미국의 대형 할인점인 월마트가 1998년 한국에서 영업을 시작하였으나 영업 성과가 성공적이지 못하였고 2006년 영업권을 이마트에 넘기면서 철수하였다. 그럼에도 불구하고 코스트코는 매우 성공적으로 영업을 하고 있으며 최근 이마트가 창고형 할인점인 “이마트 트레이더스”라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하고 있고 잇달아 롯데마트에서 “롯데 빅마켓”이라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하면서 대형 유통업체들이 창고형 할인점 형태의 시장을 목표로 치열한 경쟁을 펼치고 있다. 창고형 할인점은 주로 자영업자들을 목표로 하며 큰 포장단위와 낮은 가격으로 제품을 판매하는 것을 ...
미국의 대형 할인점인 월마트가 1998년 한국에서 영업을 시작하였으나 영업 성과가 성공적이지 못하였고 2006년 영업권을 이마트에 넘기면서 철수하였다. 그럼에도 불구하고 코스트코는 매우 성공적으로 영업을 하고 있으며 최근 이마트가 창고형 할인점인 “이마트 트레이더스”라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하고 있고 잇달아 롯데마트에서 “롯데 빅마켓”이라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하면서 대형 유통업체들이 창고형 할인점 형태의 시장을 목표로 치열한 경쟁을 펼치고 있다. 창고형 할인점은 주로 자영업자들을 목표로 하며 큰 포장단위와 낮은 가격으로 제품을 판매하는 것을 마케팅 전략으로 삼고 있으나 최근 자영업자가 아닌 다수의 개인 고객들도 방문하고 있을 정도로 많은 고객들이 창고형 할인점을 이용하고 있다. 이러한 창고형 할인점을 방문하는 고객의 욕구를 충족시킴으로써 고객과 지속적으로 관계를 유지하고, 나아가 매출증대 등의 마케팅 성과를 내기 위해 창고형 할인점을 이용하는 고객에 대한 연구의 필요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 이러한 필요성을 바탕으로 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 재방문의도에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 재방문의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보는데 의의가 있으며, 이론적 고찰을 통하여 영향을 미치는 요인들을 개인적 특성, 할인점 특성, 그리고 서비스 품질 특성의 측면에서 요인을 구성하였고, 개인적 특성 요인으로는 성격 특성 차원에서 접근하였으며, 할인점 특성 요인과 서비스 품질 요인으로는 창고형 할인점의 마케팅 전략 차원에서 접근하였다. 본 연구는 창고형 할인점을 이용한 경험이 있는 고객을 대상으로 개별면접, SNS, E-mail등을 통해 설문 조사를 실시하였고, 응답 자료를 바탕으로 탐색적 요인분석, 상관관계 분석, 타당성 분석, 신뢰성 검증 등을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 창고형 할인점의 품질경쟁력이 고객의 이용태도와 재방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 가장 중요한 요인으로 검증되었다. 둘째, 창고형 할인점의 가격경쟁력이 고객의 이용태도와 재방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 검증되었다. 위와 같은 연구결과를 고려하자면 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 요구를 충족시키고 나아가 마케팅 성과를 높이기 위해서는 현재 추구하는 가격경쟁력보다는 품질경쟁력을 더 우선적인 전략요인으로 삼아 저렴한 PB 상품으로 구색을 갖추기 보다는 고객들이 신뢰하고 구매할 수 있는 우수한 품질의 상품을 저렴한 가격으로 판매하기 위한 노력을 강화하여야 할 것이다.
미국의 대형 할인점인 월마트가 1998년 한국에서 영업을 시작하였으나 영업 성과가 성공적이지 못하였고 2006년 영업권을 이마트에 넘기면서 철수하였다. 그럼에도 불구하고 코스트코는 매우 성공적으로 영업을 하고 있으며 최근 이마트가 창고형 할인점인 “이마트 트레이더스”라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하고 있고 잇달아 롯데마트에서 “롯데 빅마켓”이라는 브랜드로 창고형 할인점 시장을 공략하면서 대형 유통업체들이 창고형 할인점 형태의 시장을 목표로 치열한 경쟁을 펼치고 있다. 창고형 할인점은 주로 자영업자들을 목표로 하며 큰 포장단위와 낮은 가격으로 제품을 판매하는 것을 마케팅 전략으로 삼고 있으나 최근 자영업자가 아닌 다수의 개인 고객들도 방문하고 있을 정도로 많은 고객들이 창고형 할인점을 이용하고 있다. 이러한 창고형 할인점을 방문하는 고객의 욕구를 충족시킴으로써 고객과 지속적으로 관계를 유지하고, 나아가 매출증대 등의 마케팅 성과를 내기 위해 창고형 할인점을 이용하는 고객에 대한 연구의 필요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 이러한 필요성을 바탕으로 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 재방문의도에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 재방문의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보는데 의의가 있으며, 이론적 고찰을 통하여 영향을 미치는 요인들을 개인적 특성, 할인점 특성, 그리고 서비스 품질 특성의 측면에서 요인을 구성하였고, 개인적 특성 요인으로는 성격 특성 차원에서 접근하였으며, 할인점 특성 요인과 서비스 품질 요인으로는 창고형 할인점의 마케팅 전략 차원에서 접근하였다. 본 연구는 창고형 할인점을 이용한 경험이 있는 고객을 대상으로 개별면접, SNS, E-mail등을 통해 설문 조사를 실시하였고, 응답 자료를 바탕으로 탐색적 요인분석, 상관관계 분석, 타당성 분석, 신뢰성 검증 등을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 창고형 할인점의 품질경쟁력이 고객의 이용태도와 재방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 가장 중요한 요인으로 검증되었다. 둘째, 창고형 할인점의 가격경쟁력이 고객의 이용태도와 재방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 검증되었다. 위와 같은 연구결과를 고려하자면 창고형 할인점을 방문하는 고객들의 요구를 충족시키고 나아가 마케팅 성과를 높이기 위해서는 현재 추구하는 가격경쟁력보다는 품질경쟁력을 더 우선적인 전략요인으로 삼아 저렴한 PB 상품으로 구색을 갖추기 보다는 고객들이 신뢰하고 구매할 수 있는 우수한 품질의 상품을 저렴한 가격으로 판매하기 위한 노력을 강화하여야 할 것이다.
In 1988, Wal-Mart, a discount Store from the U.S, had started their business but handed over the business right to E-mart in 2006 since its low sales performance. Nevertheless, Costco has been successful in sales and E-Mart taps the warehouse discount store with “E-Mart Trader” brand, subsequently L...
In 1988, Wal-Mart, a discount Store from the U.S, had started their business but handed over the business right to E-mart in 2006 since its low sales performance. Nevertheless, Costco has been successful in sales and E-Mart taps the warehouse discount store with “E-Mart Trader” brand, subsequently Lotte Mart knocks on the door of warehouse discount store with “Lotte Vicmartket “brand. Leading Retailers are in the fierce competition for warehouse type discount store. Warehouse discount stores have had marketing strategy that aim to self-employment with large package units and low price however, recently a lot of customers who are not only self-employment but also individuals visits the store. A demand for studying the customer for warehouse store is emphasized to satisfy customer for keeping relationship even outputs of marketing such like sales increasing. Based on the demand, this study designed for figuring out critical cause which affecting intention of re-visiting. This study has significance in figuring out factors which affecting intention of re-visiting. The factors in this study consist of personal characteristic, store characteristic and service quality. The personal characteristic factors are approached by individual specified aspect and the discount store factors and the service quality factors are approached by marketing strategy of warehouse discount store itself. A result of a survey of customers who had visited warehouse discount store via individual interview, SNS, E-mail is based on exploratory factor analysis, correlation analysis, validity analysis, and reliability verification. The results of this study are summarized as follows. First, competitive power for quality of warehouse discount store is the most critical cause of affecting intention of re-visiting and attitude of customer positively. And, competitive power for price is following competitive power for quality. Considering the result of the study, to meet the needs of customer for warehouse discount store even increasing marketing performance, competitive power for quality should be a higher strategic factor than competitive power for price. In conclusion, it is needed to intensify effort to provide high quality product with low price rather than only well-equipped PB product.
In 1988, Wal-Mart, a discount Store from the U.S, had started their business but handed over the business right to E-mart in 2006 since its low sales performance. Nevertheless, Costco has been successful in sales and E-Mart taps the warehouse discount store with “E-Mart Trader” brand, subsequently Lotte Mart knocks on the door of warehouse discount store with “Lotte Vicmartket “brand. Leading Retailers are in the fierce competition for warehouse type discount store. Warehouse discount stores have had marketing strategy that aim to self-employment with large package units and low price however, recently a lot of customers who are not only self-employment but also individuals visits the store. A demand for studying the customer for warehouse store is emphasized to satisfy customer for keeping relationship even outputs of marketing such like sales increasing. Based on the demand, this study designed for figuring out critical cause which affecting intention of re-visiting. This study has significance in figuring out factors which affecting intention of re-visiting. The factors in this study consist of personal characteristic, store characteristic and service quality. The personal characteristic factors are approached by individual specified aspect and the discount store factors and the service quality factors are approached by marketing strategy of warehouse discount store itself. A result of a survey of customers who had visited warehouse discount store via individual interview, SNS, E-mail is based on exploratory factor analysis, correlation analysis, validity analysis, and reliability verification. The results of this study are summarized as follows. First, competitive power for quality of warehouse discount store is the most critical cause of affecting intention of re-visiting and attitude of customer positively. And, competitive power for price is following competitive power for quality. Considering the result of the study, to meet the needs of customer for warehouse discount store even increasing marketing performance, competitive power for quality should be a higher strategic factor than competitive power for price. In conclusion, it is needed to intensify effort to provide high quality product with low price rather than only well-equipped PB product.
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