문화예술교육사 양성 교육과정 운영 방향 연구 : 만화·애니메이션 분야를 중심으로 A study on the direction of training system for the arts & culture education instructor : Focusing on the field of cartoon & animation원문보기
본 연구는 우리나라 문화예술교육정책의 새로운 전문인력 제도로서 내년부터 본격적인 시행을 앞두고 있는 ‘문화예술교육사’의 양성 교육과정에 대한 연구로서, 특별히 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육사 양성 교육과정에 대한 올바른 운영 방향을 중점적으로 모색하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 조사분석 활동들이 수행되었다. 첫째, 문화예술교육사 자격제도의 추진배경과 양성 교육과정 등에 관한 법적 규정들을 부문별로 정리하여 분석하였다. 둘째, 국내외의 문화예술교육 관련 전문인력 제도와 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육에 대한 다양한 선행연구들을 검토하였다. 셋째, 앞에서 정리된 내용을 바탕으로 만화·애니메이션 분야 문화예술교육에 대한 다양한 인식조사와 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사의 교육 활동 시 함양해야 할 역량에 대한 자문을 위해 자격제도의 잠재적 수요집단인 대학 만화·애니메이션 전공 학생과 현직 만화·애니메이션 분야 예술강사 총 232명에 대한 설문조사 및 FGI(Focus Group Interview)를 실시하였다. 먼저 법적 규정 분석결과, 문화예술교육사 자격제도는 예술강사들에 대한 처우개선과 국민들에 대한 문화예술교육 인식 개선, 문화예술 대학전공자 사회진출 영역 증가 등 본래의 추진목적에 어느 정도 도움을 줄 수 있을 것으로 나타났다. 그러나 문화예술교육사를 양성하는 교육과정의 경우 문화예술교육 활동에 대한 기본적 이해가 부족할 수 있는 초기진입자들도 선택과목 위주의 적은 교과과정 이수만으로 자격증을 취득할 수 있게 되어있고, 현직 예술강사들이 갖고 있는 문화예술교육 수행에 대한 다양한 교육 수요를 반영하지 못하고 있었으며, 특히 장르별 문화예술교육 특성에 관해 배울 수 있는 유일한 교과목군인 ‘예술장르별 교수역량’ 교과목군의 경우 모든 장르가 구성적 유사성을 띠고 있어 장르별 차별성을 담아내고 있지 못하는 등 실효성 측면에서 다양한 문제점이 발견되어 개선의 여지가 필요하다고 보았다. 이어서 연구사 검토 결과, 선행 연구자들은 만화·애니메이션을 활용한 문화예술교육이 가진 교육적 기능 및 차별적 특성에 대해 공통적으로 ① 창의력·상상력·감성 증진 효과, ② 자아 ...
본 연구는 우리나라 문화예술교육정책의 새로운 전문인력 제도로서 내년부터 본격적인 시행을 앞두고 있는 ‘문화예술교육사’의 양성 교육과정에 대한 연구로서, 특별히 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육사 양성 교육과정에 대한 올바른 운영 방향을 중점적으로 모색하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 조사분석 활동들이 수행되었다. 첫째, 문화예술교육사 자격제도의 추진배경과 양성 교육과정 등에 관한 법적 규정들을 부문별로 정리하여 분석하였다. 둘째, 국내외의 문화예술교육 관련 전문인력 제도와 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육에 대한 다양한 선행연구들을 검토하였다. 셋째, 앞에서 정리된 내용을 바탕으로 만화·애니메이션 분야 문화예술교육에 대한 다양한 인식조사와 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사의 교육 활동 시 함양해야 할 역량에 대한 자문을 위해 자격제도의 잠재적 수요집단인 대학 만화·애니메이션 전공 학생과 현직 만화·애니메이션 분야 예술강사 총 232명에 대한 설문조사 및 FGI(Focus Group Interview)를 실시하였다. 먼저 법적 규정 분석결과, 문화예술교육사 자격제도는 예술강사들에 대한 처우개선과 국민들에 대한 문화예술교육 인식 개선, 문화예술 대학전공자 사회진출 영역 증가 등 본래의 추진목적에 어느 정도 도움을 줄 수 있을 것으로 나타났다. 그러나 문화예술교육사를 양성하는 교육과정의 경우 문화예술교육 활동에 대한 기본적 이해가 부족할 수 있는 초기진입자들도 선택과목 위주의 적은 교과과정 이수만으로 자격증을 취득할 수 있게 되어있고, 현직 예술강사들이 갖고 있는 문화예술교육 수행에 대한 다양한 교육 수요를 반영하지 못하고 있었으며, 특히 장르별 문화예술교육 특성에 관해 배울 수 있는 유일한 교과목군인 ‘예술장르별 교수역량’ 교과목군의 경우 모든 장르가 구성적 유사성을 띠고 있어 장르별 차별성을 담아내고 있지 못하는 등 실효성 측면에서 다양한 문제점이 발견되어 개선의 여지가 필요하다고 보았다. 이어서 연구사 검토 결과, 선행 연구자들은 만화·애니메이션을 활용한 문화예술교육이 가진 교육적 기능 및 차별적 특성에 대해 공통적으로 ① 창의력·상상력·감성 증진 효과, ② 자아 표현 능력 향상, ③ 두뇌활동 촉진 및 논리력 증진, ④ 소통 및 커뮤니케이션 능력 향상, ⑤ 자신감·자아존중감 증진, ⑥ 기타(관찰력, 공간감각, 현실감각) 등의 항목을 제시하고 있었다. 관련하여 설문조사를 통한 통계분석 결과에서도 두 잠재적 수요자 집단 모두 만화·애니메이션 예술교육이 대상의 창의성·예술적 감각·자신감·자아존중감·자기 표현 능력 등의 향상에 대한 효과성을 단순한 만화·애니메이션 창작 능력에 대한 향상에 대한 가치보다 높게 인식하고 있었으며, 아울러 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사가 문화예술교육 현장 활동을 수행하기 위해 중점적으로 함양해야 할 역량요인은 무엇인지에 대한 분석에서도 ‘문화예술교육 운영 능력’ 요인과 ‘문화예술교육 확장 소양’ 요인이 ‘장르에 대한 전문성’ 요인에 비해 비슷하거나 더 높은 인식 수준을 보이고 있었다. 그러나 대학 등 교육기관에서 만화·애니메이션 분야의 장르적 전문성 관련 교육 외에 타 장르와의 융합적 접근이나 교육학·교육방법·교육 기획/관리, 문화예술 프로그램 기획 및 예술경영 등 문화예술교육의 운영과 확장에 필요한 다양한 분야의 교육들을 받아본 경험은 매우 적은 것으로 나타났으며, 두 집단 모두 이에 대한 교육 필요성 및 의향을 갖고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 분석결과를 바탕으로 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사 교육과정의 올바른 운영을 위한 다음과 같은 개선책들을 제시하였다. 첫째는 관련 법적 규정에 대한 개선이다. 먼저 현직 예술강사들의 경우 그들의 교육 수요를 반영하여 최초 진입 등급인 2급 문화예술교육사 자격 취득 시 현재 법적 규정 내용 외에 ‘2급 문화예술교육사 교육과정’에 대한 일부 이수를 추가하였다. 그 밖의 진입집단의 경우, 2급 문화예술교육사의 기본 교육과정 중 대학 등 교육기관에서 이미 충분히 수행되고 있는 ‘예술장르별 전문성’ 교육 외에 문화예술교육에 대한 ‘직무소양’ 및 ‘교수역량’ 교과목군을 확충하였으며, 특히 ‘예술장르별 교수역량’ 교과목군에 대해서는 만화·애니메이션 분야의 교육적 특성을 반영한 새로운 교과목군을 제시하였다. 상위 등급인 1급 문화예술교육사 교육과정은 2급에서 배운 과정들과 연계하여 심화과정으로 진행될 수 있도록 일부 조정하였다. 이밖에 다양한 장르에 대한 통합적 역량을 제고하는 교육내용과 다양한 학습자들의 특성을 고려한 교육방법론에 대한 교육내용 확보, 만화·애니메이션 관련 정부기관들과의 협력관계 구축, 문화예술교육사 활동을 위한 지원·관리 서비스 시스템 구축 등 관련 정책적 제언 몇 가지를 추가적으로 제시하였다. 본 논문은 현재 시행을 앞두고 있는 문화예술교육사 자격제도와 관련한 첫 학술연구 사례로서, 문화예술교육의 가치
본 연구는 우리나라 문화예술교육정책의 새로운 전문인력 제도로서 내년부터 본격적인 시행을 앞두고 있는 ‘문화예술교육사’의 양성 교육과정에 대한 연구로서, 특별히 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육사 양성 교육과정에 대한 올바른 운영 방향을 중점적으로 모색하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 조사분석 활동들이 수행되었다. 첫째, 문화예술교육사 자격제도의 추진배경과 양성 교육과정 등에 관한 법적 규정들을 부문별로 정리하여 분석하였다. 둘째, 국내외의 문화예술교육 관련 전문인력 제도와 만화·애니메이션 분야의 문화예술교육에 대한 다양한 선행연구들을 검토하였다. 셋째, 앞에서 정리된 내용을 바탕으로 만화·애니메이션 분야 문화예술교육에 대한 다양한 인식조사와 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사의 교육 활동 시 함양해야 할 역량에 대한 자문을 위해 자격제도의 잠재적 수요집단인 대학 만화·애니메이션 전공 학생과 현직 만화·애니메이션 분야 예술강사 총 232명에 대한 설문조사 및 FGI(Focus Group Interview)를 실시하였다. 먼저 법적 규정 분석결과, 문화예술교육사 자격제도는 예술강사들에 대한 처우개선과 국민들에 대한 문화예술교육 인식 개선, 문화예술 대학전공자 사회진출 영역 증가 등 본래의 추진목적에 어느 정도 도움을 줄 수 있을 것으로 나타났다. 그러나 문화예술교육사를 양성하는 교육과정의 경우 문화예술교육 활동에 대한 기본적 이해가 부족할 수 있는 초기진입자들도 선택과목 위주의 적은 교과과정 이수만으로 자격증을 취득할 수 있게 되어있고, 현직 예술강사들이 갖고 있는 문화예술교육 수행에 대한 다양한 교육 수요를 반영하지 못하고 있었으며, 특히 장르별 문화예술교육 특성에 관해 배울 수 있는 유일한 교과목군인 ‘예술장르별 교수역량’ 교과목군의 경우 모든 장르가 구성적 유사성을 띠고 있어 장르별 차별성을 담아내고 있지 못하는 등 실효성 측면에서 다양한 문제점이 발견되어 개선의 여지가 필요하다고 보았다. 이어서 연구사 검토 결과, 선행 연구자들은 만화·애니메이션을 활용한 문화예술교육이 가진 교육적 기능 및 차별적 특성에 대해 공통적으로 ① 창의력·상상력·감성 증진 효과, ② 자아 표현 능력 향상, ③ 두뇌활동 촉진 및 논리력 증진, ④ 소통 및 커뮤니케이션 능력 향상, ⑤ 자신감·자아존중감 증진, ⑥ 기타(관찰력, 공간감각, 현실감각) 등의 항목을 제시하고 있었다. 관련하여 설문조사를 통한 통계분석 결과에서도 두 잠재적 수요자 집단 모두 만화·애니메이션 예술교육이 대상의 창의성·예술적 감각·자신감·자아존중감·자기 표현 능력 등의 향상에 대한 효과성을 단순한 만화·애니메이션 창작 능력에 대한 향상에 대한 가치보다 높게 인식하고 있었으며, 아울러 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사가 문화예술교육 현장 활동을 수행하기 위해 중점적으로 함양해야 할 역량요인은 무엇인지에 대한 분석에서도 ‘문화예술교육 운영 능력’ 요인과 ‘문화예술교육 확장 소양’ 요인이 ‘장르에 대한 전문성’ 요인에 비해 비슷하거나 더 높은 인식 수준을 보이고 있었다. 그러나 대학 등 교육기관에서 만화·애니메이션 분야의 장르적 전문성 관련 교육 외에 타 장르와의 융합적 접근이나 교육학·교육방법·교육 기획/관리, 문화예술 프로그램 기획 및 예술경영 등 문화예술교육의 운영과 확장에 필요한 다양한 분야의 교육들을 받아본 경험은 매우 적은 것으로 나타났으며, 두 집단 모두 이에 대한 교육 필요성 및 의향을 갖고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 분석결과를 바탕으로 만화·애니메이션 분야 문화예술교육사 교육과정의 올바른 운영을 위한 다음과 같은 개선책들을 제시하였다. 첫째는 관련 법적 규정에 대한 개선이다. 먼저 현직 예술강사들의 경우 그들의 교육 수요를 반영하여 최초 진입 등급인 2급 문화예술교육사 자격 취득 시 현재 법적 규정 내용 외에 ‘2급 문화예술교육사 교육과정’에 대한 일부 이수를 추가하였다. 그 밖의 진입집단의 경우, 2급 문화예술교육사의 기본 교육과정 중 대학 등 교육기관에서 이미 충분히 수행되고 있는 ‘예술장르별 전문성’ 교육 외에 문화예술교육에 대한 ‘직무소양’ 및 ‘교수역량’ 교과목군을 확충하였으며, 특히 ‘예술장르별 교수역량’ 교과목군에 대해서는 만화·애니메이션 분야의 교육적 특성을 반영한 새로운 교과목군을 제시하였다. 상위 등급인 1급 문화예술교육사 교육과정은 2급에서 배운 과정들과 연계하여 심화과정으로 진행될 수 있도록 일부 조정하였다. 이밖에 다양한 장르에 대한 통합적 역량을 제고하는 교육내용과 다양한 학습자들의 특성을 고려한 교육방법론에 대한 교육내용 확보, 만화·애니메이션 관련 정부기관들과의 협력관계 구축, 문화예술교육사 활동을 위한 지원·관리 서비스 시스템 구축 등 관련 정책적 제언 몇 가지를 추가적으로 제시하였다. 본 논문은 현재 시행을 앞두고 있는 문화예술교육사 자격제도와 관련한 첫 학술연구 사례로서, 문화예술교육의 가치
This is a study for course of education about training 'arts & culture education instructor' which is start in next year, new professional manpower system of the arts education public policy, especially sought that was focusing on proper operation direction about course of education about training a...
This is a study for course of education about training 'arts & culture education instructor' which is start in next year, new professional manpower system of the arts education public policy, especially sought that was focusing on proper operation direction about course of education about training arts & culture education instructor. So, In this study investigation analysis activities were fulfilled in the following manner. First, The analysis is organized departmentally about provision in a「Support for Arts and Culture Education Act」 revision about reasons and training curriculum about arts & culture education instructor special status system. Second, It was examined That is preceding researches about internal and external arts education related professional manpower system and arts education of the field of the field of cartoon & animation. And the last, Based of foregoing contests, questionnaire study and FGI(Focus Group Interview) were practiced by 232 people; cartoon & animation majors in universities who are the latent demand group of the special status system and the field of cartoon & animation arts educators on the active list for consultation about variety of awareness investigation about the field of cartoon & animation arts education and developing arts & culture education instructor's capability of the field of cartoon & animation when they educate somebody. Beforehand, legal regulation's analysis result, it looks like that arts & culture education instructor special status system can pretty help the original object; improvement of labor conditions for arts educator, betterment about arts education awareness about nation, area increase of the entry art major in public affairs and act. The training curriculum of arts & culture education instructor, however, starters who can have few basic understanding about arts education activity can take a license - under this present system - just only complete some course of study most of an optional subject, do not reflect various education demand about doing arts education by incumbent arts educators, and especially as for a subject 'professor's capability of each genre'; it this is only one subject can be studied about characteristic of arts education in each genre, all of genre have structural similar to each other, no differentiation, aspects of effectiveness have many problems. So I sought it needs a capable of improvement Following examination result of the study history, preceding researchers suggested clauses; it has something in common about educational function and discriminative property by arts education using cartoon and animation; ① The enhancement effect of creativity, imagination and sensitivity ② ability improvement of ego expression ③ acceleration of brain activity and logical power enhancement ④ improvement of communication ability ⑤ enhancement of confidence and self-respect ⑥ and the others(observation ability, space and reality sense) Connectedly, The statistical analysis survey result showed that all two latent consumer groups were realizing that just only ability enhancement of making cartoon and animation is worth than effect of creativity, artistic sense, confidence, ego-respect and ability of self expression by cartoon and animation arts education. And also in the analysis about 'What surely has to be fostered as arts & culture education instructor's main capability for doing field activity of arts education, the realization figure of the fact of the‘professionalism about genre' is - almost same or - worse than ‘arts education running ability' and‘extend knowledge of arts education'. But the educational institution, like university, gave few opportunity about education of various field for arts education which is fusion approach with different genre, pedagogy, schooling method, education planning and management, planing cultural arts program and arts management excluding genre speciality related education of the field of cartoon & animation. And so all two groups showed to want and need the education for that. This study suggested improvement plan for right management of arts & culture education instructor of the field of cartoon & animation as follows; first, improvement of related legal regulations. Above all following reflect incumbent their education demand in case of arts educator, if someone take the Level 2 of arts & culture education instructor which is the first entry Level, he or she has to learn the part of Level 2 arts & culture education instructor curriculum outside of the current legal regulation contests. And expanded the subject group which is arts education about‘job knowledge', 'professor capability' besides 'professionalism of each genre of arts' education - already fully doing in educational institution - in the basic curriculum of Level 2 arts & culture education instructor in case of other group of the entry level. And especially it is suggested that new subject reflected educational characteristic of the field of cartoon and animation group in the‘professor capability of genre' The Level 1, a high level, arts & culture education instructor curriculum is a little revised as to be intensifying course with the course of Level 2. Above this in addition it is suggested that some policy proposal which is curriculum improving combinational capability about various genre, procuration of educational contents about methodology of education considering characteristic of many learner, cooperative relations formation with government agencies for cartoon and animation, and service system founding of support and administration for activity of arts & culture education instructor. This study is the First case of the Academic research relating to arts & culture education instructor special status system, ahead of its soon, and this is the point and meaning of that is based on arts education's worth and characteristic of particular genre, discuss improv
This is a study for course of education about training 'arts & culture education instructor' which is start in next year, new professional manpower system of the arts education public policy, especially sought that was focusing on proper operation direction about course of education about training arts & culture education instructor. So, In this study investigation analysis activities were fulfilled in the following manner. First, The analysis is organized departmentally about provision in a「Support for Arts and Culture Education Act」 revision about reasons and training curriculum about arts & culture education instructor special status system. Second, It was examined That is preceding researches about internal and external arts education related professional manpower system and arts education of the field of the field of cartoon & animation. And the last, Based of foregoing contests, questionnaire study and FGI(Focus Group Interview) were practiced by 232 people; cartoon & animation majors in universities who are the latent demand group of the special status system and the field of cartoon & animation arts educators on the active list for consultation about variety of awareness investigation about the field of cartoon & animation arts education and developing arts & culture education instructor's capability of the field of cartoon & animation when they educate somebody. Beforehand, legal regulation's analysis result, it looks like that arts & culture education instructor special status system can pretty help the original object; improvement of labor conditions for arts educator, betterment about arts education awareness about nation, area increase of the entry art major in public affairs and act. The training curriculum of arts & culture education instructor, however, starters who can have few basic understanding about arts education activity can take a license - under this present system - just only complete some course of study most of an optional subject, do not reflect various education demand about doing arts education by incumbent arts educators, and especially as for a subject 'professor's capability of each genre'; it this is only one subject can be studied about characteristic of arts education in each genre, all of genre have structural similar to each other, no differentiation, aspects of effectiveness have many problems. So I sought it needs a capable of improvement Following examination result of the study history, preceding researchers suggested clauses; it has something in common about educational function and discriminative property by arts education using cartoon and animation; ① The enhancement effect of creativity, imagination and sensitivity ② ability improvement of ego expression ③ acceleration of brain activity and logical power enhancement ④ improvement of communication ability ⑤ enhancement of confidence and self-respect ⑥ and the others(observation ability, space and reality sense) Connectedly, The statistical analysis survey result showed that all two latent consumer groups were realizing that just only ability enhancement of making cartoon and animation is worth than effect of creativity, artistic sense, confidence, ego-respect and ability of self expression by cartoon and animation arts education. And also in the analysis about 'What surely has to be fostered as arts & culture education instructor's main capability for doing field activity of arts education, the realization figure of the fact of the‘professionalism about genre' is - almost same or - worse than ‘arts education running ability' and‘extend knowledge of arts education'. But the educational institution, like university, gave few opportunity about education of various field for arts education which is fusion approach with different genre, pedagogy, schooling method, education planning and management, planing cultural arts program and arts management excluding genre speciality related education of the field of cartoon & animation. And so all two groups showed to want and need the education for that. This study suggested improvement plan for right management of arts & culture education instructor of the field of cartoon & animation as follows; first, improvement of related legal regulations. Above all following reflect incumbent their education demand in case of arts educator, if someone take the Level 2 of arts & culture education instructor which is the first entry Level, he or she has to learn the part of Level 2 arts & culture education instructor curriculum outside of the current legal regulation contests. And expanded the subject group which is arts education about‘job knowledge', 'professor capability' besides 'professionalism of each genre of arts' education - already fully doing in educational institution - in the basic curriculum of Level 2 arts & culture education instructor in case of other group of the entry level. And especially it is suggested that new subject reflected educational characteristic of the field of cartoon and animation group in the‘professor capability of genre' The Level 1, a high level, arts & culture education instructor curriculum is a little revised as to be intensifying course with the course of Level 2. Above this in addition it is suggested that some policy proposal which is curriculum improving combinational capability about various genre, procuration of educational contents about methodology of education considering characteristic of many learner, cooperative relations formation with government agencies for cartoon and animation, and service system founding of support and administration for activity of arts & culture education instructor. This study is the First case of the Academic research relating to arts & culture education instructor special status system, ahead of its soon, and this is the point and meaning of that is based on arts education's worth and characteristic of particular genre, discuss improv
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