<국문초록> 21세기 항공 이용의 증가와 관광인프라 구축으로 인한 국제공항의 필요성과 이용이 날로 증가하는 추세에 있다. 이러한 때에 우리 지역에 지역거점공항으로서 무안 국제공항이 2007년 11월 8일 개항하였다. 무안국제공항은 접근 교통체계, 화물터미널 등 공항여건이 호전되지 않고, 수송실적이 매우 저조하여, 지역주민의 우려의 목소리가 높아지고 있다. 공항의 수요창출을 위한 방법으로 차별화되고 특성화 할 수 있는 공항의 역할이 중요하다. 최근 항공화물의 중요성이 커지고 있으며, 전국단위의 대규모 물류거점시설뿐만 아니라 이와 연계되는 도시내 소․중규모 물류시설에 대한 수요도 증대되고 있다. 이처럼 무안국제공항은 거점공항으로서 잠재적 성장 가능성을 가지고 있다. 서남권이 ‘대 중국 교류에 대비한 관광거점 우위지역’, ‘지역 내 풍부한 가용토지와 낮은 지가를 활용한 동북아 국제교류의 전진기지’, ‘국가 성장 동력 창출을 위한 환황해권 성장거점’으로 육성될 것으로 전망되고 있다. 국내 여타 지역에 비해 환황해권 주요 도시들과 경제협력 등에서 우위를 차지하고 있고, 최근 중국 등 주변 국가의 신규투자 대상지로 관심이 증대되고 있다. 무안국제공항은 서남권의 관문이자 거점공항으로서 대중국 교류․협력의 새로운 지방거점으로 개발될 것이기에 조기 활성화가 기대된다. 무안기업도시 개발, 다도해 해양관광 복합클러스터 건설 등 주변지역개발과 국내외 항공사의 적극적 참여의지, 지자체와 지역민의 높은 관심은 무안국제공항이 서남권의 거점공항으로 자리매김할 수 있는 충분한 여건을 갖추고 있다. 그러나 무안국제공항 배후지의 인구부족, 고속철도의 확충으로 승객분산, 인근지역 공항간의 기능조정 문제, 대규모 개발프로젝트의 더딘 추진 등으로 수익성 악화로 인한 표류 가능성도 나오고 있다. 또한 고속철도의 개통으로 전국이 반나절 생활권으로 바뀌게 되면서 지방공항은 위기에 처할 수밖에 없게 되었다. 철도, 항공, 도로 등 ...
<국문초록> 21세기 항공 이용의 증가와 관광인프라 구축으로 인한 국제공항의 필요성과 이용이 날로 증가하는 추세에 있다. 이러한 때에 우리 지역에 지역거점공항으로서 무안 국제공항이 2007년 11월 8일 개항하였다. 무안국제공항은 접근 교통체계, 화물터미널 등 공항여건이 호전되지 않고, 수송실적이 매우 저조하여, 지역주민의 우려의 목소리가 높아지고 있다. 공항의 수요창출을 위한 방법으로 차별화되고 특성화 할 수 있는 공항의 역할이 중요하다. 최근 항공화물의 중요성이 커지고 있으며, 전국단위의 대규모 물류거점시설뿐만 아니라 이와 연계되는 도시내 소․중규모 물류시설에 대한 수요도 증대되고 있다. 이처럼 무안국제공항은 거점공항으로서 잠재적 성장 가능성을 가지고 있다. 서남권이 ‘대 중국 교류에 대비한 관광거점 우위지역’, ‘지역 내 풍부한 가용토지와 낮은 지가를 활용한 동북아 국제교류의 전진기지’, ‘국가 성장 동력 창출을 위한 환황해권 성장거점’으로 육성될 것으로 전망되고 있다. 국내 여타 지역에 비해 환황해권 주요 도시들과 경제협력 등에서 우위를 차지하고 있고, 최근 중국 등 주변 국가의 신규투자 대상지로 관심이 증대되고 있다. 무안국제공항은 서남권의 관문이자 거점공항으로서 대중국 교류․협력의 새로운 지방거점으로 개발될 것이기에 조기 활성화가 기대된다. 무안기업도시 개발, 다도해 해양관광 복합클러스터 건설 등 주변지역개발과 국내외 항공사의 적극적 참여의지, 지자체와 지역민의 높은 관심은 무안국제공항이 서남권의 거점공항으로 자리매김할 수 있는 충분한 여건을 갖추고 있다. 그러나 무안국제공항 배후지의 인구부족, 고속철도의 확충으로 승객분산, 인근지역 공항간의 기능조정 문제, 대규모 개발프로젝트의 더딘 추진 등으로 수익성 악화로 인한 표류 가능성도 나오고 있다. 또한 고속철도의 개통으로 전국이 반나절 생활권으로 바뀌게 되면서 지방공항은 위기에 처할 수밖에 없게 되었다. 철도, 항공, 도로 등 사회기반시설에 대한 사업을 추진하면서 종합적인 수요 분석도 없이 강행된 지방공항 건설에 관한 문제점들을 살펴보고, 국토의 균형발전과 지방공항의 활성화를 위한 새로운 역할정립을 모색해야 한다. 전반적으로 항공수요의 증가와 경제규모 확대 등 우호적 전망 못지않게 국제적으로 공항간의 경쟁 가속 등 주변여건의 빠른 변화와 공항의 민영화 등 무안국제공항은 마주하고 풀어야 할 숙제는 적지 않다. 공항은 국가차원의 밑그림이 바탕이 되어야 한다는 점에서 있어서 관련 부처 및 당사자와의 긴밀한 협조관계를 유지하는 동시에 공항 스스로 지향하여야 할 방향과 이에 대한 시행이 효율적으로 이루어져야 할 것이다. 무안국제공항을 동북아 중추 공항으로서의 역할을 제고하겠다하는 목표, 중국의 고도성장 등 최근 환황해권을 둘러싼 경제여건이 급속히 변화, 향후 이러한 변화의 속도는 더욱 빨라질 전망이다. 중국은 지난 20년간 연평균 8.7%의 경제성장을 기록하고 있으며, 특히 서남권과 가까운 상해지역은 GDP가 향후 4.5배나 성장할 것으로 예측되고 있다. 2007년 11월 개항한 무안국제공항은 국토 서남권의 관문으로서 환황해권의 중심부에 위치하여 환황해권 주요 도시들과 물류․관광교류에 유리하며, 공항인근 주변지역은 최근 중국 등 주변국가의 신규투자 대상지로 관심이 증대되고 있다. 최근의 공항 개발은 공항 인근 주변지역은 새로운 산업형태의 종합공항도시가 생성되는 것이 현재의 추세이다. 따라서 공항자체의 개발과 효율적인 운영을 도모함과 동시에 주변지역의 개발을 통해 지역의 성장거점을 만들어 무안 기존도심, 남악신도시로 확대하는 개발축을 형성하는 것이 중요하다. 환황해권의 지역거점공항으로서 무안국제공항의 기능을 효율적으로 창출하고 공항 활성화에 따른 주변지역의 개발 잠재력을 확대․연계하여 국가차원의 경제적 이득 이외에도 서남권의 새로운 동력원으로 구축해 나가야 한다. 현재 무안국제공항 개항으로 서남권은 풍부한 잠재력과 기회요인이 내재되어 있는 지역으로 탈바꿈하고 있다. 세계적인 수준의 해양자원과 친환경 생태자원을 보유하고 있는 지역, 공항․항만․철도․고속도로 등 새로운 간선망이 확충되는 지역, 조선 산업/물류산업 등 새로운 성장 동력 산업의 입지 등의 잠재력을 보유하고 있다. 특히 이 지역이 지닌 개발의 기회요인은 동북아 경제권의 부상에 따라 대 중국 교류의 전진기지로서 이 지역의 역할에 대한 기대가 크고, 중앙정부 차원에서도 국가균형발전을 위한 상징적인 공간이자 개방국토 실현의 핵심지역으로 육성 하고자 하는 의지가 강력하다. 이에 따라 지역이 지닌 잠재력과 내․외부 환경요인을 최대한 활용하는 경우, 새로운 국가균형발전의 거점으로 도약할 수 있을 것이다. 그리고 추진 중인 다도해 해양관광 복합레저단지 등의 개발사업을 연계․통합하여 동북아의 새로운 휴양 관광지대로 육성하여야 하고, 특색 있는 건강휴양보양단지를 조성함으로써 지역의 자원과 환경을 관광산업과 연계하는 방안을 모색하여야 한다. 무안국제공항의 미래를 준비하기 위해서는 TSR(Trans Siberia Railway: 시베리아횡단철도), TCR(Trans China Railway: 대륙횡단철도)과 연계하는 국제허브 공항․항만, 대륙연계 철도망, 서해안고속도로 등의 연계를 통한 동북아 물류기지화에 지혜와 힘을 모아야 할 때이다. 둘째로, 서남권을 미래의 물류 거점이자 미래성장산업의 중심지로 육성하기 위해서는 제반 사업들을 효율적으로 추진할 수 있는 투자환경 조성과 지원 체제를 구축하는 것이 무엇보다 중요하다. 국가균형발전 효과를 극대화할 수 있도록 차별화된 지원정책을 마련하고, 제반 개발사업과 정책을 통합적으로 추진할 수 있는 민관통합형 개발기구의 신설이 필요하다. 마지막으로 무안국제공항을 허브 & 네트워크모형으로 발전시켜야 한다. 고속철도와의 연계를 통해 광영경제권 형성을 위한 교두보로 삼아야한다. 또한 서남권 환황해권 물류거점으로 육성해야한다. 무안국제공항을 승객 중심의 공항으로 육성할 경우 수요부족으로 인해 적자에서 벗어나기 어려워질 우려가 있으므로 중개항공물류산업 역량을 갖춘 해외 자본과 노하우를 도입하되 무안국제공항을 암스테르담 스키폴공항 수준의 화물전용공항으로 육성함으로써 동북아의 중개항공물류 중심지로 만드는 것이다. 2020년이면 세계 항공화물 시장 규모가 58조 5천억원으로 추정되고, 이 가운데 1/3 이상이 동북아경제권에서 창출될 것으로 예상하고 있으며 공항을 건설하기 위한 지형적 입지가 우수하고 인접국가와 지리적으로 가까워 국내 타 공항보다 물류비용 절감이 가능하므로, 공항 주변지역을 중개물류창고업과 교통 중심지로 개발하고 외국계 물류회사 및 첨단제조업의 물류센터 유치, 세계적인 국내기업들이 무안국제화물공항을 이용하도록 유인책마련과 외국계 유명․IT기업들의 동북아본부가 무안국제공항주변에 입지하도록 해야 한다.
<국문초록> 21세기 항공 이용의 증가와 관광인프라 구축으로 인한 국제공항의 필요성과 이용이 날로 증가하는 추세에 있다. 이러한 때에 우리 지역에 지역거점공항으로서 무안 국제공항이 2007년 11월 8일 개항하였다. 무안국제공항은 접근 교통체계, 화물터미널 등 공항여건이 호전되지 않고, 수송실적이 매우 저조하여, 지역주민의 우려의 목소리가 높아지고 있다. 공항의 수요창출을 위한 방법으로 차별화되고 특성화 할 수 있는 공항의 역할이 중요하다. 최근 항공화물의 중요성이 커지고 있으며, 전국단위의 대규모 물류거점시설뿐만 아니라 이와 연계되는 도시내 소․중규모 물류시설에 대한 수요도 증대되고 있다. 이처럼 무안국제공항은 거점공항으로서 잠재적 성장 가능성을 가지고 있다. 서남권이 ‘대 중국 교류에 대비한 관광거점 우위지역’, ‘지역 내 풍부한 가용토지와 낮은 지가를 활용한 동북아 국제교류의 전진기지’, ‘국가 성장 동력 창출을 위한 환황해권 성장거점’으로 육성될 것으로 전망되고 있다. 국내 여타 지역에 비해 환황해권 주요 도시들과 경제협력 등에서 우위를 차지하고 있고, 최근 중국 등 주변 국가의 신규투자 대상지로 관심이 증대되고 있다. 무안국제공항은 서남권의 관문이자 거점공항으로서 대중국 교류․협력의 새로운 지방거점으로 개발될 것이기에 조기 활성화가 기대된다. 무안기업도시 개발, 다도해 해양관광 복합클러스터 건설 등 주변지역개발과 국내외 항공사의 적극적 참여의지, 지자체와 지역민의 높은 관심은 무안국제공항이 서남권의 거점공항으로 자리매김할 수 있는 충분한 여건을 갖추고 있다. 그러나 무안국제공항 배후지의 인구부족, 고속철도의 확충으로 승객분산, 인근지역 공항간의 기능조정 문제, 대규모 개발프로젝트의 더딘 추진 등으로 수익성 악화로 인한 표류 가능성도 나오고 있다. 또한 고속철도의 개통으로 전국이 반나절 생활권으로 바뀌게 되면서 지방공항은 위기에 처할 수밖에 없게 되었다. 철도, 항공, 도로 등 사회기반시설에 대한 사업을 추진하면서 종합적인 수요 분석도 없이 강행된 지방공항 건설에 관한 문제점들을 살펴보고, 국토의 균형발전과 지방공항의 활성화를 위한 새로운 역할정립을 모색해야 한다. 전반적으로 항공수요의 증가와 경제규모 확대 등 우호적 전망 못지않게 국제적으로 공항간의 경쟁 가속 등 주변여건의 빠른 변화와 공항의 민영화 등 무안국제공항은 마주하고 풀어야 할 숙제는 적지 않다. 공항은 국가차원의 밑그림이 바탕이 되어야 한다는 점에서 있어서 관련 부처 및 당사자와의 긴밀한 협조관계를 유지하는 동시에 공항 스스로 지향하여야 할 방향과 이에 대한 시행이 효율적으로 이루어져야 할 것이다. 무안국제공항을 동북아 중추 공항으로서의 역할을 제고하겠다하는 목표, 중국의 고도성장 등 최근 환황해권을 둘러싼 경제여건이 급속히 변화, 향후 이러한 변화의 속도는 더욱 빨라질 전망이다. 중국은 지난 20년간 연평균 8.7%의 경제성장을 기록하고 있으며, 특히 서남권과 가까운 상해지역은 GDP가 향후 4.5배나 성장할 것으로 예측되고 있다. 2007년 11월 개항한 무안국제공항은 국토 서남권의 관문으로서 환황해권의 중심부에 위치하여 환황해권 주요 도시들과 물류․관광교류에 유리하며, 공항인근 주변지역은 최근 중국 등 주변국가의 신규투자 대상지로 관심이 증대되고 있다. 최근의 공항 개발은 공항 인근 주변지역은 새로운 산업형태의 종합공항도시가 생성되는 것이 현재의 추세이다. 따라서 공항자체의 개발과 효율적인 운영을 도모함과 동시에 주변지역의 개발을 통해 지역의 성장거점을 만들어 무안 기존도심, 남악신도시로 확대하는 개발축을 형성하는 것이 중요하다. 환황해권의 지역거점공항으로서 무안국제공항의 기능을 효율적으로 창출하고 공항 활성화에 따른 주변지역의 개발 잠재력을 확대․연계하여 국가차원의 경제적 이득 이외에도 서남권의 새로운 동력원으로 구축해 나가야 한다. 현재 무안국제공항 개항으로 서남권은 풍부한 잠재력과 기회요인이 내재되어 있는 지역으로 탈바꿈하고 있다. 세계적인 수준의 해양자원과 친환경 생태자원을 보유하고 있는 지역, 공항․항만․철도․고속도로 등 새로운 간선망이 확충되는 지역, 조선 산업/물류산업 등 새로운 성장 동력 산업의 입지 등의 잠재력을 보유하고 있다. 특히 이 지역이 지닌 개발의 기회요인은 동북아 경제권의 부상에 따라 대 중국 교류의 전진기지로서 이 지역의 역할에 대한 기대가 크고, 중앙정부 차원에서도 국가균형발전을 위한 상징적인 공간이자 개방국토 실현의 핵심지역으로 육성 하고자 하는 의지가 강력하다. 이에 따라 지역이 지닌 잠재력과 내․외부 환경요인을 최대한 활용하는 경우, 새로운 국가균형발전의 거점으로 도약할 수 있을 것이다. 그리고 추진 중인 다도해 해양관광 복합레저단지 등의 개발사업을 연계․통합하여 동북아의 새로운 휴양 관광지대로 육성하여야 하고, 특색 있는 건강휴양보양단지를 조성함으로써 지역의 자원과 환경을 관광산업과 연계하는 방안을 모색하여야 한다. 무안국제공항의 미래를 준비하기 위해서는 TSR(Trans Siberia Railway: 시베리아횡단철도), TCR(Trans China Railway: 대륙횡단철도)과 연계하는 국제허브 공항․항만, 대륙연계 철도망, 서해안고속도로 등의 연계를 통한 동북아 물류기지화에 지혜와 힘을 모아야 할 때이다. 둘째로, 서남권을 미래의 물류 거점이자 미래성장산업의 중심지로 육성하기 위해서는 제반 사업들을 효율적으로 추진할 수 있는 투자환경 조성과 지원 체제를 구축하는 것이 무엇보다 중요하다. 국가균형발전 효과를 극대화할 수 있도록 차별화된 지원정책을 마련하고, 제반 개발사업과 정책을 통합적으로 추진할 수 있는 민관통합형 개발기구의 신설이 필요하다. 마지막으로 무안국제공항을 허브 & 네트워크모형으로 발전시켜야 한다. 고속철도와의 연계를 통해 광영경제권 형성을 위한 교두보로 삼아야한다. 또한 서남권 환황해권 물류거점으로 육성해야한다. 무안국제공항을 승객 중심의 공항으로 육성할 경우 수요부족으로 인해 적자에서 벗어나기 어려워질 우려가 있으므로 중개항공물류산업 역량을 갖춘 해외 자본과 노하우를 도입하되 무안국제공항을 암스테르담 스키폴공항 수준의 화물전용공항으로 육성함으로써 동북아의 중개항공물류 중심지로 만드는 것이다. 2020년이면 세계 항공화물 시장 규모가 58조 5천억원으로 추정되고, 이 가운데 1/3 이상이 동북아경제권에서 창출될 것으로 예상하고 있으며 공항을 건설하기 위한 지형적 입지가 우수하고 인접국가와 지리적으로 가까워 국내 타 공항보다 물류비용 절감이 가능하므로, 공항 주변지역을 중개물류창고업과 교통 중심지로 개발하고 외국계 물류회사 및 첨단제조업의 물류센터 유치, 세계적인 국내기업들이 무안국제화물공항을 이용하도록 유인책마련과 외국계 유명․IT기업들의 동북아본부가 무안국제공항주변에 입지하도록 해야 한다.
It has required the need and use of international airport by increasing of airport use and establishing tour infra. In this trend, Muan International Airport, the regional point airport, opened on November 8, 2007. However, it has not improved airport condition such as the traffic system to reach t...
It has required the need and use of international airport by increasing of airport use and establishing tour infra. In this trend, Muan International Airport, the regional point airport, opened on November 8, 2007. However, it has not improved airport condition such as the traffic system to reach the airport, and freight terminal, the residents worried about the Muan international airport. The role of airport is important to make a different and unique system to increase the demand of airport. These days, it has increased the importance of air cargo, it is increased the demand of the huge distribution point facilities as well as small and middle distribution points in the city related with the huge one. A Muan international airport has potential development to be a key point airport. Southern regions in Jeonnam is a tour dominant position for preparing Chinese exchange, 'the advance base for Northeast Asia international exchange using the local abundant lands and low price', and 'growing base of Yellow sea are to create the national development'. This region holds a dominant position in economical cooperation with other main cities compared with other regions and foreign countries included China interested in investment for new areas. As Muan international airport is a gate and base airport of southeast region, it will be developed as the new local base to exchange and cooperate with China. Muan international airport has necessary conditions to be key base airport through development of local regions, positive participation of domestic and foreign airport companies, and interests of local government and residents such development of Muan enterprise city, establishment of marine tour multi-cluster in the archipelago, But there is a survey to reduce the role of Muan international airport by worsens profitability including lack of population around Muan international airport, passengers' distribution because of expansion KTX, the problem to arrange the function of local airport, slow promotion of huge developmental project. According to opening the KTX, local airports have faced the reducing the number of passengers. This study is to investigate the problems with construction of local airport without considering general demands and to suggest the new role in order to encourage the balancing development of national land and local airports. Muan international airport faced to solve many problems such as rapid changes around the circumstances included coming under the private management of national enterprise as well as positive benefits as increasing the demand of aviation. The airport should be prepared the plan as the national base, Therefore, the airport should connect the related organizations and by itself and perform the project effectively. The development of changes will be rapidly with the goal to raise the role of Muan international airport as the Northeast Asia main airport and rapid changes of economical conditions related with Chinese high growth. China has recorded the economical growth of 8.7% annual for 20 years and Shanghai will be estimated to reach about 4.5 times of GDP to reach 4. 5 times. The development of airport is a complex airport city as the new industry type these days. It is important that the airport will be established as the growing base of local regions through developing the local areas at the same time, managing effectively and developing airport. It will be a developing core between presented downtown and Namak new town. We should establish the new power source in southern region with creating the function of Muan international airport effectively and expanding the potential development around the Maun airport. Muan region has been changed the potential area with abundant potentiality and primary causes through opening the Muan international airport. Muan is a potential area to develop in many areas with convenient transportation, airport,harbor, train, and highways and industrial places. Especially this area has developing factors as the advance base for trading with China and government will invest for the national balancing development. According to these factors, it would be a new advance base through using itspotentiality and inside and outside environmental factors effectively. It also finds out the methods to relate the local sources and tourism industry with establishing health and rest resorts with marine tour and leisure complex. In order to prepare the future of Muan international airport, it should establish Muan as the Northeast Asia logistic place to relate the Trans Siberia Railway, Trans China Railway and Seohaean highway. Second, it should establish the supporting system and investment environment to perform the projects effectively for the future logistic place and core of growing industry. It requires the development organization including public and private to do all projects and policies and prepare the unique supporting policies. Finally, Muan international airport should be developed as the model of hub and network. Through linkage with KTX, it will secure a bridgehead in this area. In addition, it should rise as a logistic base of southeast sea. When we raise Muan international airport as the passengers, it will be in the red because of lack of demands. Therefore it would be a cargo airport as the main area of intermediary logistic like Schiphol Airport of Amsterdam. The market of world aero cargo would be estimated as 58.8 billion in 2020. Among this amount, a third will be creating in Northeast Asia Economy. In order to construct airport, it should find the better place to reduce the expenses of logistic as the geographical region to connect abroad easily. In addition, it should developthe traffic center and intermediary logistic warehouse in region around airport. It also attracts to invest foreign companies' warehouse and use the international airport.
It has required the need and use of international airport by increasing of airport use and establishing tour infra. In this trend, Muan International Airport, the regional point airport, opened on November 8, 2007. However, it has not improved airport condition such as the traffic system to reach the airport, and freight terminal, the residents worried about the Muan international airport. The role of airport is important to make a different and unique system to increase the demand of airport. These days, it has increased the importance of air cargo, it is increased the demand of the huge distribution point facilities as well as small and middle distribution points in the city related with the huge one. A Muan international airport has potential development to be a key point airport. Southern regions in Jeonnam is a tour dominant position for preparing Chinese exchange, 'the advance base for Northeast Asia international exchange using the local abundant lands and low price', and 'growing base of Yellow sea are to create the national development'. This region holds a dominant position in economical cooperation with other main cities compared with other regions and foreign countries included China interested in investment for new areas. As Muan international airport is a gate and base airport of southeast region, it will be developed as the new local base to exchange and cooperate with China. Muan international airport has necessary conditions to be key base airport through development of local regions, positive participation of domestic and foreign airport companies, and interests of local government and residents such development of Muan enterprise city, establishment of marine tour multi-cluster in the archipelago, But there is a survey to reduce the role of Muan international airport by worsens profitability including lack of population around Muan international airport, passengers' distribution because of expansion KTX, the problem to arrange the function of local airport, slow promotion of huge developmental project. According to opening the KTX, local airports have faced the reducing the number of passengers. This study is to investigate the problems with construction of local airport without considering general demands and to suggest the new role in order to encourage the balancing development of national land and local airports. Muan international airport faced to solve many problems such as rapid changes around the circumstances included coming under the private management of national enterprise as well as positive benefits as increasing the demand of aviation. The airport should be prepared the plan as the national base, Therefore, the airport should connect the related organizations and by itself and perform the project effectively. The development of changes will be rapidly with the goal to raise the role of Muan international airport as the Northeast Asia main airport and rapid changes of economical conditions related with Chinese high growth. China has recorded the economical growth of 8.7% annual for 20 years and Shanghai will be estimated to reach about 4.5 times of GDP to reach 4. 5 times. The development of airport is a complex airport city as the new industry type these days. It is important that the airport will be established as the growing base of local regions through developing the local areas at the same time, managing effectively and developing airport. It will be a developing core between presented downtown and Namak new town. We should establish the new power source in southern region with creating the function of Muan international airport effectively and expanding the potential development around the Maun airport. Muan region has been changed the potential area with abundant potentiality and primary causes through opening the Muan international airport. Muan is a potential area to develop in many areas with convenient transportation, airport,harbor, train, and highways and industrial places. Especially this area has developing factors as the advance base for trading with China and government will invest for the national balancing development. According to these factors, it would be a new advance base through using itspotentiality and inside and outside environmental factors effectively. It also finds out the methods to relate the local sources and tourism industry with establishing health and rest resorts with marine tour and leisure complex. In order to prepare the future of Muan international airport, it should establish Muan as the Northeast Asia logistic place to relate the Trans Siberia Railway, Trans China Railway and Seohaean highway. Second, it should establish the supporting system and investment environment to perform the projects effectively for the future logistic place and core of growing industry. It requires the development organization including public and private to do all projects and policies and prepare the unique supporting policies. Finally, Muan international airport should be developed as the model of hub and network. Through linkage with KTX, it will secure a bridgehead in this area. In addition, it should rise as a logistic base of southeast sea. When we raise Muan international airport as the passengers, it will be in the red because of lack of demands. Therefore it would be a cargo airport as the main area of intermediary logistic like Schiphol Airport of Amsterdam. The market of world aero cargo would be estimated as 58.8 billion in 2020. Among this amount, a third will be creating in Northeast Asia Economy. In order to construct airport, it should find the better place to reduce the expenses of logistic as the geographical region to connect abroad easily. In addition, it should developthe traffic center and intermediary logistic warehouse in region around airport. It also attracts to invest foreign companies' warehouse and use the international airport.
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