1959년 12월부터 개시된 일본에서 북한으로의 귀환사업에 의해 재일교포 중 9만 3,340명이 북한에 건넜다. 그들은 당시 일본의 사회·경제상황에 어려움에 처해있었음으로 북한으로 이주해서 새롭게 시작할 삶에 대한 기대감을 가텼다. 당시 북한은 자본주의사회에서 사회주의 사회로 귀환자들의 대량유입을 성공시키는 것에는 사회주의의 우위성을 세계에 과시하며 남한과의 체제경쟁에서도 우위를 점하고자하는 목적도 있었다. 귀환사업으로 북한에 건넌 귀환자의 대부분은 한반도남부 출신자이었다. 그러나 북한당국은 처음부터 그들 귀환자자라고 사회로부터 격리하려고는 하지 않았다. 따라서 귀환자들은 북한주민과 함께 생활을 꾸려 나갔으며, 자녀 역시 북한주민의 자녀와 함께 학교를 다녔다. 그러나 귀환자와 북한주민의 사이에는 갈등이 있었다. 귀환사업이 시작되어서 상당한 시간이 경과한 후에도 귀환자와 북한주민은 서로를 구별하는 호칭으로 자기 집단과 구별하는 배타적인 태도를 보이기도 했다. 귀환자는 귀환자끼리 어울리며, 북한주민들과 교제하는 것을 어려워했다. 북한주민은 귀환자를 자본주의 사상에 물든 집단으로 인식하였고, 귀환자는 북한주민을 감시와 밀고 등에 대한 의심으로 불신하고 경계했다. 이러한 갈들을 격화시킨 것이 북한당국의 계급정책이었다. 김일성과 김정일은 북한주민들에게 귀환자들과의 사업을 잘 이루기를 반복적으로 독려했지만 그러한 갈등은 해소되지 않았다. 본 연구는 귀환사업에 주목하므로서 북한사회 속에서 귀환자와 북한주민이라는 서로 다른 사회적 배경을 가진 두 집단이 서로 어떻게 관계를 맺고 있는 것인가, 특히 어떤 측면에서 갈등이 생기는지를 파악해서 북한의 ...
1959년 12월부터 개시된 일본에서 북한으로의 귀환사업에 의해 재일교포 중 9만 3,340명이 북한에 건넜다. 그들은 당시 일본의 사회·경제상황에 어려움에 처해있었음으로 북한으로 이주해서 새롭게 시작할 삶에 대한 기대감을 가텼다. 당시 북한은 자본주의사회에서 사회주의 사회로 귀환자들의 대량유입을 성공시키는 것에는 사회주의의 우위성을 세계에 과시하며 남한과의 체제경쟁에서도 우위를 점하고자하는 목적도 있었다. 귀환사업으로 북한에 건넌 귀환자의 대부분은 한반도남부 출신자이었다. 그러나 북한당국은 처음부터 그들 귀환자자라고 사회로부터 격리하려고는 하지 않았다. 따라서 귀환자들은 북한주민과 함께 생활을 꾸려 나갔으며, 자녀 역시 북한주민의 자녀와 함께 학교를 다녔다. 그러나 귀환자와 북한주민의 사이에는 갈등이 있었다. 귀환사업이 시작되어서 상당한 시간이 경과한 후에도 귀환자와 북한주민은 서로를 구별하는 호칭으로 자기 집단과 구별하는 배타적인 태도를 보이기도 했다. 귀환자는 귀환자끼리 어울리며, 북한주민들과 교제하는 것을 어려워했다. 북한주민은 귀환자를 자본주의 사상에 물든 집단으로 인식하였고, 귀환자는 북한주민을 감시와 밀고 등에 대한 의심으로 불신하고 경계했다. 이러한 갈들을 격화시킨 것이 북한당국의 계급정책이었다. 김일성과 김정일은 북한주민들에게 귀환자들과의 사업을 잘 이루기를 반복적으로 독려했지만 그러한 갈등은 해소되지 않았다. 본 연구는 귀환사업에 주목하므로서 북한사회 속에서 귀환자와 북한주민이라는 서로 다른 사회적 배경을 가진 두 집단이 서로 어떻게 관계를 맺고 있는 것인가, 특히 어떤 측면에서 갈등이 생기는지를 파악해서 북한의 사회통합의 특성을 볼 것을 목적으로 한다. 귀환자와 그 생활에 대하여 미시적으로 접근해 북한주민과의 관계에서 북한사회의 역동성을 보는 본연구는 북한사회를 이해하기 위한 또 다른 바로미터가 될 것이다.
1959년 12월부터 개시된 일본에서 북한으로의 귀환사업에 의해 재일교포 중 9만 3,340명이 북한에 건넜다. 그들은 당시 일본의 사회·경제상황에 어려움에 처해있었음으로 북한으로 이주해서 새롭게 시작할 삶에 대한 기대감을 가텼다. 당시 북한은 자본주의사회에서 사회주의 사회로 귀환자들의 대량유입을 성공시키는 것에는 사회주의의 우위성을 세계에 과시하며 남한과의 체제경쟁에서도 우위를 점하고자하는 목적도 있었다. 귀환사업으로 북한에 건넌 귀환자의 대부분은 한반도남부 출신자이었다. 그러나 북한당국은 처음부터 그들 귀환자자라고 사회로부터 격리하려고는 하지 않았다. 따라서 귀환자들은 북한주민과 함께 생활을 꾸려 나갔으며, 자녀 역시 북한주민의 자녀와 함께 학교를 다녔다. 그러나 귀환자와 북한주민의 사이에는 갈등이 있었다. 귀환사업이 시작되어서 상당한 시간이 경과한 후에도 귀환자와 북한주민은 서로를 구별하는 호칭으로 자기 집단과 구별하는 배타적인 태도를 보이기도 했다. 귀환자는 귀환자끼리 어울리며, 북한주민들과 교제하는 것을 어려워했다. 북한주민은 귀환자를 자본주의 사상에 물든 집단으로 인식하였고, 귀환자는 북한주민을 감시와 밀고 등에 대한 의심으로 불신하고 경계했다. 이러한 갈들을 격화시킨 것이 북한당국의 계급정책이었다. 김일성과 김정일은 북한주민들에게 귀환자들과의 사업을 잘 이루기를 반복적으로 독려했지만 그러한 갈등은 해소되지 않았다. 본 연구는 귀환사업에 주목하므로서 북한사회 속에서 귀환자와 북한주민이라는 서로 다른 사회적 배경을 가진 두 집단이 서로 어떻게 관계를 맺고 있는 것인가, 특히 어떤 측면에서 갈등이 생기는지를 파악해서 북한의 사회통합의 특성을 볼 것을 목적으로 한다. 귀환자와 그 생활에 대하여 미시적으로 접근해 북한주민과의 관계에서 북한사회의 역동성을 보는 본연구는 북한사회를 이해하기 위한 또 다른 바로미터가 될 것이다.
This study examines the social conflict between returnees from Japan and North Korean People. The study pointes out the repatriation program which North Korean regime was enforced to Koreans in Japan from December 1959. At that time, the compatriots gone over to North Korea faced social and economic...
This study examines the social conflict between returnees from Japan and North Korean People. The study pointes out the repatriation program which North Korean regime was enforced to Koreans in Japan from December 1959. At that time, the compatriots gone over to North Korea faced social and economical difficulties so that they had chose to settle down into their homeland. They were buoyant with expectations to make a fresh life in the homeland. By succeeding in this program, North Korean regime wanted to show the socialism superiority toward all the country in the world and to take the top place in regime competition with South Korea. Without separation from the people in North Korea, the returnees from Japan successfully put down roots in North Korea. Therefore, they could lead a life with the native and thier children was also able to take some parts in school life with the children were members of native tribes. However, the comflict were slowly raised among the returnees and the native in the process of the homecoming program. They took an unfriendly attitude to each other and divided themselves into two groups even using special name. This kind of problems was based on some perceptions caused by different social backgrounds. When the internal comflict among people came to the surface, the two leaders in North Korea, Kim Il Sung and his son and successor Kim Jung Il asserted that the people carried out the repartriation program well with the returnees for themselves. Although the two leader’s persuation, it didn’t exercise influence on that comflict. This study analyzed two main questions. One is how the two groups entered into a connection and the other is which sisuation the conflict apreared on. By focusing on the theme, it shows the character of the social unification in North Korea and also indicates another way to understand North Korean society.
This study examines the social conflict between returnees from Japan and North Korean People. The study pointes out the repatriation program which North Korean regime was enforced to Koreans in Japan from December 1959. At that time, the compatriots gone over to North Korea faced social and economical difficulties so that they had chose to settle down into their homeland. They were buoyant with expectations to make a fresh life in the homeland. By succeeding in this program, North Korean regime wanted to show the socialism superiority toward all the country in the world and to take the top place in regime competition with South Korea. Without separation from the people in North Korea, the returnees from Japan successfully put down roots in North Korea. Therefore, they could lead a life with the native and thier children was also able to take some parts in school life with the children were members of native tribes. However, the comflict were slowly raised among the returnees and the native in the process of the homecoming program. They took an unfriendly attitude to each other and divided themselves into two groups even using special name. This kind of problems was based on some perceptions caused by different social backgrounds. When the internal comflict among people came to the surface, the two leaders in North Korea, Kim Il Sung and his son and successor Kim Jung Il asserted that the people carried out the repartriation program well with the returnees for themselves. Although the two leader’s persuation, it didn’t exercise influence on that comflict. This study analyzed two main questions. One is how the two groups entered into a connection and the other is which sisuation the conflict apreared on. By focusing on the theme, it shows the character of the social unification in North Korea and also indicates another way to understand North Korean society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.