본 연구는 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 추후 임상수행능력을 증진시키기 위한 기초자료를 제공하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 연구기간은 2012년 3월 5일부터 13일까지이고, 연구대상자는 서울에 위치한 일 종합병원에 근무하는 경력 만 1년 이하의 신규간호사 125명이다. 연구도구는 손정태 등(2007)이 개발한 간호실무 수행능력 측정도구, 권인수 등(2006)이 개발한 비판적 사고성향 측정도구, Arthur(1990)가 개발하고 송경애와 노춘희(1996)가 수정, 보완한 PSCNI(Professional Self-Concept of Nurses Instrument), Guglielmino(1977)가 개발하고 김지자 등(1996)이 수정, 보완한 SDLRS(Self-Directed Learning Readiness Scale)을 사용하였다. 수집된 자료는 PASW 18.0을 이용하여 실수와 백분율, 평균과 ...
본 연구는 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 추후 임상수행능력을 증진시키기 위한 기초자료를 제공하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 연구기간은 2012년 3월 5일부터 13일까지이고, 연구대상자는 서울에 위치한 일 종합병원에 근무하는 경력 만 1년 이하의 신규간호사 125명이다. 연구도구는 손정태 등(2007)이 개발한 간호실무 수행능력 측정도구, 권인수 등(2006)이 개발한 비판적 사고성향 측정도구, Arthur(1990)가 개발하고 송경애와 노춘희(1996)가 수정, 보완한 PSCNI(Professional Self-Concept of Nurses Instrument), Guglielmino(1977)가 개발하고 김지자 등(1996)이 수정, 보완한 SDLRS(Self-Directed Learning Readiness Scale)을 사용하였다. 수집된 자료는 PASW 18.0을 이용하여 실수와 백분율, 평균과 표준편차, t-test와 ANOVA, Pearson’s Correlation analysis, 다중회귀분석을 시행하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 신규간호사의 임상수행능력은 184.25점이었고, 비판적 사고성향은 97.17점, 전문직 자아개념은 68.58점, 학습 관련 자기주도성은 213.23점이었다. 2. 신규간호사의 임상수행능력은 일반적 특성 중 성별에 따라(t=3.903, p<.001), 근무부서에 따라(F=5.689, p<.001), 현재 근무하는 병원의 임상실습 경험 유무에 따라(t=1,849, 단측검정 p=.034) 유의한 차이가 있었다. 3. 임상수행능력은 비판적 사고성향(r=.563, p<.001), 전문직 자아개념(r=.547, p<.001), 학습 관련 자기주도성(r=.356, p<.001)과 유의한 상관관계가 있었다. 4. 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 유의한 요인은 전문직 자아개념(t=3.467, p=.001), 비판적 사고성향(t=2.925, p=.004), 근무부서-응급실(t=3.645, p<.001), 근무부서-외과병동(t=2.594, p=.011)으로 나타났다. 총 설명력은 46.1%였고, 전문직 자아개념(β=.333), 근무부서-응급실(β=.301), 비판적 사고성향(β=.277), 근무부서-외과병동(β=.220)의 순서로 그 영향력이 큰 것으로 나타났다. 전문직 자아개념, 비판적 사고성향은 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인이다. 신규간호사의 임상수행능력과 그에 영향을 미치는 전문직 자아개념, 비판적 사고성향을 증진시키기 위해서는 간호교육자들의 역할과 임상실습이 중요하다. 간호교육자들은 다양한 교수방법을 개발∙적용하고, 관련 기관들은 간호교육자들이 효과적인 촉진자와 역할모델로 성장∙발전할 수 있도록 지속적으로 교육기회를 제공하고 지원해야겠다. 또한 간호학생의 임상실습이 임상수행능력을 증진시킬 수 있는 효과적인 실습이 될 수 있도록 학교와 병원의 조화로운 노력이 필요하겠다.
본 연구는 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 추후 임상수행능력을 증진시키기 위한 기초자료를 제공하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 연구기간은 2012년 3월 5일부터 13일까지이고, 연구대상자는 서울에 위치한 일 종합병원에 근무하는 경력 만 1년 이하의 신규간호사 125명이다. 연구도구는 손정태 등(2007)이 개발한 간호실무 수행능력 측정도구, 권인수 등(2006)이 개발한 비판적 사고성향 측정도구, Arthur(1990)가 개발하고 송경애와 노춘희(1996)가 수정, 보완한 PSCNI(Professional Self-Concept of Nurses Instrument), Guglielmino(1977)가 개발하고 김지자 등(1996)이 수정, 보완한 SDLRS(Self-Directed Learning Readiness Scale)을 사용하였다. 수집된 자료는 PASW 18.0을 이용하여 실수와 백분율, 평균과 표준편차, t-test와 ANOVA, Pearson’s Correlation analysis, 다중회귀분석을 시행하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 신규간호사의 임상수행능력은 184.25점이었고, 비판적 사고성향은 97.17점, 전문직 자아개념은 68.58점, 학습 관련 자기주도성은 213.23점이었다. 2. 신규간호사의 임상수행능력은 일반적 특성 중 성별에 따라(t=3.903, p<.001), 근무부서에 따라(F=5.689, p<.001), 현재 근무하는 병원의 임상실습 경험 유무에 따라(t=1,849, 단측검정 p=.034) 유의한 차이가 있었다. 3. 임상수행능력은 비판적 사고성향(r=.563, p<.001), 전문직 자아개념(r=.547, p<.001), 학습 관련 자기주도성(r=.356, p<.001)과 유의한 상관관계가 있었다. 4. 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 유의한 요인은 전문직 자아개념(t=3.467, p=.001), 비판적 사고성향(t=2.925, p=.004), 근무부서-응급실(t=3.645, p<.001), 근무부서-외과병동(t=2.594, p=.011)으로 나타났다. 총 설명력은 46.1%였고, 전문직 자아개념(β=.333), 근무부서-응급실(β=.301), 비판적 사고성향(β=.277), 근무부서-외과병동(β=.220)의 순서로 그 영향력이 큰 것으로 나타났다. 전문직 자아개념, 비판적 사고성향은 신규간호사의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인이다. 신규간호사의 임상수행능력과 그에 영향을 미치는 전문직 자아개념, 비판적 사고성향을 증진시키기 위해서는 간호교육자들의 역할과 임상실습이 중요하다. 간호교육자들은 다양한 교수방법을 개발∙적용하고, 관련 기관들은 간호교육자들이 효과적인 촉진자와 역할모델로 성장∙발전할 수 있도록 지속적으로 교육기회를 제공하고 지원해야겠다. 또한 간호학생의 임상실습이 임상수행능력을 증진시킬 수 있는 효과적인 실습이 될 수 있도록 학교와 병원의 조화로운 노력이 필요하겠다.
The purpose of this study was to identify the correlations among study variables and the factors affecting clinical competence of new graduate nurses. This study will provide fundamental information for improving the clinical competency of new graduate nurses. Participants were composed with 125...
The purpose of this study was to identify the correlations among study variables and the factors affecting clinical competence of new graduate nurses. This study will provide fundamental information for improving the clinical competency of new graduate nurses. Participants were composed with 125 nurses who had worked for 12 months or less at a general hospital. The data was collected from 5 March, 2012 to 13 March, 2012. The instruments for this study were the Clinical Nursing Competency Scale, the Critical Thinking Disposition Scale, the Professional Self-Concept of Nurses Instrument, and the Self-Directed Learning Readiness Scale. The collected data were analyzed with the PASW 18.0 program, using descriptive statistics, independent two sample t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis and stepwise multiple regression. The results of this study are as follows: 1. The total mean score for clinical competence of new graduate nurses was 184.25, critical thinking disposition was 97.17, professional self-concept was 68.58 and self-direct learning readiness was 213.23. 2. There were significant differences in clinical competence according to gender (t=3.903, p<.001), working unit (F=5.689, p<.001) and previous hospital experience as a nursing student (t=1,849, one-tailed test, p=.034). 3. The clinical competence of new graduate nurses was positively correlated with critical thinking disposition (r=.563, p<.001), professional self-concept (r=.547, p<.001) and self-directed learning readiness (r=.356, p<.001). 4. The factors affecting clinical competence of new graduate nurses were professional self-concept (β=.333, p=.001), working unit; ER (β=.301, p<.001), critical thinking disposition (β=.277, p=.004) and working unit; surgical wards (β=.220, p=.011). These variables explained clinical competence in new graduated nurses by 46.1%. Based on the results of this study, critical thinking disposition and professional self-concept are the important factors affecting clinical competence of new graduate nurses. Role of nursing educator and clinical practice experience is important in order to enhance the clinical competence and the factors affecting it. Nursing educator may need to develop and to use various teaching strategies. And nursing school and hospital may need to support and give educational opportunities to nursing educator, so it helps nursing educators to be facilitator and role model for nursing students and new graduate nurses. And it is necessary to have mutual endeavor in order to be effective clinical practice experience in nursing schools and clinical settings for better clinical competence.
The purpose of this study was to identify the correlations among study variables and the factors affecting clinical competence of new graduate nurses. This study will provide fundamental information for improving the clinical competency of new graduate nurses. Participants were composed with 125 nurses who had worked for 12 months or less at a general hospital. The data was collected from 5 March, 2012 to 13 March, 2012. The instruments for this study were the Clinical Nursing Competency Scale, the Critical Thinking Disposition Scale, the Professional Self-Concept of Nurses Instrument, and the Self-Directed Learning Readiness Scale. The collected data were analyzed with the PASW 18.0 program, using descriptive statistics, independent two sample t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis and stepwise multiple regression. The results of this study are as follows: 1. The total mean score for clinical competence of new graduate nurses was 184.25, critical thinking disposition was 97.17, professional self-concept was 68.58 and self-direct learning readiness was 213.23. 2. There were significant differences in clinical competence according to gender (t=3.903, p<.001), working unit (F=5.689, p<.001) and previous hospital experience as a nursing student (t=1,849, one-tailed test, p=.034). 3. The clinical competence of new graduate nurses was positively correlated with critical thinking disposition (r=.563, p<.001), professional self-concept (r=.547, p<.001) and self-directed learning readiness (r=.356, p<.001). 4. The factors affecting clinical competence of new graduate nurses were professional self-concept (β=.333, p=.001), working unit; ER (β=.301, p<.001), critical thinking disposition (β=.277, p=.004) and working unit; surgical wards (β=.220, p=.011). These variables explained clinical competence in new graduated nurses by 46.1%. Based on the results of this study, critical thinking disposition and professional self-concept are the important factors affecting clinical competence of new graduate nurses. Role of nursing educator and clinical practice experience is important in order to enhance the clinical competence and the factors affecting it. Nursing educator may need to develop and to use various teaching strategies. And nursing school and hospital may need to support and give educational opportunities to nursing educator, so it helps nursing educators to be facilitator and role model for nursing students and new graduate nurses. And it is necessary to have mutual endeavor in order to be effective clinical practice experience in nursing schools and clinical settings for better clinical competence.
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