고속도로 이용자의 휴식 및 편의를 제공하는 기능의 휴게소는 전체 규모의 기초가 되는 주․야간 차종별 주차규모의 과부족으로 편의 및 영업시설 뿐 아니라 휴식공간의 규모산정 오차가 발생하였으며, 이로 인해 이용자의 안전을 위협하고, 운영자의 수익 및 서비스 질의 저하, 관리자의 공공성 저해 등의 문제를 초래하였다. 이는 국외의 경험적 자료를 활용한 규모산정계수의 적용 및 휴게소 주․야간 차종별 이용특성에 대한 휴게소 규모산정방법의 보완이 이루어지지 않았기 때문으로 사료된다. 상기의 문제를 최소화 하고자 한국도로공사는 1982년부터 2~4년 주기로 부대시설이용실태 조사를 통해 규모산정계수를 제시하고 있으나, 해당조사는 단순한 자료의 수집에 불과 할 뿐 2004년, 2009년 조사가 이루어졌음에도 불구하고 2001년, 2009년 ‘도로설계요령’의 규모산정계수 및 산정방법은 동일하여 조사자료 활용부문의 비효율성이 부각되었다. 따라서, 본 연구에서는 최근에 조사된 2009년 고속도로 휴게소 이용실태조사 자료를 활용하여 국내 고속도로 휴게소의 주․야간 이용 차종별 특성을 고려한 휴게소 규모산정모형을 개발하고자 하였다. 2009년 한국도로공사가 관리하는 156개소(양방향 161개소)의 이용실태 조사 자료 및 선행연구에서 검토되어진 변수를 활용하여 국내 여건에 맞는 주․야간 차종별 이용특성을 고려한 규모산정계수 및 모형을 통계적 분석방법을 통해 도출하였으며, 실제 조사된 고속도로 휴게소 이용수요와 본 연구의 모형으로 도출된 주차규모, ‘도로설계요령’상의 모형을 이용한 주차규모, 실제 운영 중인 주차면수를 비교하여 ...
고속도로 이용자의 휴식 및 편의를 제공하는 기능의 휴게소는 전체 규모의 기초가 되는 주․야간 차종별 주차규모의 과부족으로 편의 및 영업시설 뿐 아니라 휴식공간의 규모산정 오차가 발생하였으며, 이로 인해 이용자의 안전을 위협하고, 운영자의 수익 및 서비스 질의 저하, 관리자의 공공성 저해 등의 문제를 초래하였다. 이는 국외의 경험적 자료를 활용한 규모산정계수의 적용 및 휴게소 주․야간 차종별 이용특성에 대한 휴게소 규모산정방법의 보완이 이루어지지 않았기 때문으로 사료된다. 상기의 문제를 최소화 하고자 한국도로공사는 1982년부터 2~4년 주기로 부대시설이용실태 조사를 통해 규모산정계수를 제시하고 있으나, 해당조사는 단순한 자료의 수집에 불과 할 뿐 2004년, 2009년 조사가 이루어졌음에도 불구하고 2001년, 2009년 ‘도로설계요령’의 규모산정계수 및 산정방법은 동일하여 조사자료 활용부문의 비효율성이 부각되었다. 따라서, 본 연구에서는 최근에 조사된 2009년 고속도로 휴게소 이용실태조사 자료를 활용하여 국내 고속도로 휴게소의 주․야간 이용 차종별 특성을 고려한 휴게소 규모산정모형을 개발하고자 하였다. 2009년 한국도로공사가 관리하는 156개소(양방향 161개소)의 이용실태 조사 자료 및 선행연구에서 검토되어진 변수를 활용하여 국내 여건에 맞는 주․야간 차종별 이용특성을 고려한 규모산정계수 및 모형을 통계적 분석방법을 통해 도출하였으며, 실제 조사된 고속도로 휴게소 이용수요와 본 연구의 모형으로 도출된 주차규모, ‘도로설계요령’상의 모형을 이용한 주차규모, 실제 운영 중인 주차면수를 비교하여 RMSE 및 %RMSE를 통한 검증결과 본 연구 모형식의 주차규모와 실제 이용수요가 오차 값 및 오차율이 가장 낮은 것으로 나타났다.
고속도로 이용자의 휴식 및 편의를 제공하는 기능의 휴게소는 전체 규모의 기초가 되는 주․야간 차종별 주차규모의 과부족으로 편의 및 영업시설 뿐 아니라 휴식공간의 규모산정 오차가 발생하였으며, 이로 인해 이용자의 안전을 위협하고, 운영자의 수익 및 서비스 질의 저하, 관리자의 공공성 저해 등의 문제를 초래하였다. 이는 국외의 경험적 자료를 활용한 규모산정계수의 적용 및 휴게소 주․야간 차종별 이용특성에 대한 휴게소 규모산정방법의 보완이 이루어지지 않았기 때문으로 사료된다. 상기의 문제를 최소화 하고자 한국도로공사는 1982년부터 2~4년 주기로 부대시설이용실태 조사를 통해 규모산정계수를 제시하고 있으나, 해당조사는 단순한 자료의 수집에 불과 할 뿐 2004년, 2009년 조사가 이루어졌음에도 불구하고 2001년, 2009년 ‘도로설계요령’의 규모산정계수 및 산정방법은 동일하여 조사자료 활용부문의 비효율성이 부각되었다. 따라서, 본 연구에서는 최근에 조사된 2009년 고속도로 휴게소 이용실태조사 자료를 활용하여 국내 고속도로 휴게소의 주․야간 이용 차종별 특성을 고려한 휴게소 규모산정모형을 개발하고자 하였다. 2009년 한국도로공사가 관리하는 156개소(양방향 161개소)의 이용실태 조사 자료 및 선행연구에서 검토되어진 변수를 활용하여 국내 여건에 맞는 주․야간 차종별 이용특성을 고려한 규모산정계수 및 모형을 통계적 분석방법을 통해 도출하였으며, 실제 조사된 고속도로 휴게소 이용수요와 본 연구의 모형으로 도출된 주차규모, ‘도로설계요령’상의 모형을 이용한 주차규모, 실제 운영 중인 주차면수를 비교하여 RMSE 및 %RMSE를 통한 검증결과 본 연구 모형식의 주차규모와 실제 이용수요가 오차 값 및 오차율이 가장 낮은 것으로 나타났다.
The Expressway service area with the function of providing Expressway users relaxation and convenience has threaten the safety of users due to errors for calculating the rest space as well as convenience and operating facilities of overs and shorts of parking scale by daytime and nighttime vehicle t...
The Expressway service area with the function of providing Expressway users relaxation and convenience has threaten the safety of users due to errors for calculating the rest space as well as convenience and operating facilities of overs and shorts of parking scale by daytime and nighttime vehicle type that is the basis of full scale, and has caused problems such as operator's revenue and poor quality of services, manager's publicity inhibition, etc. It's considered that this is because the way of calculating the service area about applying the coefficient for calculating its size by using overseas empirical data and using characteristics by daytime and nighttime vehicle type is not compensated. To minimize the problems, Korea Expressway Corporation has presented the coefficient for calculating its scale through survey for facilities' use status since 1982 every 2~4 year period, the survey was only to collect simple data, though the research in 2004, 2009 was done, the coefficient and the way for calculating ‘Road Design Tips’ in 2001, 2009 were similar so inefficiency of utilizing the survey was highlighted. Therefore, in this study, it was to develop a model of calculating the service area's size considering characteristics by daytime and nighttime vehicle type use by using the survey of the Expressway service area in 2009 investigated recently. It was to obtain the coefficient and model for calculating the size considering characteristics by daytime and nighttime vehicle type use to meet national conditions through statistical analysis by using the survey of 156 places (161 places in bi direction) managed by the Korea Expressway Corporation in 2009 and variables examined in previous studies, as a result of comparing the demand to use the Expressway service area investigated actually, the demand derived from the model in this study, the demand to use ‘Road Design Tips’ model and the number of the face in parking lot running in fact and verifying them through RMSE and %RMSE, the demand to use the form in this study and that of using actually showed the lowest the error values and its rates.
The Expressway service area with the function of providing Expressway users relaxation and convenience has threaten the safety of users due to errors for calculating the rest space as well as convenience and operating facilities of overs and shorts of parking scale by daytime and nighttime vehicle type that is the basis of full scale, and has caused problems such as operator's revenue and poor quality of services, manager's publicity inhibition, etc. It's considered that this is because the way of calculating the service area about applying the coefficient for calculating its size by using overseas empirical data and using characteristics by daytime and nighttime vehicle type is not compensated. To minimize the problems, Korea Expressway Corporation has presented the coefficient for calculating its scale through survey for facilities' use status since 1982 every 2~4 year period, the survey was only to collect simple data, though the research in 2004, 2009 was done, the coefficient and the way for calculating ‘Road Design Tips’ in 2001, 2009 were similar so inefficiency of utilizing the survey was highlighted. Therefore, in this study, it was to develop a model of calculating the service area's size considering characteristics by daytime and nighttime vehicle type use by using the survey of the Expressway service area in 2009 investigated recently. It was to obtain the coefficient and model for calculating the size considering characteristics by daytime and nighttime vehicle type use to meet national conditions through statistical analysis by using the survey of 156 places (161 places in bi direction) managed by the Korea Expressway Corporation in 2009 and variables examined in previous studies, as a result of comparing the demand to use the Expressway service area investigated actually, the demand derived from the model in this study, the demand to use ‘Road Design Tips’ model and the number of the face in parking lot running in fact and verifying them through RMSE and %RMSE, the demand to use the form in this study and that of using actually showed the lowest the error values and its rates.
주제어
#고속도로 휴게소 규모산정계수 규모산정모형 Parking damand Parking space demand estimation model
학위논문 정보
저자
원경철
학위수여기관
서울시립대학교 도시과학대학원
학위구분
국내석사
학과
교통관리학과
지도교수
최재성
발행연도
2013
총페이지
ⅳ, 91 p.
키워드
고속도로 휴게소 규모산정계수 규모산정모형 Parking damand Parking space demand estimation model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.