본 연구는 교과서의 발문에 나타난 과학 탐구 기능에 대해 기존의 선행연구의 내용을 분석하고 FLOW 모형이 적용된 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서 17개 단원의 발문 615개를 분석하였다. 이를 통해 발문의 과학 탐구 기능을 분석하고 5, 6학년의 과학 탐구 기능을 비교하며, 영역별 과학 탐구 기능을 비교분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서의 발문을 분석한 결과 과학 탐구 기능...
본 연구는 교과서의 발문에 나타난 과학 탐구 기능에 대해 기존의 선행연구의 내용을 분석하고 FLOW 모형이 적용된 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서 17개 단원의 발문 615개를 분석하였다. 이를 통해 발문의 과학 탐구 기능을 분석하고 5, 6학년의 과학 탐구 기능을 비교하며, 영역별 과학 탐구 기능을 비교분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서의 발문을 분석한 결과 과학 탐구 기능 중 관찰이 가장 많이 나왔으며 추리, 예상, 측정, 의사소통, 분류, 결론 도출, 자료 해석, 일반화, 변인 통제, 자료 변환, 가설 설정 순으로 제시되었다. 기초 탐구 기능이 대부분을 차지했으며 통합 탐구 기능은 경험해 볼 수 있는 정도의 적은 분포를 보였다. 한편, 다음 탐구 활동을 위한 지시적 성격을 가지거나, 조사 학습을 유도하는 안내의 발문이 19.5%가 제시되었다. 둘째, 5학년과 6학년의 발문 분포를 분석한 결과, 기초 탐구 기능에서 5, 6학년 모두 관찰, 추리 순으로 가장 많았다. 다만 상대적으로 5학년에서 의사소통이 6학년보다 많이 제시었고, 6학년에서 분류가 5학년보다 많이 제시되었다. 통합 탐구 기능은 제시된 수가 적었으며 비율은 비슷한 분포를 보였다. 셋째, 영역별 발문의 탐구 기능을 분석한 결과 전 영역별로 관찰이 가장 많이 나타났다. 운동과 에너지 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 예상, 측정, 분류, 의사소통 순이었으며, 다른 영역에 비해 예상이 높은 비율로 나타났다. 통합 탐구 기능은 자료 해석, 자료 변환, 결론 도출, 가설 설정과 변인 통제와 일반화 순이었다. 물질 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 예상, 분류, 측정, 의사소통 순이었다. 통합 탐구 기능은 결론 도출, 자료 해석과 변인 통제 순이었으며, 다른 영역에 비해 결론 도출이 높은 비율로 나타났다. 생명 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 의사소통, 예상, 분류, 측정 순이었으며, 다른 영역에 비해 의사소통이 높은 비율로 나타났다. 통합 탐구 기능은 다른 영역에 비해 적게 제시되었다. 지구와 우주 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 측정, 예상, 분류와 의사소통 순이었으며, 다른 영역에 비해 측정이 높은 비율로 제시 되었다. 통합 탐구 기능은 전 영역 중 가장 많이 제시되었는데, 결론 도출과 자료 해석이 주로 나타났다.
본 연구는 교과서의 발문에 나타난 과학 탐구 기능에 대해 기존의 선행연구의 내용을 분석하고 FLOW 모형이 적용된 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서 17개 단원의 발문 615개를 분석하였다. 이를 통해 발문의 과학 탐구 기능을 분석하고 5, 6학년의 과학 탐구 기능을 비교하며, 영역별 과학 탐구 기능을 비교분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007 개정교육과정 5, 6학년 과학 교과서의 발문을 분석한 결과 과학 탐구 기능 중 관찰이 가장 많이 나왔으며 추리, 예상, 측정, 의사소통, 분류, 결론 도출, 자료 해석, 일반화, 변인 통제, 자료 변환, 가설 설정 순으로 제시되었다. 기초 탐구 기능이 대부분을 차지했으며 통합 탐구 기능은 경험해 볼 수 있는 정도의 적은 분포를 보였다. 한편, 다음 탐구 활동을 위한 지시적 성격을 가지거나, 조사 학습을 유도하는 안내의 발문이 19.5%가 제시되었다. 둘째, 5학년과 6학년의 발문 분포를 분석한 결과, 기초 탐구 기능에서 5, 6학년 모두 관찰, 추리 순으로 가장 많았다. 다만 상대적으로 5학년에서 의사소통이 6학년보다 많이 제시었고, 6학년에서 분류가 5학년보다 많이 제시되었다. 통합 탐구 기능은 제시된 수가 적었으며 비율은 비슷한 분포를 보였다. 셋째, 영역별 발문의 탐구 기능을 분석한 결과 전 영역별로 관찰이 가장 많이 나타났다. 운동과 에너지 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 예상, 측정, 분류, 의사소통 순이었으며, 다른 영역에 비해 예상이 높은 비율로 나타났다. 통합 탐구 기능은 자료 해석, 자료 변환, 결론 도출, 가설 설정과 변인 통제와 일반화 순이었다. 물질 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 예상, 분류, 측정, 의사소통 순이었다. 통합 탐구 기능은 결론 도출, 자료 해석과 변인 통제 순이었으며, 다른 영역에 비해 결론 도출이 높은 비율로 나타났다. 생명 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 의사소통, 예상, 분류, 측정 순이었으며, 다른 영역에 비해 의사소통이 높은 비율로 나타났다. 통합 탐구 기능은 다른 영역에 비해 적게 제시되었다. 지구와 우주 영역 발문에서 기초 탐구 기능은 관찰, 추리, 측정, 예상, 분류와 의사소통 순이었으며, 다른 영역에 비해 측정이 높은 비율로 제시 되었다. 통합 탐구 기능은 전 영역 중 가장 많이 제시되었는데, 결론 도출과 자료 해석이 주로 나타났다.
This study has analyzed 615 questions of 17 lessons in the science textbooks for 5th & 6th grade applying the FLOW model under the 2007 revised education curriculum. It has analyzed science process skills, compared 5th with 6th grade and analyzed science process skills of each field through this pro...
This study has analyzed 615 questions of 17 lessons in the science textbooks for 5th & 6th grade applying the FLOW model under the 2007 revised education curriculum. It has analyzed science process skills, compared 5th with 6th grade and analyzed science process skills of each field through this process. The results are as below. First, the Observing was most common in the science textbooks of 2007 revised curriculum. The next orders were Inferring, Predicting, Measuring, Communicating, Classifying, Drawing a Conclusion, Interpreting Data, Formulating a Generalization, Controlling Variable, Transforming Data, and Formulating Hypotheses. The Basic process skill was primarily questions while experiencing a few Integrated process skills. Meanwhile, there were 19.5% guidance questions for directing the next behaviors or inducing the investigations. Second, through the analysis of comparing 5th with 6th grade, the Observing and the Inferring were most common among the Basic process skills. There was more Communication in 5th science grade textbook and more Classifying in 6th grade science textbook. It was low rate of Integrated process skill and similar rate of each elements. Third, through the analysis of each field, the Observing was most common in all fields of the 5th and 6th grade science textbooks. In the Movement & Energy field, the order was Observing, Inferring, Predicting, Measuring, Classifying and Communicating in the Basic process skill. By comparison, the Predicting rate was high with the other fields. And the order of the Integrated process skill was Interpreting Data, Transforming Data, Drawing a Conclusion, Formulating Hypotheses and Controlling Variables. In the Material field, the order was Observing, Inferring, Predicting, Classifying, Measuring and Communicating in the Basic process skill. And the order of Integrated process skill was Drawing a Conclusion, Interpreting Data and Controlling Variables. By comparison, the Drawing a Conclusion rate was high with the other fields. In the Life field, the order was Observing, Inferring, Communicating, Predicting, Classifying and Measuring in the Basic process skill. By comparison, the Communicating rate was high with the other fields. And the Integrated process skill rate was low. In the Earth & Space field, the order was Observing, Inferring, Measuring, Predicting, Classifying and Communicating. By comparison, the Measuring rate was high with the other fields. The Integrated process skill rate was the highest; The research showed mainly Drawing a Conclusion and Interpreting Data.
This study has analyzed 615 questions of 17 lessons in the science textbooks for 5th & 6th grade applying the FLOW model under the 2007 revised education curriculum. It has analyzed science process skills, compared 5th with 6th grade and analyzed science process skills of each field through this process. The results are as below. First, the Observing was most common in the science textbooks of 2007 revised curriculum. The next orders were Inferring, Predicting, Measuring, Communicating, Classifying, Drawing a Conclusion, Interpreting Data, Formulating a Generalization, Controlling Variable, Transforming Data, and Formulating Hypotheses. The Basic process skill was primarily questions while experiencing a few Integrated process skills. Meanwhile, there were 19.5% guidance questions for directing the next behaviors or inducing the investigations. Second, through the analysis of comparing 5th with 6th grade, the Observing and the Inferring were most common among the Basic process skills. There was more Communication in 5th science grade textbook and more Classifying in 6th grade science textbook. It was low rate of Integrated process skill and similar rate of each elements. Third, through the analysis of each field, the Observing was most common in all fields of the 5th and 6th grade science textbooks. In the Movement & Energy field, the order was Observing, Inferring, Predicting, Measuring, Classifying and Communicating in the Basic process skill. By comparison, the Predicting rate was high with the other fields. And the order of the Integrated process skill was Interpreting Data, Transforming Data, Drawing a Conclusion, Formulating Hypotheses and Controlling Variables. In the Material field, the order was Observing, Inferring, Predicting, Classifying, Measuring and Communicating in the Basic process skill. And the order of Integrated process skill was Drawing a Conclusion, Interpreting Data and Controlling Variables. By comparison, the Drawing a Conclusion rate was high with the other fields. In the Life field, the order was Observing, Inferring, Communicating, Predicting, Classifying and Measuring in the Basic process skill. By comparison, the Communicating rate was high with the other fields. And the Integrated process skill rate was low. In the Earth & Space field, the order was Observing, Inferring, Measuring, Predicting, Classifying and Communicating. By comparison, the Measuring rate was high with the other fields. The Integrated process skill rate was the highest; The research showed mainly Drawing a Conclusion and Interpreting Data.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.