전 세계에는 많은 종류의 과학연구단지가 있으며, 예로서 테크노폴리스, 테크노폴, 기술지구, 연구단지, 테크노파크 등을 들 수 있다. 그러한 연구단지들을 부르는 명칭은 각기 다르지만, 모두가 신규 사업을 창출하고, 기업에 대한 부가가치를 높이며 지식을 기반으로 하는 새로운 고용기회를 제공함으로써 특정도시 혹은 지역의 경제적 발전과 경쟁력 강화를 목적으로 한다. 그러나 어떤 경우는 그러한 목적을 성공적으로 달성을 하지만 어떤 경우는 실패하기도 한다. 예를 들면 미국 캘리포니아 주 실리콘밸리는 첨단기술 혁신개발 ...
전 세계에는 많은 종류의 과학연구단지가 있으며, 예로서 테크노폴리스, 테크노폴, 기술지구, 연구단지, 테크노파크 등을 들 수 있다. 그러한 연구단지들을 부르는 명칭은 각기 다르지만, 모두가 신규 사업을 창출하고, 기업에 대한 부가가치를 높이며 지식을 기반으로 하는 새로운 고용기회를 제공함으로써 특정도시 혹은 지역의 경제적 발전과 경쟁력 강화를 목적으로 한다. 그러나 어떤 경우는 그러한 목적을 성공적으로 달성을 하지만 어떤 경우는 실패하기도 한다. 예를 들면 미국 캘리포니아 주 실리콘밸리는 첨단기술 혁신개발 허브로서 주도적인 역할을 하는데 송공하였지만 보스턴 하이테크 커뮤니티를 상징하던 매사추세츠 주의 루터 128은 실패한 경우로 간주되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 대구시의 첨복단지 사업에 있어서 중앙정부의 지원 및 제도에 대한 문제점을 찾아보고 그 개선책을 제안하는데 있다. 그 목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 실리콘밸리와 루터 128 간의 중요한 차이를 비교하고, 또한 대구 첨복단지 개발의 측면에서 중앙정부와 지방정부 간의 지원 및 관리 관계에 대한 문제점을 파악하는 방법을 이용하였다. 본 연구에서 나타난 문제점과 개선방안을 요약하면 다음과 같다. 첨복단지 사업과 관련된 문제점으로는 정책기제, 네트워크 구성, 타 지역과의 관계 등이 있다. 그러한 문제점들을 해결하기 위한 개선방안으로는 (1) 첨복단지와 관련된 중앙정부의 정책방향을 명확히 하고, (2) 정부의 정책목표를 정확하게 이해하며, (3) 첨복단지사업에 대한 정부의 개입을 최소화하고, (4) 유기적 네트워크를 구축하며, (5) 실질적인 산학협력 및 커뮤니케이션 관계를 형성하고, (6) 법률서비스, 마케팅, 디자인, 번역통역, 관광서비스, 기타 다양한 기업서비스 산업을 유치하고, (7) 지역 간 과당경쟁 및 갈등과 심각한 예산낭비를 방지하기 위해서 국책사업의 입지 선정에 정부가 분명한 태도를 취하면서 가능한 입지 선정의 연기를 지양하며, (8) 사업을 지역 특성에 맞게 순차적으로 유치하는데 공동으로 협력하는 체제를 구축하는 것 등을 제안할 수 있다.
전 세계에는 많은 종류의 과학연구단지가 있으며, 예로서 테크노폴리스, 테크노폴, 기술지구, 연구단지, 테크노파크 등을 들 수 있다. 그러한 연구단지들을 부르는 명칭은 각기 다르지만, 모두가 신규 사업을 창출하고, 기업에 대한 부가가치를 높이며 지식을 기반으로 하는 새로운 고용기회를 제공함으로써 특정도시 혹은 지역의 경제적 발전과 경쟁력 강화를 목적으로 한다. 그러나 어떤 경우는 그러한 목적을 성공적으로 달성을 하지만 어떤 경우는 실패하기도 한다. 예를 들면 미국 캘리포니아 주 실리콘밸리는 첨단기술 혁신개발 허브로서 주도적인 역할을 하는데 송공하였지만 보스턴 하이테크 커뮤니티를 상징하던 매사추세츠 주의 루터 128은 실패한 경우로 간주되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 대구시의 첨복단지 사업에 있어서 중앙정부의 지원 및 제도에 대한 문제점을 찾아보고 그 개선책을 제안하는데 있다. 그 목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 실리콘밸리와 루터 128 간의 중요한 차이를 비교하고, 또한 대구 첨복단지 개발의 측면에서 중앙정부와 지방정부 간의 지원 및 관리 관계에 대한 문제점을 파악하는 방법을 이용하였다. 본 연구에서 나타난 문제점과 개선방안을 요약하면 다음과 같다. 첨복단지 사업과 관련된 문제점으로는 정책기제, 네트워크 구성, 타 지역과의 관계 등이 있다. 그러한 문제점들을 해결하기 위한 개선방안으로는 (1) 첨복단지와 관련된 중앙정부의 정책방향을 명확히 하고, (2) 정부의 정책목표를 정확하게 이해하며, (3) 첨복단지사업에 대한 정부의 개입을 최소화하고, (4) 유기적 네트워크를 구축하며, (5) 실질적인 산학협력 및 커뮤니케이션 관계를 형성하고, (6) 법률서비스, 마케팅, 디자인, 번역통역, 관광서비스, 기타 다양한 기업서비스 산업을 유치하고, (7) 지역 간 과당경쟁 및 갈등과 심각한 예산낭비를 방지하기 위해서 국책사업의 입지 선정에 정부가 분명한 태도를 취하면서 가능한 입지 선정의 연기를 지양하며, (8) 사업을 지역 특성에 맞게 순차적으로 유치하는데 공동으로 협력하는 체제를 구축하는 것 등을 제안할 수 있다.
There are a wide variety of similar science parks all over the world, such as technopolis, technopole, technology precinct, research park and technopark. Although there is a difference between their names, they all have the same aim to promote the economic development and competitiveness of cities a...
There are a wide variety of similar science parks all over the world, such as technopolis, technopole, technology precinct, research park and technopark. Although there is a difference between their names, they all have the same aim to promote the economic development and competitiveness of cities and regions by creating new business, adding value to companies, and creating new knowledge based jobs. Some have been very successful in achieving their aims, nevertheless, while other have failed to do so. For example, Silicon Valley in California, the Unites States, has been successful in being a leading hub for high tech innovation and development. Route 128 in Massachusetts, however, symbolizing the Boston high-tech community, has been considered to be a failure. The purpose of this study is to find out problems in the financial support and procedures of the central government in developing Daegu High-Tech Medical Cluster and to suggest their solutions suitable for its circumstances, in order to provide more useful information for Daegu High-Tech Medical Cluster. To achieve the purposes, this study was carried out by comparing significant differences between Silicon Valley and Route 128 and examining problems in financing and controlling relations between the central and local governments, in terms of the Daegu High Tech Medical Cluster development. Problems and their suggested solutions shown in this study are summarized as follows. There are problems in political mechanism, networking, and strategic relations with other local governments, in the process of developing the Daegu High Tech Medical Cluster. To resolve the problems, it is suggested (1) to clarify the central government's policy concerning the Daegu High Tech Medical Cluster, (2) to properly understood the policy goal of the government, (3) to minimize the involvement of the government in the project, (4) to set up a well harmonized network, (5) to establish a practical academic-industrial cooperation and communication system, (6) to make efforts to invite more business service industries, (7)to avoid delaying or changing the selection of an ideal site for national projects to prevent excessive competition and conflict between local governments, and (8) to cooperate and communicate better with other local governments. ---------------- * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of International Studies in December 2011.
There are a wide variety of similar science parks all over the world, such as technopolis, technopole, technology precinct, research park and technopark. Although there is a difference between their names, they all have the same aim to promote the economic development and competitiveness of cities and regions by creating new business, adding value to companies, and creating new knowledge based jobs. Some have been very successful in achieving their aims, nevertheless, while other have failed to do so. For example, Silicon Valley in California, the Unites States, has been successful in being a leading hub for high tech innovation and development. Route 128 in Massachusetts, however, symbolizing the Boston high-tech community, has been considered to be a failure. The purpose of this study is to find out problems in the financial support and procedures of the central government in developing Daegu High-Tech Medical Cluster and to suggest their solutions suitable for its circumstances, in order to provide more useful information for Daegu High-Tech Medical Cluster. To achieve the purposes, this study was carried out by comparing significant differences between Silicon Valley and Route 128 and examining problems in financing and controlling relations between the central and local governments, in terms of the Daegu High Tech Medical Cluster development. Problems and their suggested solutions shown in this study are summarized as follows. There are problems in political mechanism, networking, and strategic relations with other local governments, in the process of developing the Daegu High Tech Medical Cluster. To resolve the problems, it is suggested (1) to clarify the central government's policy concerning the Daegu High Tech Medical Cluster, (2) to properly understood the policy goal of the government, (3) to minimize the involvement of the government in the project, (4) to set up a well harmonized network, (5) to establish a practical academic-industrial cooperation and communication system, (6) to make efforts to invite more business service industries, (7)to avoid delaying or changing the selection of an ideal site for national projects to prevent excessive competition and conflict between local governments, and (8) to cooperate and communicate better with other local governments. ---------------- * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of International Studies in December 2011.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.