조손가정 아동의 자아존중감 및 사회성 향상과 스트레스 감소를 위한 집단프로그램의 효과 Effects of Group Program on the Self-esteem, Social Skills and Stress of Children of Grandparent-child Families원문보기
현재 우리나라는 부모의 이혼과 실직, 경제적 어려움, 부모의 사고나 질병으로 인한 사망과 가출 등으로 인해 부모 없이 조부모와 그 손자녀들로 구성된 조손가정이 급속도로 늘어나고 있다. 따라서 본 연구는 조손가정 아동들을 대상으로 집단 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있으며, 특히 집단프로그램이 자아존중감 및 사회성 증진과 스트레스를 감소에 미치는 효과를 검중하고자 하였다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 거주하고 조부모와 함께 생활하며 S종합사회복지관의 집단프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 15명을 실험집단으로 선정하였고, 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 15명을 통제집단으로는 선정하였다. 집단프로그램의 적용은 2013년 4월부터 11월까지 8개월간 총 20회기에 걸쳐 실시하였으며, 자료는 ...
현재 우리나라는 부모의 이혼과 실직, 경제적 어려움, 부모의 사고나 질병으로 인한 사망과 가출 등으로 인해 부모 없이 조부모와 그 손자녀들로 구성된 조손가정이 급속도로 늘어나고 있다. 따라서 본 연구는 조손가정 아동들을 대상으로 집단 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있으며, 특히 집단프로그램이 자아존중감 및 사회성 증진과 스트레스를 감소에 미치는 효과를 검중하고자 하였다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 거주하고 조부모와 함께 생활하며 S종합사회복지관의 집단프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 15명을 실험집단으로 선정하였고, 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 15명을 통제집단으로는 선정하였다. 집단프로그램의 적용은 2013년 4월부터 11월까지 8개월간 총 20회기에 걸쳐 실시하였으며, 자료는 빈도분석, 신뢰도분석, 평균비교분석 및 공변량분석 등을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단프로그램은 조손가정 아동의 사회적 자아존중감 향상에 기여하였으나 일반적 자아존중감 증진에는 효과가 없었다. 둘째, 조손가정 아동을 대상으로 한 집단프로그램의 사회성에 대한 효과를 분석해 본 결과 신뢰성, 지도성, 안정성, 사교성에는 효과가 나타났으나 근면성과 준법성에서는 효과가 없었다. 셋째, 조손가정 아동을 대상으로 한 집단프로그램의 스트레스에 대한 효과를 분석해 본 결과 스트레스 대처는 효과가 나타났다. 조손가정 아동을 대상으로 독서, 음악 및 여가체험을 중심으로 한 집단프로그램을 실시한 결과 자아존중감, 사회성 및 스트레스에 부분적인 효과가 있는 것으로 나타나 집단프로그램이 매우 유용하였다. 그러나 조손가정 아동의 일반적 자아존중감 및 일부 사회성의 하위영역, 그리고 스트레스에 대한 효과가 부분적으로 나타나 프로그램의 보완이 필요하였다. 그럼에도 불구하고 이 연구는 독서, 음악, 여가체험으로 구성된 통합적인 집단프로그램으로 자아존중감, 사회성, 스트레스의 효과성에 대해 연구했다는 것에 의의가 있으며, 특히 조손가정 아동들을 대상으로 프로그램을 수행하고 그 결과를 제시하였다는데 연구의 의의가 있었다.
현재 우리나라는 부모의 이혼과 실직, 경제적 어려움, 부모의 사고나 질병으로 인한 사망과 가출 등으로 인해 부모 없이 조부모와 그 손자녀들로 구성된 조손가정이 급속도로 늘어나고 있다. 따라서 본 연구는 조손가정 아동들을 대상으로 집단 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있으며, 특히 집단프로그램이 자아존중감 및 사회성 증진과 스트레스를 감소에 미치는 효과를 검중하고자 하였다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 거주하고 조부모와 함께 생활하며 S종합사회복지관의 집단프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 15명을 실험집단으로 선정하였고, 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 15명을 통제집단으로는 선정하였다. 집단프로그램의 적용은 2013년 4월부터 11월까지 8개월간 총 20회기에 걸쳐 실시하였으며, 자료는 빈도분석, 신뢰도분석, 평균비교분석 및 공변량분석 등을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단프로그램은 조손가정 아동의 사회적 자아존중감 향상에 기여하였으나 일반적 자아존중감 증진에는 효과가 없었다. 둘째, 조손가정 아동을 대상으로 한 집단프로그램의 사회성에 대한 효과를 분석해 본 결과 신뢰성, 지도성, 안정성, 사교성에는 효과가 나타났으나 근면성과 준법성에서는 효과가 없었다. 셋째, 조손가정 아동을 대상으로 한 집단프로그램의 스트레스에 대한 효과를 분석해 본 결과 스트레스 대처는 효과가 나타났다. 조손가정 아동을 대상으로 독서, 음악 및 여가체험을 중심으로 한 집단프로그램을 실시한 결과 자아존중감, 사회성 및 스트레스에 부분적인 효과가 있는 것으로 나타나 집단프로그램이 매우 유용하였다. 그러나 조손가정 아동의 일반적 자아존중감 및 일부 사회성의 하위영역, 그리고 스트레스에 대한 효과가 부분적으로 나타나 프로그램의 보완이 필요하였다. 그럼에도 불구하고 이 연구는 독서, 음악, 여가체험으로 구성된 통합적인 집단프로그램으로 자아존중감, 사회성, 스트레스의 효과성에 대해 연구했다는 것에 의의가 있으며, 특히 조손가정 아동들을 대상으로 프로그램을 수행하고 그 결과를 제시하였다는데 연구의 의의가 있었다.
Currently, Korea has seen an acute increase of grandparents-grandchildren homes due to the parents' divorce, unemployment, financial hardship, runaway from home, and deaths due to diseases and accidents. The purpose of this study is to verity the effects of group programs on children in grandparents...
Currently, Korea has seen an acute increase of grandparents-grandchildren homes due to the parents' divorce, unemployment, financial hardship, runaway from home, and deaths due to diseases and accidents. The purpose of this study is to verity the effects of group programs on children in grandparents-grandchildren home, and especially, the effect of group programs on increasing self-esteem, sociality, and decreasing stress in these children. The subjects of this study were chosen as the 15 children who lived in S city Chungchungnam-do, who wished to participate in the group program at the S social welfare center, that lived with their grandparents. These 15 children were set as the experimental group, and 15 children who did not participate were set as the control group. The application of the group program was 20 sessions within 8 months from April 2013 to November 2013. The collected data were analyzed through frequency analysis, reliability analysis, comparative analysis of the average, and analysis of covariance. To summarize the results of the study, it is as below. First, the group program had a positive effect in increasing social self-esteem in the children from grandparents-grandchildren homes, but it did not have effect on increasing general self-esteem. Second, in the result of the analysis of the effects of group programs in the sociality in children in grandparents-grandchildren homes, it was shown that there was an effect on reliability, leadership, safety, and sociability. However, it was shown that there was no effect on diligence and compliance.
Third, in the analysis for the effects on stress group programs have on children from grandparents-grandchildren homes, it was shown that where was an effect in stress management. In the result of the group program focused on reading, music, and leisure experiences for the children from grandparents-grandchildren homes, it was shown that there was partial effectiveness for self-esteem, sociality, and stress, showing the usefulness of group programs. However, because the results showed that there was only partial effect on general self-esteem, stress, and some sub-regions of sociality in children from grandparents-grandchildren homes, there needed to be supplement to the program. Nonetheless, there is significance in that through integrative group programs consisting of reading, music, and leisure experiences the effects on self-esteem, sociality, and stress was studied, and especially there was significance in the fact that the program was carried out focused on children from grandparents-grandchildren homes, and it presented the results.
Currently, Korea has seen an acute increase of grandparents-grandchildren homes due to the parents' divorce, unemployment, financial hardship, runaway from home, and deaths due to diseases and accidents. The purpose of this study is to verity the effects of group programs on children in grandparents-grandchildren home, and especially, the effect of group programs on increasing self-esteem, sociality, and decreasing stress in these children. The subjects of this study were chosen as the 15 children who lived in S city Chungchungnam-do, who wished to participate in the group program at the S social welfare center, that lived with their grandparents. These 15 children were set as the experimental group, and 15 children who did not participate were set as the control group. The application of the group program was 20 sessions within 8 months from April 2013 to November 2013. The collected data were analyzed through frequency analysis, reliability analysis, comparative analysis of the average, and analysis of covariance. To summarize the results of the study, it is as below. First, the group program had a positive effect in increasing social self-esteem in the children from grandparents-grandchildren homes, but it did not have effect on increasing general self-esteem. Second, in the result of the analysis of the effects of group programs in the sociality in children in grandparents-grandchildren homes, it was shown that there was an effect on reliability, leadership, safety, and sociability. However, it was shown that there was no effect on diligence and compliance.
Third, in the analysis for the effects on stress group programs have on children from grandparents-grandchildren homes, it was shown that where was an effect in stress management. In the result of the group program focused on reading, music, and leisure experiences for the children from grandparents-grandchildren homes, it was shown that there was partial effectiveness for self-esteem, sociality, and stress, showing the usefulness of group programs. However, because the results showed that there was only partial effect on general self-esteem, stress, and some sub-regions of sociality in children from grandparents-grandchildren homes, there needed to be supplement to the program. Nonetheless, there is significance in that through integrative group programs consisting of reading, music, and leisure experiences the effects on self-esteem, sociality, and stress was studied, and especially there was significance in the fact that the program was carried out focused on children from grandparents-grandchildren homes, and it presented the results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.