본 연구에서는 고등학교 ‘과학’교과서에서 추출한 학습내용에 대해 과학 융합 요소 분석과 STEAM 요소 분석을 실시하여 교육과정의 개발 및 실행에서 융합 교육을 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 2009 개정 과학과 교육과정에 근거하여 개발된 7종 고등학교 ‘과학’교과서 6개 대단원을 대상으로 교육과정의 내용요소를 기준으로 하여 학습 내용을 추출하였다. 분석에 사용된 과학 융합 요소는 STEAM 요소 분석을 실시하여 교육과정의 개발 및 실행에서 융합 교육을 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 2009 개정 과학과 교육과정에 근거하여 개발된 7종 고등학교 ‘과학’교과서 6개 대단원을 대상으로 교육과정의 내용요소를 기준으로 하여 학습 내용을 추출하였다. 분석에 사용된 과학 융합 요소는 생명과학(B), 화학(C), 지구과학(E), 물리(P)이며, STEAM 분석 요소는 과학(S), 기술(T), 공학(E), 예술(A), 수학(M)이다. 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 전체 7종 고등학교 ‘과학’교과서에서 학습내용을 추출하여 총 198개 학습내용을 얻었는데, 이 중 43.4%가 전체 교과서에서 모두 확인되었다. 둘째, 과학 융합 요소 분석을 실시한 결과 과학 융합 요소 중 지구과학 분야가 상대적으로 높은 비중을 차지했으며, 전체 사례 중 절반 이상이 융합 분야에 해당되었다. 셋째, STEAM 요소 분석을 실시하여 얻은 STEAM 융합 유형들을 중 66%가 단일 유형에 해당되며, 이 중 과반수가 과학 단일 유형(S)에 해당되었다. 마지막으로 과학 융합 요소에 비해 STEAM 요소의 융합이 상대적으로 활발하지 않았으며, 단원별로 융합 유형이 다양했다.
이러한 결과들을 고려할 때, 앞으로 다양한 융합 소재 및 프로그램을 개발해야 하며, 이 때 단원 별 특징을 고려할 필요가 있다. 또한 이로 인해 교사들이 가질 부담을 줄일 수 있는 방안이 함께 고안해야 한다.
본 연구에서는 고등학교 ‘과학’교과서에서 추출한 학습내용에 대해 과학 융합 요소 분석과 STEAM 요소 분석을 실시하여 교육과정의 개발 및 실행에서 융합 교육을 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 2009 개정 과학과 교육과정에 근거하여 개발된 7종 고등학교 ‘과학’교과서 6개 대단원을 대상으로 교육과정의 내용요소를 기준으로 하여 학습 내용을 추출하였다. 분석에 사용된 과학 융합 요소는 생명과학(B), 화학(C), 지구과학(E), 물리(P)이며, STEAM 분석 요소는 과학(S), 기술(T), 공학(E), 예술(A), 수학(M)이다. 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 전체 7종 고등학교 ‘과학’교과서에서 학습내용을 추출하여 총 198개 학습내용을 얻었는데, 이 중 43.4%가 전체 교과서에서 모두 확인되었다. 둘째, 과학 융합 요소 분석을 실시한 결과 과학 융합 요소 중 지구과학 분야가 상대적으로 높은 비중을 차지했으며, 전체 사례 중 절반 이상이 융합 분야에 해당되었다. 셋째, STEAM 요소 분석을 실시하여 얻은 STEAM 융합 유형들을 중 66%가 단일 유형에 해당되며, 이 중 과반수가 과학 단일 유형(S)에 해당되었다. 마지막으로 과학 융합 요소에 비해 STEAM 요소의 융합이 상대적으로 활발하지 않았으며, 단원별로 융합 유형이 다양했다.
이러한 결과들을 고려할 때, 앞으로 다양한 융합 소재 및 프로그램을 개발해야 하며, 이 때 단원 별 특징을 고려할 필요가 있다. 또한 이로 인해 교사들이 가질 부담을 줄일 수 있는 방안이 함께 고안해야 한다.
This study is intended to provide an implication for fusing education in development and implementation of Science curriculum by performing the analysis on fusing science and STEAM factors as to contents derived from 'science' textbook in high school. Hereupon, Learning contents have been derived ba...
This study is intended to provide an implication for fusing education in development and implementation of Science curriculum by performing the analysis on fusing science and STEAM factors as to contents derived from 'science' textbook in high school. Hereupon, Learning contents have been derived based on the materials for education from 6 main categories from 7 different types of science textbooks in high school developed according to 2009 science curriculum. Fusing science factors used in the analysis were biology (B), chemistry (C), earth science (E), and physics (P). As for STEAM analysis actors, science (S), technology (T), engineering (E), art (A), and mathematics (M) were used. Major results of this study are as follows. First of all, total 198 learning contents have been acquired by extracting them from 7 different 'science' textbooks in high school, and, among them, 43.4% were identified in all types of textbook. Secondly, according to the result of analysis on fusing science factors, the field of earth science had a high proportion. In addition, more than half of the entire cases was involved in the fusing field with the highest type of earth science-physics. Third, 66% of types for STEAM fusing types acquired from the analysis on STEAM factors were classified into a single type, and, more than a half of them were scientific single type (S). Lastly, it was examined that fusing of STEAM factors was not relatively active compared to the fusing science factors, and a type of fusing of Science was turned out to be diverse depending on the chapter. Various types of learning contents and topics of 'Science' should be developed considering aforementioned results, and characteristics of each chapter should also be taken into account. In addition, a specific measure of reducing the burden of instructors should also be created.
This study is intended to provide an implication for fusing education in development and implementation of Science curriculum by performing the analysis on fusing science and STEAM factors as to contents derived from 'science' textbook in high school. Hereupon, Learning contents have been derived based on the materials for education from 6 main categories from 7 different types of science textbooks in high school developed according to 2009 science curriculum. Fusing science factors used in the analysis were biology (B), chemistry (C), earth science (E), and physics (P). As for STEAM analysis actors, science (S), technology (T), engineering (E), art (A), and mathematics (M) were used. Major results of this study are as follows. First of all, total 198 learning contents have been acquired by extracting them from 7 different 'science' textbooks in high school, and, among them, 43.4% were identified in all types of textbook. Secondly, according to the result of analysis on fusing science factors, the field of earth science had a high proportion. In addition, more than half of the entire cases was involved in the fusing field with the highest type of earth science-physics. Third, 66% of types for STEAM fusing types acquired from the analysis on STEAM factors were classified into a single type, and, more than a half of them were scientific single type (S). Lastly, it was examined that fusing of STEAM factors was not relatively active compared to the fusing science factors, and a type of fusing of Science was turned out to be diverse depending on the chapter. Various types of learning contents and topics of 'Science' should be developed considering aforementioned results, and characteristics of each chapter should also be taken into account. In addition, a specific measure of reducing the burden of instructors should also be created.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.