한국 기업들이 마케팅 프로세스를 혁신하기 위한 프로젝트를 수행하고 있다. 최근에는 마케팅 혁신이 최고 마케팅 임원뿐 아니라, 기업 최고 경영자의 핵심 과제로 여겨지고 있다. 웹 2.0 기술, 빅 데이터 분석, 소셜 미디어의 발전으로 디지털 마케팅 기법이 활발하게 도입되고 있다. 하지만 기존 전통적 마케팅에 대한 이론적인 연구는 활발하지만, 기업에서 디지털 마케팅 기법을 도입할 때 참조할 수 있는 실증적 연구는 부족한 실정이다. 이에 기업의 마케팅 성과에 영향을 미치는 디지털 마케팅의 핵심 성공 요인에 대한 연구를 수행하였다. 이 논문의 목적은 기업들이 디지털 마케팅 기법들을 도입할 때 참조할 수 있는 성과 모델에 대한 실증적 연구 결과를 제공하는 것이다. 이 논문의 연구 범위는 마케팅 전체 프로세스 중에서 최종 실행 단계인 마케팅 캠페인 관리 분야이다. 관련 연구를 통하여 디지털 캠페인 기법이 기업의 마케팅 성과 향상과 연관성이 있다는 연구 가설을 수립하고, 마케팅 전문가 설문 조사를 통한 과학적 통계 분석을 통해 가설을 검증하였다. 연구 수행 결과 디지털 마케팅 기법 중에서 웹 분석/예측 분석, 온라인/인터랙티브 캠페인 관리, 개인 맞춤형 캠페인 관리, 캠페인 자동화 관리 툴, 소셜 미디어 채널 확장 등의 기법이 기업의 마케팅 캠페인 성과 향상에 긍정적인 영향을 미치는 핵심 성공 요인이라는 것을 실증적으로 검증하였다.
한국 기업들이 마케팅 프로세스를 혁신하기 위한 프로젝트를 수행하고 있다. 최근에는 마케팅 혁신이 최고 마케팅 임원뿐 아니라, 기업 최고 경영자의 핵심 과제로 여겨지고 있다. 웹 2.0 기술, 빅 데이터 분석, 소셜 미디어의 발전으로 디지털 마케팅 기법이 활발하게 도입되고 있다. 하지만 기존 전통적 마케팅에 대한 이론적인 연구는 활발하지만, 기업에서 디지털 마케팅 기법을 도입할 때 참조할 수 있는 실증적 연구는 부족한 실정이다. 이에 기업의 마케팅 성과에 영향을 미치는 디지털 마케팅의 핵심 성공 요인에 대한 연구를 수행하였다. 이 논문의 목적은 기업들이 디지털 마케팅 기법들을 도입할 때 참조할 수 있는 성과 모델에 대한 실증적 연구 결과를 제공하는 것이다. 이 논문의 연구 범위는 마케팅 전체 프로세스 중에서 최종 실행 단계인 마케팅 캠페인 관리 분야이다. 관련 연구를 통하여 디지털 캠페인 기법이 기업의 마케팅 성과 향상과 연관성이 있다는 연구 가설을 수립하고, 마케팅 전문가 설문 조사를 통한 과학적 통계 분석을 통해 가설을 검증하였다. 연구 수행 결과 디지털 마케팅 기법 중에서 웹 분석/예측 분석, 온라인/인터랙티브 캠페인 관리, 개인 맞춤형 캠페인 관리, 캠페인 자동화 관리 툴, 소셜 미디어 채널 확장 등의 기법이 기업의 마케팅 캠페인 성과 향상에 긍정적인 영향을 미치는 핵심 성공 요인이라는 것을 실증적으로 검증하였다.
Korean enterprises are performing special projects to innovate marketing processes. Recently, marketing innovation is regarded as one of the key agendas for CEOs as well as CMOs. Thanks to technical evolution of Web 2.0, Big Data analytics, and Social Media channel, digital marketing tactics are wid...
Korean enterprises are performing special projects to innovate marketing processes. Recently, marketing innovation is regarded as one of the key agendas for CEOs as well as CMOs. Thanks to technical evolution of Web 2.0, Big Data analytics, and Social Media channel, digital marketing tactics are widely adopted by the leading enterprise companies. Even though there were many efforts made on theoretical research for traditional marketing tactics, empirical research on digital marketing, which enterprise marketers can reference when they adopt this new trend, were harder to find. This doctoral dissertation has proceeded to research critical success factors of digital marketing, which is related to enterprise performance improvement. The purpose of this doctoral dissertation is to provide an empirical research result for reference model for enterprises so that they may adopt digital marketing tactics more effectively. The research scope of this doctoral dissertation is marketing campaign management which is an execution part of end-to-end marketing process. The research methodology of this doctoral dissertation is a sample survey using statistical analysis to prove research hypothesis based on research studies and marketing expert focus group interviews. The research findings of this doctoral dissertation support that web analytics, predictive analytics, online interactive campaign tactics, personalized campaign offering management, campaign management automation tools, and social media channel expansion are the critical success factors for enterprise marketing campaign performance improvement.
Korean enterprises are performing special projects to innovate marketing processes. Recently, marketing innovation is regarded as one of the key agendas for CEOs as well as CMOs. Thanks to technical evolution of Web 2.0, Big Data analytics, and Social Media channel, digital marketing tactics are widely adopted by the leading enterprise companies. Even though there were many efforts made on theoretical research for traditional marketing tactics, empirical research on digital marketing, which enterprise marketers can reference when they adopt this new trend, were harder to find. This doctoral dissertation has proceeded to research critical success factors of digital marketing, which is related to enterprise performance improvement. The purpose of this doctoral dissertation is to provide an empirical research result for reference model for enterprises so that they may adopt digital marketing tactics more effectively. The research scope of this doctoral dissertation is marketing campaign management which is an execution part of end-to-end marketing process. The research methodology of this doctoral dissertation is a sample survey using statistical analysis to prove research hypothesis based on research studies and marketing expert focus group interviews. The research findings of this doctoral dissertation support that web analytics, predictive analytics, online interactive campaign tactics, personalized campaign offering management, campaign management automation tools, and social media channel expansion are the critical success factors for enterprise marketing campaign performance improvement.
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