수학은 모든 학문의 근본이 되는 기초학문임에도 불구하고 수학은 많은 학생들에게 있어서 어려워하고 싫어하며 더욱이 기피의 대상으로 여겨지고 있다. 또한 수학교과는 단계적 구조로 되어 있어서 하위 단계에서의 부진은 상위 단계의 부진을 가져온다. 결과적으로 다른 교과목에 비하여 상대적으로 학습부진을 많이 발생시킨다. 이에 본 연구에서는 초등수학 학습 부진아의 현실적 수학교육에 따른 지도 방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 학습 부진아들의 개념과 특징, 수학학습 부진의 요인 중 수학불안요인을 살펴보고, Freudenthal의 수학화 이론과 그에 따른 현실적 수학교육(...
수학은 모든 학문의 근본이 되는 기초학문임에도 불구하고 수학은 많은 학생들에게 있어서 어려워하고 싫어하며 더욱이 기피의 대상으로 여겨지고 있다. 또한 수학교과는 단계적 구조로 되어 있어서 하위 단계에서의 부진은 상위 단계의 부진을 가져온다. 결과적으로 다른 교과목에 비하여 상대적으로 학습부진을 많이 발생시킨다. 이에 본 연구에서는 초등수학 학습 부진아의 현실적 수학교육에 따른 지도 방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 학습 부진아들의 개념과 특징, 수학학습 부진의 요인 중 수학불안요인을 살펴보고, Freudenthal의 수학화 이론과 그에 따른 현실적 수학교육(RME)에 대하여 고찰해 보며, Ⅲ장에서는 현실적 수학교육을 반영하여 학습 부진아의 효과적인 개별 학습 모형을 제시한다. 그리고 Ⅳ장에서는 초등 수학 학습 부진아 수업의 실례를 보이고, Ⅴ장에서는 이상의 연구결과를 바탕으로 하여 시사점을 제시하고 본 연구로 인해 기대되는 결과를 고찰해 본다.
수학은 모든 학문의 근본이 되는 기초학문임에도 불구하고 수학은 많은 학생들에게 있어서 어려워하고 싫어하며 더욱이 기피의 대상으로 여겨지고 있다. 또한 수학교과는 단계적 구조로 되어 있어서 하위 단계에서의 부진은 상위 단계의 부진을 가져온다. 결과적으로 다른 교과목에 비하여 상대적으로 학습부진을 많이 발생시킨다. 이에 본 연구에서는 초등수학 학습 부진아의 현실적 수학교육에 따른 지도 방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 학습 부진아들의 개념과 특징, 수학학습 부진의 요인 중 수학불안요인을 살펴보고, Freudenthal의 수학화 이론과 그에 따른 현실적 수학교육(RME)에 대하여 고찰해 보며, Ⅲ장에서는 현실적 수학교육을 반영하여 학습 부진아의 효과적인 개별 학습 모형을 제시한다. 그리고 Ⅳ장에서는 초등 수학 학습 부진아 수업의 실례를 보이고, Ⅴ장에서는 이상의 연구결과를 바탕으로 하여 시사점을 제시하고 본 연구로 인해 기대되는 결과를 고찰해 본다.
Even though mathematics is the basis for all academic fields, many students find it to be difficult and distasteful. Furthermore, mathematics is even regarded as a subject to avoid. Also, mathematics subject is based on the phased-level system. Therefore, underachievement in lower level mathematics ...
Even though mathematics is the basis for all academic fields, many students find it to be difficult and distasteful. Furthermore, mathematics is even regarded as a subject to avoid. Also, mathematics subject is based on the phased-level system. Therefore, underachievement in lower level mathematics leads to the continuous underachievement in higher levels of mathematics. As a result, this brings a relatively higher percentage of academic underachievement in mathematics than other subjects. Hence, this study suggests the teaching methods for children with underachievement in elementary mathematics according to the Realistic Mathematics Education (RME). In chapter II, the definition and characteristics of children with underachievement are examined as well as the reasons of academic underachievement in mathematics, the factors of mathematics anxiety in particular. Also, the Freudenthal’s Mathematising Theory and the RME following the mathematising theory are studied. In chapter III, an effective individual study model, which RME is applied, is suggested. In chapter IV, the practical example of class time with children with academic underachievement in elementary mathematics is presented. In chapter V, based on the studied materials and the results, the implications of this study are presented, and the expected results followed by this study are contemplated.
Even though mathematics is the basis for all academic fields, many students find it to be difficult and distasteful. Furthermore, mathematics is even regarded as a subject to avoid. Also, mathematics subject is based on the phased-level system. Therefore, underachievement in lower level mathematics leads to the continuous underachievement in higher levels of mathematics. As a result, this brings a relatively higher percentage of academic underachievement in mathematics than other subjects. Hence, this study suggests the teaching methods for children with underachievement in elementary mathematics according to the Realistic Mathematics Education (RME). In chapter II, the definition and characteristics of children with underachievement are examined as well as the reasons of academic underachievement in mathematics, the factors of mathematics anxiety in particular. Also, the Freudenthal’s Mathematising Theory and the RME following the mathematising theory are studied. In chapter III, an effective individual study model, which RME is applied, is suggested. In chapter IV, the practical example of class time with children with academic underachievement in elementary mathematics is presented. In chapter V, based on the studied materials and the results, the implications of this study are presented, and the expected results followed by this study are contemplated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.