본 연구는 숲유치원 원장들의 교육신념을 들여다봄으로서 숲유치원을 유지하게 하는 비가시적인 교육적 가치를 알아보고자 하였다. 숲유치원 원장들은 어떠한 교육신념을 가지고 있기에 일반유치원이 아닌 숲유치원을 운영하게 하는지, 숲유치원 원장들의 교육신념이 교육현장에서 어떠한 모습으로 발현되는지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제1: 숲유치원 원장들이 유아를 바라보는 관점은 어떠하며 유아의 놀이에 대해서 어떠한 신념을 가지고 숲유치원을 운영하고 있는가?
연구문제2: 숲유치원 원장은 자연이 지닌 어떠한 가치에 주목하면서 자연에서 놀이를 하는 숲유치원을 구상하고 있는가? 자연이 최상의 놀이터라는 믿음은 숲유치원 현상에서 어떠한 모습으로 발현되어 나타나는가?
연구문제3: 숲유치원 원장의 내면에 자리잡고 있는 교육신념이 자신과 ...
본 연구는 숲유치원 원장들의 교육신념을 들여다봄으로서 숲유치원을 유지하게 하는 비가시적인 교육적 가치를 알아보고자 하였다. 숲유치원 원장들은 어떠한 교육신념을 가지고 있기에 일반유치원이 아닌 숲유치원을 운영하게 하는지, 숲유치원 원장들의 교육신념이 교육현장에서 어떠한 모습으로 발현되는지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제1: 숲유치원 원장들이 유아를 바라보는 관점은 어떠하며 유아의 놀이에 대해서 어떠한 신념을 가지고 숲유치원을 운영하고 있는가?
연구문제2: 숲유치원 원장은 자연이 지닌 어떠한 가치에 주목하면서 자연에서 놀이를 하는 숲유치원을 구상하고 있는가? 자연이 최상의 놀이터라는 믿음은 숲유치원 현상에서 어떠한 모습으로 발현되어 나타나는가?
연구문제3: 숲유치원 원장의 내면에 자리잡고 있는 교육신념이 자신과 지역사회에 어떠한 영향을 주고 있는가?
교육 현장의 신념을 발견하기 위해서 통계절차, 양적인 도구를 사용하지 않고 심층적인 결과를 도출하는 질적 연구 방법을 사용하여 원장들의 인터뷰와 글로부터 교육적 신념을 추출하였다. 또한 인간의 경험의 의미 있는 과정을 탐구하는 내러티브 연구방법을 사용하여 서술하였다. 5차에 걸친 숲유치원 현장관찰과 숲유치원 원장 12명을 대상으로 한 인터뷰를 중심으로 현장 텍스트를 구성하였다. 전사된 인터뷰와 원장의 글(칼럼, 저서, 기사 등)을 수집하여 유의미한 범주를 구성하였다. 또한 자연주의 교육 전문가들의 자문과 조언을 받아 연구 과정과 방향을 설정하였다.
본 연구 결과에 따르면 숲유치원 원장은 유아와 놀이에 대한 믿음, 자연이 최상의 놀이터라는 믿음, 자신과 지역사회에 대한 믿음을 갖고 있는 것으로 나타났다. 숲유치원 원장의 유아와 놀이에 대한 믿음으로는 8가지의 하위 범주로 구성 되었다. 첫째, 원장은 유아를 스스로 크는 존재로 인식하여, 유아가 놀이를 스스로 선택하고 지속할 수 있도록 적극적으로 지원하였다. 둘째, 원장은 놀이를 유아의 삶을 살아갈 에너지로 인식하였다. 자연에서 자유놀이를 통하여 유아가 스스로 성장할 수 있는 놀이환경을 제공하는 것을 원장, 본인의 임무라고 생각하였다. 셋째, 숲에서 아이들은 놀이에 깊게 몰입하고 있었다. 자유로움은 유아로 하여금 스스로 선택하게 하면서 자신이 시작한 놀이에 대해서 몰입할 수 있는 내적 동기를 선사해주었다. 넷째, 자연이 갖는 넓은 공간, 풍성한 자연물들로 협동과 배려가 가능한 놀이가 진행된다. 다섯째, 나뭇잎, 열매, 흙 뿌리 등 자연물을 이용한 놀잇감은 상상력을 통해 이미지를 덧붙여야 함으로 유아의 상상력을 발휘할 수 있는 계기를 제공한다. 인공적인 장난감을 통하여 제한적으로 이루어졌던 놀이가 자연물과의 상상 놀이로 확장되며 창의적인 유아로 성장해나가도록 한다. 여섯째, 유아는 자연에서 시각, 촉각, 미각, 후각, 청각을 모두 사용하여서 오감을 자극하는 통합적인 놀이를 진행한다. 일곱째, 숲유치원 교사의 역할로서 시범을 보이지 않고 소극적인 참여자, 관찰자로서 참여를 강조하였다. 이는 자연과 의사소통하면서 스스로 성장하는 유아의 능력을 인정한 것으로 교사는 지시적인 말을 아끼도록 하였다. 여덟째, 놀이의 주인을 유아로 인정하여, 유아의 놀이를 제한하는 재롱잔치와 같은 보여주기식의 행사는 하지 않았다.
다음으로 숲유치원 원장의 자연이 최상의 놀이터라는 믿음은 5가지의 하위범주를 가진다. 첫째, 숲유치원 원장은 흙을 아이들의 삶의 기초가 형성될 수 있는 놀이터라고 보았다. 단순히 흙을 퍼나르는 활동에서 생명을 키우는 텃밭활동까지 땅에서의 활동을 통하여 다양한 체험을 할 수 있게 하였다. 둘째, 자연을 생명체와 교감할 수 있는 살아있는 놀이터로 보았다. 곤충과 식물들을 세밀하게 관찰하는 활동, 매일의 날씨 변화에 따라 달라지는 환경들을 통하여서 살아있는 것과 의사소통하는 유아로서 성장하도록 하였다. 셋째, 자연이 아이들을 건강하게 키우는 놀이터로 보았다. 자연에서 활발하게 놀이한 유아는 에너지를 발산하며 배고파지면서 먹고 싶은 상태로 돌아감으로, 스스로 잘 먹고자 하는 자발적인 식습관 개선이 일어났다. 넷째, 자연은 과잉행동, 애착장애와 같은 문제행동을 치료하는 장으로 쓰였다. 자연에서 놀이를 하는 가운데 유아의 문제행동이 줄어들면서 또래들과 어울릴 수 있는 상호작용이 시작되었다. 다섯째, 자연은 유아의 가족에게 긍정적인 영향을 미치는 놀이터였다. 심신이 건강해진 유아는 가족까지 숲과 가까워 지도록 매개역할을 하고 있었다.
마지막으로 숲유치원 원장의 자신의 교육 방법에 대해 믿음을 가지고 이러한 믿음이 지역사회에서 퍼져나가기를 바랬다. 자신과 지역사회와의 믿음은 4가지의 하위범주로 나누어진다. 첫째, 원장 자신에 대한 믿음을 바탕으로 숲유치원 설립 초기의 다양한 갈등요소를 극복하고 숲유치원을 운영하였다. 둘째, 운영에 대한 믿음을 통해 인지위주, 영어교육과 같은 학부모들이 원하는 교육
본 연구는 숲유치원 원장들의 교육신념을 들여다봄으로서 숲유치원을 유지하게 하는 비가시적인 교육적 가치를 알아보고자 하였다. 숲유치원 원장들은 어떠한 교육신념을 가지고 있기에 일반유치원이 아닌 숲유치원을 운영하게 하는지, 숲유치원 원장들의 교육신념이 교육현장에서 어떠한 모습으로 발현되는지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제1: 숲유치원 원장들이 유아를 바라보는 관점은 어떠하며 유아의 놀이에 대해서 어떠한 신념을 가지고 숲유치원을 운영하고 있는가?
연구문제2: 숲유치원 원장은 자연이 지닌 어떠한 가치에 주목하면서 자연에서 놀이를 하는 숲유치원을 구상하고 있는가? 자연이 최상의 놀이터라는 믿음은 숲유치원 현상에서 어떠한 모습으로 발현되어 나타나는가?
연구문제3: 숲유치원 원장의 내면에 자리잡고 있는 교육신념이 자신과 지역사회에 어떠한 영향을 주고 있는가?
교육 현장의 신념을 발견하기 위해서 통계절차, 양적인 도구를 사용하지 않고 심층적인 결과를 도출하는 질적 연구 방법을 사용하여 원장들의 인터뷰와 글로부터 교육적 신념을 추출하였다. 또한 인간의 경험의 의미 있는 과정을 탐구하는 내러티브 연구방법을 사용하여 서술하였다. 5차에 걸친 숲유치원 현장관찰과 숲유치원 원장 12명을 대상으로 한 인터뷰를 중심으로 현장 텍스트를 구성하였다. 전사된 인터뷰와 원장의 글(칼럼, 저서, 기사 등)을 수집하여 유의미한 범주를 구성하였다. 또한 자연주의 교육 전문가들의 자문과 조언을 받아 연구 과정과 방향을 설정하였다.
본 연구 결과에 따르면 숲유치원 원장은 유아와 놀이에 대한 믿음, 자연이 최상의 놀이터라는 믿음, 자신과 지역사회에 대한 믿음을 갖고 있는 것으로 나타났다. 숲유치원 원장의 유아와 놀이에 대한 믿음으로는 8가지의 하위 범주로 구성 되었다. 첫째, 원장은 유아를 스스로 크는 존재로 인식하여, 유아가 놀이를 스스로 선택하고 지속할 수 있도록 적극적으로 지원하였다. 둘째, 원장은 놀이를 유아의 삶을 살아갈 에너지로 인식하였다. 자연에서 자유놀이를 통하여 유아가 스스로 성장할 수 있는 놀이환경을 제공하는 것을 원장, 본인의 임무라고 생각하였다. 셋째, 숲에서 아이들은 놀이에 깊게 몰입하고 있었다. 자유로움은 유아로 하여금 스스로 선택하게 하면서 자신이 시작한 놀이에 대해서 몰입할 수 있는 내적 동기를 선사해주었다. 넷째, 자연이 갖는 넓은 공간, 풍성한 자연물들로 협동과 배려가 가능한 놀이가 진행된다. 다섯째, 나뭇잎, 열매, 흙 뿌리 등 자연물을 이용한 놀잇감은 상상력을 통해 이미지를 덧붙여야 함으로 유아의 상상력을 발휘할 수 있는 계기를 제공한다. 인공적인 장난감을 통하여 제한적으로 이루어졌던 놀이가 자연물과의 상상 놀이로 확장되며 창의적인 유아로 성장해나가도록 한다. 여섯째, 유아는 자연에서 시각, 촉각, 미각, 후각, 청각을 모두 사용하여서 오감을 자극하는 통합적인 놀이를 진행한다. 일곱째, 숲유치원 교사의 역할로서 시범을 보이지 않고 소극적인 참여자, 관찰자로서 참여를 강조하였다. 이는 자연과 의사소통하면서 스스로 성장하는 유아의 능력을 인정한 것으로 교사는 지시적인 말을 아끼도록 하였다. 여덟째, 놀이의 주인을 유아로 인정하여, 유아의 놀이를 제한하는 재롱잔치와 같은 보여주기식의 행사는 하지 않았다.
다음으로 숲유치원 원장의 자연이 최상의 놀이터라는 믿음은 5가지의 하위범주를 가진다. 첫째, 숲유치원 원장은 흙을 아이들의 삶의 기초가 형성될 수 있는 놀이터라고 보았다. 단순히 흙을 퍼나르는 활동에서 생명을 키우는 텃밭활동까지 땅에서의 활동을 통하여 다양한 체험을 할 수 있게 하였다. 둘째, 자연을 생명체와 교감할 수 있는 살아있는 놀이터로 보았다. 곤충과 식물들을 세밀하게 관찰하는 활동, 매일의 날씨 변화에 따라 달라지는 환경들을 통하여서 살아있는 것과 의사소통하는 유아로서 성장하도록 하였다. 셋째, 자연이 아이들을 건강하게 키우는 놀이터로 보았다. 자연에서 활발하게 놀이한 유아는 에너지를 발산하며 배고파지면서 먹고 싶은 상태로 돌아감으로, 스스로 잘 먹고자 하는 자발적인 식습관 개선이 일어났다. 넷째, 자연은 과잉행동, 애착장애와 같은 문제행동을 치료하는 장으로 쓰였다. 자연에서 놀이를 하는 가운데 유아의 문제행동이 줄어들면서 또래들과 어울릴 수 있는 상호작용이 시작되었다. 다섯째, 자연은 유아의 가족에게 긍정적인 영향을 미치는 놀이터였다. 심신이 건강해진 유아는 가족까지 숲과 가까워 지도록 매개역할을 하고 있었다.
마지막으로 숲유치원 원장의 자신의 교육 방법에 대해 믿음을 가지고 이러한 믿음이 지역사회에서 퍼져나가기를 바랬다. 자신과 지역사회와의 믿음은 4가지의 하위범주로 나누어진다. 첫째, 원장 자신에 대한 믿음을 바탕으로 숲유치원 설립 초기의 다양한 갈등요소를 극복하고 숲유치원을 운영하였다. 둘째, 운영에 대한 믿음을 통해 인지위주, 영어교육과 같은 학부모들이 원하는 교육
In this study, by looking into the principles of the directors, the educational principles maintaining the forest kindergartens were investigated. Educational principle is an unseen source of energy enabling the education itself. By what educational principle, the directors established the forest ki...
In this study, by looking into the principles of the directors, the educational principles maintaining the forest kindergartens were investigated. Educational principle is an unseen source of energy enabling the education itself. By what educational principle, the directors established the forest kindergartens and how their principles shown in the spot of education was studied. To find out the intangible educational principles of forest kindergarten, the research problems were set as follows.
Problem 1: In what perspective the directors look at the kindergarteners and with what principles on play games do the directors run the forest kindergartens?
Problem 2: On what merit of nature do the directors focus to configure the forest kindergarten where children play in nature? How is the belief in the nature as the best playground unfolded on site of the forest kindergartens?
Problem 3: How do the inner educational principles of the directors affect themselves, and furthermore, the local community?
To find out the on-site educational principles, quality research method was used to extract educational value sets from the directors through interviews and writings. Also, narrative research method investigating valuable processes of human experiences was used for description. The on-site text is composed based on the interviews from 12 forest kindergarten directors and 5 consecutive forest kindergarten on-site observations. Transcribed interviews and the directors’ writings such as columns, books, and articles were collected to compose a meaningful category. Also, research process and direction were determined with consultations and advices from naturalism educational professionals.
According to this research result, forest kindergarten directors have a belief in the children and play games, a belief in the nature as the best playground, and a belief in themselves and their local communities. The belief of the directors in children and play games can be divided into 8 subcategories. First, the directors perceive a child as a self-growing person and actively support children to make their own choices of play games and to continue playing. Second, the directors acknowledge play games as an energy source of children’s lives. They considered providing a play environment where children can grow themselves through free activities in the nature as their duty. Third, in forest, children could be deeply absorbed in play activities. Freedom in their choices of play games has given children inner motives to be absorbed in games they started. Fourth, the wide space in nature and abundant natural products enabled play games with cooperation and consideration with others. Fifth, the children were given the opportunity to exercise their imagination because playthings obtained from nature such as leaves, fruits, soil, and roots require creative images to be attached. The play activities restrained by artificial playthings were expanded to imaginative play activities with natural products enabling children to grow creatively. Sixth, children can experience integrated play activities stimulating all five senses of seeing, touching, tasting, smelling and hearing. Seventh, it was emphasized that the forest kindergarten teacher’s role was not in demonstration but in participation as an observer or a passive participant. To acknowledge the ability of children to grow by themselves through communicating with nature, teachers were trying to give fewer instructions. Eighth, children were acknowledged as the host of play activities and ceremonial programs like school art festival restricting children’s play activities were not performed.
Next, the belief of directors in the nature as the best playground can be divided into 5 subcategories. First, directors saw the earth as the playground where children’s lives foundation can be formed. Children could experience various activities on the ground from simple digging and carrying the soil to gardening activities to grow a living thing. Second, the nature was seen as a living playground where children can commune with living organisms. Though detailed observation of insects and plants and experience of varying environment with daily weather changes, children can learn to communicate with living things. Third, the nature was seen as a playground where children can grow healthy. Through various activities in nature, children’s growing body could be developed and their energy was worked off, which led children to crave for eating healthy food without unbalanced eating habits. Fourth, the nature was a place to correct problematic behaviors such as hyperactivity or attachment disorder. In the process of play activities in nature, children’s problematic behaviors were reduced and socializing interaction with others begun. Fifth, the nature was a playground with positive influence to the children’s family. The children grown healthy in their body and mind intermediate their own family to get closer to the forest.
Lastly, the forest kindergarten directors believed in their educational method and hoped their belief to be spread in local communities. This can be divided into 4 subcategories. First, based on the belief in themselves, directors could overcome various conflicts and struggles at the beginning and maintain the forest kindergarten. Second, through believing in their own management, the directors tried to establish their belief in free activities rather than compromising with parents who wanted perceptive oriented education or early English education. Third, they realized believing in teachers on-site by beginning with employing teachers who could play with children in nature. They believed that teachers should be able to commune with the forest first to induce the children to do the same. Fourth, by believing in the local community, they wanted to share forest education rather than competing. By sharing the satisfaction they achieved
In this study, by looking into the principles of the directors, the educational principles maintaining the forest kindergartens were investigated. Educational principle is an unseen source of energy enabling the education itself. By what educational principle, the directors established the forest kindergartens and how their principles shown in the spot of education was studied. To find out the intangible educational principles of forest kindergarten, the research problems were set as follows.
Problem 1: In what perspective the directors look at the kindergarteners and with what principles on play games do the directors run the forest kindergartens?
Problem 2: On what merit of nature do the directors focus to configure the forest kindergarten where children play in nature? How is the belief in the nature as the best playground unfolded on site of the forest kindergartens?
Problem 3: How do the inner educational principles of the directors affect themselves, and furthermore, the local community?
To find out the on-site educational principles, quality research method was used to extract educational value sets from the directors through interviews and writings. Also, narrative research method investigating valuable processes of human experiences was used for description. The on-site text is composed based on the interviews from 12 forest kindergarten directors and 5 consecutive forest kindergarten on-site observations. Transcribed interviews and the directors’ writings such as columns, books, and articles were collected to compose a meaningful category. Also, research process and direction were determined with consultations and advices from naturalism educational professionals.
According to this research result, forest kindergarten directors have a belief in the children and play games, a belief in the nature as the best playground, and a belief in themselves and their local communities. The belief of the directors in children and play games can be divided into 8 subcategories. First, the directors perceive a child as a self-growing person and actively support children to make their own choices of play games and to continue playing. Second, the directors acknowledge play games as an energy source of children’s lives. They considered providing a play environment where children can grow themselves through free activities in the nature as their duty. Third, in forest, children could be deeply absorbed in play activities. Freedom in their choices of play games has given children inner motives to be absorbed in games they started. Fourth, the wide space in nature and abundant natural products enabled play games with cooperation and consideration with others. Fifth, the children were given the opportunity to exercise their imagination because playthings obtained from nature such as leaves, fruits, soil, and roots require creative images to be attached. The play activities restrained by artificial playthings were expanded to imaginative play activities with natural products enabling children to grow creatively. Sixth, children can experience integrated play activities stimulating all five senses of seeing, touching, tasting, smelling and hearing. Seventh, it was emphasized that the forest kindergarten teacher’s role was not in demonstration but in participation as an observer or a passive participant. To acknowledge the ability of children to grow by themselves through communicating with nature, teachers were trying to give fewer instructions. Eighth, children were acknowledged as the host of play activities and ceremonial programs like school art festival restricting children’s play activities were not performed.
Next, the belief of directors in the nature as the best playground can be divided into 5 subcategories. First, directors saw the earth as the playground where children’s lives foundation can be formed. Children could experience various activities on the ground from simple digging and carrying the soil to gardening activities to grow a living thing. Second, the nature was seen as a living playground where children can commune with living organisms. Though detailed observation of insects and plants and experience of varying environment with daily weather changes, children can learn to communicate with living things. Third, the nature was seen as a playground where children can grow healthy. Through various activities in nature, children’s growing body could be developed and their energy was worked off, which led children to crave for eating healthy food without unbalanced eating habits. Fourth, the nature was a place to correct problematic behaviors such as hyperactivity or attachment disorder. In the process of play activities in nature, children’s problematic behaviors were reduced and socializing interaction with others begun. Fifth, the nature was a playground with positive influence to the children’s family. The children grown healthy in their body and mind intermediate their own family to get closer to the forest.
Lastly, the forest kindergarten directors believed in their educational method and hoped their belief to be spread in local communities. This can be divided into 4 subcategories. First, based on the belief in themselves, directors could overcome various conflicts and struggles at the beginning and maintain the forest kindergarten. Second, through believing in their own management, the directors tried to establish their belief in free activities rather than compromising with parents who wanted perceptive oriented education or early English education. Third, they realized believing in teachers on-site by beginning with employing teachers who could play with children in nature. They believed that teachers should be able to commune with the forest first to induce the children to do the same. Fourth, by believing in the local community, they wanted to share forest education rather than competing. By sharing the satisfaction they achieved
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