이미 디자인 된 사례를 참고하여 새로운 디자인을 위한 영감을 얻는 방식은 디자인 분야에서 아이디어 발상을 위하여 보편적으로 쓰이고 있는 방법 중 하나이다. 이러한 방식은 디자이너의 시야를 넓혀주고, 이것을 기반으로 더 나은 디자인 아이디어를 발상할 수 있게 한다는 점에서 장점을 가진다. 그러나, ‘디자인 사례로부터 무엇을 발견하고 적용할 것인가’에 대하여서는 디자이너의 역량에 따른 개인차가 크게 나타나며, 초보자(novice)일수록 사례에서 눈에 보이는 표면적 원리에 집중하는 경향을 보인다. 그러나 사례 각각은 보다 심층적이고 구조적인 원리를 내포하고 있으며, 이를 발견하고 적용할 수 있게 하는 사례기반 디자인 아이디어 발상법이 필요하다고 보았다. 본 논문에서는 (1) 사례의 구조나 원리에 내재된 본질적 혁신원리를 전이의 지원, (2) 디자이너의 인지적 사고방식의 특성에 부합하는 발상 프로세스의 지원, (3) 디자인에 적용하기에 적합한 형식과 표현의 아이디어를 도출하기 위한 발상법의 지원의 3가지 측면에서 방법론 제안의 방향성을 도출하였으며, 관련된 선행 연구들을 분석하였다. 이에 따라, 이를 만족시키는 아이디어 발상법인 CARD(Case Analysis based Reasoning ...
이미 디자인 된 사례를 참고하여 새로운 디자인을 위한 영감을 얻는 방식은 디자인 분야에서 아이디어 발상을 위하여 보편적으로 쓰이고 있는 방법 중 하나이다. 이러한 방식은 디자이너의 시야를 넓혀주고, 이것을 기반으로 더 나은 디자인 아이디어를 발상할 수 있게 한다는 점에서 장점을 가진다. 그러나, ‘디자인 사례로부터 무엇을 발견하고 적용할 것인가’에 대하여서는 디자이너의 역량에 따른 개인차가 크게 나타나며, 초보자(novice)일수록 사례에서 눈에 보이는 표면적 원리에 집중하는 경향을 보인다. 그러나 사례 각각은 보다 심층적이고 구조적인 원리를 내포하고 있으며, 이를 발견하고 적용할 수 있게 하는 사례기반 디자인 아이디어 발상법이 필요하다고 보았다. 본 논문에서는 (1) 사례의 구조나 원리에 내재된 본질적 혁신원리를 전이의 지원, (2) 디자이너의 인지적 사고방식의 특성에 부합하는 발상 프로세스의 지원, (3) 디자인에 적용하기에 적합한 형식과 표현의 아이디어를 도출하기 위한 발상법의 지원의 3가지 측면에서 방법론 제안의 방향성을 도출하였으며, 관련된 선행 연구들을 분석하였다. 이에 따라, 이를 만족시키는 아이디어 발상법인 CARD(Case Analysis based Reasoning Design ideation method)를 개발하였다. CARD는 (1) 디자인 사례의 심층적 원리 추출 단계, (2) 사례 라이브러리 구축 단계, (3) 디자인 아이디어 발상단계와, 각 단계의 진행을 위한 세부적인 프로세스로 구성되며, 본 논문에서는 이 발상법의 요체가 되는 <디자인 사례의 심층적 원리 추출 단계>를 중심으로 설명하였다. 이 단계는 (a) 점진적 추상화 단계를 통한 사례 구조화, (b) 원형(stereo type)과의 비교를 통한 사례의 주요 속성 및 특징에의 주목, (c) 사례의 다각적 분석을 위한 관점을 제공, (d) 개념의 확장을 돕는 시각적 표상으로써의 도식과정을 도입, (e) 다른 디자인에 적용할 수 있는 구성을 갖춘 디자인 원리 추출의 5가지 측면에서 다른 사례기반 아이디어 발상법과 구별되는 특징을 가진다. 이러한 CARD의 활용은 다음과 같은 기대효과를 가진다. 첫째, 초보자도 사례로부터 표면적인 수준의 표상뿐만 아니라 심층적인 특징을 표상할 수 있게 하는 표상 가이드의 역할을 할 수 있을 것으로 보인다. 둘째, 사례 라이브러리로 잘 정리된 표상의 결과는, 아이디어 발상의 데이터베이스로써 활용되며 표면적 수준부터 원리적 수준까지 디자이너의 영감을 다양하게 자극하는 역할을 할 수 있을 것이다. 셋째, 사례가 가진 핵심적 원리를 파악하게 함으로써 아이디어를 발상하게 하는 CARD기법은, 문제의 본질을 파악하는 ‘통찰’을 훈련하는 교육 자료로써 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
이미 디자인 된 사례를 참고하여 새로운 디자인을 위한 영감을 얻는 방식은 디자인 분야에서 아이디어 발상을 위하여 보편적으로 쓰이고 있는 방법 중 하나이다. 이러한 방식은 디자이너의 시야를 넓혀주고, 이것을 기반으로 더 나은 디자인 아이디어를 발상할 수 있게 한다는 점에서 장점을 가진다. 그러나, ‘디자인 사례로부터 무엇을 발견하고 적용할 것인가’에 대하여서는 디자이너의 역량에 따른 개인차가 크게 나타나며, 초보자(novice)일수록 사례에서 눈에 보이는 표면적 원리에 집중하는 경향을 보인다. 그러나 사례 각각은 보다 심층적이고 구조적인 원리를 내포하고 있으며, 이를 발견하고 적용할 수 있게 하는 사례기반 디자인 아이디어 발상법이 필요하다고 보았다. 본 논문에서는 (1) 사례의 구조나 원리에 내재된 본질적 혁신원리를 전이의 지원, (2) 디자이너의 인지적 사고방식의 특성에 부합하는 발상 프로세스의 지원, (3) 디자인에 적용하기에 적합한 형식과 표현의 아이디어를 도출하기 위한 발상법의 지원의 3가지 측면에서 방법론 제안의 방향성을 도출하였으며, 관련된 선행 연구들을 분석하였다. 이에 따라, 이를 만족시키는 아이디어 발상법인 CARD(Case Analysis based Reasoning Design ideation method)를 개발하였다. CARD는 (1) 디자인 사례의 심층적 원리 추출 단계, (2) 사례 라이브러리 구축 단계, (3) 디자인 아이디어 발상단계와, 각 단계의 진행을 위한 세부적인 프로세스로 구성되며, 본 논문에서는 이 발상법의 요체가 되는 <디자인 사례의 심층적 원리 추출 단계>를 중심으로 설명하였다. 이 단계는 (a) 점진적 추상화 단계를 통한 사례 구조화, (b) 원형(stereo type)과의 비교를 통한 사례의 주요 속성 및 특징에의 주목, (c) 사례의 다각적 분석을 위한 관점을 제공, (d) 개념의 확장을 돕는 시각적 표상으로써의 도식과정을 도입, (e) 다른 디자인에 적용할 수 있는 구성을 갖춘 디자인 원리 추출의 5가지 측면에서 다른 사례기반 아이디어 발상법과 구별되는 특징을 가진다. 이러한 CARD의 활용은 다음과 같은 기대효과를 가진다. 첫째, 초보자도 사례로부터 표면적인 수준의 표상뿐만 아니라 심층적인 특징을 표상할 수 있게 하는 표상 가이드의 역할을 할 수 있을 것으로 보인다. 둘째, 사례 라이브러리로 잘 정리된 표상의 결과는, 아이디어 발상의 데이터베이스로써 활용되며 표면적 수준부터 원리적 수준까지 디자이너의 영감을 다양하게 자극하는 역할을 할 수 있을 것이다. 셋째, 사례가 가진 핵심적 원리를 파악하게 함으로써 아이디어를 발상하게 하는 CARD기법은, 문제의 본질을 파악하는 ‘통찰’을 훈련하는 교육 자료로써 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The method of getting inspiration from referencing existing design cases for a new design is a common method used in the design field for design ideation. Such method is helpful for expanding the perspective of a designer which leads to better design ideation. However, the idea on what should be dis...
The method of getting inspiration from referencing existing design cases for a new design is a common method used in the design field for design ideation. Such method is helpful for expanding the perspective of a designer which leads to better design ideation. However, the idea on what should be discovered and applied from a design case differs substantially depending on the capabilities of individual designers. The pattern of focusing on visible, superficial principles is especially more found in a novice, but a design case contains deeper and more structural principles. Therefore, there is a need for a case based design ideation method that helps discover and apply design principles. In this study, the direction of suggestion of methodology is derived in the aspect of supporting (1) the transition of innovative principles contained in the structure and principle of a case, (2) ideation process that corresponds with the cognitive thinking pattern of a designer, (3) ideation methodology for deriving an idea for the form and expression of suitable design application, and related cases are analyzed. Thus, an ideation method that satisfies these factors, CARD(Case Analysis based Reasoning Design ideation method) was developed. CARD consists of (1) extraction of in-depth principles of design case phase, (2) case library establishment phase, (3) design ideation phase, and the detailed processes for conducting each phase. This study mainly describes the which is the key to this ideation method. This phase is characterized from other case based ideation methods in the five aspects of (a) case structuralization through gradual abstraction, (b) focus on main properties and characteristics of cases through comparison with stereotypes, (c) provision of perspectives for multilateral analysis of cases, (d) introduction of schematization process as a visual representation to help expand a concept, (e) extraction of principles with elements applicable for another design. The use of CARD has the following expected effects. Firstly, a novice can guided to represent not only superficial characteristics, but also in-depth characteristics from a case. Secondly, the result of a representation well organized from a case library can be used as ideation database and stimulate the inspiration of a designer in diverse ways from a superficial level to a fundamental level. Lastly, the CARD technique, which helps ideation by helping the identification of key principles of a case, is expected to be used as educational material for training insights to identifying the essence of a problem.
The method of getting inspiration from referencing existing design cases for a new design is a common method used in the design field for design ideation. Such method is helpful for expanding the perspective of a designer which leads to better design ideation. However, the idea on what should be discovered and applied from a design case differs substantially depending on the capabilities of individual designers. The pattern of focusing on visible, superficial principles is especially more found in a novice, but a design case contains deeper and more structural principles. Therefore, there is a need for a case based design ideation method that helps discover and apply design principles. In this study, the direction of suggestion of methodology is derived in the aspect of supporting (1) the transition of innovative principles contained in the structure and principle of a case, (2) ideation process that corresponds with the cognitive thinking pattern of a designer, (3) ideation methodology for deriving an idea for the form and expression of suitable design application, and related cases are analyzed. Thus, an ideation method that satisfies these factors, CARD(Case Analysis based Reasoning Design ideation method) was developed. CARD consists of (1) extraction of in-depth principles of design case phase, (2) case library establishment phase, (3) design ideation phase, and the detailed processes for conducting each phase. This study mainly describes the which is the key to this ideation method. This phase is characterized from other case based ideation methods in the five aspects of (a) case structuralization through gradual abstraction, (b) focus on main properties and characteristics of cases through comparison with stereotypes, (c) provision of perspectives for multilateral analysis of cases, (d) introduction of schematization process as a visual representation to help expand a concept, (e) extraction of principles with elements applicable for another design. The use of CARD has the following expected effects. Firstly, a novice can guided to represent not only superficial characteristics, but also in-depth characteristics from a case. Secondly, the result of a representation well organized from a case library can be used as ideation database and stimulate the inspiration of a designer in diverse ways from a superficial level to a fundamental level. Lastly, the CARD technique, which helps ideation by helping the identification of key principles of a case, is expected to be used as educational material for training insights to identifying the essence of a problem.
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