호텔 사업은 종사자의 서비스가 커다란 경쟁력의 원천이 된다. 그러므로 호텔 종사자가 자신의 직무에 만족하고, 고객에게 보다 나은 서비스를 제공할 수 있는 직장 분위기를 조성해 주어야 한다.
본 연구는 호텔조리종사자의 직무환경, 직무만족, 그리고 업무효율 각 요인 간에 미치는 영향에 대한 실증적 분석을 시도했다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 배경 분석을 실시하였다. 그리고 이를 바탕으로 각 요인에 대한 조작적 정의를 실시하고, 호텔조리종사자의 직무환경이 직무만족과 업무효율에, 그리고 업무효율이 직무만족에 영향을 미친다는 가설과 연구모형을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증적 분석으로서 설문지 검사를 통해 223명의 호텔조리종사자를 대상으로 측정하였다. 그리고 분석에 문제가 없는 총 200명의 응답 결과를 토대로 ...
호텔 사업은 종사자의 서비스가 커다란 경쟁력의 원천이 된다. 그러므로 호텔 종사자가 자신의 직무에 만족하고, 고객에게 보다 나은 서비스를 제공할 수 있는 직장 분위기를 조성해 주어야 한다.
본 연구는 호텔조리종사자의 직무환경, 직무만족, 그리고 업무효율 각 요인 간에 미치는 영향에 대한 실증적 분석을 시도했다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 배경 분석을 실시하였다. 그리고 이를 바탕으로 각 요인에 대한 조작적 정의를 실시하고, 호텔조리종사자의 직무환경이 직무만족과 업무효율에, 그리고 업무효율이 직무만족에 영향을 미친다는 가설과 연구모형을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증적 분석으로서 설문지 검사를 통해 223명의 호텔조리종사자를 대상으로 측정하였다. 그리고 분석에 문제가 없는 총 200명의 응답 결과를 토대로 회귀분석을 통해 가설과 연구모형을 검증하였다.
그 결과로 직무환경은 직무만족과 업무효율에 영향을 미치며, 업무효율은 직무만족에 영향을 미친다는 본 연구의 가설을 채택하였다.
본 결과가 시사하는 바는 호텔조리종사자의 직무환경이 직무만족과 업무효율에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 업무효율이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 토대로 직무환경, 직무만족, 그리고 업무효율 각 요인 사이에는 유기적인 경로 관계가 존재함을 알 수 있었다. 이렇게 검증된 가설을 바탕으로 각 가설 속에 존재하는 함의를 발견하였다. 이러한 함의를 통해 본 연구가 주방 조리 종사자의 업무만족에 관여하는 직무환경의 개선이 호텔 업무효율의 극대화를 통한 서비스 수준을 높여 한국의 호텔 산업을 발전에 기여할 수 있다는 점에서 학술적인 가치를 갖는다.
본 연구의 한계점으로는 대한민국의 호텔조리종사자라는 연구대상과 지역, 설문지 조사법이라는 조사 방법의 한계를 갖는다. 또한 각 요인의 하위 요인 연구에 대한 아쉬움이 남는다. 향후 연구에서는 각 요인의 하위 요인과 각 요인 사이의 복잡한 경로 관계에 대한 규명이 필요하리라고 본다.
호텔 사업은 종사자의 서비스가 커다란 경쟁력의 원천이 된다. 그러므로 호텔 종사자가 자신의 직무에 만족하고, 고객에게 보다 나은 서비스를 제공할 수 있는 직장 분위기를 조성해 주어야 한다.
본 연구는 호텔조리종사자의 직무환경, 직무만족, 그리고 업무효율 각 요인 간에 미치는 영향에 대한 실증적 분석을 시도했다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 이론적 배경 분석을 실시하였다. 그리고 이를 바탕으로 각 요인에 대한 조작적 정의를 실시하고, 호텔조리종사자의 직무환경이 직무만족과 업무효율에, 그리고 업무효율이 직무만족에 영향을 미친다는 가설과 연구모형을 설정하였다. 가설검증을 위해 실증적 분석으로서 설문지 검사를 통해 223명의 호텔조리종사자를 대상으로 측정하였다. 그리고 분석에 문제가 없는 총 200명의 응답 결과를 토대로 회귀분석을 통해 가설과 연구모형을 검증하였다.
그 결과로 직무환경은 직무만족과 업무효율에 영향을 미치며, 업무효율은 직무만족에 영향을 미친다는 본 연구의 가설을 채택하였다.
본 결과가 시사하는 바는 호텔조리종사자의 직무환경이 직무만족과 업무효율에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 업무효율이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 토대로 직무환경, 직무만족, 그리고 업무효율 각 요인 사이에는 유기적인 경로 관계가 존재함을 알 수 있었다. 이렇게 검증된 가설을 바탕으로 각 가설 속에 존재하는 함의를 발견하였다. 이러한 함의를 통해 본 연구가 주방 조리 종사자의 업무만족에 관여하는 직무환경의 개선이 호텔 업무효율의 극대화를 통한 서비스 수준을 높여 한국의 호텔 산업을 발전에 기여할 수 있다는 점에서 학술적인 가치를 갖는다.
본 연구의 한계점으로는 대한민국의 호텔조리종사자라는 연구대상과 지역, 설문지 조사법이라는 조사 방법의 한계를 갖는다. 또한 각 요인의 하위 요인 연구에 대한 아쉬움이 남는다. 향후 연구에서는 각 요인의 하위 요인과 각 요인 사이의 복잡한 경로 관계에 대한 규명이 필요하리라고 본다.
Service workers of the hotel business is a large source of competitive advantage. The hotel employees are satisfied with their job, and the work environment that can provide better service to our customers should establish. Improve the quality of service for hotel employees' work environment, job sa...
Service workers of the hotel business is a large source of competitive advantage. The hotel employees are satisfied with their job, and the work environment that can provide better service to our customers should establish. Improve the quality of service for hotel employees' work environment, job satisfaction, and try to analyze for the impact of operational efficiency between each factor was carried out to investigate.
Theoretical background in order to achieve the objectives of this study were analyzed. Was conducted for each factor based on the operational definition of this hypotheses and the research model, and the hotel employees' job environment, job satisfaction and work efficiency, and job satisfaction impact on operational efficiency has set. Hotel Culinary Workers for hypothesis testing as an empirical analysis, through a questionnaire survey were measured. And to verify the research model and hypotheses through regression analysis.
Job satisfaction and work efficiency on the job environment and as a result affects the operational efficiency, business efficiency, job satisfaction affects the hypothesis of this study was adopted.
This result suggests that the work environment of Hotel Culinary workers showed a greater impact of the impact on job satisfaction, work efficiency. And appeared to be greater than the impact of job satisfaction and work efficiency on the impact on job satisfaction, work efficiency. Job environment, job satisfaction, and operational efficiency path relationship, and the presence of each factor between the organic route relationship exists. Found implications that exist in each hypothesis was based on the hypothesis that this proven Raising the level of services to maximize the efficiency of the hotel business through the through these implications of this study could contribute to the development of the hotel industry in Korea.
The limitations of this study, has a limit of Hotel Culinary Employees of the Republic of Korea the study area, Irradiation of the questionnaire survey method, and in 2012, the time of study. Between each factor of the sub-factors research for the frustration remains. In future studies, the authors identify the need for complex path relationships between each of the factors and sub-factors, each factor of the estimate.
Service workers of the hotel business is a large source of competitive advantage. The hotel employees are satisfied with their job, and the work environment that can provide better service to our customers should establish. Improve the quality of service for hotel employees' work environment, job satisfaction, and try to analyze for the impact of operational efficiency between each factor was carried out to investigate.
Theoretical background in order to achieve the objectives of this study were analyzed. Was conducted for each factor based on the operational definition of this hypotheses and the research model, and the hotel employees' job environment, job satisfaction and work efficiency, and job satisfaction impact on operational efficiency has set. Hotel Culinary Workers for hypothesis testing as an empirical analysis, through a questionnaire survey were measured. And to verify the research model and hypotheses through regression analysis.
Job satisfaction and work efficiency on the job environment and as a result affects the operational efficiency, business efficiency, job satisfaction affects the hypothesis of this study was adopted.
This result suggests that the work environment of Hotel Culinary workers showed a greater impact of the impact on job satisfaction, work efficiency. And appeared to be greater than the impact of job satisfaction and work efficiency on the impact on job satisfaction, work efficiency. Job environment, job satisfaction, and operational efficiency path relationship, and the presence of each factor between the organic route relationship exists. Found implications that exist in each hypothesis was based on the hypothesis that this proven Raising the level of services to maximize the efficiency of the hotel business through the through these implications of this study could contribute to the development of the hotel industry in Korea.
The limitations of this study, has a limit of Hotel Culinary Employees of the Republic of Korea the study area, Irradiation of the questionnaire survey method, and in 2012, the time of study. Between each factor of the sub-factors research for the frustration remains. In future studies, the authors identify the need for complex path relationships between each of the factors and sub-factors, each factor of the estimate.
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