최근 SNS의 대중화를 통해 트위터는 ‘소통의 공간’으로써 유권자의 정치적 관심을 증진시켜 정치참여 행위를 이끌어내는데 큰 영향을 준 매체로 주목받고 있다. 이에, 학자들과 언론을 통해 정치참여 도구로서 트위터의 가능성에 대한 다양한 논의가 이루어지고 있다. 따라서 본 연구는 트위터 이용이 유권자의 실질적인 정치참여 행위에 미치는 영향을 측정하여 분석하고자 한다. 이를 구체적으로 알아보기 위해 만 19세 이상 49세 이하의 트위터 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 수행하였다.
첫째, 트위터 이용자의 이용 유형으로서 이용 빈도와 ...
최근 SNS의 대중화를 통해 트위터는 ‘소통의 공간’으로써 유권자의 정치적 관심을 증진시켜 정치참여 행위를 이끌어내는데 큰 영향을 준 매체로 주목받고 있다. 이에, 학자들과 언론을 통해 정치참여 도구로서 트위터의 가능성에 대한 다양한 논의가 이루어지고 있다. 따라서 본 연구는 트위터 이용이 유권자의 실질적인 정치참여 행위에 미치는 영향을 측정하여 분석하고자 한다. 이를 구체적으로 알아보기 위해 만 19세 이상 49세 이하의 트위터 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 수행하였다.
첫째, 트위터 이용자의 이용 유형으로서 이용 빈도와 이용 동기가 유권자의 트위터를 통한 정치참여 행위와 오프라인 정치참여 행위에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 이용 빈도의 변인인 ‘게시물 업로드 빈도’가 높을수록, 이용 동기의 변인인 ‘정보교환을 통한 사회참여’가 낮을수록, 그리고 ‘상호작용을 통한 대인관계 형성’과 ‘트위터 서비스만의 차별성에 기인한 정보획득’이 높을수록 정치참여 행위를 보다 적극적으로 하는 것으로 나타났다. 둘째, 트위터 이용자의 정치적 관여로서 정치적 성향, 정치적 관심, 정치 효능감, 정당 일체감이 트위터를 통한 유권자의 정치참여 행위와 오프라인 정치참여 행위에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 트위터 이용자의 정치적 관여의 변인인 ‘정치적 관심’, ‘정치적 효능감’, 그리고 ‘정당 일체감’이 높을수록 정치참여 행위를 보다 적극적으로 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 트위터 이용이 새로운 계층의 정치참여 행위를 이끌어내기보다 기존에 정치적 관여가 높았던 계층의 정치참여 행위에 영향을 준 것으로 강화이론의 입장이 나타나는 것을 확인하였다.
트위터가 새로운 ‘소통의 도구’로서 높은 평가를 받고 있는 현 시점에서 유권자의 정치참여 도구로서의 가능성을 예측하고자 했다는 점에서 본 연구의 가치가 있다고 본다. 또한 트위터가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향에 대한 다양한 논의가 진행되고 있는 시점에서, 트위터가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향력을 살펴보기 위한 실증적인 연구라는 점에서도 본 논문은 학술적으로 의미가 있다. 향후 트위터를 비롯한 SNS가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향에 대한 연구가 활발하게 진행될 것이다. 이 과정에서 본 논문이 SNS가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향을 측정하는 하나의 척도로서 작으나마 도움이 되었으면 한다.
최근 SNS의 대중화를 통해 트위터는 ‘소통의 공간’으로써 유권자의 정치적 관심을 증진시켜 정치참여 행위를 이끌어내는데 큰 영향을 준 매체로 주목받고 있다. 이에, 학자들과 언론을 통해 정치참여 도구로서 트위터의 가능성에 대한 다양한 논의가 이루어지고 있다. 따라서 본 연구는 트위터 이용이 유권자의 실질적인 정치참여 행위에 미치는 영향을 측정하여 분석하고자 한다. 이를 구체적으로 알아보기 위해 만 19세 이상 49세 이하의 트위터 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 수행하였다.
첫째, 트위터 이용자의 이용 유형으로서 이용 빈도와 이용 동기가 유권자의 트위터를 통한 정치참여 행위와 오프라인 정치참여 행위에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 이용 빈도의 변인인 ‘게시물 업로드 빈도’가 높을수록, 이용 동기의 변인인 ‘정보교환을 통한 사회참여’가 낮을수록, 그리고 ‘상호작용을 통한 대인관계 형성’과 ‘트위터 서비스만의 차별성에 기인한 정보획득’이 높을수록 정치참여 행위를 보다 적극적으로 하는 것으로 나타났다. 둘째, 트위터 이용자의 정치적 관여로서 정치적 성향, 정치적 관심, 정치 효능감, 정당 일체감이 트위터를 통한 유권자의 정치참여 행위와 오프라인 정치참여 행위에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 트위터 이용자의 정치적 관여의 변인인 ‘정치적 관심’, ‘정치적 효능감’, 그리고 ‘정당 일체감’이 높을수록 정치참여 행위를 보다 적극적으로 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 트위터 이용이 새로운 계층의 정치참여 행위를 이끌어내기보다 기존에 정치적 관여가 높았던 계층의 정치참여 행위에 영향을 준 것으로 강화이론의 입장이 나타나는 것을 확인하였다.
트위터가 새로운 ‘소통의 도구’로서 높은 평가를 받고 있는 현 시점에서 유권자의 정치참여 도구로서의 가능성을 예측하고자 했다는 점에서 본 연구의 가치가 있다고 본다. 또한 트위터가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향에 대한 다양한 논의가 진행되고 있는 시점에서, 트위터가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향력을 살펴보기 위한 실증적인 연구라는 점에서도 본 논문은 학술적으로 의미가 있다. 향후 트위터를 비롯한 SNS가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향에 대한 연구가 활발하게 진행될 것이다. 이 과정에서 본 논문이 SNS가 유권자의 정치참여 행위에 미치는 영향을 측정하는 하나의 척도로서 작으나마 도움이 되었으면 한다.
This research examines the relationship between Twitter usage and political participation. Twitter, as newly focused social communication channel, is being expected to change way of voter’s political participations. For this reason, scholars and press have been discussing about Twitter as a potentia...
This research examines the relationship between Twitter usage and political participation. Twitter, as newly focused social communication channel, is being expected to change way of voter’s political participations. For this reason, scholars and press have been discussing about Twitter as a potential tool for political participations. This research investigate how the type of Twitter usage and political engagement have an influence on political participation. Based on through literature reviews which regarding internet usage and political participation, use and gratification theory, mobilization theory, and reinforcement theory are presented for background theories.
To do so, this research conducted online survey of 19~49 years old voter who using Twitter. First, the type of Twitter usage data analyzed by hierarchical regression. The result reveals that factor of twitter usage types such as ‘frequency of information post’, ‘acquire information by functions which only Twitter have’, and ‘social participation by exchanging information’ influencing on political participation. Secondly, the type of Twitter usage and political engagement data analyzed by hierarchical regression. The result reveals that factors of political engagement such as ‘political interest’, ‘political efficacy’, and ‘party identification’ influencing on political participation. This results seems to support reinforcement theory which claiming the Twitter only activates the citizen who already interested in politic.
This research is valuable because it tries to implicate on possibility of Twitter as tool of political participation. Being various theoretical disputes between Twitter usage and political participation, this article tries to find out effects between Twitter usage and political participation. It will be meaningful for further research.
This research examines the relationship between Twitter usage and political participation. Twitter, as newly focused social communication channel, is being expected to change way of voter’s political participations. For this reason, scholars and press have been discussing about Twitter as a potential tool for political participations. This research investigate how the type of Twitter usage and political engagement have an influence on political participation. Based on through literature reviews which regarding internet usage and political participation, use and gratification theory, mobilization theory, and reinforcement theory are presented for background theories.
To do so, this research conducted online survey of 19~49 years old voter who using Twitter. First, the type of Twitter usage data analyzed by hierarchical regression. The result reveals that factor of twitter usage types such as ‘frequency of information post’, ‘acquire information by functions which only Twitter have’, and ‘social participation by exchanging information’ influencing on political participation. Secondly, the type of Twitter usage and political engagement data analyzed by hierarchical regression. The result reveals that factors of political engagement such as ‘political interest’, ‘political efficacy’, and ‘party identification’ influencing on political participation. This results seems to support reinforcement theory which claiming the Twitter only activates the citizen who already interested in politic.
This research is valuable because it tries to implicate on possibility of Twitter as tool of political participation. Being various theoretical disputes between Twitter usage and political participation, this article tries to find out effects between Twitter usage and political participation. It will be meaningful for further research.
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