본 연구는 건축에 있어서 시간의 중요성으로부터 출발한다. 시간에 관한 연구는 건축을 비롯한 여러 분야에서 연구되어 왔지만 여전히 사람들은 시간이 가지는 본질에 대한 인식이 부족하다. 그것은 시간이 그 자체로 존립하지만 물질이나 공간처럼 쉽게 눈에 띄는 방식으로 지각되지 않기 때문일 것으로 판단된다. 시간은 두 양상으로 구분된다. 누구에게나 똑같이 흘러가는 객관화 된 시계 속 시간인 ‘양적 시간’과, 변화하며 끊임없이 흐르고 있는 연속적이며 이질적인 ‘질적 시간’이다. 이러한 시간의 두 양상은 “체험적 시간관과 과학적 시간관의 대비, 직관과 지성과의 대비, 자세히 말하면 베르그송이 주장하는 지속의 시간과 ...
본 연구는 건축에 있어서 시간의 중요성으로부터 출발한다. 시간에 관한 연구는 건축을 비롯한 여러 분야에서 연구되어 왔지만 여전히 사람들은 시간이 가지는 본질에 대한 인식이 부족하다. 그것은 시간이 그 자체로 존립하지만 물질이나 공간처럼 쉽게 눈에 띄는 방식으로 지각되지 않기 때문일 것으로 판단된다. 시간은 두 양상으로 구분된다. 누구에게나 똑같이 흘러가는 객관화 된 시계 속 시간인 ‘양적 시간’과, 변화하며 끊임없이 흐르고 있는 연속적이며 이질적인 ‘질적 시간’이다. 이러한 시간의 두 양상은 “체험적 시간관과 과학적 시간관의 대비, 직관과 지성과의 대비, 자세히 말하면 베르그송이 주장하는 지속의 시간과 아인슈타인의 시간의 상대성의 근거인 ‘동시성’의 대비를 보여주는 것이다.” 이에 본 연구는 아인슈타인의 상대성 이론에서 나타난 시간개념을 바탕으로 한 ‘순간의 동시성’과 베르그송의 지속 개념에서 나타난 시간개념을 바탕으로 한 ‘혼합의 동시성’ 및 ‘흐름의 동시성’의 개념을 통해 건축에서 시간성 도입에 대한 논의를 고찰해 보고자 한다. 논의들의 통합적 해석을 통해 근대건축의 시공간은 어떠한 동시성을 바탕으로 하고 있는지 살펴보고 그 한계를 파악하는 한편, 순간의 동시성의 건축을 극복 및 보완할 수 있는 혼합의 동시성 및 흐름의 동시성의 건축으로 건축가 루이스 칸의 작품을 시기별로 분석한다. 건축에서 필요한 것은 질적인 시간이며, 질적 시간을 바탕으로 한 흐름의 동시성의 건축은 혼합의 동시성들이 끊어지지 않는 연속적인 흐름으로 모여 하나의 지속성을 가질 때 성립할 수 있는 것이다. 이러한 개념을 바탕으로 건축에서 흐름의 동시성을 체험할 수 있는 대안을 살펴보고, 진정한 시간으로서의 건축의 표현에 다가갈 수 있는 방향성을 제시하는 데 본 논문의 의의가 있다.
본 연구는 건축에 있어서 시간의 중요성으로부터 출발한다. 시간에 관한 연구는 건축을 비롯한 여러 분야에서 연구되어 왔지만 여전히 사람들은 시간이 가지는 본질에 대한 인식이 부족하다. 그것은 시간이 그 자체로 존립하지만 물질이나 공간처럼 쉽게 눈에 띄는 방식으로 지각되지 않기 때문일 것으로 판단된다. 시간은 두 양상으로 구분된다. 누구에게나 똑같이 흘러가는 객관화 된 시계 속 시간인 ‘양적 시간’과, 변화하며 끊임없이 흐르고 있는 연속적이며 이질적인 ‘질적 시간’이다. 이러한 시간의 두 양상은 “체험적 시간관과 과학적 시간관의 대비, 직관과 지성과의 대비, 자세히 말하면 베르그송이 주장하는 지속의 시간과 아인슈타인의 시간의 상대성의 근거인 ‘동시성’의 대비를 보여주는 것이다.” 이에 본 연구는 아인슈타인의 상대성 이론에서 나타난 시간개념을 바탕으로 한 ‘순간의 동시성’과 베르그송의 지속 개념에서 나타난 시간개념을 바탕으로 한 ‘혼합의 동시성’ 및 ‘흐름의 동시성’의 개념을 통해 건축에서 시간성 도입에 대한 논의를 고찰해 보고자 한다. 논의들의 통합적 해석을 통해 근대건축의 시공간은 어떠한 동시성을 바탕으로 하고 있는지 살펴보고 그 한계를 파악하는 한편, 순간의 동시성의 건축을 극복 및 보완할 수 있는 혼합의 동시성 및 흐름의 동시성의 건축으로 건축가 루이스 칸의 작품을 시기별로 분석한다. 건축에서 필요한 것은 질적인 시간이며, 질적 시간을 바탕으로 한 흐름의 동시성의 건축은 혼합의 동시성들이 끊어지지 않는 연속적인 흐름으로 모여 하나의 지속성을 가질 때 성립할 수 있는 것이다. 이러한 개념을 바탕으로 건축에서 흐름의 동시성을 체험할 수 있는 대안을 살펴보고, 진정한 시간으로서의 건축의 표현에 다가갈 수 있는 방향성을 제시하는 데 본 논문의 의의가 있다.
This study is beginning the importance of time on architecture. Although the study of time is published in many field including architecture, people still has only a superficial understanding of time essence. Because time exist itself but invisible like object and space. Time is division of two ...
This study is beginning the importance of time on architecture. Although the study of time is published in many field including architecture, people still has only a superficial understanding of time essence. Because time exist itself but invisible like object and space. Time is division of two condition. The first is 'Quantitative Time' that everyone experience same time in objectification clock, the second is 'Qualitative Time' that changing, continuous flowing and heterogeneous. Such the two condition is showing "compare empirical time with scientific time and intuition with intelligence, in particular comparison Bergson's Duration and Einstein's 'Simultaneity' based on relativity of time." Therefore this study consider that bring time into architecture through 'momentary simultaneity' on Einstein's relativity and 'mixed simultaneity', 'flowing simultaneity' on Bergson's duration. Through synthetic interpretation of discussion grasp the time and space based on simultaneity in modern architecture, analyze Louis I. Kahn's work on time series with mixed simultaneity, flowing simultaneity can overcome momentary simultaneity. Architecture need Qualitative Time, simultaneity architecture basis of qualitative time can be realized on continuous flow with durability. Accordingly the thesis attempts to how to experience simultaneity in architecture, and proposal the directivity about architecture representation with real time.
This study is beginning the importance of time on architecture. Although the study of time is published in many field including architecture, people still has only a superficial understanding of time essence. Because time exist itself but invisible like object and space. Time is division of two condition. The first is 'Quantitative Time' that everyone experience same time in objectification clock, the second is 'Qualitative Time' that changing, continuous flowing and heterogeneous. Such the two condition is showing "compare empirical time with scientific time and intuition with intelligence, in particular comparison Bergson's Duration and Einstein's 'Simultaneity' based on relativity of time." Therefore this study consider that bring time into architecture through 'momentary simultaneity' on Einstein's relativity and 'mixed simultaneity', 'flowing simultaneity' on Bergson's duration. Through synthetic interpretation of discussion grasp the time and space based on simultaneity in modern architecture, analyze Louis I. Kahn's work on time series with mixed simultaneity, flowing simultaneity can overcome momentary simultaneity. Architecture need Qualitative Time, simultaneity architecture basis of qualitative time can be realized on continuous flow with durability. Accordingly the thesis attempts to how to experience simultaneity in architecture, and proposal the directivity about architecture representation with real time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.