본 연구는 교사들이 숲유치원에서의 누리과정에 적합한 활동을 실천하고 있는지 알아보고, 교사의 변인별로 어떠한 차이가 있는지 분석하여 봄으로써 숲유치원에서의 누리과정 적용의 필요성 및 적용 가능성을 고취하고, 또한 숲유치원에서 누리과정을 실천하기 위해 교사에게 어떠한 지원이 필요한지를 찾는데 그 목적이 있다. 이에 유치원, 어린이집 교사를 대상으로 숲유치원에서의 누리과정 적용의 실제를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정을 적합하게 실천하고 있는가?
연구문제 2 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정의 영역별로 적합하게 실천하고 있는가?
2-1. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교수학습관을 가지고 있는가?
2-2. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교육계획 및 평가를 하고 있는가?
2-3. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 학습자관을 가지고 있는가?
2-4. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 환경구성을 하고 있는가?
본 연구는 2013년 시행된 누리과정에서 요구하는 ...
본 연구는 교사들이 숲유치원에서의 누리과정에 적합한 활동을 실천하고 있는지 알아보고, 교사의 변인별로 어떠한 차이가 있는지 분석하여 봄으로써 숲유치원에서의 누리과정 적용의 필요성 및 적용 가능성을 고취하고, 또한 숲유치원에서 누리과정을 실천하기 위해 교사에게 어떠한 지원이 필요한지를 찾는데 그 목적이 있다. 이에 유치원, 어린이집 교사를 대상으로 숲유치원에서의 누리과정 적용의 실제를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정을 적합하게 실천하고 있는가?
연구문제 2 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정의 영역별로 적합하게 실천하고 있는가?
2-1. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교수학습관을 가지고 있는가?
2-2. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교육계획 및 평가를 하고 있는가?
2-3. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 학습자관을 가지고 있는가?
2-4. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 환경구성을 하고 있는가?
본 연구는 2013년 시행된 누리과정에서 요구하는 교사의 역할 수행에 대한 실천적 내용으로 문항을 구성하여 유치원과 어린이집 교사 411명을 대상으로 분석하였으며, 설문은 2013년 8월부터 3주간 서울시, 경기도, 제주도의 유치원과 어린이집에 배부하였고 배부된 설문지는 모두 450부였으며 수거율은 94.9%였다. 수거된 427부 중에서 불성실한 자료 16부를 제외하고 411부가 최종 분석 자료로 이용되었다.
본 연구에 사용된 도구는 임은정(2013)이 개발한 숲에서 누리과정 실천을 위한 교사의 자기평가척도를 사용하였다. 이 연구도구는 교수·학습관, 교육계획 및 평가, 학습자관, 환경구성 등 4개의 하위 요소로 구성되어있다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 빈도분석(frequency analysis), 일원변량분석(one way ANOVA)를 실시하였으며 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도의 문항별 반응분포를 살펴보면 교육계획 및 평가가 가장 높은 평균을 나타내었고 학습자관, 교수학습관의 순이었으며 환경구성은 가장 낮은 평균을 나타내었다.
둘째, 교수학습관의 문항반응분포를 살펴보면 유아가 자유놀이를 재미있어하여 계획된 활동 대신에 자유놀이를 계속 진행하거나 교사가 개입하지 않고 자유놀이를 할 수 있도록 도왔다는 응답의 분포가 낮게 나왔다.
셋째, 숲유치원 교육활동에서 교사의 교육 계획 및 평가에서 대․소집단 활동과 자유놀이가 균형을 이루어 활동한다는 문항이 가장 낮은 평균을 보였다.
넷째, 숲유치원 교육활동에서 교사의 학습자관은 다른 영역에 비해 더 낮은 평균을 보였다.
다섯째, 숲에 흥미영역을 구성한다고 인식한 교사들의 인식은 낮은 평균을 보였으며 통합교육을 위해서 영역을 나누지 않아야 한다고 인식하고 있었다. 환경구성의 문항반응분포를 살펴보면 숲에 흥미영역을 만들거나 숲에서 영역을 나누어 활동한다는 문항의 분포가 매우 낮게 통합교육을 위해 영역을 나눠야 하고 유아에게 문해 환경을 제공하며 유아의 놀이를 위해 숲 환경을 충분히 준비해준다는 문항의 분포는 높게 나왔다.
여섯째, 교사의 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도를 보면 교사의 연령별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 40대가 가장 높이 나타났고 30대, 20대 순으로 나타났다. 유아교육기관 근무경력별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 10년 이상이 가장 높이 나타났다. 교사의 숲 유아교육기관 근무경력과 숲 교육에 관한 교사 연수경험별 숲유치원에서의 누리과정의 실천정도는 유의한 차이가 없었다. 기관유형별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 어린이집이 유치원보다 높게 나타났으며 유아의 연령별 실천 정도는 만 2세가 가장 높게 나타났고 만 4세, 만 3세, 만 1세, 만 5세, 혼합연령 순이었다.
이와 같은 분석 결과 숲유치원에서의 누리과정은 유아교육기관 내에서의 누리과정 교육활동과 숲에서의 누리과정의 교육활동에 큰 차이가 없음을 알 수 있다. 따라서 교사들은 누리과정에 대한 교육 및 연수를 통해 누리과정을 익히고 더불어 누리과정과 연계한 숲 교육 연수를 통해 누리과정을 숲에서 진행하는 실제적인 방법을 익히는 노력이 필요하겠다.
본 연구는 교사들이 숲유치원에서의 누리과정에 적합한 활동을 실천하고 있는지 알아보고, 교사의 변인별로 어떠한 차이가 있는지 분석하여 봄으로써 숲유치원에서의 누리과정 적용의 필요성 및 적용 가능성을 고취하고, 또한 숲유치원에서 누리과정을 실천하기 위해 교사에게 어떠한 지원이 필요한지를 찾는데 그 목적이 있다. 이에 유치원, 어린이집 교사를 대상으로 숲유치원에서의 누리과정 적용의 실제를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정을 적합하게 실천하고 있는가?
연구문제 2 : 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정의 영역별로 적합하게 실천하고 있는가?
2-1. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교수학습관을 가지고 있는가?
2-2. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 교육계획 및 평가를 하고 있는가?
2-3. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 학습자관을 가지고 있는가?
2-4. 숲유치원 교육활동에서 교사는 누리과정에 적합한 환경구성을 하고 있는가?
본 연구는 2013년 시행된 누리과정에서 요구하는 교사의 역할 수행에 대한 실천적 내용으로 문항을 구성하여 유치원과 어린이집 교사 411명을 대상으로 분석하였으며, 설문은 2013년 8월부터 3주간 서울시, 경기도, 제주도의 유치원과 어린이집에 배부하였고 배부된 설문지는 모두 450부였으며 수거율은 94.9%였다. 수거된 427부 중에서 불성실한 자료 16부를 제외하고 411부가 최종 분석 자료로 이용되었다.
본 연구에 사용된 도구는 임은정(2013)이 개발한 숲에서 누리과정 실천을 위한 교사의 자기평가척도를 사용하였다. 이 연구도구는 교수·학습관, 교육계획 및 평가, 학습자관, 환경구성 등 4개의 하위 요소로 구성되어있다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 빈도분석(frequency analysis), 일원변량분석(one way ANOVA)를 실시하였으며 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도의 문항별 반응분포를 살펴보면 교육계획 및 평가가 가장 높은 평균을 나타내었고 학습자관, 교수학습관의 순이었으며 환경구성은 가장 낮은 평균을 나타내었다.
둘째, 교수학습관의 문항반응분포를 살펴보면 유아가 자유놀이를 재미있어하여 계획된 활동 대신에 자유놀이를 계속 진행하거나 교사가 개입하지 않고 자유놀이를 할 수 있도록 도왔다는 응답의 분포가 낮게 나왔다.
셋째, 숲유치원 교육활동에서 교사의 교육 계획 및 평가에서 대․소집단 활동과 자유놀이가 균형을 이루어 활동한다는 문항이 가장 낮은 평균을 보였다.
넷째, 숲유치원 교육활동에서 교사의 학습자관은 다른 영역에 비해 더 낮은 평균을 보였다.
다섯째, 숲에 흥미영역을 구성한다고 인식한 교사들의 인식은 낮은 평균을 보였으며 통합교육을 위해서 영역을 나누지 않아야 한다고 인식하고 있었다. 환경구성의 문항반응분포를 살펴보면 숲에 흥미영역을 만들거나 숲에서 영역을 나누어 활동한다는 문항의 분포가 매우 낮게 통합교육을 위해 영역을 나눠야 하고 유아에게 문해 환경을 제공하며 유아의 놀이를 위해 숲 환경을 충분히 준비해준다는 문항의 분포는 높게 나왔다.
여섯째, 교사의 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도를 보면 교사의 연령별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 40대가 가장 높이 나타났고 30대, 20대 순으로 나타났다. 유아교육기관 근무경력별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 10년 이상이 가장 높이 나타났다. 교사의 숲 유아교육기관 근무경력과 숲 교육에 관한 교사 연수경험별 숲유치원에서의 누리과정의 실천정도는 유의한 차이가 없었다. 기관유형별 숲유치원에서의 누리과정 실천 정도는 어린이집이 유치원보다 높게 나타났으며 유아의 연령별 실천 정도는 만 2세가 가장 높게 나타났고 만 4세, 만 3세, 만 1세, 만 5세, 혼합연령 순이었다.
이와 같은 분석 결과 숲유치원에서의 누리과정은 유아교육기관 내에서의 누리과정 교육활동과 숲에서의 누리과정의 교육활동에 큰 차이가 없음을 알 수 있다. 따라서 교사들은 누리과정에 대한 교육 및 연수를 통해 누리과정을 익히고 더불어 누리과정과 연계한 숲 교육 연수를 통해 누리과정을 숲에서 진행하는 실제적인 방법을 익히는 노력이 필요하겠다.
The purposes of this research are to examine if teachers conduct activities suitable for Nuri Curriculum in Forest Kindergarten, encourage necessities to apply Nuri Curriculum and possibilities to apply it in Forest Kindergarten by analyzing differences by teacher's variable and find which support i...
The purposes of this research are to examine if teachers conduct activities suitable for Nuri Curriculum in Forest Kindergarten, encourage necessities to apply Nuri Curriculum and possibilities to apply it in Forest Kindergarten by analyzing differences by teacher's variable and find which support is necessary to teachers for Nuri Curriculum of Forest Kindergarten. Therefore, following research problems were set for kindergartens and nurseries so as to examine Nuri Curriculum application in real situation.
Question 1. Do teachers fulfill Nuri Curriculum properly in educational activities of Forest Kindergarten?
Question 2. Do teachers fulfill Nuri Curriculum by content in educational activities of Forest Kindergarten?
2-1. Do teachers have teaching-learning method suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-2. Do teachers conduct education plan and evaluation suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-3. Do teachers have understanding of learners suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-4. Do teachers conduct environment configuration suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
This research organized questionnaires of practical contents for teachers' roles inquired by Nuri Curriculum in 2013 and analyzed for 411 teachers of kindergartens and nurseries. For the survey, total 450 questionnaires were distributed to kindergartens and nurseries in Seoul, Gyeonggi-do and Jeju for 3 weeks from Aug. 2013 and the rate of collection was 94.9%. Among the collected 427 questionnaires, 411 questionnaires were used as the data of final analysis except for 16 insincere questionnaires.
The tool used for this research was self-assessment scale of teachers for Nuri Curriculum in Forest, developed by Im Eunjung(2013) recently, and it's suitable for the research intention of researcher. So, it was used as it was with neither revision nor supplementation. The tool of this research is organized by 4 sub-factors such as teaching-learning method, education plan and evaluation, understanding of learners, environment configuration, etc. To verify effects of program, frequency analysis and one way Anova were conducted. And, all of empirical analysis in this research was verified in significant level of p<.05 and for statistical treatment, SPSSWIN 21.0 program was used for the analysis.
The results of this research can be abstracted as follows.
First, if examining response distribution by questionnaire of Nuri Curriculum fulfillment in Forest Kindergarten, education plan and evaluation showed the highest average and the next orders were understanding of learners and teaching-learning method. And, environment configuration showed the lowest average.
Second, if examining questionnaire response distribution of teaching-learning method, children feel pleasure in free play and there was low distribution of answer that they progressed free play instead of planned activity or teachers helped free play without interference.
Third, questionnaire that big․small group activities and free play are balanced for activities showed the lowest average in teachers' education plan and evaluation of Forest Kindergarten's educational activities.
Fourth, teachers' understanding of learners showed lower average than other sectors in Forest Kindergarten's educational activities.
Fifth, teachers' awareness on organization of interest sector in Forest showed low average and they recognized that sectors shouldn't be divided for combined education. If examining questionnaire response distribution of environment configuration, questionnaire which make interest sector in Forest or divide sectors in Forest for activities was very low and questionnaire that sectors must be divided for combined education, literacy environment is provided to children and Forest environment is sufficiently provided for children's play was high.
Sixth, if examining teachers' degree of Nuri Curriculum fulfillment in Forest Kindergarten, the degree of Nuri Curriculum fulfillment by teachers' age in Forest Kindergarten was the highest in the 40s and the next was the 30s and the 20s in order. The degree of Nuri Curriculum fulfillment by working career of children educational institution was the highest in more than 10 years. The degree of Nuri Curriculum fulfillment by teachers' working career in forest kindergarten and teachers' training experience for forest education in Forest Kindergarten didn't show significant any difference. For the degree of Nuri Curriculum fulfillment by institution type in Forest Kindergarten, nurseries showed higher value than kindergartens. The degree of fulfillment by children's age was the highest at the age of 2 and the next was age of 4, age of 3, age of 1, age of 5 and combined ages in order.
As the result of the above analysis, Nuri Curriculum of Forest Kindergarten didn't show many differences between Nuri Curriculum's educational activities of children educational institution and those activities of Forest. Therefore, teachers should make an effort to learn Nuri Curriculum through the education and training of Nuri Curriculum and learn practical method of Nuri Curriculum in Forest through the Forest education and training related to Nuri Curriculum.
The purposes of this research are to examine if teachers conduct activities suitable for Nuri Curriculum in Forest Kindergarten, encourage necessities to apply Nuri Curriculum and possibilities to apply it in Forest Kindergarten by analyzing differences by teacher's variable and find which support is necessary to teachers for Nuri Curriculum of Forest Kindergarten. Therefore, following research problems were set for kindergartens and nurseries so as to examine Nuri Curriculum application in real situation.
Question 1. Do teachers fulfill Nuri Curriculum properly in educational activities of Forest Kindergarten?
Question 2. Do teachers fulfill Nuri Curriculum by content in educational activities of Forest Kindergarten?
2-1. Do teachers have teaching-learning method suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-2. Do teachers conduct education plan and evaluation suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-3. Do teachers have understanding of learners suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
2-4. Do teachers conduct environment configuration suitable for Nuri Curriculum in educational activities of Forest Kindergarten?
This research organized questionnaires of practical contents for teachers' roles inquired by Nuri Curriculum in 2013 and analyzed for 411 teachers of kindergartens and nurseries. For the survey, total 450 questionnaires were distributed to kindergartens and nurseries in Seoul, Gyeonggi-do and Jeju for 3 weeks from Aug. 2013 and the rate of collection was 94.9%. Among the collected 427 questionnaires, 411 questionnaires were used as the data of final analysis except for 16 insincere questionnaires.
The tool used for this research was self-assessment scale of teachers for Nuri Curriculum in Forest, developed by Im Eunjung(2013) recently, and it's suitable for the research intention of researcher. So, it was used as it was with neither revision nor supplementation. The tool of this research is organized by 4 sub-factors such as teaching-learning method, education plan and evaluation, understanding of learners, environment configuration, etc. To verify effects of program, frequency analysis and one way Anova were conducted. And, all of empirical analysis in this research was verified in significant level of p<.05 and for statistical treatment, SPSSWIN 21.0 program was used for the analysis.
The results of this research can be abstracted as follows.
First, if examining response distribution by questionnaire of Nuri Curriculum fulfillment in Forest Kindergarten, education plan and evaluation showed the highest average and the next orders were understanding of learners and teaching-learning method. And, environment configuration showed the lowest average.
Second, if examining questionnaire response distribution of teaching-learning method, children feel pleasure in free play and there was low distribution of answer that they progressed free play instead of planned activity or teachers helped free play without interference.
Third, questionnaire that big․small group activities and free play are balanced for activities showed the lowest average in teachers' education plan and evaluation of Forest Kindergarten's educational activities.
Fourth, teachers' understanding of learners showed lower average than other sectors in Forest Kindergarten's educational activities.
Fifth, teachers' awareness on organization of interest sector in Forest showed low average and they recognized that sectors shouldn't be divided for combined education. If examining questionnaire response distribution of environment configuration, questionnaire which make interest sector in Forest or divide sectors in Forest for activities was very low and questionnaire that sectors must be divided for combined education, literacy environment is provided to children and Forest environment is sufficiently provided for children's play was high.
Sixth, if examining teachers' degree of Nuri Curriculum fulfillment in Forest Kindergarten, the degree of Nuri Curriculum fulfillment by teachers' age in Forest Kindergarten was the highest in the 40s and the next was the 30s and the 20s in order. The degree of Nuri Curriculum fulfillment by working career of children educational institution was the highest in more than 10 years. The degree of Nuri Curriculum fulfillment by teachers' working career in forest kindergarten and teachers' training experience for forest education in Forest Kindergarten didn't show significant any difference. For the degree of Nuri Curriculum fulfillment by institution type in Forest Kindergarten, nurseries showed higher value than kindergartens. The degree of fulfillment by children's age was the highest at the age of 2 and the next was age of 4, age of 3, age of 1, age of 5 and combined ages in order.
As the result of the above analysis, Nuri Curriculum of Forest Kindergarten didn't show many differences between Nuri Curriculum's educational activities of children educational institution and those activities of Forest. Therefore, teachers should make an effort to learn Nuri Curriculum through the education and training of Nuri Curriculum and learn practical method of Nuri Curriculum in Forest through the Forest education and training related to Nuri Curriculum.
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