본 논문의 목적은 영어연극을 활용한 초등학교 영어수업이 학생들의 영어에 대한 흥미와 자신감을 유발하고 영어기능 향상에 도움이 되는지 알아보기 위함이다. 이를 위해 부산시 연제구 연산동에 소재한 T공립초등학교 4학년 22명을 대상으로 방과 후 수업시간에 영어연극을 지도한 후 이를 관찰 분석하고 또한 인터뷰와 설문조사를 실시하여 학생들의 반응을 살펴보았다. 우선 영어연극수업 관찰 결과 영어연극은 다음과 같은 교육적 의의가 있었다. 첫째, 영어연극활동은 학생들에게 영어에 대한 흥미를 갖게 하고 자기 주도적 학습을 가능하게 하였다. 둘째, 영어연극수업을 통해 학생들은 상대방을 배려하는 마음과 함께 도와 학습하는 협동심을 기를 수 있었다. 셋째, 영어연극은 ...
본 논문의 목적은 영어연극을 활용한 초등학교 영어수업이 학생들의 영어에 대한 흥미와 자신감을 유발하고 영어기능 향상에 도움이 되는지 알아보기 위함이다. 이를 위해 부산시 연제구 연산동에 소재한 T공립초등학교 4학년 22명을 대상으로 방과 후 수업시간에 영어연극을 지도한 후 이를 관찰 분석하고 또한 인터뷰와 설문조사를 실시하여 학생들의 반응을 살펴보았다. 우선 영어연극수업 관찰 결과 영어연극은 다음과 같은 교육적 의의가 있었다. 첫째, 영어연극활동은 학생들에게 영어에 대한 흥미를 갖게 하고 자기 주도적 학습을 가능하게 하였다. 둘째, 영어연극수업을 통해 학생들은 상대방을 배려하는 마음과 함께 도와 학습하는 협동심을 기를 수 있었다. 셋째, 영어연극은 통합교육 차원에서 국어와 미술 같은 교과와 접목되어 학생들의 표현력이나 미적 감각 등 다양한 적성을 개발할 수 있었다. 또한 영어연극수업을 받은 학생들을 대상으로 영어연극이 학생들의 영어 학습에 대한 동기를 유발하고 영어기능의 향상에 도움이 되었는지 알기 위해 설문조사를 실시하였다. 대부분의 학생들이 영어연극수업에 흥미를 가지고 있으며 영어연극수업을 통해 영어에 대한 즐거움과 자신감을 느끼게 되었다고 응답하였다. 또한 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 기능이 향상되었으며 영어발음과 단어암기에도 도움이 되었다는 의견이 많았다. 영어연극수업에 참가한 학생들을 인터뷰 한 결과 참가자들의 대부분이 영어연극활동에 재미를 느끼고 활동에 적극적인 태도로 참여하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 학생들은 영어연극이 영어 말하기 능력은 물론 읽기와 듣기, 쓰기 실력 향상에 큰 도움이 되었다고 응답하였다. 그리고 영어연극을 통해 영어에 대한 자신감을 가지게 되었으며 앞으로도 영어연극을 할 기회가 있다면 참가하고 싶다고 말하였다. 따라서 초등학교 영어과 교육과정이 요구하는 목표에 따라 수업이 효과적으로 이루어지기 위해서는, 초등학생들의 특성을 고려하여 영어 학습에 대한 흥미를 유발하고 자연스럽게 영어 의사소통능력을 기를 수 있는 영어연극활동이 필수적이라고 할 수 있다. 그러므로 방과 후 시간과 특별활동 시간에 영어연극반 개설 등과 같은 다양한 대안을 통해 학생들이 영어 학습에 흥미와 재미를 느끼고 자기 주도적으로 참여할 수 있도록 많은 연구가 요구된다.
본 논문의 목적은 영어연극을 활용한 초등학교 영어수업이 학생들의 영어에 대한 흥미와 자신감을 유발하고 영어기능 향상에 도움이 되는지 알아보기 위함이다. 이를 위해 부산시 연제구 연산동에 소재한 T공립초등학교 4학년 22명을 대상으로 방과 후 수업시간에 영어연극을 지도한 후 이를 관찰 분석하고 또한 인터뷰와 설문조사를 실시하여 학생들의 반응을 살펴보았다. 우선 영어연극수업 관찰 결과 영어연극은 다음과 같은 교육적 의의가 있었다. 첫째, 영어연극활동은 학생들에게 영어에 대한 흥미를 갖게 하고 자기 주도적 학습을 가능하게 하였다. 둘째, 영어연극수업을 통해 학생들은 상대방을 배려하는 마음과 함께 도와 학습하는 협동심을 기를 수 있었다. 셋째, 영어연극은 통합교육 차원에서 국어와 미술 같은 교과와 접목되어 학생들의 표현력이나 미적 감각 등 다양한 적성을 개발할 수 있었다. 또한 영어연극수업을 받은 학생들을 대상으로 영어연극이 학생들의 영어 학습에 대한 동기를 유발하고 영어기능의 향상에 도움이 되었는지 알기 위해 설문조사를 실시하였다. 대부분의 학생들이 영어연극수업에 흥미를 가지고 있으며 영어연극수업을 통해 영어에 대한 즐거움과 자신감을 느끼게 되었다고 응답하였다. 또한 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 기능이 향상되었으며 영어발음과 단어암기에도 도움이 되었다는 의견이 많았다. 영어연극수업에 참가한 학생들을 인터뷰 한 결과 참가자들의 대부분이 영어연극활동에 재미를 느끼고 활동에 적극적인 태도로 참여하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 학생들은 영어연극이 영어 말하기 능력은 물론 읽기와 듣기, 쓰기 실력 향상에 큰 도움이 되었다고 응답하였다. 그리고 영어연극을 통해 영어에 대한 자신감을 가지게 되었으며 앞으로도 영어연극을 할 기회가 있다면 참가하고 싶다고 말하였다. 따라서 초등학교 영어과 교육과정이 요구하는 목표에 따라 수업이 효과적으로 이루어지기 위해서는, 초등학생들의 특성을 고려하여 영어 학습에 대한 흥미를 유발하고 자연스럽게 영어 의사소통능력을 기를 수 있는 영어연극활동이 필수적이라고 할 수 있다. 그러므로 방과 후 시간과 특별활동 시간에 영어연극반 개설 등과 같은 다양한 대안을 통해 학생들이 영어 학습에 흥미와 재미를 느끼고 자기 주도적으로 참여할 수 있도록 많은 연구가 요구된다.
The purpose of this thesis is to study if the approach using drama can trigger interest and confidence over the students. For this, I had drama classes after school with 22 students from a class in the 4th grade at T Public Elementary School located in Yeon-san Dong, Yeon-je Gu, Busan. I analyzed th...
The purpose of this thesis is to study if the approach using drama can trigger interest and confidence over the students. For this, I had drama classes after school with 22 students from a class in the 4th grade at T Public Elementary School located in Yeon-san Dong, Yeon-je Gu, Busan. I analyzed them and looked into their reactions through the interview and survey. Above all, I could find educational meanings following as a result of drama. First, drama activity can motivate students to have interest in English and help them have self-led studying attitude. Second, through this activity, they were able to raise the considerate thought and the spirit of team work. Third, it can develop various aspects of student's ability because this performance is not only about learning English but also being combined with other subjects such as art. The survey was implemented to know if drama has promoted the motivation to learn English and helped improve English competence. Most of the students answered that they were interested in drama lesson and could have enjoyment and confidence through the class. And there were several other replies that they got improved their language skills like speaking and listening and it helped them with having better pronunciation and memorizing the words. After the interview, I could recognize that the most of the students who have participated in this class were having interest in drama and taking parts actively in it. Besides, they responded that it helped enhance not only their speaking skill, but also reading and listening. And they added that they could have courage in using English and would like to join the chance to act drama. Thus, it is essential to have drama activities which have been considered by the characteristics of primary school students to arouse interest over learning English and bring up English conversation competence naturally. Therefore, it is needed to go through many studies to make the students to have fun and interest in taking English lessons with self-directed attitude by means of the after-school class and opening drama club.
The purpose of this thesis is to study if the approach using drama can trigger interest and confidence over the students. For this, I had drama classes after school with 22 students from a class in the 4th grade at T Public Elementary School located in Yeon-san Dong, Yeon-je Gu, Busan. I analyzed them and looked into their reactions through the interview and survey. Above all, I could find educational meanings following as a result of drama. First, drama activity can motivate students to have interest in English and help them have self-led studying attitude. Second, through this activity, they were able to raise the considerate thought and the spirit of team work. Third, it can develop various aspects of student's ability because this performance is not only about learning English but also being combined with other subjects such as art. The survey was implemented to know if drama has promoted the motivation to learn English and helped improve English competence. Most of the students answered that they were interested in drama lesson and could have enjoyment and confidence through the class. And there were several other replies that they got improved their language skills like speaking and listening and it helped them with having better pronunciation and memorizing the words. After the interview, I could recognize that the most of the students who have participated in this class were having interest in drama and taking parts actively in it. Besides, they responded that it helped enhance not only their speaking skill, but also reading and listening. And they added that they could have courage in using English and would like to join the chance to act drama. Thus, it is essential to have drama activities which have been considered by the characteristics of primary school students to arouse interest over learning English and bring up English conversation competence naturally. Therefore, it is needed to go through many studies to make the students to have fun and interest in taking English lessons with self-directed attitude by means of the after-school class and opening drama club.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.