최근에는 노동자에게 공정한 대가를 지불하고 소비자는 더욱 안정적이고 친환경적인 제품을 얻을 수 있는 지속가능한 발전을 가능케 하는 공정무역에 대한 관심이 증가되고 있으며 공정무역 규모가 급속하게 커지고 있다. 따라서 본 연구를 통해 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매의도...
최근에는 노동자에게 공정한 대가를 지불하고 소비자는 더욱 안정적이고 친환경적인 제품을 얻을 수 있는 지속가능한 발전을 가능케 하는 공정무역에 대한 관심이 증가되고 있으며 공정무역 규모가 급속하게 커지고 있다. 따라서 본 연구를 통해 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매의도를 형성하고 나아가 구매행동에 영향을 미칠 수 있는 여러 변수들을 검증함으로써 공정무역 인식 및 소비 활성화에 관한 교육, 홍보와 마케팅 전략수립에 시사점을 제공하고자 한다. 또한 소비자교육 요구에 대한 파악을 통해 소비자들에게 공정무역과 관련하여 소비자들이 요구하는 유용한 정보를 적절히 제공할 수 있는 것이다. 본 연구에서는 한·중 소비자의 공정무역제품 구매의도 및 공정무역 소비자교육 요구를 파악하기 위하여 한국의 서울지역, 중국의 북경지역에 거주하고 있는 성인소비자들을 조사대상으로 총 428명을 임의 표집 하여 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 한·중 소비자의 공정무역에 대한 인식 및 태도, 그리고 공정무역에 대한 관심도를 살펴볼 것이다. 또한 한·중 양국 소비자들의 공정무역 제품에 대한 구매의도 및 공정무역에 대한 소비자교육 요구를 비교 분석하여 향후 한·중 양국에서의 공정무역 소비를 확대하는데 목적이 있다. 먼저 본 연구의 주요결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한·중 소비자의 공정무역제품 구매의도 정도를 살펴본 결과 한·중 소비자는 공정무역제품 구매의도에 유의미한 차이를 보였으며, 한국보다 중국 소비자의 공정무역제품 구매의도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 공정무역 소비자교육 요구에 대한 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 연령, 학력, 직업이었고, 중국의 경우는 학력, 월평균 소득이었다. 한국의 경우 연령이 50세 이상인 소비자보다 20-49세 소비자가 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났으며 학력이 12년 이하인 소비자에 비해 학력이 13년 이상인 소비자가 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 또한 사무직/공무원, 자영업/판매·서비스, 주부/기타 소비자에 비해 학생 소비자가 ‘공정무역 효과’에 대한 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 중국의 경우 학력이 12년 이하 소비자보다 13년 이상 소비자의 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났으며, 월평균 6,501-9,500위안 소비자 집단이 3,500위안 이하인 경우보다 공정무역 소비자교육 요구가 더 높은 것으로 나타났다. 한·중소비자의 공정무역제품 이용·구매실태에 따른 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 이용정도와 구매정도였고 중국의 경우 유의한 차이를 보이는 변수가 없는 것으로 나타났다. 한국에서 공정무역제품 이용·구매정도가 높을수록 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 한·중소비자의 공정무역 관련 특성에 따른 내용별 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 공정무역 인식, 공정무역 태도, 공정무역 관심도이었고, 중국의 경우 공정무역 인식, 공정무역 태도, 공정무역 관심도이었다. 한국에서 공정무역 인식, 태도, 관심도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌으며 중국에서도 인식, 태도, 관심도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌다. 한·중소비자 공정무역제품 구매의도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보였다. 한국의 경우 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌고, 중국의 경우 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌다. 전체적으로 내용별 공정무역 소비자교육 요구에 대해 영향을 미친 변수로는 한국의 경우 공정무역 인식이 가장 큰 영향을 미쳤으며 그 다음은 구매의도로 나타났다. 즉, 한국에서 소비자가 공정무역에 대한 인식이 높을수록, 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 공정무역 관련 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 중국의 경우 공정무역제품 구매의도가 가장 큰 영향을 미쳤고, 그 다음은 공정무역 인식이었다. 중국에서 소비자가 공정무역에 대한 인식이 높을수록, 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 분석한 결과를 기초로 결론 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한·중 소비자의 공정무역 관련 특성(인식, 태도 및 관심도)이 상대적으로 낮은 것으로 나타났고, 공정무역 소비자교육 요구에 영향을 미치는 변수는 공정무역 관련 특성(인식, 태도, 관심도)이 소비자교육 요구에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 공정무역에 대한 인식, 태도 그리고 관심도를 높이기 위해 공정무역 관련하여 소비자교육을 실시하여야 한다. 둘째, 한·중 소비자의 공정무역제품 이용·구매실태가 높은 것으로 나타났지만 향후 공정무역제품 구매의도는 상대적으로 낮은 것으로 볼 수 있었다. 이는 공정무역제품의 이용·구매 경험이 있는 소비자들이 공정무역제품에 대하여 불만족한
최근에는 노동자에게 공정한 대가를 지불하고 소비자는 더욱 안정적이고 친환경적인 제품을 얻을 수 있는 지속가능한 발전을 가능케 하는 공정무역에 대한 관심이 증가되고 있으며 공정무역 규모가 급속하게 커지고 있다. 따라서 본 연구를 통해 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매의도를 형성하고 나아가 구매행동에 영향을 미칠 수 있는 여러 변수들을 검증함으로써 공정무역 인식 및 소비 활성화에 관한 교육, 홍보와 마케팅 전략수립에 시사점을 제공하고자 한다. 또한 소비자교육 요구에 대한 파악을 통해 소비자들에게 공정무역과 관련하여 소비자들이 요구하는 유용한 정보를 적절히 제공할 수 있는 것이다. 본 연구에서는 한·중 소비자의 공정무역제품 구매의도 및 공정무역 소비자교육 요구를 파악하기 위하여 한국의 서울지역, 중국의 북경지역에 거주하고 있는 성인소비자들을 조사대상으로 총 428명을 임의 표집 하여 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 한·중 소비자의 공정무역에 대한 인식 및 태도, 그리고 공정무역에 대한 관심도를 살펴볼 것이다. 또한 한·중 양국 소비자들의 공정무역 제품에 대한 구매의도 및 공정무역에 대한 소비자교육 요구를 비교 분석하여 향후 한·중 양국에서의 공정무역 소비를 확대하는데 목적이 있다. 먼저 본 연구의 주요결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한·중 소비자의 공정무역제품 구매의도 정도를 살펴본 결과 한·중 소비자는 공정무역제품 구매의도에 유의미한 차이를 보였으며, 한국보다 중국 소비자의 공정무역제품 구매의도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 공정무역 소비자교육 요구에 대한 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 연령, 학력, 직업이었고, 중국의 경우는 학력, 월평균 소득이었다. 한국의 경우 연령이 50세 이상인 소비자보다 20-49세 소비자가 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났으며 학력이 12년 이하인 소비자에 비해 학력이 13년 이상인 소비자가 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 또한 사무직/공무원, 자영업/판매·서비스, 주부/기타 소비자에 비해 학생 소비자가 ‘공정무역 효과’에 대한 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 중국의 경우 학력이 12년 이하 소비자보다 13년 이상 소비자의 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났으며, 월평균 6,501-9,500위안 소비자 집단이 3,500위안 이하인 경우보다 공정무역 소비자교육 요구가 더 높은 것으로 나타났다. 한·중소비자의 공정무역제품 이용·구매실태에 따른 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 이용정도와 구매정도였고 중국의 경우 유의한 차이를 보이는 변수가 없는 것으로 나타났다. 한국에서 공정무역제품 이용·구매정도가 높을수록 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 한·중소비자의 공정무역 관련 특성에 따른 내용별 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보이는 변수는 한국의 경우 공정무역 인식, 공정무역 태도, 공정무역 관심도이었고, 중국의 경우 공정무역 인식, 공정무역 태도, 공정무역 관심도이었다. 한국에서 공정무역 인식, 태도, 관심도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌으며 중국에서도 인식, 태도, 관심도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌다. 한·중소비자 공정무역제품 구매의도에 따른 내용별 공정무역 소비자교육 요구에 유의미한 차이를 보였다. 한국의 경우 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌고, 중국의 경우 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 내용별 공정무역 소비자교육 요구가 높아졌다. 전체적으로 내용별 공정무역 소비자교육 요구에 대해 영향을 미친 변수로는 한국의 경우 공정무역 인식이 가장 큰 영향을 미쳤으며 그 다음은 구매의도로 나타났다. 즉, 한국에서 소비자가 공정무역에 대한 인식이 높을수록, 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 공정무역 관련 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 중국의 경우 공정무역제품 구매의도가 가장 큰 영향을 미쳤고, 그 다음은 공정무역 인식이었다. 중국에서 소비자가 공정무역에 대한 인식이 높을수록, 공정무역제품에 대한 구매의도가 높을수록 공정무역 소비자교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 분석한 결과를 기초로 결론 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한·중 소비자의 공정무역 관련 특성(인식, 태도 및 관심도)이 상대적으로 낮은 것으로 나타났고, 공정무역 소비자교육 요구에 영향을 미치는 변수는 공정무역 관련 특성(인식, 태도, 관심도)이 소비자교육 요구에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 공정무역에 대한 인식, 태도 그리고 관심도를 높이기 위해 공정무역 관련하여 소비자교육을 실시하여야 한다. 둘째, 한·중 소비자의 공정무역제품 이용·구매실태가 높은 것으로 나타났지만 향후 공정무역제품 구매의도는 상대적으로 낮은 것으로 볼 수 있었다. 이는 공정무역제품의 이용·구매 경험이 있는 소비자들이 공정무역제품에 대하여 불만족한
Fair trade implies a type of international trade that pays just wages to workers and supplies stable and eco-friendly products to customers, so boosts a sustainable development of economies. Nowadays attention on fair trade is increasing, and at the same time the volume of fair trade is also getting...
Fair trade implies a type of international trade that pays just wages to workers and supplies stable and eco-friendly products to customers, so boosts a sustainable development of economies. Nowadays attention on fair trade is increasing, and at the same time the volume of fair trade is also getting bigger. In the backgrounds, this study intends to form a purchasing intention for fair trade products and to provide educational, promotional and marketing strategic implications by examining different variables that affect purchasing actions. Moreover, this study will be able to provide useful information of fair trade to consumers by understanding the demand of customer education. For this study, a survey conducted targeting randomly collected 428 adult consumers in Seoul, South Korea and Beijing, China, to grasp the demand of customer education and a purchasing intention for fair trade and its products. Through the survey, this study will examine intentions, attitudes and interests toward fair trade of Korean and Chinese customers. It also has its aim for expanding consumption of fair trade products in South Korea and China through comparing and analysing the demand of customer education and the purchasing intention for fair trade of customers of both countries. The main results of this study follow below: First, as a result of examination of degrees for fair trade products purchasing intention of customers in South Korea and China, both had a meaningful difference: Chinese customers showed a higher purchasing intention for fair trade products than Korean customers. Second, demographic variables that indicate meaningful differences for demand of customer fair trade education were differed between South Korea and China: age, level of education and occupation in South Korea, and level of education, monthly income in China. In case of Korea, 20-49 year-old consumers and consumers educated for more that 13 years more required customer fair trade education than people aged more than 50 and educated for less than 12 years. Compared to office worker/public official, self-employment/sales&service, housewife/others, student consumers implied more demand on customer education about ‘the effect of fair trade’. In China, people who were educated for more than 13 years and who earn average 6,501-9,500 Yuan of money for a monthly salary had more demand on the customer education than customers educated for less than 12 years and earning less than 3,500 Yuan in a month. Variables that showed meaningful differences about current conditions of use and purchase were a degree of use and a degree of purchase in South Korea: customers who have high degrees of use and purchase showed more demand for customer education on fair trade. In case of China, there was no variable that indicates such a meaningful difference. Variables about fair trade features that customers education demand also found some meaningful differences. It was awareness, attitude and interests about fair trade in both of South Korea and China. The urging of demand for customer fair trade education followed the level of the awareness, attitude and interests for fair trade. Variables about a purchasing intention for fair trade products for customers education demand indicated a meaningful difference. In South Korea and China both, the urging for customer fair trade education got higher when people have more intentions to buy fair trade products. In general, awareness of fair trade was the biggest factor that influenced to the demand on customer fair trade education, and a purchasing intention for the second factor in South Korea. It means the more customer awareness of fair trade and purchasing intention for fair trade products, the more demand on the customer education. In China, the purchasing intention showed a stronger influence on urging for customer education about fair trade, and awareness of fair trade as the second factor. In other words, people demanded more customer fair trade education when they have high awareness and purchasing intention for fair trade. The conclusion and a proposal based on the results of research follow below: First, consumers in South Korea and China had comparatively low features (awareness, attitude or interest) on fair trade, and those features influence on the demand on customer education for fair trade. Second, compared to the current high use and purchasing of fair trade products, a purchasing demand in the future was low. It can be inferred that fair trade product customers were unsatisfied for the products they had purchased. Thus, fair trade products that meet needs of Korean and Chinese customer should be developed and produced. Particularly, needs and desire of Korean 30 year-old customers should be carefully analysed to develop various products, because the analysis of different purchasing intention by demographic variables indicated that they have more intention to buy fair trade products than other age-ranges of customers. Third, people demanded more customer education for fair trade, when they have more intention to buy fair trade products in both South Korea and China. Thus, to vitalise the purchase of fair trade products, customer education about fair trade and its products should be carried out for the customers in both of countries. Forth, the result proved that awareness of fair trade enhanced fair trade product purchasing intention of Korean and Chinese customers, so customer education is required to raise the awareness among customers. Especially when the absolute level of fair trade awareness in both of countries is not so high, such an education for concepts, products, organisations and purposes of fair trade has to be carried out.
Fair trade implies a type of international trade that pays just wages to workers and supplies stable and eco-friendly products to customers, so boosts a sustainable development of economies. Nowadays attention on fair trade is increasing, and at the same time the volume of fair trade is also getting bigger. In the backgrounds, this study intends to form a purchasing intention for fair trade products and to provide educational, promotional and marketing strategic implications by examining different variables that affect purchasing actions. Moreover, this study will be able to provide useful information of fair trade to consumers by understanding the demand of customer education. For this study, a survey conducted targeting randomly collected 428 adult consumers in Seoul, South Korea and Beijing, China, to grasp the demand of customer education and a purchasing intention for fair trade and its products. Through the survey, this study will examine intentions, attitudes and interests toward fair trade of Korean and Chinese customers. It also has its aim for expanding consumption of fair trade products in South Korea and China through comparing and analysing the demand of customer education and the purchasing intention for fair trade of customers of both countries. The main results of this study follow below: First, as a result of examination of degrees for fair trade products purchasing intention of customers in South Korea and China, both had a meaningful difference: Chinese customers showed a higher purchasing intention for fair trade products than Korean customers. Second, demographic variables that indicate meaningful differences for demand of customer fair trade education were differed between South Korea and China: age, level of education and occupation in South Korea, and level of education, monthly income in China. In case of Korea, 20-49 year-old consumers and consumers educated for more that 13 years more required customer fair trade education than people aged more than 50 and educated for less than 12 years. Compared to office worker/public official, self-employment/sales&service, housewife/others, student consumers implied more demand on customer education about ‘the effect of fair trade’. In China, people who were educated for more than 13 years and who earn average 6,501-9,500 Yuan of money for a monthly salary had more demand on the customer education than customers educated for less than 12 years and earning less than 3,500 Yuan in a month. Variables that showed meaningful differences about current conditions of use and purchase were a degree of use and a degree of purchase in South Korea: customers who have high degrees of use and purchase showed more demand for customer education on fair trade. In case of China, there was no variable that indicates such a meaningful difference. Variables about fair trade features that customers education demand also found some meaningful differences. It was awareness, attitude and interests about fair trade in both of South Korea and China. The urging of demand for customer fair trade education followed the level of the awareness, attitude and interests for fair trade. Variables about a purchasing intention for fair trade products for customers education demand indicated a meaningful difference. In South Korea and China both, the urging for customer fair trade education got higher when people have more intentions to buy fair trade products. In general, awareness of fair trade was the biggest factor that influenced to the demand on customer fair trade education, and a purchasing intention for the second factor in South Korea. It means the more customer awareness of fair trade and purchasing intention for fair trade products, the more demand on the customer education. In China, the purchasing intention showed a stronger influence on urging for customer education about fair trade, and awareness of fair trade as the second factor. In other words, people demanded more customer fair trade education when they have high awareness and purchasing intention for fair trade. The conclusion and a proposal based on the results of research follow below: First, consumers in South Korea and China had comparatively low features (awareness, attitude or interest) on fair trade, and those features influence on the demand on customer education for fair trade. Second, compared to the current high use and purchasing of fair trade products, a purchasing demand in the future was low. It can be inferred that fair trade product customers were unsatisfied for the products they had purchased. Thus, fair trade products that meet needs of Korean and Chinese customer should be developed and produced. Particularly, needs and desire of Korean 30 year-old customers should be carefully analysed to develop various products, because the analysis of different purchasing intention by demographic variables indicated that they have more intention to buy fair trade products than other age-ranges of customers. Third, people demanded more customer education for fair trade, when they have more intention to buy fair trade products in both South Korea and China. Thus, to vitalise the purchase of fair trade products, customer education about fair trade and its products should be carried out for the customers in both of countries. Forth, the result proved that awareness of fair trade enhanced fair trade product purchasing intention of Korean and Chinese customers, so customer education is required to raise the awareness among customers. Especially when the absolute level of fair trade awareness in both of countries is not so high, such an education for concepts, products, organisations and purposes of fair trade has to be carried out.
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