본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감 집단프로그램이 실제로 이들의 자아 존중감 향상에 영향을 미치는지를 검증하고 이와 더불어 청소년의 적응에 중요한 학습동기와 불안에는 어떠한 영향을 주는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 측정하여 자아존중감 프로그램이 자아 존중감 향상에 실제적인 영향을 미치는가? 둘째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다면, 이들의 적응에 영향을 미치는 영역, 즉 불안이나 학습동기에 어떠한 효과를 미치는가? 하는 것이다. 연구의 대상은 경기도 ...
본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감 집단프로그램이 실제로 이들의 자아 존중감 향상에 영향을 미치는지를 검증하고 이와 더불어 청소년의 적응에 중요한 학습동기와 불안에는 어떠한 영향을 주는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 측정하여 자아존중감 프로그램이 자아 존중감 향상에 실제적인 영향을 미치는가? 둘째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다면, 이들의 적응에 영향을 미치는 영역, 즉 불안이나 학습동기에 어떠한 효과를 미치는가? 하는 것이다. 연구의 대상은 경기도 용인시 W중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 대상으로 8명의 학생 이었다. 연구대상을 선정하기 위하여 1, 2, 3학년 학생 80명을 대상으로 자아존중감척도 검사를 실시하고 이 중 점수가 낮은 학생 16명을 선발하여 상담을 희망하는 학생 8명을 대상으로 불안검사, 학습동기검사, HTP검사를 사전․사후로 실시하였다. 집단상담은 격주 2회씩 총 10회기에 걸쳐 연구자가 직접 실시하였으며 한 회기당 시간은 90분 이었다. 프로그램 진행 기간 내에 여름방학이 있어 하반기에는 주 2회로 집단상담을 실시하였다. 또한 집단상담을 받던 중 2학기에 성적을 올리고 싶다고 하여 한 명이 빠지게 되면서 남학생이 한 명만 참여하게 되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 중학생을 대상으로 자아존중감향상 집단프로그램이 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 중학생을 대상으로 한 자아존중감향상 집단프로그램을 적용함으로써 자아존중감과 관련이 높은 불안과 학습동기, HTP영역에서 유의미한 차이를 보여 주었다. 지금까지 보고된 집단경험활동의 자아존중감 향상 프로그램 선행연구를 살펴보면, 장점이해하기, 성공적인 경험, 되고싶은 나 설계하기, 긍정적으로 생각해요. 등 다양하게 구성되어 있었다. 이는 결국 자아존중감 집단프로그램이 집단경험활동으로 하여금 자신감을 표출할 수 있는 기회를 제공하여 대인관계에 긍정적인 반응을 보이는데 효과적 이었다. 하지만 중학생을 대상으로 한 집단프로그램이 자아존중감향상에 미치는 영향에 대한 선행연구는 있었지만 끊임없이 자신이 존중받고 괜찮은 사람이며 흥미롭게 진행할 프로그램이 필요하다고 생각되어 연구하게 되었다. 이와같이 자아존중감 향상 집단프로그램에서는 개인의 가치를 중요시 하여 매 회기마다 괜찮은 학생임을 알려 주었고 느낌이나 감정, 게임을 통해 긴장된 감정을 풀어 주며, 어릴적 일을 회상함으로 자신의 위축, 긴장, 불안했던 과거를 표현하게 하여 잠재된 긴장이나 불안을 완화시키고 개인의 자아존중감향상에 도움이 될 수 있도록 프로그램을 작성 하였다. 자아존중감향상 집단프로그램이 불안해소와 적응력에도 좋은 결과를 가져 올 수 있다는 점에서 본 연구를 추진하였으며, 집단원들에게 지속적인 관심과 지지를 해주었다.
본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감 집단프로그램이 실제로 이들의 자아 존중감 향상에 영향을 미치는지를 검증하고 이와 더불어 청소년의 적응에 중요한 학습동기와 불안에는 어떠한 영향을 주는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 측정하여 자아존중감 프로그램이 자아 존중감 향상에 실제적인 영향을 미치는가? 둘째, 자아존중감 집단프로그램 전과 후에 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다면, 이들의 적응에 영향을 미치는 영역, 즉 불안이나 학습동기에 어떠한 효과를 미치는가? 하는 것이다. 연구의 대상은 경기도 용인시 W중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 대상으로 8명의 학생 이었다. 연구대상을 선정하기 위하여 1, 2, 3학년 학생 80명을 대상으로 자아존중감척도 검사를 실시하고 이 중 점수가 낮은 학생 16명을 선발하여 상담을 희망하는 학생 8명을 대상으로 불안검사, 학습동기검사, HTP검사를 사전․사후로 실시하였다. 집단상담은 격주 2회씩 총 10회기에 걸쳐 연구자가 직접 실시하였으며 한 회기당 시간은 90분 이었다. 프로그램 진행 기간 내에 여름방학이 있어 하반기에는 주 2회로 집단상담을 실시하였다. 또한 집단상담을 받던 중 2학기에 성적을 올리고 싶다고 하여 한 명이 빠지게 되면서 남학생이 한 명만 참여하게 되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 중학생을 대상으로 자아존중감향상 집단프로그램이 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 중학생을 대상으로 한 자아존중감향상 집단프로그램을 적용함으로써 자아존중감과 관련이 높은 불안과 학습동기, HTP영역에서 유의미한 차이를 보여 주었다. 지금까지 보고된 집단경험활동의 자아존중감 향상 프로그램 선행연구를 살펴보면, 장점이해하기, 성공적인 경험, 되고싶은 나 설계하기, 긍정적으로 생각해요. 등 다양하게 구성되어 있었다. 이는 결국 자아존중감 집단프로그램이 집단경험활동으로 하여금 자신감을 표출할 수 있는 기회를 제공하여 대인관계에 긍정적인 반응을 보이는데 효과적 이었다. 하지만 중학생을 대상으로 한 집단프로그램이 자아존중감향상에 미치는 영향에 대한 선행연구는 있었지만 끊임없이 자신이 존중받고 괜찮은 사람이며 흥미롭게 진행할 프로그램이 필요하다고 생각되어 연구하게 되었다. 이와같이 자아존중감 향상 집단프로그램에서는 개인의 가치를 중요시 하여 매 회기마다 괜찮은 학생임을 알려 주었고 느낌이나 감정, 게임을 통해 긴장된 감정을 풀어 주며, 어릴적 일을 회상함으로 자신의 위축, 긴장, 불안했던 과거를 표현하게 하여 잠재된 긴장이나 불안을 완화시키고 개인의 자아존중감향상에 도움이 될 수 있도록 프로그램을 작성 하였다. 자아존중감향상 집단프로그램이 불안해소와 적응력에도 좋은 결과를 가져 올 수 있다는 점에서 본 연구를 추진하였으며, 집단원들에게 지속적인 관심과 지지를 해주었다.
This study aims to testify the effect of Group therapy program of self-esteem for the middle school students on their self-esteem, anxiety and their learning motivation. In order to achive this aims, the following research questions were set. First, if it is effective on improving their self-esteem,...
This study aims to testify the effect of Group therapy program of self-esteem for the middle school students on their self-esteem, anxiety and their learning motivation. In order to achive this aims, the following research questions were set. First, if it is effective on improving their self-esteem, through measuring self-esteem in advance and aftermath. Second, if it is effective on improving learning motivation and uncertainty? To select objects, I tested 80 students in self-esteem scale tests from the 1st year students to 3rd year students at W middle school in Yongin city. There are16 students who got the low scores, then there are 8 students who really wanted to consult with me. These 8 students were selected and tested in uncertainty tests , learning synchronous scan, and HTP pre-test in advance and aftermath. I counseled 8 students once every 2 weeks. It was 90 minutes each time. During the latter half of the counseling period, there was a summer vacation and I did twice a week. Near the end of the counseling period,One male student was left to raise good marks in school and 7 students participated in it. Based on the results, I draw some conclusions. First, thes program was effective in improving self-esteem to middle school students. Second, this program showed a significant difference in the motive of learning and uncertainty and HTP areas. Previous studies have shown us self-esteem enhancement, understanding the benefits, successful experiences,desigining what they want to be, and looking at the bright sides through the activities in collective experiences. These experiences were effective that they were given them a chance to express their confidence and provide positive response in personal relationships. There was no program to middle school students to improve self-esteem.That is way I planed to study middle school students who are supported such as a respected and decent person. While studing,I let them know how they are worthy and relieve their tension by playing games, and ease their uncertainty or dormant tension to express the uneasiness past or remind of daunted childhood. I programed to make them helpful for their self-esteem. To have good results on them, I also programed that they adjust themselves to any circumstances, and relieve their uncertainty. While this program was conducting,I was constantly concerned them and supported them.
This study aims to testify the effect of Group therapy program of self-esteem for the middle school students on their self-esteem, anxiety and their learning motivation. In order to achive this aims, the following research questions were set. First, if it is effective on improving their self-esteem, through measuring self-esteem in advance and aftermath. Second, if it is effective on improving learning motivation and uncertainty? To select objects, I tested 80 students in self-esteem scale tests from the 1st year students to 3rd year students at W middle school in Yongin city. There are16 students who got the low scores, then there are 8 students who really wanted to consult with me. These 8 students were selected and tested in uncertainty tests , learning synchronous scan, and HTP pre-test in advance and aftermath. I counseled 8 students once every 2 weeks. It was 90 minutes each time. During the latter half of the counseling period, there was a summer vacation and I did twice a week. Near the end of the counseling period,One male student was left to raise good marks in school and 7 students participated in it. Based on the results, I draw some conclusions. First, thes program was effective in improving self-esteem to middle school students. Second, this program showed a significant difference in the motive of learning and uncertainty and HTP areas. Previous studies have shown us self-esteem enhancement, understanding the benefits, successful experiences,desigining what they want to be, and looking at the bright sides through the activities in collective experiences. These experiences were effective that they were given them a chance to express their confidence and provide positive response in personal relationships. There was no program to middle school students to improve self-esteem.That is way I planed to study middle school students who are supported such as a respected and decent person. While studing,I let them know how they are worthy and relieve their tension by playing games, and ease their uncertainty or dormant tension to express the uneasiness past or remind of daunted childhood. I programed to make them helpful for their self-esteem. To have good results on them, I also programed that they adjust themselves to any circumstances, and relieve their uncertainty. While this program was conducting,I was constantly concerned them and supported them.
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