국문초록
본 연구의 목적은 유아의 또래 놀이행동을 군집분석하고 군집에 따른 유아, 교사 및 학급 변인의 차이를 비교 분석하는 것이다. 유아 개인 변인은 유아의 성별, 연령, ADHD 성향, 기질을 설정하였다. 교사 변인으로 교사의 최종학력 및 경력, 교사-유아 관계를 설정하였고, 학급 변인은 학급 인원(학급 내 유아의 수)을 설정하였다.
연구대상은 인천‧경기에 위치한 10개 유아 교육기관에 다니고 있는 만 3-5세 유아 577명이었다. 유아의 또래 놀이행동을 측정하기 위해 Fantuzzo, Coolahan, McDermott와 Sutton-Smith(1995)가 제작한 Penn Interactive Peer Play Scale(...
국문초록
본 연구의 목적은 유아의 또래 놀이행동을 군집분석하고 군집에 따른 유아, 교사 및 학급 변인의 차이를 비교 분석하는 것이다. 유아 개인 변인은 유아의 성별, 연령, ADHD 성향, 기질을 설정하였다. 교사 변인으로 교사의 최종학력 및 경력, 교사-유아 관계를 설정하였고, 학급 변인은 학급 인원(학급 내 유아의 수)을 설정하였다.
연구대상은 인천‧경기에 위치한 10개 유아 교육기관에 다니고 있는 만 3-5세 유아 577명이었다. 유아의 또래 놀이행동을 측정하기 위해 Fantuzzo, Coolahan, McDermott와 Sutton-Smith(1995)가 제작한 Penn Interactive Peer Play Scale(PIPPS)를 최혜영‧신혜영(2008)이 번안‧수정한 질문지를 사용하였다. 주의력결핍 및 과잉행동 성향은 교사용 ADHD rating scale(Dupaul, 1991)을 오경희(2010)가 번안한 도구를 사용하였으며, 유아의 기질 측정을 위해 Rothbart(2009)가 개발한 Early Childhood Behavior Questionnaire-short Form(ECBQ)를 사용하였다. 교사-유아관계는 Pianta(1992)가 제작한 Student-Teacher Relationship Scale(STRS)를 정대현(2006)이 번안한 질문지를 수정 보완하여 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS를 사용하여 측정 변인들의 전반적인 경향을 알아보기 위해 빈도분석하고 백분율을 산출하였다. 유아의 또래 놀이행동의 특성을 분류하기 위하여 군집분석을 실시하였으며 유아의 또래 놀이행동 군집별 변인의 차이를 살펴보기 위해 검정과 t 검정을 실시하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 또래 놀이행동의 군집은 방해‧단절형 놀이집단과 상호작용형 놀이집단으로 구분되었다.
둘째, 남아가 여아보다 방해‧단절형 놀이집단의 빈도가 많았으며, 연령이 어릴수록 방해‧단절형 놀이집단의 빈도가 많았다. 또한 상호작용형 놀이집단과 비교하여 방해‧단절형 놀이집단의 경우 ADHD 성향 유아가 많았으며, 부정적 정서성과 활동성의 정도도 많았다.
셋째, 교사의 경력에 따라 유아의 또래 놀이행동 군집 간에 차이를 비교해 보았을 때, 방해‧단절형 놀이집단의 놀이 유형은 교사의 경력이 3-6년 미만이 가장 많았으며, 상호작용형 놀이집단은 6-9년 미만이 가장 많았다. 또한 교사-유아 관계에서도 교사와의 갈등 및 의존은 방해‧단절형 놀이집단의 유형을 보였고, 교사와 친밀한 관계는 상호작용형 놀이집단 정도가 더 많게 나타났다.
넷째, 학급의 인원을 비교해 보았을 때, 20명 이하 학급은 방해‧단절형 놀이집단이 많았고, 21-30명 학급은 상호작용형 놀이집단의 빈도가 더 많았다.
국문초록
본 연구의 목적은 유아의 또래 놀이행동을 군집분석하고 군집에 따른 유아, 교사 및 학급 변인의 차이를 비교 분석하는 것이다. 유아 개인 변인은 유아의 성별, 연령, ADHD 성향, 기질을 설정하였다. 교사 변인으로 교사의 최종학력 및 경력, 교사-유아 관계를 설정하였고, 학급 변인은 학급 인원(학급 내 유아의 수)을 설정하였다.
연구대상은 인천‧경기에 위치한 10개 유아 교육기관에 다니고 있는 만 3-5세 유아 577명이었다. 유아의 또래 놀이행동을 측정하기 위해 Fantuzzo, Coolahan, McDermott와 Sutton-Smith(1995)가 제작한 Penn Interactive Peer Play Scale(PIPPS)를 최혜영‧신혜영(2008)이 번안‧수정한 질문지를 사용하였다. 주의력결핍 및 과잉행동 성향은 교사용 ADHD rating scale(Dupaul, 1991)을 오경희(2010)가 번안한 도구를 사용하였으며, 유아의 기질 측정을 위해 Rothbart(2009)가 개발한 Early Childhood Behavior Questionnaire-short Form(ECBQ)를 사용하였다. 교사-유아관계는 Pianta(1992)가 제작한 Student-Teacher Relationship Scale(STRS)를 정대현(2006)이 번안한 질문지를 수정 보완하여 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS를 사용하여 측정 변인들의 전반적인 경향을 알아보기 위해 빈도분석하고 백분율을 산출하였다. 유아의 또래 놀이행동의 특성을 분류하기 위하여 군집분석을 실시하였으며 유아의 또래 놀이행동 군집별 변인의 차이를 살펴보기 위해 검정과 t 검정을 실시하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 또래 놀이행동의 군집은 방해‧단절형 놀이집단과 상호작용형 놀이집단으로 구분되었다.
둘째, 남아가 여아보다 방해‧단절형 놀이집단의 빈도가 많았으며, 연령이 어릴수록 방해‧단절형 놀이집단의 빈도가 많았다. 또한 상호작용형 놀이집단과 비교하여 방해‧단절형 놀이집단의 경우 ADHD 성향 유아가 많았으며, 부정적 정서성과 활동성의 정도도 많았다.
셋째, 교사의 경력에 따라 유아의 또래 놀이행동 군집 간에 차이를 비교해 보았을 때, 방해‧단절형 놀이집단의 놀이 유형은 교사의 경력이 3-6년 미만이 가장 많았으며, 상호작용형 놀이집단은 6-9년 미만이 가장 많았다. 또한 교사-유아 관계에서도 교사와의 갈등 및 의존은 방해‧단절형 놀이집단의 유형을 보였고, 교사와 친밀한 관계는 상호작용형 놀이집단 정도가 더 많게 나타났다.
넷째, 학급의 인원을 비교해 보았을 때, 20명 이하 학급은 방해‧단절형 놀이집단이 많았고, 21-30명 학급은 상호작용형 놀이집단의 빈도가 더 많았다.
ABSTRACT
The purpose of this research is analysis for peer play behaviors of young children in terms of a factor influenced on cluster according to different variation among young children, teacher and class variation.
Young children's variable factor is set up as young children's sex, age, the...
ABSTRACT
The purpose of this research is analysis for peer play behaviors of young children in terms of a factor influenced on cluster according to different variation among young children, teacher and class variation.
Young children's variable factor is set up as young children's sex, age, the tendency of ADHD and young children's temperament. And teacher’s variable factor is set up as final education, career and relationship between teacher and young children, class’ variable factor is number of young children in class.
The subject of the study is 3-5 years old 577 young children in 10 children educational institution lived Incheon and Gyunggi area.
To estimate the peer play behaviors of young children, this research used Penn Interactive Peer Scale(PIPPS) produced by Fantuzzo, Coolahan, McDermott and Sutton-Smith(1998) that is adapted-revised questionnaire from Hye young Choi and Hye young shin(2008). For attention deficit and hyperactivity disorder, this research used the ADHD ration scale, adapted and used by Kyung-Hee Oh(2010) for the teachers. In terms of measurement of young children's temperament, this research used the ECBQ-Short Form invented by Rothbart(2009). As for the relationship between a teacher and young children, this research applied Student-Teacher Relationship Scale(STRS) produced by Pianta(1991), which is revised and adapted by Dae-Hyun Jung(2006).
The collected data used SPSS in order to perceive the overall tendency of measured variables and computed the Frequency analysis and percentage.
The research performed cluster analysis for classifying the characteristic of peer play behaviors of young children and this research performed and analyzed t-test for understanding different result with cluster factor.
The result of this research is that first, young children's peer play behaviors cluster clearly is classified as play-interaction and play disruption separation.
Second, play-disruption-separation cluster has more tendency of ADHD, tendency of negative emotion and activity tendency than play-interaction cluster.
Third, teacher's career is important factor for analysis peer play behaviors of young children. More play-disruption-separation cluster was showed in teacher career of 3-6 year and more play-interaction cluster was showed in teacher career of 6-9 year. And teacher-children relationship influenced cluster, conflict and dependence showed more play-disruption-separation cluster, close relation showed more play-interaction cluster.
Fourth, below 20 children class tends to has more play-disruption-separation cluster and 21-30 children class tends to has more play-interaction cluster.
ABSTRACT
The purpose of this research is analysis for peer play behaviors of young children in terms of a factor influenced on cluster according to different variation among young children, teacher and class variation.
Young children's variable factor is set up as young children's sex, age, the tendency of ADHD and young children's temperament. And teacher’s variable factor is set up as final education, career and relationship between teacher and young children, class’ variable factor is number of young children in class.
The subject of the study is 3-5 years old 577 young children in 10 children educational institution lived Incheon and Gyunggi area.
To estimate the peer play behaviors of young children, this research used Penn Interactive Peer Scale(PIPPS) produced by Fantuzzo, Coolahan, McDermott and Sutton-Smith(1998) that is adapted-revised questionnaire from Hye young Choi and Hye young shin(2008). For attention deficit and hyperactivity disorder, this research used the ADHD ration scale, adapted and used by Kyung-Hee Oh(2010) for the teachers. In terms of measurement of young children's temperament, this research used the ECBQ-Short Form invented by Rothbart(2009). As for the relationship between a teacher and young children, this research applied Student-Teacher Relationship Scale(STRS) produced by Pianta(1991), which is revised and adapted by Dae-Hyun Jung(2006).
The collected data used SPSS in order to perceive the overall tendency of measured variables and computed the Frequency analysis and percentage.
The research performed cluster analysis for classifying the characteristic of peer play behaviors of young children and this research performed and analyzed t-test for understanding different result with cluster factor.
The result of this research is that first, young children's peer play behaviors cluster clearly is classified as play-interaction and play disruption separation.
Second, play-disruption-separation cluster has more tendency of ADHD, tendency of negative emotion and activity tendency than play-interaction cluster.
Third, teacher's career is important factor for analysis peer play behaviors of young children. More play-disruption-separation cluster was showed in teacher career of 3-6 year and more play-interaction cluster was showed in teacher career of 6-9 year. And teacher-children relationship influenced cluster, conflict and dependence showed more play-disruption-separation cluster, close relation showed more play-interaction cluster.
Fourth, below 20 children class tends to has more play-disruption-separation cluster and 21-30 children class tends to has more play-interaction cluster.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.