리더십 유형과 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향 : 서울시 기초자치단체를 중심으로 A Study on the Influences of Leadership styles and Organizational Culture on the Organizational Effectiveness원문보기
우리나라에서는 1995년 민선자치단체장의 선출을 계기로 지방자치단체가 본격적으로 실시되었고 지방자치단체마다 효율적인 조직을 구축하기 위하여 다각적인 노력을 기울이고 있다. 지방자치단체의 성과향상을 위해서는 여러 가지 방안이 있겠지만 특히 바람직한 조직문화의 구축과 단체장의 리더십이 차지하는 비중이 크다고 할 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 서울시 기초자치단체의 리더십 유형이 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는 지 분석하고 자치단체의 바람직한 조직관리 방안을 제시하고자 한다. 그동안 조직문화와 리더십에 관한 연구에서는 주로 이들 각각을 독립된 주제로 다룬 것이 많았다. 예를 들면 “리더십과 조직효과성의 관계” “조직문화와 조직효과성의 관계” 등으로 분리하여 논의하였으며 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구는 많지 않다. 또한 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구라 하더라도 대부분이 기업조직이나 중앙정부 조직을 대상으로 한 연구가 대부분이며 자치단체 특히 주민생활과 밀접한 관련이 있는 기초자치단체에 관한 연구는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 기초자치단체를 중심으로 “리더십 유형과 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향”을 통합적인 측면에서 실증적으로 연구하고자 한다. 연구의 범위는 서울시 기초자치단체 25개 구청 중 2개 구청을 선정하였으며 기초자치단체를 선정한 이유는 광역자치단체에서 근무하는 직원들에 비해 단체장과 직접 접촉할 기회가 많아 단체장이 발휘하는 리더십의 영향을 더 많이 받을 수 있다는 점에서 선정하였다. 연구의 방법은 문헌연구와 설문조사를 통한 실증적 연구를 병행하였으며 분석 방법으로는 ...
우리나라에서는 1995년 민선자치단체장의 선출을 계기로 지방자치단체가 본격적으로 실시되었고 지방자치단체마다 효율적인 조직을 구축하기 위하여 다각적인 노력을 기울이고 있다. 지방자치단체의 성과향상을 위해서는 여러 가지 방안이 있겠지만 특히 바람직한 조직문화의 구축과 단체장의 리더십이 차지하는 비중이 크다고 할 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 서울시 기초자치단체의 리더십 유형이 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는 지 분석하고 자치단체의 바람직한 조직관리 방안을 제시하고자 한다. 그동안 조직문화와 리더십에 관한 연구에서는 주로 이들 각각을 독립된 주제로 다룬 것이 많았다. 예를 들면 “리더십과 조직효과성의 관계” “조직문화와 조직효과성의 관계” 등으로 분리하여 논의하였으며 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구는 많지 않다. 또한 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구라 하더라도 대부분이 기업조직이나 중앙정부 조직을 대상으로 한 연구가 대부분이며 자치단체 특히 주민생활과 밀접한 관련이 있는 기초자치단체에 관한 연구는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 기초자치단체를 중심으로 “리더십 유형과 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향”을 통합적인 측면에서 실증적으로 연구하고자 한다. 연구의 범위는 서울시 기초자치단체 25개 구청 중 2개 구청을 선정하였으며 기초자치단체를 선정한 이유는 광역자치단체에서 근무하는 직원들에 비해 단체장과 직접 접촉할 기회가 많아 단체장이 발휘하는 리더십의 영향을 더 많이 받을 수 있다는 점에서 선정하였다. 연구의 방법은 문헌연구와 설문조사를 통한 실증적 연구를 병행하였으며 분석 방법으로는 SPSS 18.0 버전을 통해 빈도분석, T-검증, 일원배치분산분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀 분석 등을 실시하였다. 독립변수에서 리더십 유형은 변혁적·거래적·서번트 리더십을, 조직문화 유형은 합의문화, 개발문화, 위계문화, 합리문화로 하였으며 종속변수에서 조직효과성은 직무만족, 조직몰입, 직무몰입으로 선정하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 리더십이 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 변혁적·거래적·서번트 리더십 모두 조직효과성에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났지만 직무만족에는 변혁적 리더십, 조직몰입에는 서번트 리더십, 직무몰입에는 거래적 리더십이 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 합의문화, 개발문화는 조직효과성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 위계문화, 합리문화는 조직효과성에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 조직문화 유형 중 합의문화와 개발문화를 증진시키는데 노력해야 한다는 것을 의미한다. 또한 합의문화와 개발문화를 조성하기 위하여 조직구성원들의 참여와 관심을 증대시키고 조직구성원들의 통제가 아닌 스스로가 주인이라는 의식과 함께 조직의 지원과 격려를 받으며 자율적으로 일할 수 있는 분위기를 만들어가야 할 것이다. 그리고 선행연구에서는 위계문화와 합리문화가 조직효과성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 평가되었으나 본 연구의 대상인 지방자치단체에서는 위계문화와 합리문화가 조직효과성에 긍정적인 평가를 받고 있는 것으로 나타나 이는 우리나라 행정조직의 문화가 아직 계서의식이 존재하고 있다는 것으로 볼 수 있고 공무원들도 위계문화가 조직효과성에 어느 정도 필요하다는 인식에서 나온 것으로 보인다. 합리문화가 긍정적인 평가로 나타난 것은 최근 행정조직에서도 성과주의를 강조하는 문화가 확산되고 있으며 공공조직에서 합리문화도 조직효과성에 필요하다는 조직원들의 인식에서 나온 것으로 판단된다. 셋째, 리더십 유형과 조직문화의 결합관계와 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 합의문화에서는 변혁적·서번트 리더십의 결합이 유의미한 영향을 미쳤고, 개발문화에서는 변혁적·거래적·서번트 리더십 모두 유의미한 영향을 미쳤으며 위계문화의 경우 서번트 리더십이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 지방자치단체가 합의문화인 조직에서는 단체장이 변혁적 리더십과 서번트 리더십을 발휘해야 하는 것을 의미하여 위계문화인 경우 서번트 리더십을 발휘하는 것이 가장 적합한 조직문화임을 시사하고 있다. 또한 개발문화에서는 변혁적 리더십, 거래적 리더십, 서번트 리더십 모두 적합한 조직문화 유형으로 나타나고 있어 다른 조직문화와 차이를 보인다. 이러한 사실은 단체장이 변혁적·거래적·서번트 리더십을 조직의 문화 유형에 맞도록 효율적으로 발휘하도록 하는 것이 관건이라는 점을 시사한다. 마지막으로 행정기관에서는 연령, 직급, 공직기간별로 조직문화에 대한 인식의 차이가 있으며 연령, 직급, 공직기간이 길어질수록 조직효과성인 직무만족, 조직몰입, 직무몰입이 모두 높아지는 것으로 밝혀졌다. 바꿔 말하면 이는 연령, 직급, 공직기간이 짧을수록 직무만족, 조직몰입, 직무몰입이 상대적으로 낮다는 것이며 이들 집단의 조직효과성을 높이기 위한 제도개선 및 프로그램 개발 등이 강구되어야 할 것이다. 또한 지방자치단체에서는 선거에 의해 선출되는 단체장 보다는 공무원 신분인 부단체장 또는 실·국장 등의 간부들이 조직원들에게 더 큰 영향을 발휘할 수도 있다는 점에서 향후 이들 중간 관리자들을 대상으로 한 연구가 진행된다면 다양한 관점의 보다 나은 연구 결과를 얻을 수 있을 것으로 기대해 본다.
우리나라에서는 1995년 민선자치단체장의 선출을 계기로 지방자치단체가 본격적으로 실시되었고 지방자치단체마다 효율적인 조직을 구축하기 위하여 다각적인 노력을 기울이고 있다. 지방자치단체의 성과향상을 위해서는 여러 가지 방안이 있겠지만 특히 바람직한 조직문화의 구축과 단체장의 리더십이 차지하는 비중이 크다고 할 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 서울시 기초자치단체의 리더십 유형이 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는 지 분석하고 자치단체의 바람직한 조직관리 방안을 제시하고자 한다. 그동안 조직문화와 리더십에 관한 연구에서는 주로 이들 각각을 독립된 주제로 다룬 것이 많았다. 예를 들면 “리더십과 조직효과성의 관계” “조직문화와 조직효과성의 관계” 등으로 분리하여 논의하였으며 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구는 많지 않다. 또한 조직문화와 리더십을 동시에 다룬 연구라 하더라도 대부분이 기업조직이나 중앙정부 조직을 대상으로 한 연구가 대부분이며 자치단체 특히 주민생활과 밀접한 관련이 있는 기초자치단체에 관한 연구는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 기초자치단체를 중심으로 “리더십 유형과 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향”을 통합적인 측면에서 실증적으로 연구하고자 한다. 연구의 범위는 서울시 기초자치단체 25개 구청 중 2개 구청을 선정하였으며 기초자치단체를 선정한 이유는 광역자치단체에서 근무하는 직원들에 비해 단체장과 직접 접촉할 기회가 많아 단체장이 발휘하는 리더십의 영향을 더 많이 받을 수 있다는 점에서 선정하였다. 연구의 방법은 문헌연구와 설문조사를 통한 실증적 연구를 병행하였으며 분석 방법으로는 SPSS 18.0 버전을 통해 빈도분석, T-검증, 일원배치분산분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀 분석 등을 실시하였다. 독립변수에서 리더십 유형은 변혁적·거래적·서번트 리더십을, 조직문화 유형은 합의문화, 개발문화, 위계문화, 합리문화로 하였으며 종속변수에서 조직효과성은 직무만족, 조직몰입, 직무몰입으로 선정하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 리더십이 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 변혁적·거래적·서번트 리더십 모두 조직효과성에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났지만 직무만족에는 변혁적 리더십, 조직몰입에는 서번트 리더십, 직무몰입에는 거래적 리더십이 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 합의문화, 개발문화는 조직효과성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 위계문화, 합리문화는 조직효과성에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 조직문화 유형 중 합의문화와 개발문화를 증진시키는데 노력해야 한다는 것을 의미한다. 또한 합의문화와 개발문화를 조성하기 위하여 조직구성원들의 참여와 관심을 증대시키고 조직구성원들의 통제가 아닌 스스로가 주인이라는 의식과 함께 조직의 지원과 격려를 받으며 자율적으로 일할 수 있는 분위기를 만들어가야 할 것이다. 그리고 선행연구에서는 위계문화와 합리문화가 조직효과성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 평가되었으나 본 연구의 대상인 지방자치단체에서는 위계문화와 합리문화가 조직효과성에 긍정적인 평가를 받고 있는 것으로 나타나 이는 우리나라 행정조직의 문화가 아직 계서의식이 존재하고 있다는 것으로 볼 수 있고 공무원들도 위계문화가 조직효과성에 어느 정도 필요하다는 인식에서 나온 것으로 보인다. 합리문화가 긍정적인 평가로 나타난 것은 최근 행정조직에서도 성과주의를 강조하는 문화가 확산되고 있으며 공공조직에서 합리문화도 조직효과성에 필요하다는 조직원들의 인식에서 나온 것으로 판단된다. 셋째, 리더십 유형과 조직문화의 결합관계와 조직효과성에 미치는 영향에 대해서는 합의문화에서는 변혁적·서번트 리더십의 결합이 유의미한 영향을 미쳤고, 개발문화에서는 변혁적·거래적·서번트 리더십 모두 유의미한 영향을 미쳤으며 위계문화의 경우 서번트 리더십이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 지방자치단체가 합의문화인 조직에서는 단체장이 변혁적 리더십과 서번트 리더십을 발휘해야 하는 것을 의미하여 위계문화인 경우 서번트 리더십을 발휘하는 것이 가장 적합한 조직문화임을 시사하고 있다. 또한 개발문화에서는 변혁적 리더십, 거래적 리더십, 서번트 리더십 모두 적합한 조직문화 유형으로 나타나고 있어 다른 조직문화와 차이를 보인다. 이러한 사실은 단체장이 변혁적·거래적·서번트 리더십을 조직의 문화 유형에 맞도록 효율적으로 발휘하도록 하는 것이 관건이라는 점을 시사한다. 마지막으로 행정기관에서는 연령, 직급, 공직기간별로 조직문화에 대한 인식의 차이가 있으며 연령, 직급, 공직기간이 길어질수록 조직효과성인 직무만족, 조직몰입, 직무몰입이 모두 높아지는 것으로 밝혀졌다. 바꿔 말하면 이는 연령, 직급, 공직기간이 짧을수록 직무만족, 조직몰입, 직무몰입이 상대적으로 낮다는 것이며 이들 집단의 조직효과성을 높이기 위한 제도개선 및 프로그램 개발 등이 강구되어야 할 것이다. 또한 지방자치단체에서는 선거에 의해 선출되는 단체장 보다는 공무원 신분인 부단체장 또는 실·국장 등의 간부들이 조직원들에게 더 큰 영향을 발휘할 수도 있다는 점에서 향후 이들 중간 관리자들을 대상으로 한 연구가 진행된다면 다양한 관점의 보다 나은 연구 결과를 얻을 수 있을 것으로 기대해 본다.
Korean local governments were carried out in earnest as local government heads were elected in 1995. And every local government is putting forth a multilateral effort into building efficient organizations. There are many plans to improve results of local governments. Especially, establishment of des...
Korean local governments were carried out in earnest as local government heads were elected in 1995. And every local government is putting forth a multilateral effort into building efficient organizations. There are many plans to improve results of local governments. Especially, establishment of desirable organizational culture and leadership of local government heads can account for a great part. In this context, this study tries to analyze the effect of leadership types of fundamental local governments in Seoul on organization effectiveness and suggest local governments' desirable plans to manage organizations. Many studies on organizational culture and leadership have usually treat each one as an independent subject in the mean time. For example, they discussed them by dividing them into "the relationship between leadership and organization effectiveness" and "the relationship between organizational culture and organizational effectiveness." And there are few studies which simultaneously treated organizational culture and leadership. And even though the studies simultaneously treated organizational culture and leadership, most of them targeted business organizations or central government organizations and there are few studies on the fundamental local governments which are closely related with local governments, especially residents' life. Therefore, this study tries to research "the effect of leadership types and organizational culture on organization effectiveness" empirically in the integrated aspect focusing on fundamental local governments. As for the scope of the study, the two gu-offices of 25 gu-offices, the fundamental local governments were selected because the employees can be more influenced by the leadership that local government heads show than the ones in metropolitan councils as they have more chances to contact the local government heads directly. The research method was combined with the empirical study through literature research and the survey. Frequency analysis, T-test, one-way ANOVA, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were carried out through SPSS 18.0 version as the analytical methods. In the independent variables, the leadership type was selected as transformational·transactional·servant leadership and the organizational culture type was done as consensus culture, developmental culture, and rational culture. In the dependent variables, organization effectiveness was selected as job satisfaction, organizational commitment, and job involvement. The empirical and analytical results of the study are as follow: First, the effect of leadership on organization effectiveness has found that transformational·transactional·servant leadership doesn't have any significant effect on organization effectiveness, but transformational leadership has the more significant effect on job satisfaction, servant leadership has the more significant effect on organizational commitment, and transactional leadership has the more significant effect on job involvement. Second, the effect of organizational culture on organization effectiveness has found that consensus culture and developmental culture have the significant effect on organization effectiveness and hierarchyl culture and rational culture don't have any significant effect on organization effectiveness. This means that more efforts should be made to increase rational culture and developmental culture of organizational types. And the atmospheres which increase organizational members' participation and interest and can autonomically work by being supported and encouraged by organizations with their own senses of ownership, not their control should be made to create consensus culture and developmental culture. And hierarchial culture and rational culture were evaluated to have the negative effect on organization effectiveness in the precedent studies, but they have found to have the positive effect on it in the local governments, the subjects of the study. This means that there is still the order of rank in the culture of Korean administrative organizations and awareness of civil servants who need hierarchial culture in organization effectiveness in some degree. The positive evaluation of rational culture is judged that culture to emphasize performance is recently spreading even in administrative organizations and there is awareness of organizational members who need rational culture in organization effectiveness in public systems. Third, the effect on combination relations with leadership types and organizational culture and organization effectiveness has found that combination of transformational·servant leadership has the significant effect on rational culture, transformational·transactional·servant leadership has the significant effect on developmental culture, and servant leadership has the significant effect on hierarchial culture. This means that local government heads should show transformational and servant leadership in rational culture organizations of local governments. And it implies that the most suitable organizational culture in hierarchial culture is to show servant leadership. And as transformational·transactional·servant leadership is all shown as the proper organizational culture type in developmental culture, it shows the different organizational culture from others. This fact suggests that the key point is that local government heads show transformational·transactional·servant leadership efficiently to meet organizational cultural types. Finally, administrative institutions have found that there is differences of awareness about organizational culture by age, position, public office period and the longer age, positions, and public office periods are, the higher job satisfaction, organizational commitment, and job involvement which are organization effectiveness are. In other words, the shorter age, positions, and public office periods are, the lower job satisfaction, organizational commitment, and job involvement are. So improvement of the systems and development of programs should be devised to increase organization effectiveness of these groups. And as the executives including vice heads of local governments, heads of departments, or head officials rather than local government heads who are elected by election in the local governments could have the more effect on organizational members, it is expected that better studies of various points of view can be gotten if the studies on middle managers will be arranged in the future.
Korean local governments were carried out in earnest as local government heads were elected in 1995. And every local government is putting forth a multilateral effort into building efficient organizations. There are many plans to improve results of local governments. Especially, establishment of desirable organizational culture and leadership of local government heads can account for a great part. In this context, this study tries to analyze the effect of leadership types of fundamental local governments in Seoul on organization effectiveness and suggest local governments' desirable plans to manage organizations. Many studies on organizational culture and leadership have usually treat each one as an independent subject in the mean time. For example, they discussed them by dividing them into "the relationship between leadership and organization effectiveness" and "the relationship between organizational culture and organizational effectiveness." And there are few studies which simultaneously treated organizational culture and leadership. And even though the studies simultaneously treated organizational culture and leadership, most of them targeted business organizations or central government organizations and there are few studies on the fundamental local governments which are closely related with local governments, especially residents' life. Therefore, this study tries to research "the effect of leadership types and organizational culture on organization effectiveness" empirically in the integrated aspect focusing on fundamental local governments. As for the scope of the study, the two gu-offices of 25 gu-offices, the fundamental local governments were selected because the employees can be more influenced by the leadership that local government heads show than the ones in metropolitan councils as they have more chances to contact the local government heads directly. The research method was combined with the empirical study through literature research and the survey. Frequency analysis, T-test, one-way ANOVA, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were carried out through SPSS 18.0 version as the analytical methods. In the independent variables, the leadership type was selected as transformational·transactional·servant leadership and the organizational culture type was done as consensus culture, developmental culture, and rational culture. In the dependent variables, organization effectiveness was selected as job satisfaction, organizational commitment, and job involvement. The empirical and analytical results of the study are as follow: First, the effect of leadership on organization effectiveness has found that transformational·transactional·servant leadership doesn't have any significant effect on organization effectiveness, but transformational leadership has the more significant effect on job satisfaction, servant leadership has the more significant effect on organizational commitment, and transactional leadership has the more significant effect on job involvement. Second, the effect of organizational culture on organization effectiveness has found that consensus culture and developmental culture have the significant effect on organization effectiveness and hierarchyl culture and rational culture don't have any significant effect on organization effectiveness. This means that more efforts should be made to increase rational culture and developmental culture of organizational types. And the atmospheres which increase organizational members' participation and interest and can autonomically work by being supported and encouraged by organizations with their own senses of ownership, not their control should be made to create consensus culture and developmental culture. And hierarchial culture and rational culture were evaluated to have the negative effect on organization effectiveness in the precedent studies, but they have found to have the positive effect on it in the local governments, the subjects of the study. This means that there is still the order of rank in the culture of Korean administrative organizations and awareness of civil servants who need hierarchial culture in organization effectiveness in some degree. The positive evaluation of rational culture is judged that culture to emphasize performance is recently spreading even in administrative organizations and there is awareness of organizational members who need rational culture in organization effectiveness in public systems. Third, the effect on combination relations with leadership types and organizational culture and organization effectiveness has found that combination of transformational·servant leadership has the significant effect on rational culture, transformational·transactional·servant leadership has the significant effect on developmental culture, and servant leadership has the significant effect on hierarchial culture. This means that local government heads should show transformational and servant leadership in rational culture organizations of local governments. And it implies that the most suitable organizational culture in hierarchial culture is to show servant leadership. And as transformational·transactional·servant leadership is all shown as the proper organizational culture type in developmental culture, it shows the different organizational culture from others. This fact suggests that the key point is that local government heads show transformational·transactional·servant leadership efficiently to meet organizational cultural types. Finally, administrative institutions have found that there is differences of awareness about organizational culture by age, position, public office period and the longer age, positions, and public office periods are, the higher job satisfaction, organizational commitment, and job involvement which are organization effectiveness are. In other words, the shorter age, positions, and public office periods are, the lower job satisfaction, organizational commitment, and job involvement are. So improvement of the systems and development of programs should be devised to increase organization effectiveness of these groups. And as the executives including vice heads of local governments, heads of departments, or head officials rather than local government heads who are elected by election in the local governments could have the more effect on organizational members, it is expected that better studies of various points of view can be gotten if the studies on middle managers will be arranged in the future.
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