본 연구는 ADHD아동의 집단치료캠프의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 을 통하여 ADHD아동을 이해하며 캠프에서 발생하는 일들과 그 속에서 의미 를 찾는데 목적이 있다. ADHD아동 19명이 참여하는 집단치료캠프 훈련에 연구자가 함께 참여 관 찰하게 되었다. 아동들의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램을 통한 집단치료 캠프에서 참여아동의 특성, 반응, 프로그램 적응과정, 아동들의 표현력, 참여 아동들의 상호작용, 교사와 치료자의 개입, 중재하는 과정에서 의미를 찾아 기 술하였다. ADHD아동의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 집단치료 과정에서 첫째, 아동들의 프로그램 활동이 어떻게 이루어지고 있는지, 둘째, 교사와 치료자의 개입, 중재는 어떻게 이루어지고 있는지, 셋째, ADHD 아동의 정서, 행동, 사 회성훈련의 변화과정은 어떻게 이루어지고 있는지를 알아보면서 그에 대한 의 미를 찾아보고자 하는 데 목적이 있다. 소아정신과에서 DSM-Ⅳ(APA,1994) 에 의해 ...
본 연구는 ADHD아동의 집단치료캠프의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 을 통하여 ADHD아동을 이해하며 캠프에서 발생하는 일들과 그 속에서 의미 를 찾는데 목적이 있다. ADHD아동 19명이 참여하는 집단치료캠프 훈련에 연구자가 함께 참여 관 찰하게 되었다. 아동들의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램을 통한 집단치료 캠프에서 참여아동의 특성, 반응, 프로그램 적응과정, 아동들의 표현력, 참여 아동들의 상호작용, 교사와 치료자의 개입, 중재하는 과정에서 의미를 찾아 기 술하였다. ADHD아동의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 집단치료 과정에서 첫째, 아동들의 프로그램 활동이 어떻게 이루어지고 있는지, 둘째, 교사와 치료자의 개입, 중재는 어떻게 이루어지고 있는지, 셋째, ADHD 아동의 정서, 행동, 사 회성훈련의 변화과정은 어떻게 이루어지고 있는지를 알아보면서 그에 대한 의 미를 찾아보고자 하는 데 목적이 있다. 소아정신과에서 DSM-Ⅳ(APA,1994) 에 의해 ADHD 진단을 받은 아동들로 약물을 복용하고 있거나 과거에 복용을 하였던 아동들이다. 본 연구 ADHD아동의 집단치료캠프에서 얻어진 결과와 제언은 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동의 집단치료캠프에서 구조화된 프로그램 활동을 통하여 규칙과 질서를 지키면서 아동들의 상호작용이 이루어졌다. 구조화된 훈련프로 그램은 집중력이 생기면서 교사와 치료자의 지지와 중재를 통하여 성취감을 경험하는 계기가 되었다. 둘째, 집단캠프 활동에서 드러나는 제반 문제들을 교사와 치료자의 개입과 중재가 일관되게 이루어지는 과정에서 왜곡된 인지변화가 이루어졌으며, 인지 변화는 행동변화에 영향을 미치게 되었다. 셋째, 집단치료캠프를 참여하면서 부정적 정서에 변화가 있었으며, 도구를 이용한 프로그램 활동에서 관계 맺는 방법을 알아가면서 사회성이 변화되어가 고 있었다. 집단치료 캠프를 통하여 교사와 일대일로 아동의 감정을 받아주고 자신의 행동을 인지하도록 지속적인 말과 격려로 생각의 변화를 가지도록 하 였다. 일반교사나 부모는 ADHD 아동의 문제를 객관화 시키며, 일관성 있는 지도를 하는데 많은 어려움이 있다. ADHD 아동은 다른 친구와 놀이를 하면 서 일어나는 문제에 객관적이며 일관성이 있는 훈련된 교사의 중재로 자신의 문제를 깨닫고 흥미롭게 놀이를 통해 다른 사람과의 관계를 배우게 되면서 사 회성이 개발되며, 점진적으로 스스로 느끼고 도전하면서, 통합적인 프로그램이 ADHD 아동의 집단치료 캠프를 통해 행동변화가 되어 가는 것에 큰 의미가 있다고 본다. 위의 결론을 중심으로 본 연구자는 아래와 같이 제언을 하고자 하다. 첫째, 이 연구는 ADHD 집단치료캠프 현장에서 행동, 정서, 사회성훈련을 하는데 목적을 두었다. 연구자가 ADHD아동을 세밀하게 알지 못하였으므로 12일간의 짧은 기간에 ADHD 아동을 관찰하여 변화 점을 찾기에는 한계점이 있었다. 둘째, ADHD 아동의 활동 프로그램이 조별로 이루어졌기 때문에 모 든 프로그램을 계속하여 관찰 할 수 없으므로 다른 교사와의 활동 상황을 전 반적으로 볼 수 없었던 점이 한계이다. 셋째, 참여한 ADHD 아동들의 프로그램훈련에서 일어나는 상황을 집중적으 로 분석 하였다. 참여자와 연구자의 심층면담이 없었다는 것이 아쉽다. 넷째, ADHD 아동특성이 다양하므로 ADHD 집중치료캠프에 참여한 아동들 을 다양하게 세분화시켜 훈련하기에는 시간, 환경과 인력, 경제력이 보완되어 야 한다고 본다. 다섯째, 집단치료캠프 정서, 행동, 사회성훈련이 비용과 모든 여건으로 소수 의 아동만 참여 하였다. 많은 ADHD 아동이 참가 할 수 있는 공간과 환경, 훈련된 교사, 치료자가 많이 필요로 하며 지속적인 훈련이 필요로 하다고 본 다.
본 연구는 ADHD아동의 집단치료캠프의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 을 통하여 ADHD아동을 이해하며 캠프에서 발생하는 일들과 그 속에서 의미 를 찾는데 목적이 있다. ADHD아동 19명이 참여하는 집단치료캠프 훈련에 연구자가 함께 참여 관 찰하게 되었다. 아동들의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램을 통한 집단치료 캠프에서 참여아동의 특성, 반응, 프로그램 적응과정, 아동들의 표현력, 참여 아동들의 상호작용, 교사와 치료자의 개입, 중재하는 과정에서 의미를 찾아 기 술하였다. ADHD아동의 정서, 행동, 사회성훈련 프로그램 집단치료 과정에서 첫째, 아동들의 프로그램 활동이 어떻게 이루어지고 있는지, 둘째, 교사와 치료자의 개입, 중재는 어떻게 이루어지고 있는지, 셋째, ADHD 아동의 정서, 행동, 사 회성훈련의 변화과정은 어떻게 이루어지고 있는지를 알아보면서 그에 대한 의 미를 찾아보고자 하는 데 목적이 있다. 소아정신과에서 DSM-Ⅳ(APA,1994) 에 의해 ADHD 진단을 받은 아동들로 약물을 복용하고 있거나 과거에 복용을 하였던 아동들이다. 본 연구 ADHD아동의 집단치료캠프에서 얻어진 결과와 제언은 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동의 집단치료캠프에서 구조화된 프로그램 활동을 통하여 규칙과 질서를 지키면서 아동들의 상호작용이 이루어졌다. 구조화된 훈련프로 그램은 집중력이 생기면서 교사와 치료자의 지지와 중재를 통하여 성취감을 경험하는 계기가 되었다. 둘째, 집단캠프 활동에서 드러나는 제반 문제들을 교사와 치료자의 개입과 중재가 일관되게 이루어지는 과정에서 왜곡된 인지변화가 이루어졌으며, 인지 변화는 행동변화에 영향을 미치게 되었다. 셋째, 집단치료캠프를 참여하면서 부정적 정서에 변화가 있었으며, 도구를 이용한 프로그램 활동에서 관계 맺는 방법을 알아가면서 사회성이 변화되어가 고 있었다. 집단치료 캠프를 통하여 교사와 일대일로 아동의 감정을 받아주고 자신의 행동을 인지하도록 지속적인 말과 격려로 생각의 변화를 가지도록 하 였다. 일반교사나 부모는 ADHD 아동의 문제를 객관화 시키며, 일관성 있는 지도를 하는데 많은 어려움이 있다. ADHD 아동은 다른 친구와 놀이를 하면 서 일어나는 문제에 객관적이며 일관성이 있는 훈련된 교사의 중재로 자신의 문제를 깨닫고 흥미롭게 놀이를 통해 다른 사람과의 관계를 배우게 되면서 사 회성이 개발되며, 점진적으로 스스로 느끼고 도전하면서, 통합적인 프로그램이 ADHD 아동의 집단치료 캠프를 통해 행동변화가 되어 가는 것에 큰 의미가 있다고 본다. 위의 결론을 중심으로 본 연구자는 아래와 같이 제언을 하고자 하다. 첫째, 이 연구는 ADHD 집단치료캠프 현장에서 행동, 정서, 사회성훈련을 하는데 목적을 두었다. 연구자가 ADHD아동을 세밀하게 알지 못하였으므로 12일간의 짧은 기간에 ADHD 아동을 관찰하여 변화 점을 찾기에는 한계점이 있었다. 둘째, ADHD 아동의 활동 프로그램이 조별로 이루어졌기 때문에 모 든 프로그램을 계속하여 관찰 할 수 없으므로 다른 교사와의 활동 상황을 전 반적으로 볼 수 없었던 점이 한계이다. 셋째, 참여한 ADHD 아동들의 프로그램훈련에서 일어나는 상황을 집중적으 로 분석 하였다. 참여자와 연구자의 심층면담이 없었다는 것이 아쉽다. 넷째, ADHD 아동특성이 다양하므로 ADHD 집중치료캠프에 참여한 아동들 을 다양하게 세분화시켜 훈련하기에는 시간, 환경과 인력, 경제력이 보완되어 야 한다고 본다. 다섯째, 집단치료캠프 정서, 행동, 사회성훈련이 비용과 모든 여건으로 소수 의 아동만 참여 하였다. 많은 ADHD 아동이 참가 할 수 있는 공간과 환경, 훈련된 교사, 치료자가 많이 필요로 하며 지속적인 훈련이 필요로 하다고 본 다.
The proponent has a goal to try to understand ADHD kids and to find meanings through what happens during emotion, behavior and social training programs. The proponent observed a group healing camp for 19 ADHD kids and tried to get meaningful findings from their characteristics. The advocate tried to...
The proponent has a goal to try to understand ADHD kids and to find meanings through what happens during emotion, behavior and social training programs. The proponent observed a group healing camp for 19 ADHD kids and tried to get meaningful findings from their characteristics. The advocate tried to find meanings from the group healing camp through children’s emotion, behavior and social training program while ADHD children were adjusting in the programs and teachers and therapists were intervening in the program. The advocate wanted to find out the answers for the followings from the group therapy for ADHD kids. Firstly, how well the therapy program works, secondly how the teacher and therapist intervene during the program and thirdly how ADHD children’s emotion, behavior and social skills changed. The children participating in the program were diagnosed ADHD by DSM‐IV(APA,1994) from child psychiatry and used to take or are currently taking ADHD medicine. This study reached the following conclusion from therapy camp and the advocate suggests the followings. First, ADHD children interacted with each other by following through structured programs and activities in the therapy camp. The structured training program gave them a chance to get a sense of fulfillment through support and intervention by teachers and therapists when children were concentrating on the program. Second, as teacher and therapist consistently intervened in the problems that appeared in the activities of the group camp, some students showed biased cognitive changes and these changes influenced their behavior change. Third, while children were attending the group therapy camp, there were some changes in their negative emotion and by using tools in the program their sociality changed after learning how to make relationships. Through group therapy camp teachers accepted each and every child’s emotion and they helped the children recognize their behaviors by continuous praises and encouragement so the children could have a change in their way of thinking. Generally teachers and parents tend to objectify ADHD kids’ problems and have difficulties supervising them consistently. When ADHD kids participate in activities with their friends, they need intervention of trained teachers who objectify occurring problems with consistency, which gives the students an opportunity to improve their relationship with others. The proponent thinks integrated programs in the group therapy camp play an important role to change ADHD kids’ behavior. The advocate suggests the following based on the following results First, this study had a goal to improve ADHD kids’ social training, behavior and emotion in the group therapy camp for ADHD children. There might be limitations to find change from ADHD children as the researcher observed ADHD kids for twelve days only. Second, as the activities were done by group, the researcher couldn’t observe every program with an overall view. Third, the proponent analyzed the behavior of ADHD kids in the program even though the researcher couldn’t have thorough interview with kids. Fourth, since the characteristics of ADHD kids are various, ADHD kids need to be divided according to their diversity and in order to train them in the proper environment, human resources and economic support should be available. Fifth, in this group therapy camp only a few children participated due to financial problems. The proponent thinks there should be a better environment, trained teachers and therapists for consistent training of ADHD children.
The proponent has a goal to try to understand ADHD kids and to find meanings through what happens during emotion, behavior and social training programs. The proponent observed a group healing camp for 19 ADHD kids and tried to get meaningful findings from their characteristics. The advocate tried to find meanings from the group healing camp through children’s emotion, behavior and social training program while ADHD children were adjusting in the programs and teachers and therapists were intervening in the program. The advocate wanted to find out the answers for the followings from the group therapy for ADHD kids. Firstly, how well the therapy program works, secondly how the teacher and therapist intervene during the program and thirdly how ADHD children’s emotion, behavior and social skills changed. The children participating in the program were diagnosed ADHD by DSM‐IV(APA,1994) from child psychiatry and used to take or are currently taking ADHD medicine. This study reached the following conclusion from therapy camp and the advocate suggests the followings. First, ADHD children interacted with each other by following through structured programs and activities in the therapy camp. The structured training program gave them a chance to get a sense of fulfillment through support and intervention by teachers and therapists when children were concentrating on the program. Second, as teacher and therapist consistently intervened in the problems that appeared in the activities of the group camp, some students showed biased cognitive changes and these changes influenced their behavior change. Third, while children were attending the group therapy camp, there were some changes in their negative emotion and by using tools in the program their sociality changed after learning how to make relationships. Through group therapy camp teachers accepted each and every child’s emotion and they helped the children recognize their behaviors by continuous praises and encouragement so the children could have a change in their way of thinking. Generally teachers and parents tend to objectify ADHD kids’ problems and have difficulties supervising them consistently. When ADHD kids participate in activities with their friends, they need intervention of trained teachers who objectify occurring problems with consistency, which gives the students an opportunity to improve their relationship with others. The proponent thinks integrated programs in the group therapy camp play an important role to change ADHD kids’ behavior. The advocate suggests the following based on the following results First, this study had a goal to improve ADHD kids’ social training, behavior and emotion in the group therapy camp for ADHD children. There might be limitations to find change from ADHD children as the researcher observed ADHD kids for twelve days only. Second, as the activities were done by group, the researcher couldn’t observe every program with an overall view. Third, the proponent analyzed the behavior of ADHD kids in the program even though the researcher couldn’t have thorough interview with kids. Fourth, since the characteristics of ADHD kids are various, ADHD kids need to be divided according to their diversity and in order to train them in the proper environment, human resources and economic support should be available. Fifth, in this group therapy camp only a few children participated due to financial problems. The proponent thinks there should be a better environment, trained teachers and therapists for consistent training of ADHD children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.