이 연구는 효율적인 통합교육을 위한 올바른 행정지원 방향을 제시하고 모든 유아의 이질적인 교육적 학습이 공존하는 교육 환경을 조화롭게 이룰 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이를 위해 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 인식수준과 그들이 제시하는 유아통합교육의 행정지원 활성화 방안은 무엇인지 탐색하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 양적 연구와 질적 연구를 병행하여 사용하였으며, 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 1. 유아통합교육 관련 행정지원에 대한 인식수준 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 의견과 요구는 전체적으로 ‘높음’을 확인하였다. 따라서 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 부모교육 및 협력, 통합교육 인식 관련, 법과 제도 요인을 중요하게 인식하고 있으며, 그것에 대한 행정지원의 필요성이 밝혀졌다. 배경변인에 따른 유아통합교육의 행정지원에 대한 의견에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 교육경력, 특수교육 전공, 통합교육 연수이며, 유아통합교육의 행정지원에 대한 요구에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 통합교육 연수이다. 통합교육 경력 변인은 배경변인에 따른 의견과 요구 수준에 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 첫째, 직위에 따른 의견에서는 장학사가 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력 요인을 중요하게 인식하였고, 유아특수교사는 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있었다. 국가차원에서 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력에 대한 방안을 모색하여야 한다. 둘째, 근무기관에 따른 의견에서는 국·공립유치원에 근무하는 교사·원장이 사립유치원장보다 통합교육 행정, 교사연수 및 내용 요인을 긍정적으로 인식하였다. 근무기관에 따라 의견이 다르게 표출되고 있으므로 공평성 있는 국가차원의 행정지원이 필요하다. 셋째, 교직경력에 따른 의견에서는 교직경력 20년 이상인 교사·원장·장학사가 부모교육 및 협력 요인을 높게 인식하고 있었다. 현재의 통합교육을 담당하는 교사의 인식수준을 고려하여 지원할 필요가 있다. 넷째, 특수교육을 학부과정에서 전공한 교사·원장·장학사가 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있으며, 통합교육 연수를 60시간 이상 이수한 교사·원장·장학사가 행정지원의 모든 하위요인을 중요하게 인식하였다. 통합교육 연수의 필요성이 강조된다. 2. 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계는 정적인 상관관계였다. ...
이 연구는 효율적인 통합교육을 위한 올바른 행정지원 방향을 제시하고 모든 유아의 이질적인 교육적 학습이 공존하는 교육 환경을 조화롭게 이룰 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이를 위해 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 인식수준과 그들이 제시하는 유아통합교육의 행정지원 활성화 방안은 무엇인지 탐색하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 양적 연구와 질적 연구를 병행하여 사용하였으며, 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 1. 유아통합교육 관련 행정지원에 대한 인식수준 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 의견과 요구는 전체적으로 ‘높음’을 확인하였다. 따라서 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 부모교육 및 협력, 통합교육 인식 관련, 법과 제도 요인을 중요하게 인식하고 있으며, 그것에 대한 행정지원의 필요성이 밝혀졌다. 배경변인에 따른 유아통합교육의 행정지원에 대한 의견에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 교육경력, 특수교육 전공, 통합교육 연수이며, 유아통합교육의 행정지원에 대한 요구에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 통합교육 연수이다. 통합교육 경력 변인은 배경변인에 따른 의견과 요구 수준에 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 첫째, 직위에 따른 의견에서는 장학사가 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력 요인을 중요하게 인식하였고, 유아특수교사는 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있었다. 국가차원에서 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력에 대한 방안을 모색하여야 한다. 둘째, 근무기관에 따른 의견에서는 국·공립유치원에 근무하는 교사·원장이 사립유치원장보다 통합교육 행정, 교사연수 및 내용 요인을 긍정적으로 인식하였다. 근무기관에 따라 의견이 다르게 표출되고 있으므로 공평성 있는 국가차원의 행정지원이 필요하다. 셋째, 교직경력에 따른 의견에서는 교직경력 20년 이상인 교사·원장·장학사가 부모교육 및 협력 요인을 높게 인식하고 있었다. 현재의 통합교육을 담당하는 교사의 인식수준을 고려하여 지원할 필요가 있다. 넷째, 특수교육을 학부과정에서 전공한 교사·원장·장학사가 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있으며, 통합교육 연수를 60시간 이상 이수한 교사·원장·장학사가 행정지원의 모든 하위요인을 중요하게 인식하였다. 통합교육 연수의 필요성이 강조된다. 2. 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계는 정적인 상관관계였다. 회귀모형을 분석한 결과, 의견과 요구 간의 회귀모형에 대한 설명력이 상당히 높고, 요구의 모든 하위요인이 행정지원에 대한 의견에 상당한 영향력을 미치고 있다고 예측된다. 유아통합교육의 행정지원에 대한 의견을 높이기 위해서는 현장에서 요구하는 지원이 무엇인지를 분석하려는 행정적 지원 접근이 필요하다. 3. 유아통합교육을 위한 행정지원 활성화 방안 더불어 사는 공동체 사회 능력 향상을 유아통합교육의 중요성 및 필요성으로 인식하고 있으며, 모든 유아가 같은 수업에 참여하여 또래와 상호적 관계를 형성함으로서 발달지체유아의 다양성을 인정하는 것으로 인식하였다. 그러므로 유아통합교육의 개념을 새롭게 정립할 필요성과 구성주의 관점에서 유치원 재구조화가 이루어져야 한다. 통합교육 실행의 어려움은 통합학급에 대한 일반유아 학부모의 거부감, 과밀학급에 대한 일반유아교사의 부담감, 유아특수교사 및 특수교육보조원의 절대적 인력 부족, 통합교육 방향제시 및 지침서 부재, 교사의 통합교육 수행 능력 부족으로 밝혀졌다. 이러한 통합교육의 한계를 최소화하는 행정지원은 법과 제도 안에서 가능하다. 그러므로 통합교육을 의무교육화 하는 제도적 방안이 마련되어야 할 것이다. 유아통합교육을 위한 행정지원 활성화 방안으로 통합교육에 대한 제도적 근거 보완과 통합교육 실천에 교사의 책임감 부여, 전문적인 교사의 역량 강화, 체계적이고 실질적인 교사연수, 장애인 인권존중 및 장애이해교육이 제시되었다. 따라서 통합교육을 위한 환경 조성에 절대적인 영향을 미칠 행정이 필요하다. 즉, 국가차원에서 또는 각 시·도별 교육청 차원에서 교사의 책무성과 전문성을 위한 체계적인 교사와 행정가 연수가 마련되고, 더불어 사는 공동체 사회 능력 향상을 위한 장애인 인권존중 및 장애이해교육을 현재보다 더 강화하여야 한다.
이 연구는 효율적인 통합교육을 위한 올바른 행정지원 방향을 제시하고 모든 유아의 이질적인 교육적 학습이 공존하는 교육 환경을 조화롭게 이룰 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이를 위해 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 인식수준과 그들이 제시하는 유아통합교육의 행정지원 활성화 방안은 무엇인지 탐색하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 양적 연구와 질적 연구를 병행하여 사용하였으며, 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 1. 유아통합교육 관련 행정지원에 대한 인식수준 유아통합교육의 행정지원에 대한 교사·원장·장학사의 의견과 요구는 전체적으로 ‘높음’을 확인하였다. 따라서 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 부모교육 및 협력, 통합교육 인식 관련, 법과 제도 요인을 중요하게 인식하고 있으며, 그것에 대한 행정지원의 필요성이 밝혀졌다. 배경변인에 따른 유아통합교육의 행정지원에 대한 의견에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 교육경력, 특수교육 전공, 통합교육 연수이며, 유아통합교육의 행정지원에 대한 요구에 영향을 미치는 변인은 직위, 근무기관, 통합교육 연수이다. 통합교육 경력 변인은 배경변인에 따른 의견과 요구 수준에 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 첫째, 직위에 따른 의견에서는 장학사가 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력 요인을 중요하게 인식하였고, 유아특수교사는 통합교육 행정, 교사연수 및 내용, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있었다. 국가차원에서 교육과정 및 교수-학습과 부모교육 및 협력에 대한 방안을 모색하여야 한다. 둘째, 근무기관에 따른 의견에서는 국·공립유치원에 근무하는 교사·원장이 사립유치원장보다 통합교육 행정, 교사연수 및 내용 요인을 긍정적으로 인식하였다. 근무기관에 따라 의견이 다르게 표출되고 있으므로 공평성 있는 국가차원의 행정지원이 필요하다. 셋째, 교직경력에 따른 의견에서는 교직경력 20년 이상인 교사·원장·장학사가 부모교육 및 협력 요인을 높게 인식하고 있었다. 현재의 통합교육을 담당하는 교사의 인식수준을 고려하여 지원할 필요가 있다. 넷째, 특수교육을 학부과정에서 전공한 교사·원장·장학사가 교육과정 및 교수-학습, 통합교육 행정, 법·제도 요인을 긍정적으로 인식하고 있으며, 통합교육 연수를 60시간 이상 이수한 교사·원장·장학사가 행정지원의 모든 하위요인을 중요하게 인식하였다. 통합교육 연수의 필요성이 강조된다. 2. 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계 유아통합교육 관련 행정지원 요인별 의견과 요구 간의 관계는 정적인 상관관계였다. 회귀모형을 분석한 결과, 의견과 요구 간의 회귀모형에 대한 설명력이 상당히 높고, 요구의 모든 하위요인이 행정지원에 대한 의견에 상당한 영향력을 미치고 있다고 예측된다. 유아통합교육의 행정지원에 대한 의견을 높이기 위해서는 현장에서 요구하는 지원이 무엇인지를 분석하려는 행정적 지원 접근이 필요하다. 3. 유아통합교육을 위한 행정지원 활성화 방안 더불어 사는 공동체 사회 능력 향상을 유아통합교육의 중요성 및 필요성으로 인식하고 있으며, 모든 유아가 같은 수업에 참여하여 또래와 상호적 관계를 형성함으로서 발달지체유아의 다양성을 인정하는 것으로 인식하였다. 그러므로 유아통합교육의 개념을 새롭게 정립할 필요성과 구성주의 관점에서 유치원 재구조화가 이루어져야 한다. 통합교육 실행의 어려움은 통합학급에 대한 일반유아 학부모의 거부감, 과밀학급에 대한 일반유아교사의 부담감, 유아특수교사 및 특수교육보조원의 절대적 인력 부족, 통합교육 방향제시 및 지침서 부재, 교사의 통합교육 수행 능력 부족으로 밝혀졌다. 이러한 통합교육의 한계를 최소화하는 행정지원은 법과 제도 안에서 가능하다. 그러므로 통합교육을 의무교육화 하는 제도적 방안이 마련되어야 할 것이다. 유아통합교육을 위한 행정지원 활성화 방안으로 통합교육에 대한 제도적 근거 보완과 통합교육 실천에 교사의 책임감 부여, 전문적인 교사의 역량 강화, 체계적이고 실질적인 교사연수, 장애인 인권존중 및 장애이해교육이 제시되었다. 따라서 통합교육을 위한 환경 조성에 절대적인 영향을 미칠 행정이 필요하다. 즉, 국가차원에서 또는 각 시·도별 교육청 차원에서 교사의 책무성과 전문성을 위한 체계적인 교사와 행정가 연수가 마련되고, 더불어 사는 공동체 사회 능력 향상을 위한 장애인 인권존중 및 장애이해교육을 현재보다 더 강화하여야 한다.
The research aims to suggest proper administrative support processes for an efficient early childhood inclusive education and to create an educational environment in which disparate educational learning for all preschoolers harmoniously coexist. This research investigates how teachers, directors, an...
The research aims to suggest proper administrative support processes for an efficient early childhood inclusive education and to create an educational environment in which disparate educational learning for all preschoolers harmoniously coexist. This research investigates how teachers, directors, and junior school supervisors recognize administrative support processes for an early childhood inclusive education and what they suggest to vitalize administrative support processes for an inclusive education. Quantitative research and qualitative research were performed to achieve purposes of this research and the results of this research are as follows: 1. Recognition of administrative supports for an early childhood inclusive education The research identified that teachers, directors, and junior school supervisors generally recognized administrative support processes for an early childhood inclusive education as “high.” Thus, they recognized curriculum, teaching & learning, inclusive education administration, teacher training & its contents, parent education & their cooperation, and relevant laws & systems as important. Also, it was found out that the administrative supports for an early childhood inclusive education were needed. The variables to influence opinions on administrative supports according to background variables were position, service period, teaching career, major in special education, and inclusive education training. The variables to influence demands were position, type of institution, and inclusive education training. It was turned out that an inclusive education experience variable did not influence opinion or demands. First, as to opinions by position, junior school supervisors appreciate curriculum, teaching & learning, and parent education & their cooperation as significant. Special education teachers recognize an inclusive education administration, teacher training & its contents, and law & systems positively. Therefore, processes for teaching & learning and parent education should be sought for at state level. Second, as to opinions by type of institution, national or public kindergarten teachers and directors recognize inclusive education administration and teachers training & its contents more positively than private kindergarten teachers and directors do. Since the opinions differ according to type of institution, the administrative supports at state level should be fair. Third, as to opinions by teaching career, teachers, directors, and junior school supervisors with more than 20 year teaching career perceive parents training & their cooperation significantly. The administrative supports need to be provided in consideration of recognition level of teachers who are in charge of present inclusive education. Fourth, teachers, directors, and junior school supervisors who majored in special education in undergraduate positively recognize curriculum, teaching & education, inclusive education administration, and law & system variables. Teachers, directors, and junior school supervisors with more than 60 hour completion in the inclusive education perceive all sub-variables of administrative supports as material. The need for the inclusive education training is stressed. 2. Relationship between demands and opinions by an administrative support variable related to an early childhood inclusive education The relationship between demands and opinions by an administrative support variable related to an early childhood inclusive education is a positive relationship. As a result of a regression model analysis, a power of explanation on the regression model between opinions and demands is considerably high. All sub variables of demands substantially influence opinions on the administrative supports. In order to raise the opinion on administrative supports for the early childhood inclusive education, an approach to administrative supports to analyze the demands of teachers at field is needed. 3 Processes to vitalize the administrative supports for the early childhood inclusive education The significance of the early childhood inclusive education lies in the fact that it improves the ability to live together in a community. All preschoolers recognize a diversity of preschoolers with development retardation through interrelationship among all preschoolers in a class. Thus, kindergarten restructuring should be performed from the perspective of constructivism and from the need to newly establish the concept of early childhood inclusive education. It was found that the difficulties in practicing the inclusive education were a feeling of resistance from the parents of general preschoolers against inclusive classes, a feeling of burden on teachers of general preschoolers against overcrowded classes, an absolute shortage of preschoolers special education teachers and paraprofessionals, lack of direction guidance and guidebook on inclusive education, and teachers’ lack of ability to perform inclusive education. It is possible to provide the administrative supports to minimize the said limitations on the inclusive education in the realm of law and system. Thus, systematic processes should be provided to make the inclusive education compulsive education. The research suggests the followings as means to vitalize the administrative supports for early childhood inclusive education: systematic basis supplementation regarding the inclusive education, assignment of sense of responsibility to inclusive education teachers, strengthening of ability in specialized teachers, systematic and practical teachers training, and respect for human rights of the persons with disabilities & education for persons with disabilities. Therefore, administration to absolutely influence the environment for inclusive education is needed. That is, a systematic training for teachers and educational administrators should be provided from the state level or from metropolitan or provisional offices of education. It should be found out the efficient administrative support processes to aid teachers training unbound by time and place through networks. Respect for human rights of the persons with disabilities and the education for the persons with disabilities should be fortified to improve an ability to live together in society.
The research aims to suggest proper administrative support processes for an efficient early childhood inclusive education and to create an educational environment in which disparate educational learning for all preschoolers harmoniously coexist. This research investigates how teachers, directors, and junior school supervisors recognize administrative support processes for an early childhood inclusive education and what they suggest to vitalize administrative support processes for an inclusive education. Quantitative research and qualitative research were performed to achieve purposes of this research and the results of this research are as follows: 1. Recognition of administrative supports for an early childhood inclusive education The research identified that teachers, directors, and junior school supervisors generally recognized administrative support processes for an early childhood inclusive education as “high.” Thus, they recognized curriculum, teaching & learning, inclusive education administration, teacher training & its contents, parent education & their cooperation, and relevant laws & systems as important. Also, it was found out that the administrative supports for an early childhood inclusive education were needed. The variables to influence opinions on administrative supports according to background variables were position, service period, teaching career, major in special education, and inclusive education training. The variables to influence demands were position, type of institution, and inclusive education training. It was turned out that an inclusive education experience variable did not influence opinion or demands. First, as to opinions by position, junior school supervisors appreciate curriculum, teaching & learning, and parent education & their cooperation as significant. Special education teachers recognize an inclusive education administration, teacher training & its contents, and law & systems positively. Therefore, processes for teaching & learning and parent education should be sought for at state level. Second, as to opinions by type of institution, national or public kindergarten teachers and directors recognize inclusive education administration and teachers training & its contents more positively than private kindergarten teachers and directors do. Since the opinions differ according to type of institution, the administrative supports at state level should be fair. Third, as to opinions by teaching career, teachers, directors, and junior school supervisors with more than 20 year teaching career perceive parents training & their cooperation significantly. The administrative supports need to be provided in consideration of recognition level of teachers who are in charge of present inclusive education. Fourth, teachers, directors, and junior school supervisors who majored in special education in undergraduate positively recognize curriculum, teaching & education, inclusive education administration, and law & system variables. Teachers, directors, and junior school supervisors with more than 60 hour completion in the inclusive education perceive all sub-variables of administrative supports as material. The need for the inclusive education training is stressed. 2. Relationship between demands and opinions by an administrative support variable related to an early childhood inclusive education The relationship between demands and opinions by an administrative support variable related to an early childhood inclusive education is a positive relationship. As a result of a regression model analysis, a power of explanation on the regression model between opinions and demands is considerably high. All sub variables of demands substantially influence opinions on the administrative supports. In order to raise the opinion on administrative supports for the early childhood inclusive education, an approach to administrative supports to analyze the demands of teachers at field is needed. 3 Processes to vitalize the administrative supports for the early childhood inclusive education The significance of the early childhood inclusive education lies in the fact that it improves the ability to live together in a community. All preschoolers recognize a diversity of preschoolers with development retardation through interrelationship among all preschoolers in a class. Thus, kindergarten restructuring should be performed from the perspective of constructivism and from the need to newly establish the concept of early childhood inclusive education. It was found that the difficulties in practicing the inclusive education were a feeling of resistance from the parents of general preschoolers against inclusive classes, a feeling of burden on teachers of general preschoolers against overcrowded classes, an absolute shortage of preschoolers special education teachers and paraprofessionals, lack of direction guidance and guidebook on inclusive education, and teachers’ lack of ability to perform inclusive education. It is possible to provide the administrative supports to minimize the said limitations on the inclusive education in the realm of law and system. Thus, systematic processes should be provided to make the inclusive education compulsive education. The research suggests the followings as means to vitalize the administrative supports for early childhood inclusive education: systematic basis supplementation regarding the inclusive education, assignment of sense of responsibility to inclusive education teachers, strengthening of ability in specialized teachers, systematic and practical teachers training, and respect for human rights of the persons with disabilities & education for persons with disabilities. Therefore, administration to absolutely influence the environment for inclusive education is needed. That is, a systematic training for teachers and educational administrators should be provided from the state level or from metropolitan or provisional offices of education. It should be found out the efficient administrative support processes to aid teachers training unbound by time and place through networks. Respect for human rights of the persons with disabilities and the education for the persons with disabilities should be fortified to improve an ability to live together in society.
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