본 연구는 어린이집 유아반을 대상으로 보육현장에서 실시되고 있는 하루일과 유형과 보육실 크기, 교사 대 유아 비율, 흥미영역 구성 및 크기 등 물리적 보육환경과의 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 대전시에 소재한 평가인증을 받은 어린이집 중 연구에 협조하기로 동의한 8개 어린이집 유아반 20개 학급을 연구대상으로 하였다. 어린이집 유아반 하루일과는 연구자와 관찰자가 직접 방문 관찰하여 “어린이집 하루일과 관찰기록표”연구 도구에 작성하여 조사하고 환경과 관련해서는 어린이집을 연구자와 실측자가 방문하여 보육실을 실측하였다. 조사를 통해 수집된 자료는 분석, 빈도, 평균을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아반의 하루일과 중 실내자유선택활동, 실외자유선택활동, 집단활동, 특별활동시간에 따라 ...
본 연구는 어린이집 유아반을 대상으로 보육현장에서 실시되고 있는 하루일과 유형과 보육실 크기, 교사 대 유아 비율, 흥미영역 구성 및 크기 등 물리적 보육환경과의 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 대전시에 소재한 평가인증을 받은 어린이집 중 연구에 협조하기로 동의한 8개 어린이집 유아반 20개 학급을 연구대상으로 하였다. 어린이집 유아반 하루일과는 연구자와 관찰자가 직접 방문 관찰하여 “어린이집 하루일과 관찰기록표”연구 도구에 작성하여 조사하고 환경과 관련해서는 어린이집을 연구자와 실측자가 방문하여 보육실을 실측하였다. 조사를 통해 수집된 자료는 분석, 빈도, 평균을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아반의 하루일과 중 실내자유선택활동, 실외자유선택활동, 집단활동, 특별활동시간에 따라 군집분석을 실시하여 두 개의 군집을 얻었다. 첫 번째 군집은 실내자유선택놀이활동시간과 실외자유선택놀이활동시간이 많고 집단활동시간과 특별활동시간이 적어서 ‘자유선택활동 중심형’ 이라고 명명하고 두 번째 군집은 집단활동시간과 특별활동 시간이 많고 실내자유선택활동시간과 실외자유선택활동시간이 적어서 ‘집단활동 중심형’ 이라고 명명하였다. 둘째, 유아 1인당 보육실 크기는 어린이집 유아반 보육실의 크기에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사 대 유아 비율은 평균적으로 모든 유아반이 영유아보육법 시행규칙(제 10조 제 2항)에서 제시한 교사 대 유아 비율을 준수하고 있었다. 흥미영역 구성 수는 모든 어린이집 유아반이 평균 7개의 흥미영역을 구성하고 있었고 유아반간 차이는 전혀 없었다. 흥미영역의 크기를 살펴본 결과 평균적으로 쌓기영역과 역할영역이 가장 크게 구성되어 있었고 다음으로는 언어영역, 미술영역, 수과학영역, 음률영역 순으로 구성되어 있었다. 셋째, 유아 1인당 보육실 크기와 흥미영역 크기는 ‘자유선택활동 중심형’과 ‘집단활동 중심형’ 유형간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 교사 대 유아 비율과 흥미영역 수는 ‘자유선택활동 중심형’과 ‘집단활동 중심형’ 유형간에 차이가 나타나지 않았다.
본 연구는 어린이집 유아반을 대상으로 보육현장에서 실시되고 있는 하루일과 유형과 보육실 크기, 교사 대 유아 비율, 흥미영역 구성 및 크기 등 물리적 보육환경과의 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 대전시에 소재한 평가인증을 받은 어린이집 중 연구에 협조하기로 동의한 8개 어린이집 유아반 20개 학급을 연구대상으로 하였다. 어린이집 유아반 하루일과는 연구자와 관찰자가 직접 방문 관찰하여 “어린이집 하루일과 관찰기록표”연구 도구에 작성하여 조사하고 환경과 관련해서는 어린이집을 연구자와 실측자가 방문하여 보육실을 실측하였다. 조사를 통해 수집된 자료는 분석, 빈도, 평균을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아반의 하루일과 중 실내자유선택활동, 실외자유선택활동, 집단활동, 특별활동시간에 따라 군집분석을 실시하여 두 개의 군집을 얻었다. 첫 번째 군집은 실내자유선택놀이활동시간과 실외자유선택놀이활동시간이 많고 집단활동시간과 특별활동시간이 적어서 ‘자유선택활동 중심형’ 이라고 명명하고 두 번째 군집은 집단활동시간과 특별활동 시간이 많고 실내자유선택활동시간과 실외자유선택활동시간이 적어서 ‘집단활동 중심형’ 이라고 명명하였다. 둘째, 유아 1인당 보육실 크기는 어린이집 유아반 보육실의 크기에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사 대 유아 비율은 평균적으로 모든 유아반이 영유아보육법 시행규칙(제 10조 제 2항)에서 제시한 교사 대 유아 비율을 준수하고 있었다. 흥미영역 구성 수는 모든 어린이집 유아반이 평균 7개의 흥미영역을 구성하고 있었고 유아반간 차이는 전혀 없었다. 흥미영역의 크기를 살펴본 결과 평균적으로 쌓기영역과 역할영역이 가장 크게 구성되어 있었고 다음으로는 언어영역, 미술영역, 수과학영역, 음률영역 순으로 구성되어 있었다. 셋째, 유아 1인당 보육실 크기와 흥미영역 크기는 ‘자유선택활동 중심형’과 ‘집단활동 중심형’ 유형간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 교사 대 유아 비율과 흥미영역 수는 ‘자유선택활동 중심형’과 ‘집단활동 중심형’ 유형간에 차이가 나타나지 않았다.
This study was intended to identify the relation with Physical Environments including the type of daily Routines, the size of child-care room, the proportion between instructors and children, and the composition and scale of the field of interest that are being implemented by child-care field based ...
This study was intended to identify the relation with Physical Environments including the type of daily Routines, the size of child-care room, the proportion between instructors and children, and the composition and scale of the field of interest that are being implemented by child-care field based on children class in nursery. Hereupon, total 20 classes at 8 different nurseries among all the pre-approved nurseries for evaluation located in the city of Daejeon that agreed to cooperate with the study were designed to be subjects. As for daily Routines of nurseries, researchers and observers visited and observed them in person preparing for "Log of observation for daily Routines at nurseries" for investigation-purpose. As for the environment, researchers and surveyors visited nurseries in person surveying the child-care room. Data collected from the investigation were analyzed through frequency and average. Results of the study are as follows. First of all, group analysis was conducted according to the free activities indoor, free activities outdoor, group activities, and special activities ultimately obtaining two groups. The first group had much time for free activities indoor and outdoor but less time for group activities and special activities. Therefore, they were named as 'free activity-centered group.' The second group was named 'group activity-centered group' since they had much time for group activities and special activities but less time for free activities indoor and outdoor. Secondly, it was confirmed that the size of child-care room for each child was different according to the size of child-care room at nurseries. The proportion between instructors and children was overall consistent with the one suggested by the enforcement regulations from Infant Care (the 2nd Clause from the Article 10). The number of fields of interest was in average of 7 for children classes for all the nurseries, and there was no difference between children classes. According to the result of identifying the scale of field of interest, piling-up and role-playing areas were the established the most followed by the language, fine art, math/science, and melody areas. Third, it was confirmed that there was a difference between the type of 'free activity-centered group' and 'group activity-centered group' in terms of the scale of field of interest and the size of child-care room for each child. However, as for the proportion between instructors and children and the number of field of interest, there was no difference between the 'free activity-centered group' and 'group activity-centered group.'
This study was intended to identify the relation with Physical Environments including the type of daily Routines, the size of child-care room, the proportion between instructors and children, and the composition and scale of the field of interest that are being implemented by child-care field based on children class in nursery. Hereupon, total 20 classes at 8 different nurseries among all the pre-approved nurseries for evaluation located in the city of Daejeon that agreed to cooperate with the study were designed to be subjects. As for daily Routines of nurseries, researchers and observers visited and observed them in person preparing for "Log of observation for daily Routines at nurseries" for investigation-purpose. As for the environment, researchers and surveyors visited nurseries in person surveying the child-care room. Data collected from the investigation were analyzed through frequency and average. Results of the study are as follows. First of all, group analysis was conducted according to the free activities indoor, free activities outdoor, group activities, and special activities ultimately obtaining two groups. The first group had much time for free activities indoor and outdoor but less time for group activities and special activities. Therefore, they were named as 'free activity-centered group.' The second group was named 'group activity-centered group' since they had much time for group activities and special activities but less time for free activities indoor and outdoor. Secondly, it was confirmed that the size of child-care room for each child was different according to the size of child-care room at nurseries. The proportion between instructors and children was overall consistent with the one suggested by the enforcement regulations from Infant Care (the 2nd Clause from the Article 10). The number of fields of interest was in average of 7 for children classes for all the nurseries, and there was no difference between children classes. According to the result of identifying the scale of field of interest, piling-up and role-playing areas were the established the most followed by the language, fine art, math/science, and melody areas. Third, it was confirmed that there was a difference between the type of 'free activity-centered group' and 'group activity-centered group' in terms of the scale of field of interest and the size of child-care room for each child. However, as for the proportion between instructors and children and the number of field of interest, there was no difference between the 'free activity-centered group' and 'group activity-centered group.'
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