본 연구는 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향을 고찰하기 위하여 경상북도 상주시에 소재한 국․공립 유치원 및 사립유치원의 유아 어머니 211명을 대상으로 조사, 분석한 결과를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 인구학적 특성이 어떤 영향을 미치는지를 살펴본 결과 인구학적 변인인 자녀 성별, 자녀 나이, 자녀수, 어머니의 연령, 어머니의 종교, 어머니의 직업, 아버지의 직업, 가족 수는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 어머니의 최종학력과 아버지의 최종학력, 가족의 한 달 수입의 하위영역에서는 유의...
본 연구는 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향을 고찰하기 위하여 경상북도 상주시에 소재한 국․공립 유치원 및 사립유치원의 유아 어머니 211명을 대상으로 조사, 분석한 결과를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 인구학적 특성이 어떤 영향을 미치는지를 살펴본 결과 인구학적 변인인 자녀 성별, 자녀 나이, 자녀수, 어머니의 연령, 어머니의 종교, 어머니의 직업, 아버지의 직업, 가족 수는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 어머니의 최종학력과 아버지의 최종학력, 가족의 한 달 수입의 하위영역에서는 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동과 관계가 있는가를 알아본 결과 어머니의 양육 태도 중 애정적 태도는 상관관계가 다소 높은 것으로 나왔으며, 거부적 태도는 상관관계는 있으나 낮으며, 자율적 태도 역시 상관관계가 있으나 낮은 것으로 나타났으며, 통제적 태도는 상관관계가 거의 없음으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도는 유아의 문제행동에 영향을 미치는가를 알아본 결과 어머니의 거부적 태도가 높을수록 유아의 문제행동은 증가한다고 할 수 있다. 어머니의 양육태도는 유아의 문제행동과 관계가 있으며, 지대한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 비록 부모가 자녀에서 거부적 양육방법을 갖고 있다 하더라고 엄격히 구분된 한 가지 입장 즉, 양육태도를 취하지는 않을 것이며 상황에 따라 양육방법은 달라 질 것이다. 부모의 양육태도의 유형이 어떻게 분류되는지 간에 부모가 좀 더 애정적이고 수용적일 경우 자녀들은 사회적, 정서적 지적 발달이 바람직한 방향으로 이루어진다는 것은 굉장히 중요한 의미를 부여함에는 틀림이 없다. 유아의 모든 행동은 그가 어떻게 키워졌느냐 하는 부모의 양육태도의 결과라고 볼 수 있을 만큼 부모의 양육태도가 인격형성에 지대한 영향을 미친다는 것은 아무리 강조해도 지나치지 않는다. 따라서 요인을 분석하여 유아의 환경과 특성을 이해하여 그에 대한 적절한 반응이 요구되고, 어머니의 양육태도의 질을 긍정적으로 변화 할 수 있도록 다각적인 노력이 필요하며 가정에서나 유아 교육기관 내에서도 유아를 바르게 교육, 지도하여 문제행동을 예방, 개입 등에 기여할 것으로 기대 할 수 있다.
본 연구는 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향을 고찰하기 위하여 경상북도 상주시에 소재한 국․공립 유치원 및 사립유치원의 유아 어머니 211명을 대상으로 조사, 분석한 결과를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 인구학적 특성이 어떤 영향을 미치는지를 살펴본 결과 인구학적 변인인 자녀 성별, 자녀 나이, 자녀수, 어머니의 연령, 어머니의 종교, 어머니의 직업, 아버지의 직업, 가족 수는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 어머니의 최종학력과 아버지의 최종학력, 가족의 한 달 수입의 하위영역에서는 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동과 관계가 있는가를 알아본 결과 어머니의 양육 태도 중 애정적 태도는 상관관계가 다소 높은 것으로 나왔으며, 거부적 태도는 상관관계는 있으나 낮으며, 자율적 태도 역시 상관관계가 있으나 낮은 것으로 나타났으며, 통제적 태도는 상관관계가 거의 없음으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도는 유아의 문제행동에 영향을 미치는가를 알아본 결과 어머니의 거부적 태도가 높을수록 유아의 문제행동은 증가한다고 할 수 있다. 어머니의 양육태도는 유아의 문제행동과 관계가 있으며, 지대한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 비록 부모가 자녀에서 거부적 양육방법을 갖고 있다 하더라고 엄격히 구분된 한 가지 입장 즉, 양육태도를 취하지는 않을 것이며 상황에 따라 양육방법은 달라 질 것이다. 부모의 양육태도의 유형이 어떻게 분류되는지 간에 부모가 좀 더 애정적이고 수용적일 경우 자녀들은 사회적, 정서적 지적 발달이 바람직한 방향으로 이루어진다는 것은 굉장히 중요한 의미를 부여함에는 틀림이 없다. 유아의 모든 행동은 그가 어떻게 키워졌느냐 하는 부모의 양육태도의 결과라고 볼 수 있을 만큼 부모의 양육태도가 인격형성에 지대한 영향을 미친다는 것은 아무리 강조해도 지나치지 않는다. 따라서 요인을 분석하여 유아의 환경과 특성을 이해하여 그에 대한 적절한 반응이 요구되고, 어머니의 양육태도의 질을 긍정적으로 변화 할 수 있도록 다각적인 노력이 필요하며 가정에서나 유아 교육기관 내에서도 유아를 바르게 교육, 지도하여 문제행동을 예방, 개입 등에 기여할 것으로 기대 할 수 있다.
The aim of this treatise is to study the effect of mother's raising attitude on infant's problem behavior. Research target area is Sangju city in Kyungpook area, and target people are 211 mothers of public and private kindergarten there. The results of research are as followings. First, the results ...
The aim of this treatise is to study the effect of mother's raising attitude on infant's problem behavior. Research target area is Sangju city in Kyungpook area, and target people are 211 mothers of public and private kindergarten there. The results of research are as followings. First, the results of mother's raising characteristic by demographic-social factors are as followings: children, children age, children number, mother's age, mother's religion, mother's occupation, father's occupation, and family number are not statistically significant, but mother's education, father's education, family monthly income are statistically significant. Second, as a result of the correlation between the mother's raising children attitude and children's problem behavior, we can find slightly higher correlation in emotional attitude of mother's raising attitude. slightly lower correlation in denying attitude, and slightly lower correlation in autonomous attitude, but no correlation in controlling attitude. Third, as a result of that we examine the effect of mother's raising children attitude on the children's problem behavior, the higher denying mother's raising attitude, the more the children's problem behavior. mother's raising children attitude has great relation with the children's problem behavior and affects the children's problem behavior so much, slightly lower correlation in autonomous attitude, but has no correlation in controlling attitude. But even if the parents have denying raising attitude, they will not take only an attitude but will take different attitudes in different situations. Regardless of parent's attitude types, it is meaningful and certain that if the parent's attitude are emotional and accepting, children will grow to the direction of social, emotional, intelligent development. We cannot overemphasize the effect of mother's raising children attitude on the children's problem behavior, from the point of view that children's all behaviors are the result of the parent's raising children attitude. In conclusion, we need to analyze the factors, understand infant's environment and characteristic and respond properly, and we need to try in order to increase mother's raising attitude quality positively and we can be expected to contribute the prevention, the intervention of problem behavior by educating and directing the children in home and infant educational institution.
The aim of this treatise is to study the effect of mother's raising attitude on infant's problem behavior. Research target area is Sangju city in Kyungpook area, and target people are 211 mothers of public and private kindergarten there. The results of research are as followings. First, the results of mother's raising characteristic by demographic-social factors are as followings: children, children age, children number, mother's age, mother's religion, mother's occupation, father's occupation, and family number are not statistically significant, but mother's education, father's education, family monthly income are statistically significant. Second, as a result of the correlation between the mother's raising children attitude and children's problem behavior, we can find slightly higher correlation in emotional attitude of mother's raising attitude. slightly lower correlation in denying attitude, and slightly lower correlation in autonomous attitude, but no correlation in controlling attitude. Third, as a result of that we examine the effect of mother's raising children attitude on the children's problem behavior, the higher denying mother's raising attitude, the more the children's problem behavior. mother's raising children attitude has great relation with the children's problem behavior and affects the children's problem behavior so much, slightly lower correlation in autonomous attitude, but has no correlation in controlling attitude. But even if the parents have denying raising attitude, they will not take only an attitude but will take different attitudes in different situations. Regardless of parent's attitude types, it is meaningful and certain that if the parent's attitude are emotional and accepting, children will grow to the direction of social, emotional, intelligent development. We cannot overemphasize the effect of mother's raising children attitude on the children's problem behavior, from the point of view that children's all behaviors are the result of the parent's raising children attitude. In conclusion, we need to analyze the factors, understand infant's environment and characteristic and respond properly, and we need to try in order to increase mother's raising attitude quality positively and we can be expected to contribute the prevention, the intervention of problem behavior by educating and directing the children in home and infant educational institution.
주제어
#어머니 양육 유아
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.