조선후기 18세기 실학사상을 집대성한 한국 최고의 실학자이자 개혁가로 지목되는 정약용은 실용지학(實用之學)·이용후생(利用厚生)을 주장하였고, 그의 실용적 사상은 정치, 경제, 지리, 문학 등의 여러 분야에 투영 되었다는 이론이 일반화 되어있다. 그리고 정약용은 다산초당을 경영했고, 그의 원림 조영에 대한 관심과 경험에 대한 기록이 있기에, 조경학 분야에서도 이에 대한 연구가 진행되어 왔는데, 그간의 연구는 실학에 이르는 방법이 성리학의 관점변화라는 측면에 치중되어 왔다. 당시의 조선은 성리학이 국가이념으로 작용하고 있던 시기이지만, 성리학 이외에 불교, 도교, 풍수지리사상이 혼재하고 있었고, 정약용은 그 사상들을 통합적으로 흡수하였다. 그 결과 사회적 요구에 부합하는 그 만의 학문체계인 실학을 구축하였고, 정약용 사상의 전부라 ...
조선후기 18세기 실학사상을 집대성한 한국 최고의 실학자이자 개혁가로 지목되는 정약용은 실용지학(實用之學)·이용후생(利用厚生)을 주장하였고, 그의 실용적 사상은 정치, 경제, 지리, 문학 등의 여러 분야에 투영 되었다는 이론이 일반화 되어있다. 그리고 정약용은 다산초당을 경영했고, 그의 원림 조영에 대한 관심과 경험에 대한 기록이 있기에, 조경학 분야에서도 이에 대한 연구가 진행되어 왔는데, 그간의 연구는 실학에 이르는 방법이 성리학의 관점변화라는 측면에 치중되어 왔다. 당시의 조선은 성리학이 국가이념으로 작용하고 있던 시기이지만, 성리학 이외에 불교, 도교, 풍수지리사상이 혼재하고 있었고, 정약용은 그 사상들을 통합적으로 흡수하였다. 그 결과 사회적 요구에 부합하는 그 만의 학문체계인 실학을 구축하였고, 정약용 사상의 전부라 해도 과언이 아닐 정도로 그의 일생에 지배적이었으므로 자연스레 그의 자연관과 원림조영에 깊숙히 관계 하였다. 이에 본 연구에서는 정약용에게 주류로 작용했던 실용적 사고의 영향으로 형상화 된 자연관의 특성을 밝히고, 그가 조영한 원림관련 활동 즉 의원기 저술활동이나 다산초당 및 화성계획에 어떤 영향을 주었는가 밝히는 것을 목적으로 하였다. 그 방법으로 자연관에 영향을 준 사회적 배경인 사상, 문화, 개인적 경험, 인물교유 등의 변화와 관계를 고찰하여 정약용의 자연관 특성을 도출하였고, 원림요소 및 공간구성과 특징 그리고 도입식물을 분석하여 원림과의 상관성을 살펴보았다. 정약용은 성리학의 자연관인 음양오행론(陰陽五行論)과 인물성동일론(人物性同一論)을 재해석하여 음양오행은 자연을 구성하는 요소이고, 인간은 이러한 자연을 향유(享有)하여 이용할 수 있는 존재라 하였다. 또한 양택풍수((陽宅風水)의 택지 개념을 수용하였고, 서학의 기술론과 개인적 경험으로 터득한 자연의 생리 등이 복합적으로 작용하여 실천적 윤리를 강조하는 다음의 자연관이 도출되었다. 이는 ①인간주체적(人間主體的) 자연관, ②유기체적(有機體的) 자연관, ③실용주의적(實用主義的) 자연관 3가지이고, 이는 인간생활을 중심으로 하는 실용적 요소와 생태원리를 기본으로 하는 정약용 원림의 조영원리로 작용하였다. 정약용의 자연관에 근거하여 『제황상유인첩(題黃常幽人帖)』, 『야새첩(埜僿帖)』, 『발택지리(跋擇里志)』에서의 원림조영에 대한 이상향과 다산초당, 화성계획에서 나타난 원림 특징을 보면 다음과 같다. 입지는 인간 생활에 꼭 필요한 물, 먹거리, 땔감, 방풍(防風)의 조건이 만족되는 곳을 우선하였고, 정신적 치유효과를 주는 산수(山水)의 요건을 중시하였다. 공간구성 요소는 원포(園圃), 연못, 잠실(蠶室), 다조(茶竈) 등으로 인간 실생활을 중심으로 한 실용적 목적의 비중이 크고, 동시에 원림의 경관 요소이기도 했다. 화성계획에서는 성곽 시설인 방화수류정(訪花隨柳亭)과 용연(龍淵)을 비롯한 남수문(南水門)과 남은구(南隱溝), 남지(南池) 등이 방어시설물인 동시에 수경관을 포함한 원림의 특징을 지니고 있어, 이 역시 실용과 미적효용이 합일하는 결과로 분석되었다. 도입 식물선택에서도 먹거리 수종, 약용 수종, 울타리용 수종, 수질정화와 수변 지반강화와 홍수방지를 하는 방재 수종 등으로 기능과 미를 동시에 추구하였던 것으로 나타났다. 결론적으로 정약용의 원림조영 특성은 다음과 같이 요약된다. 정약용은 조선 후기의 여러 사상을 실용이라는 관점에서 통합적으로 흡수하여 수용하였고, 이를 위하여 시대의 현실적 요구에 부응하는 실천적 방법과 항목들이 중요시 되었다. 이러한 실용적 조영특성을 구축하기 위해 정약용은 자연과학과 기술을 기반으로 생태원리를 파악·적용하였고, 실용적 원림 조영의 방법을 구체화 하였다. 그러므로 정약용은 원림조영이라는 분야에서 조선후기의 새로운 전통정원이라 할 수 있는 ‘실용 원림’적 가치를 지닌 패러다임을 제공했다는 것에 의의가 있다. 주제어 : 정약용, 자연관, 원림조영, 다산초당, 화성, 실용적 원림, 실학, 성리학
조선후기 18세기 실학사상을 집대성한 한국 최고의 실학자이자 개혁가로 지목되는 정약용은 실용지학(實用之學)·이용후생(利用厚生)을 주장하였고, 그의 실용적 사상은 정치, 경제, 지리, 문학 등의 여러 분야에 투영 되었다는 이론이 일반화 되어있다. 그리고 정약용은 다산초당을 경영했고, 그의 원림 조영에 대한 관심과 경험에 대한 기록이 있기에, 조경학 분야에서도 이에 대한 연구가 진행되어 왔는데, 그간의 연구는 실학에 이르는 방법이 성리학의 관점변화라는 측면에 치중되어 왔다. 당시의 조선은 성리학이 국가이념으로 작용하고 있던 시기이지만, 성리학 이외에 불교, 도교, 풍수지리사상이 혼재하고 있었고, 정약용은 그 사상들을 통합적으로 흡수하였다. 그 결과 사회적 요구에 부합하는 그 만의 학문체계인 실학을 구축하였고, 정약용 사상의 전부라 해도 과언이 아닐 정도로 그의 일생에 지배적이었으므로 자연스레 그의 자연관과 원림조영에 깊숙히 관계 하였다. 이에 본 연구에서는 정약용에게 주류로 작용했던 실용적 사고의 영향으로 형상화 된 자연관의 특성을 밝히고, 그가 조영한 원림관련 활동 즉 의원기 저술활동이나 다산초당 및 화성계획에 어떤 영향을 주었는가 밝히는 것을 목적으로 하였다. 그 방법으로 자연관에 영향을 준 사회적 배경인 사상, 문화, 개인적 경험, 인물교유 등의 변화와 관계를 고찰하여 정약용의 자연관 특성을 도출하였고, 원림요소 및 공간구성과 특징 그리고 도입식물을 분석하여 원림과의 상관성을 살펴보았다. 정약용은 성리학의 자연관인 음양오행론(陰陽五行論)과 인물성동일론(人物性同一論)을 재해석하여 음양오행은 자연을 구성하는 요소이고, 인간은 이러한 자연을 향유(享有)하여 이용할 수 있는 존재라 하였다. 또한 양택풍수((陽宅風水)의 택지 개념을 수용하였고, 서학의 기술론과 개인적 경험으로 터득한 자연의 생리 등이 복합적으로 작용하여 실천적 윤리를 강조하는 다음의 자연관이 도출되었다. 이는 ①인간주체적(人間主體的) 자연관, ②유기체적(有機體的) 자연관, ③실용주의적(實用主義的) 자연관 3가지이고, 이는 인간생활을 중심으로 하는 실용적 요소와 생태원리를 기본으로 하는 정약용 원림의 조영원리로 작용하였다. 정약용의 자연관에 근거하여 『제황상유인첩(題黃常幽人帖)』, 『야새첩(埜僿帖)』, 『발택지리(跋擇里志)』에서의 원림조영에 대한 이상향과 다산초당, 화성계획에서 나타난 원림 특징을 보면 다음과 같다. 입지는 인간 생활에 꼭 필요한 물, 먹거리, 땔감, 방풍(防風)의 조건이 만족되는 곳을 우선하였고, 정신적 치유효과를 주는 산수(山水)의 요건을 중시하였다. 공간구성 요소는 원포(園圃), 연못, 잠실(蠶室), 다조(茶竈) 등으로 인간 실생활을 중심으로 한 실용적 목적의 비중이 크고, 동시에 원림의 경관 요소이기도 했다. 화성계획에서는 성곽 시설인 방화수류정(訪花隨柳亭)과 용연(龍淵)을 비롯한 남수문(南水門)과 남은구(南隱溝), 남지(南池) 등이 방어시설물인 동시에 수경관을 포함한 원림의 특징을 지니고 있어, 이 역시 실용과 미적효용이 합일하는 결과로 분석되었다. 도입 식물선택에서도 먹거리 수종, 약용 수종, 울타리용 수종, 수질정화와 수변 지반강화와 홍수방지를 하는 방재 수종 등으로 기능과 미를 동시에 추구하였던 것으로 나타났다. 결론적으로 정약용의 원림조영 특성은 다음과 같이 요약된다. 정약용은 조선 후기의 여러 사상을 실용이라는 관점에서 통합적으로 흡수하여 수용하였고, 이를 위하여 시대의 현실적 요구에 부응하는 실천적 방법과 항목들이 중요시 되었다. 이러한 실용적 조영특성을 구축하기 위해 정약용은 자연과학과 기술을 기반으로 생태원리를 파악·적용하였고, 실용적 원림 조영의 방법을 구체화 하였다. 그러므로 정약용은 원림조영이라는 분야에서 조선후기의 새로운 전통정원이라 할 수 있는 ‘실용 원림’적 가치를 지닌 패러다임을 제공했다는 것에 의의가 있다. 주제어 : 정약용, 자연관, 원림조영, 다산초당, 화성, 실용적 원림, 실학, 성리학
As the greatest scholar of the Realist School of Confucianism and also the reformer that achieved a synthesis of practical science philosophy in the 18th Century of Josun Dynasty, Jeong Yak-Yong insisted the practice-oriented learning and promotion of public welfare. In addition, his practice-orient...
As the greatest scholar of the Realist School of Confucianism and also the reformer that achieved a synthesis of practical science philosophy in the 18th Century of Josun Dynasty, Jeong Yak-Yong insisted the practice-oriented learning and promotion of public welfare. In addition, his practice-oriented philosophy was generalized according to the theory that was reflected on various fields including politics, economy, geography, and literature. Furthermore, Jeong Yak-Yong managed Dasanchodang making studies dealing with science of landscape architecture since there were records in regard of interest and experience on the garden construction. Previous studies were specifically geared towards on the perspective of changes in Neo-Confucianism related to practice-oriented philosophy. At that time, Josun Dynasty witnessed Neo-Confucianism as the national ideology. However, Buddhism, Taoism, and the theory of divination based on topography also existed in mixture other than Neo-Confucianism, and Jeong Yak-Yong successfully incorporated them. As a result, he ended up his own practice-oriented philosophy of academic system that corresponded with social requirements and hence were deeply related to his perspective onto the nature and garden construction since they served as the greatest parts in his thoughts of philosophy. Hereupon, this study was intended to specify perspective onto the nature that was formed by an influence of practice-oriented philosophy serving as a mainstream for Jeong Yak-Yong and how it affected on his garden construction-related activities including an activity of writing medical and clinic record or Dasanchodang or Hwaseong plans. As a study method, changes and relations of philosophy, literature, personal experience, and social intercourse with people as a social background that influenced on the perspective onto the nature were considered deriving the features of the perspective onto the nature and analyzing characteristics of garden construction factors and space composition as well as introduced plants to identify correlation between them. Jeong Yak-Yong re-interpreted Yin-Yang theory and characters identification theory insisting that Yin-Yang was the element composing the nature, and humans were able to use and enjoy them. In addition, he accepted the concept of housing site of Yangtak Feng Shui deriving the following perspective onto the nature that emphasized the practice-oriented ethics by diversely incorporating the nature of personal experience and theory of technology in Western countries. They are ① human-oriented perspective onto the nature, ② organic perspective onto the nature, and ③ practice-oriented perspective onto the nature, and they served as a principle of garden construction by Jung Yak Yong based on the practice-related elements and nature principles. According to the perspective onto the nature of Jung Yak Yong, characteristics of garden shown in the utopia, Dasanchodang, and Hwaseong plans from 『Jehwangsangyuinchub』, 『Yasaechub』, and 『Baltackjiri』 were as follows. Site were given priority on where conditions of water, food, firewood, and wind prevention. In addition, conditions of having mountain and water were emphasized for mental treatment. Space organizing elements were wonpo, pond, jamshil, and dajo that placed priority on practice-oriented purposes based on humans and also served as an element of garden at the same time. As for Hwaseong plans, Bwanghwasuryujeong, Yongyun, Namsoomun, Nameungu, and Namji were facilities for protection with features of garden including Sukyunggwan, and this was analyzed as a result of incorporating practice and aesthetic efficiency. As for selection of food, it was confirmed that they pursued the functions and aesthetic features with species of trees for prevention of disaster including floods as well as reinforcement of the ground and water purification, species of trees for fence, for medicines, and for food. In conclusion, the summary of garden construction by Jeong Yak-Yong is as follows. Jeong Yak-Yong incorporated and absorbed various areas of philosophy in the last Josun period in the practice-oriented perspective placing priority on practical means and items that corresponded with realistic requirements. In order to derive practice-oriented features of garden construction, Jeong Yak-Yong identified and applied the nature principle based on natural science and technology materializing the method of practice-oriented garden construction. Therefore, it is of great significance that Jeong Yak-Yong provided a new paradigm with 'practice-oriented garden' values as a traditional garden in Josun Dynasty in the field of garden construction.
As the greatest scholar of the Realist School of Confucianism and also the reformer that achieved a synthesis of practical science philosophy in the 18th Century of Josun Dynasty, Jeong Yak-Yong insisted the practice-oriented learning and promotion of public welfare. In addition, his practice-oriented philosophy was generalized according to the theory that was reflected on various fields including politics, economy, geography, and literature. Furthermore, Jeong Yak-Yong managed Dasanchodang making studies dealing with science of landscape architecture since there were records in regard of interest and experience on the garden construction. Previous studies were specifically geared towards on the perspective of changes in Neo-Confucianism related to practice-oriented philosophy. At that time, Josun Dynasty witnessed Neo-Confucianism as the national ideology. However, Buddhism, Taoism, and the theory of divination based on topography also existed in mixture other than Neo-Confucianism, and Jeong Yak-Yong successfully incorporated them. As a result, he ended up his own practice-oriented philosophy of academic system that corresponded with social requirements and hence were deeply related to his perspective onto the nature and garden construction since they served as the greatest parts in his thoughts of philosophy. Hereupon, this study was intended to specify perspective onto the nature that was formed by an influence of practice-oriented philosophy serving as a mainstream for Jeong Yak-Yong and how it affected on his garden construction-related activities including an activity of writing medical and clinic record or Dasanchodang or Hwaseong plans. As a study method, changes and relations of philosophy, literature, personal experience, and social intercourse with people as a social background that influenced on the perspective onto the nature were considered deriving the features of the perspective onto the nature and analyzing characteristics of garden construction factors and space composition as well as introduced plants to identify correlation between them. Jeong Yak-Yong re-interpreted Yin-Yang theory and characters identification theory insisting that Yin-Yang was the element composing the nature, and humans were able to use and enjoy them. In addition, he accepted the concept of housing site of Yangtak Feng Shui deriving the following perspective onto the nature that emphasized the practice-oriented ethics by diversely incorporating the nature of personal experience and theory of technology in Western countries. They are ① human-oriented perspective onto the nature, ② organic perspective onto the nature, and ③ practice-oriented perspective onto the nature, and they served as a principle of garden construction by Jung Yak Yong based on the practice-related elements and nature principles. According to the perspective onto the nature of Jung Yak Yong, characteristics of garden shown in the utopia, Dasanchodang, and Hwaseong plans from 『Jehwangsangyuinchub』, 『Yasaechub』, and 『Baltackjiri』 were as follows. Site were given priority on where conditions of water, food, firewood, and wind prevention. In addition, conditions of having mountain and water were emphasized for mental treatment. Space organizing elements were wonpo, pond, jamshil, and dajo that placed priority on practice-oriented purposes based on humans and also served as an element of garden at the same time. As for Hwaseong plans, Bwanghwasuryujeong, Yongyun, Namsoomun, Nameungu, and Namji were facilities for protection with features of garden including Sukyunggwan, and this was analyzed as a result of incorporating practice and aesthetic efficiency. As for selection of food, it was confirmed that they pursued the functions and aesthetic features with species of trees for prevention of disaster including floods as well as reinforcement of the ground and water purification, species of trees for fence, for medicines, and for food. In conclusion, the summary of garden construction by Jeong Yak-Yong is as follows. Jeong Yak-Yong incorporated and absorbed various areas of philosophy in the last Josun period in the practice-oriented perspective placing priority on practical means and items that corresponded with realistic requirements. In order to derive practice-oriented features of garden construction, Jeong Yak-Yong identified and applied the nature principle based on natural science and technology materializing the method of practice-oriented garden construction. Therefore, it is of great significance that Jeong Yak-Yong provided a new paradigm with 'practice-oriented garden' values as a traditional garden in Josun Dynasty in the field of garden construction.
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