근대 교육 이념에 기초한 인간 이성과 인지 발달의 강조는 인간을 위한 탐구대상으로서의 자연을 협소하게 조망하고, 자연에 대한 지식습득을 중시하는 결과를 초래하였다. 그 결과, 현대의 유아들은 지금의 성인들이 경험한 지칠 때까지 뛰어 노는 경험을 거의 갖고 있지 못하며, 스스로 찾고 발견하는 형태의 놀이는 더욱 적어졌다. 이러한 유아교육 및 유아의 성장 현실을 극복하기 위하여 새로운 유아교육 프로그램으로 시도되고 있는 것이 바로 숲 유치원이다. 본 연구는 『유림 어린이집』의 숲 체험 활동에 대한 ...
근대 교육 이념에 기초한 인간 이성과 인지 발달의 강조는 인간을 위한 탐구대상으로서의 자연을 협소하게 조망하고, 자연에 대한 지식습득을 중시하는 결과를 초래하였다. 그 결과, 현대의 유아들은 지금의 성인들이 경험한 지칠 때까지 뛰어 노는 경험을 거의 갖고 있지 못하며, 스스로 찾고 발견하는 형태의 놀이는 더욱 적어졌다. 이러한 유아교육 및 유아의 성장 현실을 극복하기 위하여 새로운 유아교육 프로그램으로 시도되고 있는 것이 바로 숲 유치원이다. 본 연구는 『유림 어린이집』의 숲 체험 활동에 대한 사례연구를 통하여 실천 연구를 지향하고자 하였다. 연구는 2011년 1월부터 2011년 6월까지의 숲 체험 프로그램에 동참하여 참여관찰을 통해 2011년 9월부터 10월까지 『유림 어린이집』의 교사 5명 및 학부모 5명을 심층 인터뷰를 진행하고 그 외 방법으로 교사의 기록과 부모님의 기록 요청자료를 참고하고 그 내용을 분석함으로써 숲 유치원 활동을 통한 유아들의 변화와 교사, 학부모의 변화를 해석하는 질적 접근 방법을 사용하였다. 『유림 어린이집』의 숲 체험 활동은 만5세 비장애아 20명과 장애아 3명․보육교사 1명․특수교사 1명과 주 1∼2회 3시간씩 시행되고 있었으며, 수생식물 관찰하기․애기똥풀 매니큐어․둥굴레 관찰하기․나뭇잎 속 애벌레 관찰․계곡 경험․도토리 놀이․징검다리 건너기․밤 까기․돌탑 쌓기 등의 놀이형 프로그램을 운용하고 있었다. 본 연구에서는 숲체험 활동을 통한 유아의 변화, 교사의 변화, 학부모의 변화를 살펴보면 먼저 유아들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 유아들의 변화는 사회성의 변화이다. 아이들이 친구들의 이름을 더 잘 기억하고 친구들과 친밀감을 가지고 어울리며 적극적인 성격으로 변화되었다. 둘째, 유아의 변화로는 신체적인 변화이다. 숲 속을 걷거나 경사로를 오르게 되는데 힘들어 하지 않고 걷는 시간이 길어졌다. 셋째, 유아들의 변화는 정서적인 변화이다. 집중시간이 현저히 길어지고 얼굴표정이 밝아지며 싸울 때 공격적인 언어나 행동이 거의 없는 상황이다. 부모들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 일상생활에서 자연친화적인 생활태도의 인식이 높아졌다. 둘째, 집안 베란다에 작은 정원을 만드는 것과 같은 생활의 실제적 변화가 있었다. 교사들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 교수법이 주입식 방식에서 유아들이 스스로 흥미를 가지고 습득해 가도록 이끄는 방법으로 변화되었다. 숲 유치원의 교육방식 및 운영형태는 조금씩 다르다 하더라도 숲이 유아들에게는 최고의 배움의 장소임을 확인할 수 있었다. 유아들은 숲 유치원 활동 후 뛰어난 집중력을 보이며 표정도 밝아지고 육체적으로 건강해지며 유아들이 숲 유치원 가는 날을 기다리는 것은 일상의 즐거움이며 성인이 되어 숲에 가게 될 때 어린 시절 자연에서 맘껏 놀았던 감성은 전(全) 생애에 지대한 영향을 미칠 것이다.
근대 교육 이념에 기초한 인간 이성과 인지 발달의 강조는 인간을 위한 탐구대상으로서의 자연을 협소하게 조망하고, 자연에 대한 지식습득을 중시하는 결과를 초래하였다. 그 결과, 현대의 유아들은 지금의 성인들이 경험한 지칠 때까지 뛰어 노는 경험을 거의 갖고 있지 못하며, 스스로 찾고 발견하는 형태의 놀이는 더욱 적어졌다. 이러한 유아교육 및 유아의 성장 현실을 극복하기 위하여 새로운 유아교육 프로그램으로 시도되고 있는 것이 바로 숲 유치원이다. 본 연구는 『유림 어린이집』의 숲 체험 활동에 대한 사례연구를 통하여 실천 연구를 지향하고자 하였다. 연구는 2011년 1월부터 2011년 6월까지의 숲 체험 프로그램에 동참하여 참여관찰을 통해 2011년 9월부터 10월까지 『유림 어린이집』의 교사 5명 및 학부모 5명을 심층 인터뷰를 진행하고 그 외 방법으로 교사의 기록과 부모님의 기록 요청자료를 참고하고 그 내용을 분석함으로써 숲 유치원 활동을 통한 유아들의 변화와 교사, 학부모의 변화를 해석하는 질적 접근 방법을 사용하였다. 『유림 어린이집』의 숲 체험 활동은 만5세 비장애아 20명과 장애아 3명․보육교사 1명․특수교사 1명과 주 1∼2회 3시간씩 시행되고 있었으며, 수생식물 관찰하기․애기똥풀 매니큐어․둥굴레 관찰하기․나뭇잎 속 애벌레 관찰․계곡 경험․도토리 놀이․징검다리 건너기․밤 까기․돌탑 쌓기 등의 놀이형 프로그램을 운용하고 있었다. 본 연구에서는 숲체험 활동을 통한 유아의 변화, 교사의 변화, 학부모의 변화를 살펴보면 먼저 유아들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 유아들의 변화는 사회성의 변화이다. 아이들이 친구들의 이름을 더 잘 기억하고 친구들과 친밀감을 가지고 어울리며 적극적인 성격으로 변화되었다. 둘째, 유아의 변화로는 신체적인 변화이다. 숲 속을 걷거나 경사로를 오르게 되는데 힘들어 하지 않고 걷는 시간이 길어졌다. 셋째, 유아들의 변화는 정서적인 변화이다. 집중시간이 현저히 길어지고 얼굴표정이 밝아지며 싸울 때 공격적인 언어나 행동이 거의 없는 상황이다. 부모들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 일상생활에서 자연친화적인 생활태도의 인식이 높아졌다. 둘째, 집안 베란다에 작은 정원을 만드는 것과 같은 생활의 실제적 변화가 있었다. 교사들의 변화는 다음과 같다. 첫째, 교수법이 주입식 방식에서 유아들이 스스로 흥미를 가지고 습득해 가도록 이끄는 방법으로 변화되었다. 숲 유치원의 교육방식 및 운영형태는 조금씩 다르다 하더라도 숲이 유아들에게는 최고의 배움의 장소임을 확인할 수 있었다. 유아들은 숲 유치원 활동 후 뛰어난 집중력을 보이며 표정도 밝아지고 육체적으로 건강해지며 유아들이 숲 유치원 가는 날을 기다리는 것은 일상의 즐거움이며 성인이 되어 숲에 가게 될 때 어린 시절 자연에서 맘껏 놀았던 감성은 전(全) 생애에 지대한 영향을 미칠 것이다.
Ideals of education in twenty century focused on intellect and cognitive development of human has minimized an importance of exploring the nature while it led people to put more emphasis on gaining information about the nature. As a result, children these days couldn’t experience playing outside unt...
Ideals of education in twenty century focused on intellect and cognitive development of human has minimized an importance of exploring the nature while it led people to put more emphasis on gaining information about the nature. As a result, children these days couldn’t experience playing outside until they get exhausted like adults could when they were young and also there are less chances that children can search and find themselves through activities and playing. Therefore, Forest Kindergarten is a new children’s education program to overcome current conditions of children’s education and development. This study utilized action research and used data from case study of Experiencing Forest Activity in ‘You Rim Kindergarten’. The principal investigator participated in the activity to document children’s activities and their contents by using participation observation method from Jan, 2011 through Jun, 2011. At the same time, the principal investigator interviewed with five teachers and five parents who participated in Experiencing Forest Activity from September, 2011 through October, 2011 and analyzed data. The qualitative approach is utilized in order to interpret what has been changed in children, teachers and parents after participating in the activities. Experiencing Forest Activity of ‘You Rim Kindergarten’ conducted activities one or two times a week with 20 five year-old children who doesn’t have disabilities, 3 children with disabilities, 1 teacher, 1 special education teacher and 1 forester. The activities continued for three hours. Aquatic plants observation, asiaticum manicure, Solomon´s seal observation, observing larva in a leaf, experiencing valley, acorn play, stepping from stone to stone, peeling chestnuts, heaping up stones and excreta are examples for playing program. This study has investigated changes in children, teachers, and parents who participated in Forest activity. Changes observed in children are as follows: First, changes in children could be changes of sociability. Children became active and intimate with friends that they could remember the names of their friends better. Second, changes in children could be physical changes. They became able to walk in the woods or ascend the ramp without being out of breath for quite long time. Third, changes in children could be emotional changes. Their attention spans became remarkably longer, their facial expressions got lightened, and only few aggressive languages or behaviors have been observed. Changes observed in parents are as follows: First, their understanding of eco-friendly life patterns became better. Second, the actual changes in their lives like making dish gardens in a porch did happen. The following is changes in teachers: First, teaching methods changed from cram school lessons to a way to have children be interested in something and learn by themselves. Although the way of education and managing system of Forest Kindergartens are slightly different from each other, the principal investigator was able to find out that the forest in the best learning place for children. Children tend to exhibit better attention after the forest activities and became physically healthy and look forward to going to kindergarten next time. When they become adults and go to the forest, the forest would remind them of these childhood experiences and the experiences will affect great influence on their entire life.
Ideals of education in twenty century focused on intellect and cognitive development of human has minimized an importance of exploring the nature while it led people to put more emphasis on gaining information about the nature. As a result, children these days couldn’t experience playing outside until they get exhausted like adults could when they were young and also there are less chances that children can search and find themselves through activities and playing. Therefore, Forest Kindergarten is a new children’s education program to overcome current conditions of children’s education and development. This study utilized action research and used data from case study of Experiencing Forest Activity in ‘You Rim Kindergarten’. The principal investigator participated in the activity to document children’s activities and their contents by using participation observation method from Jan, 2011 through Jun, 2011. At the same time, the principal investigator interviewed with five teachers and five parents who participated in Experiencing Forest Activity from September, 2011 through October, 2011 and analyzed data. The qualitative approach is utilized in order to interpret what has been changed in children, teachers and parents after participating in the activities. Experiencing Forest Activity of ‘You Rim Kindergarten’ conducted activities one or two times a week with 20 five year-old children who doesn’t have disabilities, 3 children with disabilities, 1 teacher, 1 special education teacher and 1 forester. The activities continued for three hours. Aquatic plants observation, asiaticum manicure, Solomon´s seal observation, observing larva in a leaf, experiencing valley, acorn play, stepping from stone to stone, peeling chestnuts, heaping up stones and excreta are examples for playing program. This study has investigated changes in children, teachers, and parents who participated in Forest activity. Changes observed in children are as follows: First, changes in children could be changes of sociability. Children became active and intimate with friends that they could remember the names of their friends better. Second, changes in children could be physical changes. They became able to walk in the woods or ascend the ramp without being out of breath for quite long time. Third, changes in children could be emotional changes. Their attention spans became remarkably longer, their facial expressions got lightened, and only few aggressive languages or behaviors have been observed. Changes observed in parents are as follows: First, their understanding of eco-friendly life patterns became better. Second, the actual changes in their lives like making dish gardens in a porch did happen. The following is changes in teachers: First, teaching methods changed from cram school lessons to a way to have children be interested in something and learn by themselves. Although the way of education and managing system of Forest Kindergartens are slightly different from each other, the principal investigator was able to find out that the forest in the best learning place for children. Children tend to exhibit better attention after the forest activities and became physically healthy and look forward to going to kindergarten next time. When they become adults and go to the forest, the forest would remind them of these childhood experiences and the experiences will affect great influence on their entire life.
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