본 연구의 목적은 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계를 분석하여 제시하는 것이다. 본 연구의 취지와 연구목적에 근거하여 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째,『제도의 개요』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 둘째,『제도 규격과 통칙』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 셋째,『기본 도법에 의한 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 넷째,『스케치도 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 다섯째,『기본적인 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 여섯째,『컴퓨터를 이용한 제도』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 일곱째,『도면의 검사와 관리』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 본 연구에 사용된 기본 자료는 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책22] 로 발간된 공업 계열 전문 교과 교육과정(교육과학기술부, 2011), 교육인적자원부 고시 제 2007-79호에 따른 고등학교 교육과정 해설 16 공업 계열 전문 교과 (상)(교육인적자원부, 2007), 고등학교 기초 제도-교사용 지도서(장수영 외, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2010), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2012), 고등학교 기계 제도-교과서(교육과학기술부, 2013)이다. 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계는 제도 준비하기, 제도 실습, ...
본 연구의 목적은 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계를 분석하여 제시하는 것이다. 본 연구의 취지와 연구목적에 근거하여 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째,『제도의 개요』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 둘째,『제도 규격과 통칙』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 셋째,『기본 도법에 의한 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 넷째,『스케치도 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 다섯째,『기본적인 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 여섯째,『컴퓨터를 이용한 제도』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 일곱째,『도면의 검사와 관리』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 본 연구에 사용된 기본 자료는 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책22] 로 발간된 공업 계열 전문 교과 교육과정(교육과학기술부, 2011), 교육인적자원부 고시 제 2007-79호에 따른 고등학교 교육과정 해설 16 공업 계열 전문 교과 (상)(교육인적자원부, 2007), 고등학교 기초 제도-교사용 지도서(장수영 외, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2010), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2012), 고등학교 기계 제도-교과서(교육과학기술부, 2013)이다. 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계는 제도 준비하기, 제도 실습, 투상도 그리기, 도면 그리기, CAD 도면 준비하기, CAD로 도면 그리기와 출력하기, 도면의 검사와 관리에 초점이 맞추어져야 한다. 제도 준비하기는 도면의 종류와 용도 익히기, 제도 용구의 종류와 사용 방법 익히기, 표준과 KS제도 통칙 습득하기, 도면의 크기와 척도 및 도면 양식 이해하기, 선의 종류와 용도 익히기, 서체 적용하기, 치수 기입 요소와 보조 기호 이해하기 그리고 치수 기입 방법 익히기 등이 중심이 된다. 이와 같은 제도 준비하기를 바탕으로 이루어지는 제도 실습은 선과 각 등분하기, 다각형과 원 그리기, 단면도 그리기, 여러 가지(부분, 국부, 회전 상태, 부분 확대)도형 그리기, 그리고 스케치선 그리기와 스케치도 그리기 등에 초점이 맞추어 진다. 투상도 그리기에는 정투상법의 원리와 종류-특수 투상도의 종류-전개 도법의 종류 등을 익히게 하여 축측 투상도 그리기, 사투상도 그리기, 투시투상도 그리기와 평행선을 이용한 전개도 그리기, 방사선을 이용한 전개도 그리기, 삼각형을 이용한 전개도 그리기 등이 포함된다. 이상과 같은 제도 실습을 바탕으로 이루어지는 도면 그리기는 기계요소의 종류와 용도에 맞는 도면 그리기, 전기 배선도 기호와 전자 회로 부품을 관련지은 전기⋅전자 도면 그리기, 화공 도면 그리기, 건축 도면 그리기, 유선체 도면 그리기와 디자인 기초 도면 그리기의 과정으로 부가적인 실습이 이루어진다. CAD 도면 준비하기에는 도면 이해하기, 도면 설정하기, CAD로 원과 다각형 그리기와 도형 편집하기가 포함된다. 이상의 도면 그리기와 CAD 도면 준비하기는 CAD로 도면을 그리기와 치수를 기입하기를 통해 CAD로 도면을 출력하기로 연결된다. 도면의 검사와 관리는 검도 항목과 요소를 이해하고, 도면 관리 절차를 익혀 컴퓨터 시스템을 이용한 도면 관리하기의 과정으로 이루어지는 것이 바람직하다.
본 연구의 목적은 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계를 분석하여 제시하는 것이다. 본 연구의 취지와 연구목적에 근거하여 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째,『제도의 개요』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 둘째,『제도 규격과 통칙』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 셋째,『기본 도법에 의한 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 넷째,『스케치도 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 다섯째,『기본적인 도면 그리기』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 여섯째,『컴퓨터를 이용한 제도』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 일곱째,『도면의 검사와 관리』영역에는 어떤 내용과 학습활동들이 포함되어 있는가? 본 연구에 사용된 기본 자료는 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책22] 로 발간된 공업 계열 전문 교과 교육과정(교육과학기술부, 2011), 교육인적자원부 고시 제 2007-79호에 따른 고등학교 교육과정 해설 16 공업 계열 전문 교과 (상)(교육인적자원부, 2007), 고등학교 기초 제도-교사용 지도서(장수영 외, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2010), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2011), 고등학교 기초 제도-교과서(교육과학기술부, 2012), 고등학교 기계 제도-교과서(교육과학기술부, 2013)이다. 공업 계열 고등학교 기초 제도 과목의 내용 체계는 제도 준비하기, 제도 실습, 투상도 그리기, 도면 그리기, CAD 도면 준비하기, CAD로 도면 그리기와 출력하기, 도면의 검사와 관리에 초점이 맞추어져야 한다. 제도 준비하기는 도면의 종류와 용도 익히기, 제도 용구의 종류와 사용 방법 익히기, 표준과 KS제도 통칙 습득하기, 도면의 크기와 척도 및 도면 양식 이해하기, 선의 종류와 용도 익히기, 서체 적용하기, 치수 기입 요소와 보조 기호 이해하기 그리고 치수 기입 방법 익히기 등이 중심이 된다. 이와 같은 제도 준비하기를 바탕으로 이루어지는 제도 실습은 선과 각 등분하기, 다각형과 원 그리기, 단면도 그리기, 여러 가지(부분, 국부, 회전 상태, 부분 확대)도형 그리기, 그리고 스케치선 그리기와 스케치도 그리기 등에 초점이 맞추어 진다. 투상도 그리기에는 정투상법의 원리와 종류-특수 투상도의 종류-전개 도법의 종류 등을 익히게 하여 축측 투상도 그리기, 사투상도 그리기, 투시투상도 그리기와 평행선을 이용한 전개도 그리기, 방사선을 이용한 전개도 그리기, 삼각형을 이용한 전개도 그리기 등이 포함된다. 이상과 같은 제도 실습을 바탕으로 이루어지는 도면 그리기는 기계요소의 종류와 용도에 맞는 도면 그리기, 전기 배선도 기호와 전자 회로 부품을 관련지은 전기⋅전자 도면 그리기, 화공 도면 그리기, 건축 도면 그리기, 유선체 도면 그리기와 디자인 기초 도면 그리기의 과정으로 부가적인 실습이 이루어진다. CAD 도면 준비하기에는 도면 이해하기, 도면 설정하기, CAD로 원과 다각형 그리기와 도형 편집하기가 포함된다. 이상의 도면 그리기와 CAD 도면 준비하기는 CAD로 도면을 그리기와 치수를 기입하기를 통해 CAD로 도면을 출력하기로 연결된다. 도면의 검사와 관리는 검도 항목과 요소를 이해하고, 도면 관리 절차를 익혀 컴퓨터 시스템을 이용한 도면 관리하기의 과정으로 이루어지는 것이 바람직하다.
The purpose of this study is to analyze and present the contents system of basic drawing in technical high school. Seven research questions are posed to serve the principal purpose of the study. First, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Overview of Drawing』...
The purpose of this study is to analyze and present the contents system of basic drawing in technical high school. Seven research questions are posed to serve the principal purpose of the study. First, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Overview of Drawing』? Second, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Standards and General Principles of Drawing』? Third, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Drawing Plans based on Basic Drawing Methods』? Fourth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Sketch Drawing』? Fifth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Standard and General Principle of Drawing』? Sixth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Drawing by Using Computers』? Seventh, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Examination and Management of Drawing』? The main materials used for this study are as follows ; Proclamation No. 2011-361 of Ministry of Education and Science Technology Technical Subject Curriculum in Technical High School (Ministry of Education and Science Technology : Separate volume 22), Proclamation No. 2007-79 of Ministry of Education & Human Resources Development High School Curriculum Explanation 16 Technical Subject in Technical High School : Volume 1 (Ministry of Education & Human Resources Development, 2007), Textbook of High School Basic Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2011), Textbook of High School Basic Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2012), and Textbook of High School Mechanical Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2013). The contents system of basic drawing in technical high school focuses mainly on preparation for drawing, drawing practice, projection drawing, making drawings, preparation for CAD drawing, drawings and printing out using CAD, and examination and management of drawing. Preparation for drawing places emphasis on types of drawings and learning the use, the kind of drawing tools and learning the use, standards and acquisition the general rules of KS drawing, understanding the size and criterion of drawing as well as the mode of drawing, learning the types of lines and their uses, application of styles of typefaces, understanding dimensioning elements and auxiliary marks, and learning the method of dimensioning. Drawing practice, which is implemented based on the preparation for drawing, focuses on dividing line and angle, drawing polygons and circles, drawing cross-sectional diagrams, drawing many types of figures including the part, local, rotational, and partial extension figures, and drawing sketch lines and maps of sketch. Projection drawing that includes axonometric projection drawing, oblique drawing, perspective projection drawing, development drawing using parallel lines, development drawing using depicting lines for radiation, and development drawing using triangle deals with principles and the kinds of orthographic projection, the types of special projection drawing and the kinds of developed projection. Making drawings achieved based on these drawing practices are carried out through the processes of making drawings suitable for the kinds and use of elements of machine, making electric electronic drawings relative to electrical schematic diagram sign and electronic circuit components, making the chemical industry drawings, drawing a blueprint, making streamlined drawing, and making design basic drawings. Preparation for CAD drawing includes understanding drawing, setting up drawings, drawing polygons and circles using CAD, and editing figures. Making drawings and preparation for CAD drawing followed by drawing using CAD and writing measurements lead to printing out using CAD.
The purpose of this study is to analyze and present the contents system of basic drawing in technical high school. Seven research questions are posed to serve the principal purpose of the study. First, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Overview of Drawing』? Second, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Standards and General Principles of Drawing』? Third, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Drawing Plans based on Basic Drawing Methods』? Fourth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Sketch Drawing』? Fifth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Standard and General Principle of Drawing』? Sixth, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Drawing by Using Computers』? Seventh, what kind of contents and learning activities are included in the section of 『Examination and Management of Drawing』? The main materials used for this study are as follows ; Proclamation No. 2011-361 of Ministry of Education and Science Technology Technical Subject Curriculum in Technical High School (Ministry of Education and Science Technology : Separate volume 22), Proclamation No. 2007-79 of Ministry of Education & Human Resources Development High School Curriculum Explanation 16 Technical Subject in Technical High School : Volume 1 (Ministry of Education & Human Resources Development, 2007), Textbook of High School Basic Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2011), Textbook of High School Basic Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2012), and Textbook of High School Mechanical Drawing (Ministry of Education & Human Resources Development, 2013). The contents system of basic drawing in technical high school focuses mainly on preparation for drawing, drawing practice, projection drawing, making drawings, preparation for CAD drawing, drawings and printing out using CAD, and examination and management of drawing. Preparation for drawing places emphasis on types of drawings and learning the use, the kind of drawing tools and learning the use, standards and acquisition the general rules of KS drawing, understanding the size and criterion of drawing as well as the mode of drawing, learning the types of lines and their uses, application of styles of typefaces, understanding dimensioning elements and auxiliary marks, and learning the method of dimensioning. Drawing practice, which is implemented based on the preparation for drawing, focuses on dividing line and angle, drawing polygons and circles, drawing cross-sectional diagrams, drawing many types of figures including the part, local, rotational, and partial extension figures, and drawing sketch lines and maps of sketch. Projection drawing that includes axonometric projection drawing, oblique drawing, perspective projection drawing, development drawing using parallel lines, development drawing using depicting lines for radiation, and development drawing using triangle deals with principles and the kinds of orthographic projection, the types of special projection drawing and the kinds of developed projection. Making drawings achieved based on these drawing practices are carried out through the processes of making drawings suitable for the kinds and use of elements of machine, making electric electronic drawings relative to electrical schematic diagram sign and electronic circuit components, making the chemical industry drawings, drawing a blueprint, making streamlined drawing, and making design basic drawings. Preparation for CAD drawing includes understanding drawing, setting up drawings, drawing polygons and circles using CAD, and editing figures. Making drawings and preparation for CAD drawing followed by drawing using CAD and writing measurements lead to printing out using CAD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.