해석한 작품이다. 그 때문에 신명기사가는 역사를 서술하면서 야웨에 대한 이스라엘의 종교적이고 제의적인 범죄를 밝히려는데 깊은 관심을 기울였다. 그러므로 본 연구자는 위에서 언급한 역사 서술의 특징에 대한 이해를 토대로 이스라엘 왕국의 종교 및 제의에 관한 역사를 탐구하고 재건하고자 한다. 신명기사가의 역사서에 나타난 제의와 관련된 본문들 가운데 제한적으로 열왕기에 나타난 유다 왕들의 종교개혁의 역사적 사건들과 신명기사가의 신학을 세부적으로 고찰하고자 한다. 본 연구자는 남 유다 왕들의 종교개혁의 모습의 원래 형태를 재구성하기 위해 당시 역사적 상황(정치, 경제, 사회)의 맥락 안에서 종교개혁의 성격을 규명하고, 역사적 본문 및 자료의 발전단계를 추적하며, 본문의 편집 과정에 참여한 신명기사가가 이 왕들의 종교개혁을 어떻게 평가하며, 어떤 기준에 근거하고 있는지를 규명하고자 한다. 아울러 신명기사가가 당대의 신앙 공동체를 향해 설파하고자 했던 역사신학적인 견해와 신앙적인 교훈들을 찾는데 그 목적이 있다. 본 연구자는 유다 왕들의 종교개혁을 보도하는 열왕기의 본문들을 주석할 것이다. 본문의 주석을 진행함에 있어서 연구자는 특정한 비평 방법론 하나만을 고집하는 것이 아니라 커다란 측면에서 역사적 비평 방법들을 사용할 것이다. 구약의 본문은 오랜 전승의 과정과 수집, 배열, 편집의 과정을 통해 형성된 것이 분명하다. 역사적 비평 방법론은 성서 본문의 형성 방법과 본문의 발전 과정에 대한 단계적 연구와 각 시대마다 기록 및 편집에 참여한 자들의 신학적 의도와 특별한 관심사를 탐구하는 좋은 방법론이다. 이와 같은 연구 방법에 따라 남 유다 왕들 - 아사, 여호사밧, 여호야다, 요아스, 아하스, 히스기야, 므낫세, 아몬, 요시야 - 의 종교개혁과 관련된 보도의 역사적 문제와 신학적 문제를 탐구한다.
Historical research is profound academic effort to reproduce historical events that occurred in the past. In other words, history is a continuous conversation between the past and the present. But historians in history writing have their own limitation in reproducing the historical events of the pas...
Historical research is profound academic effort to reproduce historical events that occurred in the past. In other words, history is a continuous conversation between the past and the present. But historians in history writing have their own limitation in reproducing the historical events of the past without reinterpretation(=recreation) since the subjective factors such as personal interest, value, conviction, ideology, and a sense of history can be involved in the writing. Furthermore, they are not simply collecting or recording historical events or facts. They tend to interpret and illuminate historical events of the past with their own points of views. This can be called as history redaction by historians. Historians record history under the contemporary viewpoint considering teachings and guidance for the future generation. Thus, it can be said that history is not only subjective but also objective. In the result, there are differences between historical events actually happened in the past and reconstructed historical events written by historians. Therefore the study of Israel history should have major premise; the difference between 'happened history' and 'recorded history' must exist. Thus it suggests a problem that the results obtained from subjective historical criticism and objective analysis on the text of the Old Testament must be thought together. In the whole history of Israel, The Exile was the period of extreme distress and pain. And religion of Israel fell into a serious crisis. After the collapse of kingdom of Israel and Judah, their people were scattered. And that time, Israel's official history was written for the first time, which is called 'the History Books of Deuteronomist', they had reviewed Israel's long history from Canaan to Exile, they showed clearly that judgement and salvation of Yahweh corresponded to obedience and disobedience of Israel. Moreover, The history books of Deuteronomist were theologically revised works about Israel's political and social history - attitude of kings and people toward Yahweh God. As a result, while describing the history, they had a deep interest to verify the religious and ritual crimes of Israel. Based on the characteristics of the historical descriptions above mentioned, this research will explore and rebuild the history of the religion and rites in the kingdom of Israel. Among the rites appeared in the history books of Deuteronomist, Restrictively the historical events of the Reformation of Judah Kings and theology of Deuteronomist will be thoroughly studied. To reconstruct the original form of Reformation of kings in South Judah, firstly, the characteristics of the Reformation in the contemporary historical circumstance(like politics, economy, society) will be closely examined. And secondly, the developing steps of historical text and sources will be pursued. Finally, evaluation of the Kings' religious Reformation by Deuteronomist who participated in edition of the text and basic principles applied to the evaluation will be verified. Furthermore, Deuteronomist's historical and theological viewpoints and teachings to the contemporary faith-shared community will be included in the purpose of this dissertation. Annotation will be made to the text of the Books of Kings reporting(referring) the religious reformation of Judah Kings. In annotation, extensive historical criticism will be adopted to interpret the text excluding persistence in a certain method. For sure, the Old Testament text was formed(written) through the long-period transmission, collection, arrangement, and edition. Historical criticism is a good methodology that can help study developing process and formation method of Bible text as well as the theological intentions and special interests of those who participated in recording and editing each period. Using these study methods, historical problem and theological information related to the Reformation by Kings of South Judah(Asa, Jehoshaphat, Jehoiada, Joash, Hezekiah, Manasseh, Josiah) will be examined.
Historical research is profound academic effort to reproduce historical events that occurred in the past. In other words, history is a continuous conversation between the past and the present. But historians in history writing have their own limitation in reproducing the historical events of the past without reinterpretation(=recreation) since the subjective factors such as personal interest, value, conviction, ideology, and a sense of history can be involved in the writing. Furthermore, they are not simply collecting or recording historical events or facts. They tend to interpret and illuminate historical events of the past with their own points of views. This can be called as history redaction by historians. Historians record history under the contemporary viewpoint considering teachings and guidance for the future generation. Thus, it can be said that history is not only subjective but also objective. In the result, there are differences between historical events actually happened in the past and reconstructed historical events written by historians. Therefore the study of Israel history should have major premise; the difference between 'happened history' and 'recorded history' must exist. Thus it suggests a problem that the results obtained from subjective historical criticism and objective analysis on the text of the Old Testament must be thought together. In the whole history of Israel, The Exile was the period of extreme distress and pain. And religion of Israel fell into a serious crisis. After the collapse of kingdom of Israel and Judah, their people were scattered. And that time, Israel's official history was written for the first time, which is called 'the History Books of Deuteronomist', they had reviewed Israel's long history from Canaan to Exile, they showed clearly that judgement and salvation of Yahweh corresponded to obedience and disobedience of Israel. Moreover, The history books of Deuteronomist were theologically revised works about Israel's political and social history - attitude of kings and people toward Yahweh God. As a result, while describing the history, they had a deep interest to verify the religious and ritual crimes of Israel. Based on the characteristics of the historical descriptions above mentioned, this research will explore and rebuild the history of the religion and rites in the kingdom of Israel. Among the rites appeared in the history books of Deuteronomist, Restrictively the historical events of the Reformation of Judah Kings and theology of Deuteronomist will be thoroughly studied. To reconstruct the original form of Reformation of kings in South Judah, firstly, the characteristics of the Reformation in the contemporary historical circumstance(like politics, economy, society) will be closely examined. And secondly, the developing steps of historical text and sources will be pursued. Finally, evaluation of the Kings' religious Reformation by Deuteronomist who participated in edition of the text and basic principles applied to the evaluation will be verified. Furthermore, Deuteronomist's historical and theological viewpoints and teachings to the contemporary faith-shared community will be included in the purpose of this dissertation. Annotation will be made to the text of the Books of Kings reporting(referring) the religious reformation of Judah Kings. In annotation, extensive historical criticism will be adopted to interpret the text excluding persistence in a certain method. For sure, the Old Testament text was formed(written) through the long-period transmission, collection, arrangement, and edition. Historical criticism is a good methodology that can help study developing process and formation method of Bible text as well as the theological intentions and special interests of those who participated in recording and editing each period. Using these study methods, historical problem and theological information related to the Reformation by Kings of South Judah(Asa, Jehoshaphat, Jehoiada, Joash, Hezekiah, Manasseh, Josiah) will be examined.
주제어
#종교개혁 열왕기 신명기사가 유다 왕 재의개혁 희망의 메시지
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