본 논문은 현대음악 작품 중 한국의 전통 타악기를 편성하여 작곡된 작품 중 작곡가 겸 타악기 연주가 박동욱 선생의 작품을 중심으로 작품을 소개한 논문이다. 현대음악은 요즘 활발하게 창작이 되고 있고 앞으로도 무한한 발전 가능성을 가진 음악이다. 그러나 정립된 음악 양식이 없다는 문제점이 있다. 음악 양식이 성립이 되려면 정해진 작곡 기법이나 악기편성, 형식 등이 있기 마련이지만 현대음악에는 정해진 작곡기법이나 악기편성, 형식이 아직 없다고 생각하였다. 현재 한국의 작곡가가 작곡한 현대음악 작품 중에는 서양의 악기만이 아닌 한국의 ...
본 논문은 현대음악 작품 중 한국의 전통 타악기를 편성하여 작곡된 작품 중 작곡가 겸 타악기 연주가 박동욱 선생의 작품을 중심으로 작품을 소개한 논문이다. 현대음악은 요즘 활발하게 창작이 되고 있고 앞으로도 무한한 발전 가능성을 가진 음악이다. 그러나 정립된 음악 양식이 없다는 문제점이 있다. 음악 양식이 성립이 되려면 정해진 작곡 기법이나 악기편성, 형식 등이 있기 마련이지만 현대음악에는 정해진 작곡기법이나 악기편성, 형식이 아직 없다고 생각하였다. 현재 한국의 작곡가가 작곡한 현대음악 작품 중에는 서양의 악기만이 아닌 한국의 국악기가 편성된 작품이 상당하고 또 계속하여 작곡되어 지고 있다. 문제는 한국의 작곡가가 작곡한 현대음악 작품이 외국에서 상당히 좋은 반응을 얻고 있고 세계적으로 유명한 현대음악 작곡가중 한국인이 상당히 있지만 한국의 현대음악작품, 특히 한국의 전통 악기를 소재로 작곡된 작품에 관한 연구가 전무하다는 사실 이다. 본 연구자는 그러한 이유로 논문의 주제를 정하게 되었다. 본 논문에서 다룬 작품은 작곡가 겸 타악기 연주가인 박동욱 선생의 작품 중 ‘Mast I for 9 Percussionist’, ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’, ‘원추’를 선정하여 연구해 보았다. 앞서 서술한 내용처럼 현대음악은 정해진 작곡기법이나 형식이 없기 때문에 자칫 분석을 잘못 하면 작곡가의 의도와 전혀 다른 방향으로 분석될 수 있을 수도 있다고 판단되어 분석 및 해석을 하기 보다는 앞으로 현대음악의 발전과 다음 연구자를 위해 소개를 하는 것으로 결정하고 국악기의 활용도, 작곡 기법 및 한국의 전통 장단과의 관련성에 대하여 소개하는 방법을 택하였다. 연구해본 결과 ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’는 한국의 전통 타악기의 비중이 매우 높았고 전통 국악장단 중 ‘중모리’, ‘자진모리’, ‘휘모리’를 바탕으로 작곡되어 있었다. 국악 타악기의 연주법도 전통적인 주법으로 연주하도록 작곡되어있어 국악적인 느낌이 많이 내포되어 있지만 서양 타악기연주자가 연주하기에는 좀 어려운 점도 있다고 해석되었다. 하지만 ‘Mast I for 9 Percussionist’와 ‘원추’는 ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’와는 달리 국악타악기를 편성하여 작곡되었지만 전통적인 주법이나 리듬과는 연관성이 없는 방법, 쉽게 말해서 현대음악 작곡가들에 의한 새로운 형식의 연주법이 사용된 사실을 알 수 있었다. 예를 들자면 어떠한 정해진 리듬이나 장단에 맞는 연주법이 아닌 시계로 시간을 재며 정해진 시간동안 연주를 한다거나 악기위에 또 다른 악기를 올려놓고 연주하는 연주법등이 있다. 본 논문에서는 소개만을 하기로 하였기 때문에 분석은 하지 않았지만 새로운 연주법을 시도한 점과 새로운 효과를 위해 작곡된 부분이 많음을 알 수 있었다. 본 연구자는 논문을 준비하면서 국악기를 사용하여 작곡된 현대음악작품이 앞으로 무한한 발전 가능성을 가지고 있다는 사실을 알 수 있었다. 본 연구자도 현대음악작품에 더욱 더 관심을 가질 것이며 국악과 현대음악의 접목을 통해 국악과 현대음악 모두 많은 발전이 있기를 기대한다.
본 논문은 현대음악 작품 중 한국의 전통 타악기를 편성하여 작곡된 작품 중 작곡가 겸 타악기 연주가 박동욱 선생의 작품을 중심으로 작품을 소개한 논문이다. 현대음악은 요즘 활발하게 창작이 되고 있고 앞으로도 무한한 발전 가능성을 가진 음악이다. 그러나 정립된 음악 양식이 없다는 문제점이 있다. 음악 양식이 성립이 되려면 정해진 작곡 기법이나 악기편성, 형식 등이 있기 마련이지만 현대음악에는 정해진 작곡기법이나 악기편성, 형식이 아직 없다고 생각하였다. 현재 한국의 작곡가가 작곡한 현대음악 작품 중에는 서양의 악기만이 아닌 한국의 국악기가 편성된 작품이 상당하고 또 계속하여 작곡되어 지고 있다. 문제는 한국의 작곡가가 작곡한 현대음악 작품이 외국에서 상당히 좋은 반응을 얻고 있고 세계적으로 유명한 현대음악 작곡가중 한국인이 상당히 있지만 한국의 현대음악작품, 특히 한국의 전통 악기를 소재로 작곡된 작품에 관한 연구가 전무하다는 사실 이다. 본 연구자는 그러한 이유로 논문의 주제를 정하게 되었다. 본 논문에서 다룬 작품은 작곡가 겸 타악기 연주가인 박동욱 선생의 작품 중 ‘Mast I for 9 Percussionist’, ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’, ‘원추’를 선정하여 연구해 보았다. 앞서 서술한 내용처럼 현대음악은 정해진 작곡기법이나 형식이 없기 때문에 자칫 분석을 잘못 하면 작곡가의 의도와 전혀 다른 방향으로 분석될 수 있을 수도 있다고 판단되어 분석 및 해석을 하기 보다는 앞으로 현대음악의 발전과 다음 연구자를 위해 소개를 하는 것으로 결정하고 국악기의 활용도, 작곡 기법 및 한국의 전통 장단과의 관련성에 대하여 소개하는 방법을 택하였다. 연구해본 결과 ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’는 한국의 전통 타악기의 비중이 매우 높았고 전통 국악장단 중 ‘중모리’, ‘자진모리’, ‘휘모리’를 바탕으로 작곡되어 있었다. 국악 타악기의 연주법도 전통적인 주법으로 연주하도록 작곡되어있어 국악적인 느낌이 많이 내포되어 있지만 서양 타악기연주자가 연주하기에는 좀 어려운 점도 있다고 해석되었다. 하지만 ‘Mast I for 9 Percussionist’와 ‘원추’는 ‘5인의 타악기 주자를 위한 대비’와는 달리 국악타악기를 편성하여 작곡되었지만 전통적인 주법이나 리듬과는 연관성이 없는 방법, 쉽게 말해서 현대음악 작곡가들에 의한 새로운 형식의 연주법이 사용된 사실을 알 수 있었다. 예를 들자면 어떠한 정해진 리듬이나 장단에 맞는 연주법이 아닌 시계로 시간을 재며 정해진 시간동안 연주를 한다거나 악기위에 또 다른 악기를 올려놓고 연주하는 연주법등이 있다. 본 논문에서는 소개만을 하기로 하였기 때문에 분석은 하지 않았지만 새로운 연주법을 시도한 점과 새로운 효과를 위해 작곡된 부분이 많음을 알 수 있었다. 본 연구자는 논문을 준비하면서 국악기를 사용하여 작곡된 현대음악작품이 앞으로 무한한 발전 가능성을 가지고 있다는 사실을 알 수 있었다. 본 연구자도 현대음악작품에 더욱 더 관심을 가질 것이며 국악과 현대음악의 접목을 통해 국악과 현대음악 모두 많은 발전이 있기를 기대한다.
This thesis presents contemporary classical music, including Korean traditional musical instruments, by Dongwook Park who is well-known as a composer and percussionist. Recently, contemporary classical music has been created a lot, and it is organum that has enormous potential for development. But, ...
This thesis presents contemporary classical music, including Korean traditional musical instruments, by Dongwook Park who is well-known as a composer and percussionist. Recently, contemporary classical music has been created a lot, and it is organum that has enormous potential for development. But, there is certain problem to describe it as organum, because there is not any formated ways and rules in the music genre. According to general idea of organum, it is commonly believed that the music or the music genre should have certain composition technique, instrumentation, or formation. However, there is certain problem to describe it as organum, because there is not any formated ways and rules in contemporary classical music. It is actively created today, particularly music with Korean traditional musical instruments written by a number of Korean composers. On the other hand, it has to be seriously pointed out that there is no study for the music based on Korean traditional musical instruments, though that kind of music is quite popular and well-known. The reason above made the writer begin this thesis with. The music "Circular cone, Contrast for 5 percussionist by Dongwook Park" is studied in this book. As I mentioned before, since there is no rules and specific ways to create the music in contemporary style, It could be possibly analyzed in wrong way. Hence, this book is going to present the relationship between Korean traditional instrumentation, Korean traditional rhythm, and composition rules for Korean traditional percussion rather than analyzing and translating the music. In regards to the study, the music of "Circular cone, Contrast for 5 percussionist" is written with very high percentage of Korean traditional instruments and rhythms such as Joongmory, Jajinmory, Huimory...etc. As it is created with Korean traditional music style to have actual feel of Korean tradition, it could be a little bit hard for classical music percussionist to perform the music. However, it is also recognizable that the traditional instrumentation in the music is not much related with Korean real ethnic rhythm.
This thesis presents contemporary classical music, including Korean traditional musical instruments, by Dongwook Park who is well-known as a composer and percussionist. Recently, contemporary classical music has been created a lot, and it is organum that has enormous potential for development. But, there is certain problem to describe it as organum, because there is not any formated ways and rules in the music genre. According to general idea of organum, it is commonly believed that the music or the music genre should have certain composition technique, instrumentation, or formation. However, there is certain problem to describe it as organum, because there is not any formated ways and rules in contemporary classical music. It is actively created today, particularly music with Korean traditional musical instruments written by a number of Korean composers. On the other hand, it has to be seriously pointed out that there is no study for the music based on Korean traditional musical instruments, though that kind of music is quite popular and well-known. The reason above made the writer begin this thesis with. The music "Circular cone, Contrast for 5 percussionist by Dongwook Park" is studied in this book. As I mentioned before, since there is no rules and specific ways to create the music in contemporary style, It could be possibly analyzed in wrong way. Hence, this book is going to present the relationship between Korean traditional instrumentation, Korean traditional rhythm, and composition rules for Korean traditional percussion rather than analyzing and translating the music. In regards to the study, the music of "Circular cone, Contrast for 5 percussionist" is written with very high percentage of Korean traditional instruments and rhythms such as Joongmory, Jajinmory, Huimory...etc. As it is created with Korean traditional music style to have actual feel of Korean tradition, it could be a little bit hard for classical music percussionist to perform the music. However, it is also recognizable that the traditional instrumentation in the music is not much related with Korean real ethnic rhythm.
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