본 연구는 북부지방산림청 관내 유아숲체험원 프로그램을 분석하여 자연중심의 녹색교육 전문화를 위한 유아숲체험원 활성화를 위해 현장에 적용 가능한 기초 자료의 제공과 앞으로의 유아숲체험원 적합모델 개발의 방향성을 제시하는 데 목적이 있다. 이러한 본 논문의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아숲체험원 운영 현황으로는 거의 모든 유치원이 체험형 유아숲체험원으로 운영되었다. 또한, 모두 사전 협약을 체결하였고 주말 운영을 하였다. 프로그램은 감각, 신체, 창의성, 자연지식, 영성 · 감성, 기타 교육 유형으로 구분하여 유아숲체험원 대상지의 시설물 및 환경에 맞춰진 지도교안에 따라 운영되고 있었다. 가장 많이 조성된 시설물은 식물교육장 및 야외교육 시설이었고 대피소의 구실을 하는 시설물 마련이 미흡한 것으로 나타났다. 가장 높은 참여도를 보인 곳은 접근성이 양호하고 숲해설 코스가 잘 발달하여 있는 수락산 유아숲체험원 이었고 두 번째는 강원 영서지역의 숲체원 유아숲체험원이었다. 둘째, 유아숲체험원의 이용실태를 분석 결과 전체적으로 1~2회 참여자가 가장 많았다. 요구도 분석결과 희망하는 유아숲체험원 운영형태는 국가가 운영하는 체험형 유아숲체험원을 선택한 참여자가 가장 많았으며 운영방법의 경우 유치원과 유아숲체험원을 함께 운영하는 방법이 가장 높게 나타났다. 프로그램 양적 측면 중 참여 희망 횟수는 주 1회가 가장 높았고 수용인원의 경우 프로그램 진행 시 숲해설가 1명당 7~10명을 수용하는 것이 적당하다고 선택한 참여자가 43.8%로 가장 많았다. 프로그램 ...
본 연구는 북부지방산림청 관내 유아숲체험원 프로그램을 분석하여 자연중심의 녹색교육 전문화를 위한 유아숲체험원 활성화를 위해 현장에 적용 가능한 기초 자료의 제공과 앞으로의 유아숲체험원 적합모델 개발의 방향성을 제시하는 데 목적이 있다. 이러한 본 논문의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아숲체험원 운영 현황으로는 거의 모든 유치원이 체험형 유아숲체험원으로 운영되었다. 또한, 모두 사전 협약을 체결하였고 주말 운영을 하였다. 프로그램은 감각, 신체, 창의성, 자연지식, 영성 · 감성, 기타 교육 유형으로 구분하여 유아숲체험원 대상지의 시설물 및 환경에 맞춰진 지도교안에 따라 운영되고 있었다. 가장 많이 조성된 시설물은 식물교육장 및 야외교육 시설이었고 대피소의 구실을 하는 시설물 마련이 미흡한 것으로 나타났다. 가장 높은 참여도를 보인 곳은 접근성이 양호하고 숲해설 코스가 잘 발달하여 있는 수락산 유아숲체험원 이었고 두 번째는 강원 영서지역의 숲체원 유아숲체험원이었다. 둘째, 유아숲체험원의 이용실태를 분석 결과 전체적으로 1~2회 참여자가 가장 많았다. 요구도 분석결과 희망하는 유아숲체험원 운영형태는 국가가 운영하는 체험형 유아숲체험원을 선택한 참여자가 가장 많았으며 운영방법의 경우 유치원과 유아숲체험원을 함께 운영하는 방법이 가장 높게 나타났다. 프로그램 양적 측면 중 참여 희망 횟수는 주 1회가 가장 높았고 수용인원의 경우 프로그램 진행 시 숲해설가 1명당 7~10명을 수용하는 것이 적당하다고 선택한 참여자가 43.8%로 가장 많았다. 프로그램 질적 측면 중 선호하는 활동은 숲체험으로 나타났고 개선사항은 체험장의 환경이라 응답한 이용자가 많았다. 다중응답 분석 결과 추후 이용하고 싶은 체험공간은 자연물 놀이라 응답한 참여자가 가장 많았고 프로그램 구성 시 중점을 두고 구성하길 바라는 교육 분야는 창의성이라 응답한 참여자가 가장 많았다. 셋째, 프로그램 요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 유아숲체험원 체험형의 전문성이며 청량산 체험형의 프로그램에 대한 만족도가 가장 높았다. 환경요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 체험형의 안전성이며 북악산 공동산림사업형 유아숲체험원이 환경요인에 대한 만족도가 가장 높았다. 운영요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 체험형의 친절성이며 청량산 체험형이 운영요인에 대한 만족도가 높았다. 분석 결과 유아숲체험원의 프로그램, 운영, 환경 순으로 만족하고 있었음을 알 수 있으며 프로그램 요인 중 유익성을 환경 요인 중 쾌적성을 운영 요인 중 진행 전문성을 가장 만족하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 만족도 분석을 위한 인자분석 결과 ‘프로그램 운영 요인’(Factor 1), ‘체험장 시설 요인’(Factor 2), ‘편리한 선호 요인’(Factor 3) 총 3개의 인자군으로 설명되어 지고 있다. 유아숲체험원 별 참여자의 종합 만족도 분석 결과 청량산 유아숲체험원의 만족도가 가장 높았고 종합만족도와 만족도 인자와의 관계성 분석 결과 ‘프로그램 운영 요인’(Factor 1)이 종합만족도 결정에 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 따라서 이러한 요인들을 고려하여 유아숲체험원의 자연환경과 지역의 문화 요소가 결합된 다양하고 흥미로운 프로그램을 개발하여 현장에 보급해 나아가야 할 것이라 사료된다.
본 연구는 북부지방산림청 관내 유아숲체험원 프로그램을 분석하여 자연중심의 녹색교육 전문화를 위한 유아숲체험원 활성화를 위해 현장에 적용 가능한 기초 자료의 제공과 앞으로의 유아숲체험원 적합모델 개발의 방향성을 제시하는 데 목적이 있다. 이러한 본 논문의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아숲체험원 운영 현황으로는 거의 모든 유치원이 체험형 유아숲체험원으로 운영되었다. 또한, 모두 사전 협약을 체결하였고 주말 운영을 하였다. 프로그램은 감각, 신체, 창의성, 자연지식, 영성 · 감성, 기타 교육 유형으로 구분하여 유아숲체험원 대상지의 시설물 및 환경에 맞춰진 지도교안에 따라 운영되고 있었다. 가장 많이 조성된 시설물은 식물교육장 및 야외교육 시설이었고 대피소의 구실을 하는 시설물 마련이 미흡한 것으로 나타났다. 가장 높은 참여도를 보인 곳은 접근성이 양호하고 숲해설 코스가 잘 발달하여 있는 수락산 유아숲체험원 이었고 두 번째는 강원 영서지역의 숲체원 유아숲체험원이었다. 둘째, 유아숲체험원의 이용실태를 분석 결과 전체적으로 1~2회 참여자가 가장 많았다. 요구도 분석결과 희망하는 유아숲체험원 운영형태는 국가가 운영하는 체험형 유아숲체험원을 선택한 참여자가 가장 많았으며 운영방법의 경우 유치원과 유아숲체험원을 함께 운영하는 방법이 가장 높게 나타났다. 프로그램 양적 측면 중 참여 희망 횟수는 주 1회가 가장 높았고 수용인원의 경우 프로그램 진행 시 숲해설가 1명당 7~10명을 수용하는 것이 적당하다고 선택한 참여자가 43.8%로 가장 많았다. 프로그램 질적 측면 중 선호하는 활동은 숲체험으로 나타났고 개선사항은 체험장의 환경이라 응답한 이용자가 많았다. 다중응답 분석 결과 추후 이용하고 싶은 체험공간은 자연물 놀이라 응답한 참여자가 가장 많았고 프로그램 구성 시 중점을 두고 구성하길 바라는 교육 분야는 창의성이라 응답한 참여자가 가장 많았다. 셋째, 프로그램 요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 유아숲체험원 체험형의 전문성이며 청량산 체험형의 프로그램에 대한 만족도가 가장 높았다. 환경요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 체험형의 안전성이며 북악산 공동산림사업형 유아숲체험원이 환경요인에 대한 만족도가 가장 높았다. 운영요인 중 가장 높은 만족도는 청량산 체험형의 친절성이며 청량산 체험형이 운영요인에 대한 만족도가 높았다. 분석 결과 유아숲체험원의 프로그램, 운영, 환경 순으로 만족하고 있었음을 알 수 있으며 프로그램 요인 중 유익성을 환경 요인 중 쾌적성을 운영 요인 중 진행 전문성을 가장 만족하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 만족도 분석을 위한 인자분석 결과 ‘프로그램 운영 요인’(Factor 1), ‘체험장 시설 요인’(Factor 2), ‘편리한 선호 요인’(Factor 3) 총 3개의 인자군으로 설명되어 지고 있다. 유아숲체험원 별 참여자의 종합 만족도 분석 결과 청량산 유아숲체험원의 만족도가 가장 높았고 종합만족도와 만족도 인자와의 관계성 분석 결과 ‘프로그램 운영 요인’(Factor 1)이 종합만족도 결정에 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 따라서 이러한 요인들을 고려하여 유아숲체험원의 자연환경과 지역의 문화 요소가 결합된 다양하고 흥미로운 프로그램을 개발하여 현장에 보급해 나아가야 할 것이라 사료된다.
This study is aimed at providing the directions for development of proper Forest Kindergarten model and offering Forest Kindergarten source data applicable to the field to activate the Forest Kindergartens in order to achieve specialization of the nature-centered green education through the analysis...
This study is aimed at providing the directions for development of proper Forest Kindergarten model and offering Forest Kindergarten source data applicable to the field to activate the Forest Kindergartens in order to achieve specialization of the nature-centered green education through the analysis of the Forest Kindergarten programs managed by the Northern Regional Forest Service. The summary of the results of this Study are as follows : First, almost all the Forest Kindergarten was operated in the format of experience-type Forest Kindergarten. In addition, all executed agreement in advance and were operated during the weekends. The programs were implemented in accordance with the teaching plans established in accordance with the facilities and the environment of the Forest Kindergartens choses as the subjects of this Study by categorizing the program into the into sensory, physical, creativity, natural knowledge, spirituality and sensibility as well as other education types. The most common facilities were the botanical garden and outdoor education facility with insufficient number of facilities to function as shelters. The Forest Kindergarten in the Surak Mt. with good accessibility and well-developed forest interpretation course displayed the highest level of participation followed by the Soopchewon Forest Kindergarten located in the Yeongseo district of Gangwon Province. Second, as the result of analysis of the actual status of usage of the Forest Kindergarten, it was found that the most of the participants used the facility 1~2 times in overall. The results of analysis of the level of demands for the format of operation of the Forest Kindergarten illustrated that the largest number of participants selected the experience-type Forest Kindergarten managed by the government organization and the method of operating the kindergarten along with the Forest Kindergarten. With regards to the quantitative aspect of program, most of the users wanted to use the facilities once a week and 43.8% of the participants indicated that it would be most appropriate for a single forest interpreter to accommodate 7~10 participants of the program at a time. Regarding the qualitative aspect of the program, forest-experience was found to be the most preferred activity with majority of the users indicating that the environment of the venues for experience should be improved. As the result of the analysis of multiple responses, the largest number of participants responded that the nature games ground was the experience venue that they wish to use again later and that focus should be placed on creativity as the area of education when composing the program in the future. Third, the highest level of satisfaction was indicated for the specialization of the experience type program among the program factors offered at the Cheongryang Mt. Forest Kindergarten. Moreover, the highest level of satisfactions were indicated for the safety of the experience type program at the Cheongryang Mt. displayed as well as for the environmental factors at the joint forest project-type Forest Kindergarten at the Bukak Mt. Finally, the operational factor of kindness at the experience-type Forest Kindergarten at the Cheongryang Mt. displayed the highest level of satisfaction. As the results of the analysis, it was discerned that the satisfactions of the participants were in the order of the program, the operation and the environment of the Forest Kindergarten, and that the participants were most satisfied about the benefits of the program factors, pleasantness of the environmental factors and the expertise in execution among the operational factors. Fourth, as the results of analysis of the factors for level of satisfaction, total of 3 factors, namely, the ‘operational factor of the program’ (Factor 1), ‘facility factor of the experience venue’ (Factor 2) and ‘convenient preference factor’ (Factor 3) were the most important in the level of satisfaction. The results of the analysis of the comprehensive level of satisfaction of the participants for each of the Forest Kindergarten indicated that the level of satisfaction was the highest for the Cheongryang Mt. Forest Kindergarten and the ‘operational factor of the program’ (Factor 1)was found to be most influential on the determination of the comprehensive level of satisfaction as the result of the analysis of the relationship between the comprehensive level of satisfaction and the factors of the level of satisfaction. Therefore, it is deemed that diversified and interesting programs should be developed and distributed at the fields by combining the natural environment and cultural elements of the local districts of the Forest Kindergarten by considering these factors.
This study is aimed at providing the directions for development of proper Forest Kindergarten model and offering Forest Kindergarten source data applicable to the field to activate the Forest Kindergartens in order to achieve specialization of the nature-centered green education through the analysis of the Forest Kindergarten programs managed by the Northern Regional Forest Service. The summary of the results of this Study are as follows : First, almost all the Forest Kindergarten was operated in the format of experience-type Forest Kindergarten. In addition, all executed agreement in advance and were operated during the weekends. The programs were implemented in accordance with the teaching plans established in accordance with the facilities and the environment of the Forest Kindergartens choses as the subjects of this Study by categorizing the program into the into sensory, physical, creativity, natural knowledge, spirituality and sensibility as well as other education types. The most common facilities were the botanical garden and outdoor education facility with insufficient number of facilities to function as shelters. The Forest Kindergarten in the Surak Mt. with good accessibility and well-developed forest interpretation course displayed the highest level of participation followed by the Soopchewon Forest Kindergarten located in the Yeongseo district of Gangwon Province. Second, as the result of analysis of the actual status of usage of the Forest Kindergarten, it was found that the most of the participants used the facility 1~2 times in overall. The results of analysis of the level of demands for the format of operation of the Forest Kindergarten illustrated that the largest number of participants selected the experience-type Forest Kindergarten managed by the government organization and the method of operating the kindergarten along with the Forest Kindergarten. With regards to the quantitative aspect of program, most of the users wanted to use the facilities once a week and 43.8% of the participants indicated that it would be most appropriate for a single forest interpreter to accommodate 7~10 participants of the program at a time. Regarding the qualitative aspect of the program, forest-experience was found to be the most preferred activity with majority of the users indicating that the environment of the venues for experience should be improved. As the result of the analysis of multiple responses, the largest number of participants responded that the nature games ground was the experience venue that they wish to use again later and that focus should be placed on creativity as the area of education when composing the program in the future. Third, the highest level of satisfaction was indicated for the specialization of the experience type program among the program factors offered at the Cheongryang Mt. Forest Kindergarten. Moreover, the highest level of satisfactions were indicated for the safety of the experience type program at the Cheongryang Mt. displayed as well as for the environmental factors at the joint forest project-type Forest Kindergarten at the Bukak Mt. Finally, the operational factor of kindness at the experience-type Forest Kindergarten at the Cheongryang Mt. displayed the highest level of satisfaction. As the results of the analysis, it was discerned that the satisfactions of the participants were in the order of the program, the operation and the environment of the Forest Kindergarten, and that the participants were most satisfied about the benefits of the program factors, pleasantness of the environmental factors and the expertise in execution among the operational factors. Fourth, as the results of analysis of the factors for level of satisfaction, total of 3 factors, namely, the ‘operational factor of the program’ (Factor 1), ‘facility factor of the experience venue’ (Factor 2) and ‘convenient preference factor’ (Factor 3) were the most important in the level of satisfaction. The results of the analysis of the comprehensive level of satisfaction of the participants for each of the Forest Kindergarten indicated that the level of satisfaction was the highest for the Cheongryang Mt. Forest Kindergarten and the ‘operational factor of the program’ (Factor 1)was found to be most influential on the determination of the comprehensive level of satisfaction as the result of the analysis of the relationship between the comprehensive level of satisfaction and the factors of the level of satisfaction. Therefore, it is deemed that diversified and interesting programs should be developed and distributed at the fields by combining the natural environment and cultural elements of the local districts of the Forest Kindergarten by considering these factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.