이 연구 목적으로 목판본 경판25장 <흥보전>과 판소리 창본 신재효 <박타령>ㆍ박봉술, 필사본 연경도서관본을 논의 대상으로 삼아 다소 미진한 박사설 연구에 주목하여 그 필요성을 제시 하였다. 박사설의 내용 분석을 통해 본 소설의 주제에 더하여 당대 사회의 민중들의 열망을 파악할 수 있어 보다 깊이 있는 작품 이해의 조금이나마 의미를 이끌어 보고자 하였다. 흥부전의 근원설화에 관한 연구, 주제에 관한 연구, 사회ㆍ경제적 측면의 연구, 인물에 관한 연구에 관한 시대별 연구사 검토를 통해 많은 이본들 중 상당한 부분을 차지하고 있는 ‘박사설’의 소재별 성격과 상징성과 이에서 드러나는 인물성변화에 대한 분석을 통해 유동적이고 적층적인 설화 연구에 초점을 맞추고자 하였다. Ⅱ장 박사설의 성격과 상징성에서는 박의 의미를 원형적 상징으로 보고 박사설의 기능은 설화적 환상성을 절정의 표출로 보았다. 흥부박사설의 내용에서는 연경도서관본을 중심으로 박1, 2, 3에서 나타난 소재들을 살펴봤으며 흥부박설의 상징으로 그 성격을 행복의 최대치 혹은 적정선이 흥부 박의 상징으로 이해 하였다라는 견해와 생물학적 개체로서 인간에게 가장 기본적인 욕망이다. “음식과 남녀에는 인간의 가장 큰 욕망이 존재한다.” 민중은 자신들의 욕망을 표현할 수단, 곧 글쓰기와 텍스트의 생산, 유포가 거의 불가능하기 때문이다. 이런 점에서 조선후기 ...
이 연구 목적으로 목판본 경판25장 <흥보전>과 판소리 창본 신재효 <박타령>ㆍ박봉술, 필사본 연경도서관본을 논의 대상으로 삼아 다소 미진한 박사설 연구에 주목하여 그 필요성을 제시 하였다. 박사설의 내용 분석을 통해 본 소설의 주제에 더하여 당대 사회의 민중들의 열망을 파악할 수 있어 보다 깊이 있는 작품 이해의 조금이나마 의미를 이끌어 보고자 하였다. 흥부전의 근원설화에 관한 연구, 주제에 관한 연구, 사회ㆍ경제적 측면의 연구, 인물에 관한 연구에 관한 시대별 연구사 검토를 통해 많은 이본들 중 상당한 부분을 차지하고 있는 ‘박사설’의 소재별 성격과 상징성과 이에서 드러나는 인물성변화에 대한 분석을 통해 유동적이고 적층적인 설화 연구에 초점을 맞추고자 하였다. Ⅱ장 박사설의 성격과 상징성에서는 박의 의미를 원형적 상징으로 보고 박사설의 기능은 설화적 환상성을 절정의 표출로 보았다. 흥부박사설의 내용에서는 연경도서관본을 중심으로 박1, 2, 3에서 나타난 소재들을 살펴봤으며 흥부박설의 상징으로 그 성격을 행복의 최대치 혹은 적정선이 흥부 박의 상징으로 이해 하였다라는 견해와 생물학적 개체로서 인간에게 가장 기본적인 욕망이다. “음식과 남녀에는 인간의 가장 큰 욕망이 존재한다.” 민중은 자신들의 욕망을 표현할 수단, 곧 글쓰기와 텍스트의 생산, 유포가 거의 불가능하기 때문이다. 이런 점에서 조선후기 자기 표현 수단인 국문 소설을 통해 민중의 욕망을 확인할 수 있는 것이다. 민중들에게 어필 될 수 있었던 것은 가난이 보편성을 갖고 있었고 18ㆍ19세기 광범위한게 존재했던 빈민의 전형임은 두말할 나위가 없다. 향유층은 부를 선망하고 운명에 체념하는 반응을 보였던 것이다. 특히 부자 되기를 유교적 의식이 기층민의 일상 영역에 문화관습으로 정착한 사례로 이해할 수 있는데, 우연히 얻은 것으로 상정함으로써 부와 우연성을 연계 시키고 있다. 서사 구도는 부자와 빈자를 대립시키는 것으로 선한 빈자에 대한 동정과 악한 부자에 대한 징계라는 대립 구도를 취하지만, 설화적 상상의 세계가 윤리나 도덕에 강박되지 않고 돈에 대한 욕망을 설화 향유층은 단지 경제력의 도덕성을 요청한 것이 아니라 경제력의 재분배 자체를 ‘선’으로 파악했음을 보여준다. 이렇게 흥부박의 소재를 통한 내용을 살펴보니 설화적 구성 요소인 우연이라는 환타지성과 향유층을 국문이라는 매개를 통해 착하고 가난하지만 윤리적인 인물인 흥부에게 박이라는 심리적 보상의 소재를 통해 문학적 표출을 함으로써 현실에 대한 힘듦과 부에 대한 욕망을 해소하는 장이 된 것으로 볼 수 있다는 아주 작은 성과를 얻었다고 할 수 있다. 그와 반대 형태인 놀부박사설에 대해서도 살펴 볼 수 있었다. Ⅲ장 흥부의 인물성은 (1) 유교적 이념에 충실한 선한 가장 (2) 무능력하지만 현실에 적응하려는 가장 (3) 의롭고 심성이 좋은 이웃이라는 성품으로 이해 할 수 있다. 직접적으로 아무 득도 되지 않는 제비를 손님으로 대접하는 이웃의 모습이며 가족에 대한 책임과 사랑을 보여준다. 박을 타는 부분에서 골계적인 표현과 함께 민중으로서의 의식을 가지고, 체면 보다는 실제적인 생활을 영위하기 위한 현실적인 인물로 그 성품이 변화하고 있다는 점에 주목했으며 물질과 정신 두 가지 가치를 잘 조화시켜 인격적으로 성숙하는 단계에 이른다는 시사점을 보았다. 놀부의 인물성은 (1) 유교적 이념에 반한 나쁜 부자 (2) 수단과 방법을 안 가리는 잔혹한 인물 (3) 지나친 탐욕으로 파산하는 부자에서 박을 타는 과정에서 (1) 탐심에 대한 자아성찰과 가족(아내)에 대해 미안함을 갖는 인물 (2) ‘義’라는 형제애와 ‘仁’이라는 이웃이 되는 인물이라는 인물성 변화를 갖게 된다는 시사점을 이해 할 수 있었다. 이를 통해 흥부전의 박사설에 대한 분석을 통해서는 흥부박과 놀부박에서 설화의 환상성을 지닌 소재를 통해 인물성의 변화를 향유층의 심리적 보상에 대한 욕망 해소의 장이라는 부분과 유교적 이데올로기로 표출되었음을 알 수 있었다. 앞으로 흥부전 이본에 대한 폭넓은 대상 연구와 심층적인 내용을 바탕으로 박의 의미와 상징을 다룬 연구 성과에 대한 과제가 필요하리라고 하였다. 특히, 흥보전을 설화적 담론을 확장하여 환타지 기능에 대한 탐색을 시도하여 한문소설에서 야담으로 국문소설로 전이되는 소재담을 탐구하는 연구의 필요성이 요구될 것으로 본다.
이 연구 목적으로 목판본 경판25장 <흥보전>과 판소리 창본 신재효 <박타령>ㆍ박봉술, 필사본 연경도서관본을 논의 대상으로 삼아 다소 미진한 박사설 연구에 주목하여 그 필요성을 제시 하였다. 박사설의 내용 분석을 통해 본 소설의 주제에 더하여 당대 사회의 민중들의 열망을 파악할 수 있어 보다 깊이 있는 작품 이해의 조금이나마 의미를 이끌어 보고자 하였다. 흥부전의 근원설화에 관한 연구, 주제에 관한 연구, 사회ㆍ경제적 측면의 연구, 인물에 관한 연구에 관한 시대별 연구사 검토를 통해 많은 이본들 중 상당한 부분을 차지하고 있는 ‘박사설’의 소재별 성격과 상징성과 이에서 드러나는 인물성변화에 대한 분석을 통해 유동적이고 적층적인 설화 연구에 초점을 맞추고자 하였다. Ⅱ장 박사설의 성격과 상징성에서는 박의 의미를 원형적 상징으로 보고 박사설의 기능은 설화적 환상성을 절정의 표출로 보았다. 흥부박사설의 내용에서는 연경도서관본을 중심으로 박1, 2, 3에서 나타난 소재들을 살펴봤으며 흥부박설의 상징으로 그 성격을 행복의 최대치 혹은 적정선이 흥부 박의 상징으로 이해 하였다라는 견해와 생물학적 개체로서 인간에게 가장 기본적인 욕망이다. “음식과 남녀에는 인간의 가장 큰 욕망이 존재한다.” 민중은 자신들의 욕망을 표현할 수단, 곧 글쓰기와 텍스트의 생산, 유포가 거의 불가능하기 때문이다. 이런 점에서 조선후기 자기 표현 수단인 국문 소설을 통해 민중의 욕망을 확인할 수 있는 것이다. 민중들에게 어필 될 수 있었던 것은 가난이 보편성을 갖고 있었고 18ㆍ19세기 광범위한게 존재했던 빈민의 전형임은 두말할 나위가 없다. 향유층은 부를 선망하고 운명에 체념하는 반응을 보였던 것이다. 특히 부자 되기를 유교적 의식이 기층민의 일상 영역에 문화관습으로 정착한 사례로 이해할 수 있는데, 우연히 얻은 것으로 상정함으로써 부와 우연성을 연계 시키고 있다. 서사 구도는 부자와 빈자를 대립시키는 것으로 선한 빈자에 대한 동정과 악한 부자에 대한 징계라는 대립 구도를 취하지만, 설화적 상상의 세계가 윤리나 도덕에 강박되지 않고 돈에 대한 욕망을 설화 향유층은 단지 경제력의 도덕성을 요청한 것이 아니라 경제력의 재분배 자체를 ‘선’으로 파악했음을 보여준다. 이렇게 흥부박의 소재를 통한 내용을 살펴보니 설화적 구성 요소인 우연이라는 환타지성과 향유층을 국문이라는 매개를 통해 착하고 가난하지만 윤리적인 인물인 흥부에게 박이라는 심리적 보상의 소재를 통해 문학적 표출을 함으로써 현실에 대한 힘듦과 부에 대한 욕망을 해소하는 장이 된 것으로 볼 수 있다는 아주 작은 성과를 얻었다고 할 수 있다. 그와 반대 형태인 놀부박사설에 대해서도 살펴 볼 수 있었다. Ⅲ장 흥부의 인물성은 (1) 유교적 이념에 충실한 선한 가장 (2) 무능력하지만 현실에 적응하려는 가장 (3) 의롭고 심성이 좋은 이웃이라는 성품으로 이해 할 수 있다. 직접적으로 아무 득도 되지 않는 제비를 손님으로 대접하는 이웃의 모습이며 가족에 대한 책임과 사랑을 보여준다. 박을 타는 부분에서 골계적인 표현과 함께 민중으로서의 의식을 가지고, 체면 보다는 실제적인 생활을 영위하기 위한 현실적인 인물로 그 성품이 변화하고 있다는 점에 주목했으며 물질과 정신 두 가지 가치를 잘 조화시켜 인격적으로 성숙하는 단계에 이른다는 시사점을 보았다. 놀부의 인물성은 (1) 유교적 이념에 반한 나쁜 부자 (2) 수단과 방법을 안 가리는 잔혹한 인물 (3) 지나친 탐욕으로 파산하는 부자에서 박을 타는 과정에서 (1) 탐심에 대한 자아성찰과 가족(아내)에 대해 미안함을 갖는 인물 (2) ‘義’라는 형제애와 ‘仁’이라는 이웃이 되는 인물이라는 인물성 변화를 갖게 된다는 시사점을 이해 할 수 있었다. 이를 통해 흥부전의 박사설에 대한 분석을 통해서는 흥부박과 놀부박에서 설화의 환상성을 지닌 소재를 통해 인물성의 변화를 향유층의 심리적 보상에 대한 욕망 해소의 장이라는 부분과 유교적 이데올로기로 표출되었음을 알 수 있었다. 앞으로 흥부전 이본에 대한 폭넓은 대상 연구와 심층적인 내용을 바탕으로 박의 의미와 상징을 다룬 연구 성과에 대한 과제가 필요하리라고 하였다. 특히, 흥보전을 설화적 담론을 확장하여 환타지 기능에 대한 탐색을 시도하여 한문소설에서 야담으로 국문소설로 전이되는 소재담을 탐구하는 연구의 필요성이 요구될 것으로 본다.
The purpose of this study mokpanbon end plate 25 and the Pansori the changbon sinjaehyo
The purpose of this study mokpanbon end plate 25 and the Pansori the changbon sinjaehyo Accounted for a significant portion of the Study of the Heung origin of the narrative, on the subject of research, research, social and economic aspects of the Study on the figures on era-specific accomplishments in the many versions of 'private' night in and the specific nature of the figures revealed between symbolism and analysis for sex-change fluid and laminated research focuses on the narrative. In Chapter Ⅱ night and the nature of private symbolism is reported as an archetypal symbol meaning night of the night of an editorial feature saw as the culmination of expressing narrative fantasy. Heungbubak editorial content in the Night 1, 2, and 3 shown in Yenching Library at only saw heungbubak stand as a symbol of the nature of happiness. Maximum or lower than the price they suggest brisket night as a symbol of the understanding. "View of biological objects and This is the most basic desires as human beings. "The food and the greatest desire of the human sexes exist." The people of the means to express their desires, soon writing and text production, distribution almost impossible. In this regard, it will be found in the desire of the people through the means of self-expression the late chosun Korean novel. Poor universality can be appealed to the people was, was typical of the poor who have a wide range of 18 and 19 century is needless to say, there is no Reaction seemed resigned to the fate of wealth envy and hyangyucheung. Especially rich to be accidentally obtained by assuming that the Confucian rituals in the area of grassroots citizens' everyday cultural practices to settle a case to understand, wealth and contingency linkage and. Epic confrontation that compose the rich and the poor, to take on the evil rich and sympathy for the poor in good disciplinary confrontation, but tales obsessive desire for money without ethics and morals in the narrative world of the imagination, just a hyangyucheung not requested the morality of economic self-identify as a 'line' of economic redistribution of shows. Narrative components hap hyangyucheung fantasy performance parameters through the Korean, I look at these sorts of night in the night of the psychological rewards of good and poor, but the brisket to the ethical character through literary manifestation in reality by very small to be able to see the head to relieve the desire for wealth and himdeulm the performance can be gained. Form and vice versa nolbu was able to look for a private night. Figures castle Ⅲ Chapter brisket of good most faithful (1) Confucian ideology, but (2) the inability to adapt to the reality (3) are just a horrid character as a good neighbor can understand. To entertain lots of guests does not transcended anything directly responsible for the family and love neighbor, and the appearance of the show. Night ride with golgye representation in consciousness as the people have respectability to lead a real life, rather than a realistic figure for the character to change that attention was both material and spiritual value to harmonize with dignity reaches the maturity to step saw the implications. Nolbu of rich bad crush (1) fell in Confucian ideology, (2) the means and methods Titans brutal figures in the process of burning the night from the rich to bankruptcy (3) excessive greed for self-reflection (1) covetousness, nolbu castle of figures仁 'neighbors (2)' 义 the brotherhood and the figure of a man named changes will have figures with a limited range (for the wife) and the family was able to understand the implications. With tales of fantasy through the material and the analysis through the night for an editorial of the Heung heungbubak nolbu night portrait of the changing hyangyucheung of psychological compensation for the chapter is part of the desire to relieve the Confucian ideology has been channeled into it to find out was Needed to justify a challenge to future research and a wide range of target depth for the Heung Yvonne Based on the research results about the symbolism and meaning of the night. In particular, see Korean historical tale from the Chinese novel as a novel transition of the wall by trying to explore a fantasy feature for navigation the necessity of research needs to be extended by the sorts of pre-narrative discourse.
The purpose of this study mokpanbon end plate 25 and the Pansori the changbon sinjaehyo Accounted for a significant portion of the Study of the Heung origin of the narrative, on the subject of research, research, social and economic aspects of the Study on the figures on era-specific accomplishments in the many versions of 'private' night in and the specific nature of the figures revealed between symbolism and analysis for sex-change fluid and laminated research focuses on the narrative. In Chapter Ⅱ night and the nature of private symbolism is reported as an archetypal symbol meaning night of the night of an editorial feature saw as the culmination of expressing narrative fantasy. Heungbubak editorial content in the Night 1, 2, and 3 shown in Yenching Library at only saw heungbubak stand as a symbol of the nature of happiness. Maximum or lower than the price they suggest brisket night as a symbol of the understanding. "View of biological objects and This is the most basic desires as human beings. "The food and the greatest desire of the human sexes exist." The people of the means to express their desires, soon writing and text production, distribution almost impossible. In this regard, it will be found in the desire of the people through the means of self-expression the late chosun Korean novel. Poor universality can be appealed to the people was, was typical of the poor who have a wide range of 18 and 19 century is needless to say, there is no Reaction seemed resigned to the fate of wealth envy and hyangyucheung. Especially rich to be accidentally obtained by assuming that the Confucian rituals in the area of grassroots citizens' everyday cultural practices to settle a case to understand, wealth and contingency linkage and. Epic confrontation that compose the rich and the poor, to take on the evil rich and sympathy for the poor in good disciplinary confrontation, but tales obsessive desire for money without ethics and morals in the narrative world of the imagination, just a hyangyucheung not requested the morality of economic self-identify as a 'line' of economic redistribution of shows. Narrative components hap hyangyucheung fantasy performance parameters through the Korean, I look at these sorts of night in the night of the psychological rewards of good and poor, but the brisket to the ethical character through literary manifestation in reality by very small to be able to see the head to relieve the desire for wealth and himdeulm the performance can be gained. Form and vice versa nolbu was able to look for a private night. Figures castle Ⅲ Chapter brisket of good most faithful (1) Confucian ideology, but (2) the inability to adapt to the reality (3) are just a horrid character as a good neighbor can understand. To entertain lots of guests does not transcended anything directly responsible for the family and love neighbor, and the appearance of the show. Night ride with golgye representation in consciousness as the people have respectability to lead a real life, rather than a realistic figure for the character to change that attention was both material and spiritual value to harmonize with dignity reaches the maturity to step saw the implications. Nolbu of rich bad crush (1) fell in Confucian ideology, (2) the means and methods Titans brutal figures in the process of burning the night from the rich to bankruptcy (3) excessive greed for self-reflection (1) covetousness, nolbu castle of figures仁 'neighbors (2)' 义 the brotherhood and the figure of a man named changes will have figures with a limited range (for the wife) and the family was able to understand the implications. With tales of fantasy through the material and the analysis through the night for an editorial of the Heung heungbubak nolbu night portrait of the changing hyangyucheung of psychological compensation for the chapter is part of the desire to relieve the Confucian ideology has been channeled into it to find out was Needed to justify a challenge to future research and a wide range of target depth for the Heung Yvonne Based on the research results about the symbolism and meaning of the night. In particular, see Korean historical tale from the Chinese novel as a novel transition of the wall by trying to explore a fantasy feature for navigation the necessity of research needs to be extended by the sorts of pre-narrative discourse.
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